Visa fullständig version : 13.30 Chatta med GI-expert
13.30 idag om 20 minuter alltså kan man chatta med GI-expert Ulrika Davidsson på www.aftonbladet.se
Callister
2006-05-02, 12:10
Såga!
Metal_boy_
2006-05-02, 12:33
Är väl bara att Grub går in och postar en hög med studier och säger ord som "Optimalt" och "Suboptimalt". :D
Catstyle
2006-05-02, 12:36
Hittar inte var man kan chatta..?
Metal_boy_
2006-05-02, 12:38
Hittar inte var man kan chatta..?
FFS! http://chat.aftonbladet.se/
"Linda säger: Hej. Vad kan man äta istället för böner och kikärter ifall man inte tycker om sånt?"
TRY FOOD?!
Cerberus
2006-05-02, 12:48
muahahah, såga! GI-expert, så lol.
Catstyle
2006-05-02, 12:51
säger: Hej! Jag undrar hur man på bästa sätt gör så att min tonårstjej får en sund inställning till GI! Vi försöker med GI i vår fam nu och min tjej har några kilos
övervikt men jag vill ju inte få henne att "banta" för mycket! Hälsn. från en GI Mamma
säger: Hej! Jag undrar hur man på bästa sätt gör så att min tonårstjej får en sund inställning till GI! Vi försöker med GI i vår fam nu och min tjej har några kilos
övervikt men jag vill ju inte få henne att "banta" för mycket! Hälsn. från en GI Mamma
hur vore det med en sund inställning till mat och motion?
Hälsn. från en GI Mamma
Haha finns det GI mammor nu oxå :D
Catstyle
2006-05-02, 12:53
Exakt min tanke..
'GI-mamma', det är så mycket fördomar som kommer fram när jag tänker på det, nån slags övermamma som minsann läst i aftonbladet att GI är det enda rätta och nu tvingar på sina barn eländet.
Catstyle
2006-05-02, 12:57
ann säger: hej, jag äter endas en ggr dagligen pga av all stress, är detta fraligt?
Är människorna allvarliga? En gång per dag?
Metal_boy_
2006-05-02, 12:59
"Linda säger: Hej. Vad kan man äta istället för böner och kikärter ifall man inte tycker om sånt?"
TRY FOOD?!
Hade jag suttit och svarat hade jag sagt "Varför inte äta pomme, lövbiff och bea!?"
Catstyle
2006-05-02, 13:00
säger: Hej Ulrika, jag följde noggrant ett rivstartsprogram för GI under 3 v men kände absolut ingen skillnad på varken vikt eller hur jag mådde.Borde jag inte ha märkt någon skillnad? /Lotta
Ulrika Davidsson säger: Jag är förvånad att du varken har känt någon skillnad och att det inte har synts på vågen. Det är ärligt talat första gången jag hör det. Ge det en chans till är mit råd! Hälsningar Ulrika
Mhmmm... konstigt *rolleyes*
Meh, jag fick inte in min andra fråga om praktiskt skillnad. fan.
Att helakolozzeum för ett par år sen var totalt insnöade på GI kan man inte tro :)
Att helakolozzeum för ett par år sen var totalt insnöade på GI kan man inte tro :)
Inte alla, hur konstigt det än kan låta!
och ifrågasatte man det här så fick man minsann höra.... :)
J.Saarela
2006-05-02, 14:23
LOL en del av er muppar,ska ni såga dom å säga King Grub säger det å det.Lr är ni mer experter själv.Låt nu vanligt icke tränade folk köra sin gi diet.
ju fler som kör på dåliga dieter/träningssätt destobättre ser jag ut på stranden i sommar :D
GI är väl knappast dåligt i jämförelse med hur vanligt folk äter idag. Sen att det i teorin inte stämmer med vad som sagts tidigare spelar väl rimligen mindre roll.
Jag överhörde en konversation på tåget där en tjej sagt att hon mådde så bra och hade tappat flera kilon sedan hon "börjat med GI-metoden." Funkar det i praktiken - o det gör det säkert - så blir det nästan en smula överkurs att peka på insulinpåslagskurvor mm och visa att sambandet inte alls är så kopplat till GI-värdet som man tidigare trott.
Det funkar inte för att det är lågt GI, det funkar pga mättnadskänslan och kaloriminus
Således har GI inte ett skit med viktnedgång att göra, direkt iallafall. Indirekt låter jag vara osagt.
Du kan deffa på dextrosol om du nu så vill, chansen är dock att du kommer gå omkring hungrig och råka ut för en del hälsoproblem på grund av näringsbrist.
Metal_boy_
2006-05-02, 15:02
Vad är GI? :D
Det är en indextabell på hur snabbt blodsockret höjs av ett livsmedel, från början till förmån för personer med Diabetes. Mannen som förde fram detta hette Göte Ibrahimovich.
Det funkar inte för att det är lågt GI, det funkar pga mättnadskänslan och kaloriminus
Således har GI inte ett skit med viktnedgång att göra, direkt iallafall. Indirekt låter jag vara osagt.
Du kan deffa på dextrosol om du nu så vill, chansen är dock att du kommer gå omkring hungrig och råka ut för en del hälsoproblem på grund av näringsbrist.
Det var ju det jag ville säga. Det är väl jäkligt bra om överviktiga käkar bönsallad istället för hamburgare (ja - men jag skippar dippen till mina pommes) med tron att det är det magiska GI som gör susen.
Finns säkert en massa "Träna med GI-metoden" osv. Bara rubriken i dagens chatt säger ju en del ”GI-metoden är en livsstil – inte en diet”.
Själv har jag aldirg varken testat eller förepråkat GI-metoden, men för många innebär det nog ett sundare leverne jämfört med tidigare och det är ju bara bra. Det hela blir lite som helkropp vs split eller stavgång vs joggning - huvudsaken är väl att folk rör sig. Eller som i detta fallet äter sunt :)
Det är en indextabell på hur snabbt blodsockret höjs av ett livsmedel, från början till förmån för personer med Diabetes. Mannen som förde fram detta hette Göte Ibrahimovich.
Enligt International Health Cost Data Base avd. History Research var det Goran Ibrahimovich, dock ej släkt med Zlatan.
http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/12675.html
Finns dock effektivare sätt för viktnedgång än GI, men ja för gemene man med dess usla matvanor blir nog kostvanorna både sundare och kaloriminus för ett par kilon innan deras vikt stabiliseras igen.
Metal_boy_
2006-05-02, 15:11
Enligt International Health Cost Data Base avd. History Research var det Goran Ibrahimovich, dock ej släkt med Zlatan.
http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/12675.html
Du skämtar nu!? Jag rent ut sagt DYNG-skämtade med hela namnet.
Isf var det en släng av ESP! :D
Your my biatch! :laugh:
Metal_boy_
2006-05-02, 15:15
Men seriöst nu, heter han så?? Jag hittade bara på ffs!! Trodde bara det stod för Glykemic Index? :confused:
Men seriöst nu, heter han så?? Jag hittade bara på ffs!! Trodde bara det stod för Glykemic Index? :confused:
Jo det står för det jag hittade på det där med Goran I. Länken slängde jag bara dit för att göra det lite snyggare.
Fanken Grub har ju fått hela Kolozzeum att kliva upp mitt i natten och käka protein bara för att han slängt med lite länkar som inget begriper sig på att läsa.
Metal_boy_
2006-05-02, 15:20
Jo det står för det jag hittade på det där med Goran I. Länken slängde jag bara dit för att göra det lite snyggare.
Fanken Grub har ju fått hela Kolozzeum att kliva upp mitt i natten och käka protein bara för att han slängt med lite länkar som inget begriper sig på att läsa.
Fan nu förstörde jag hela mitt verk :D Skyller på att jag inte har sovit :)
Fan nu förstörde jag hela mitt verk :D Skyller på att jag inte har sovit :)
Förstår att du är trött, du steg väl upp mitt i natten och åt protein. :D
Metal_boy_
2006-05-02, 15:28
Förstår att du är trött, du steg väl upp mitt i natten och åt protein. :D
Steg upp? Har ju fan inte ens gått och lagt mig än :D
Hur gick chatten? Någon som orkade slänga upp alla källor som visar att GI inte har någon mätbar effekt m.m?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.