handdator

Visa fullständig version : Köpa bostadsrätt?

Nina L
2006-05-02, 12:06
Eftersom jag vet att alla på Kolozzeum är experter på allt :D så tycker jag att den här frågan är perfekt att ställa här.

Vad skall man tänka på när man köper bostad? Jag och min irl-pojkvän skall iväg och kolla på en bostadsrätt imorgon och ingen av oss har ägt något i den vägen tidigare.

Är det någon här som har något smart att säga om saken? Skall vi kolla efter något speciellt? Vad kan man komma att ångra i efterhand?

Callister
2006-05-02, 12:07
Var det inte du som studerade till fastighetsmäklare? ;)

Trassel
2006-05-02, 12:10
Tjaa du, egentligen så är det väl viktigast att man inte ger sig in i något man inte klarar av, dvs möte med banken och lånelöfte bör man ju ha klart innan man går och kollar.

Sen är det ju marknaden och då också du som avgör hur mycket lägenheten är värd, om det är en investering eller inte är svårt att svara på, nu är räntorna låga och priserna höga, det kan ju lätt bli en förändring, och då är det möjligt att man inte får tillbaka det man betalt.

Sen beror det väl lite på om ni är händiga eller inte.. ni köper ju lägenheten i befintligt skick..

Nina L
2006-05-02, 12:12
Var det inte du som studerade till fastighetsmäklare? ;)http://img490.imageshack.us/img490/8346/crack6pa.jpg

Fed up
2006-05-02, 12:13
Man ska tänka på att: hellre en låg avgift och hög insats än tvärt om, det blir billigare månadskostnad och man blir glad när man lyckas betala av lite och man kan få billigare boende.
Sen ska man tänka på att det är lätt och billigt att måla om väggar och slipa golv, men skitdyrt och bökigt att fixa tex kök och badrum. Alltså är det viktigast att dessa två rum är ok, dock är det ju lätt att byta tex toastolen, spisen eller liknande.
Sen tycker jag personligen att man ska tänka på vilka områden som är billigare idag men som ändå är bra att bo i, i malmö är alla så himla möllan/centrum/slottsstaden-fixerade (ska jag säga som just köpt en ny lgh på möllan...). Jag köpte min lägenhet(som ska säljas nu) jättebilligt, bara för att den låg lite oattraktivt till, men jag trivdes jättebra där och tyckte det var nära till det mesta.
Kolla också om huset har nyligen bytta rör och elledningar, det är sånt som kostar skitmycket att byta=ev höjd avgift + att nya rör är bra.

Visa annonsen så man får se om det är nåt att ha?

Trassel
2006-05-02, 12:14
Man ska tänka på att: hellre en låg avgift och hög insats än tvärt om, det blir billigare månadskostnad och man blir glad när man lyckas betala av lite och man kan få billigare boende.
Sen ska man tänka på att det är lätt och billigt att måla om väggar och slipa golv, men skitdyrt och bökigt att fixa tex kök och badrum. Alltså är det viktigast att dessa två rum är ok, dock är det ju lätt att byta tex toastolen, spisen eller liknande.
Sen tycker jag personligen att man ska tänka på vilka områden som är billigare idag men som ändå är bra att bo i, i malmö är alla så himla möllan/centrum/slottsstaden-fixerade (ska jag säga som just köpt en ny lgh på möllan...). Jag köpte min lägenhet(som ska säljas nu) jättebilligt, bara för att den låg lite oattraktivt till, men jag trivdes jättebra där och tyckte det var nära till det mesta.
Kolla också om huset har nyligen bytta rör och elledningar, det är sånt som kostar skitmycket att byta=ev höjd avgift + att nya rör är bra.

Visa annonsen så man får se om det är nåt att ha?

Kan hon ju inte göra, då kan ju flera av oss trampa dit å börja bjuda ;)

Nina L
2006-05-02, 12:17
Tjaa du, egentligen så är det väl viktigast att man inte ger sig in i något man inte klarar av, dvs möte med banken och lånelöfte bör man ju ha klart innan man går och kollar.

Sen är det ju marknaden och då också du som avgör hur mycket lägenheten är värd, om det är en investering eller inte är svårt att svara på, nu är räntorna låga och priserna höga, det kan ju lätt bli en förändring, och då är det möjligt att man inte får tillbaka det man betalt.

Sen beror det väl lite på om ni är händiga eller inte.. ni köper ju lägenheten i befintligt skick..Tack! Det ekonomiska har vi (läs: pojkvännen) koll på, men resten är det lite si och så med. Vi är inte händiga alls. Jag känner att mina egna funderingar är av det naivare slaget. (Det får inte vara lyhört som fan, och så vill jag ha bra tryck i vattenledningarnas så jag kan få balsamet ur håret, och så måste det "finnas internet"...) :D

Fed up
2006-05-02, 12:17
Kan hon ju inte göra, då kan ju flera av oss trampa dit å börja bjuda ;)

Äh, jag har just köpt ny lgh och ni stockholmare (och annat pack) ska väl inte komma här och inkräkta!

Ang. det med befintligt skick du skrev innan så gäller det ju inte dolda fel btw.

Trassel
2006-05-02, 12:18
Äh, jag har just köpt ny lgh och ni stockholmare (och annat pack) ska väl inte komma här och inkräkta!

Ang. det med befintligt skick du skrev innan så gäller det ju inte dolda fel btw.

näe men jag ville visa hur viktigt det är att kolla igenom lägenheten, även om du kan få säljaren att stå för ett sk dolt fel, så är det nog inte värt allt jobb.. bättre å ta en annan..

Fed up
2006-05-02, 12:21
(Det får inte vara lyhört som fan, och så vill jag ha bra tryck i vattenledningarnas så jag kan få balsamet ur håret, och så måste det "finnas internet"...) :D

Kolla vattnet när du är där. När jag köpte min kollade jag bara med kallvattnet vilket var bra tryck, sen när jag flyttat in insåg jag att varmvattnet i badrummet sög. det berodde ju också på att de inte bytt rör i föreningen sen 30-talet typ... *rolleyes*.

Lyhört blir svårt att kolla dock, även om du iten hör grannarna på visningen så behöer det ju inte betyda att de aldrig hörd och om man frågar brukar grannar aaaaldrig höras, så... Men du kan ju tänka på vad som är utanför fönstret, trafik som stör, hur högt upp den är etc och hur bra fönster.

Nina L
2006-05-02, 12:25

Visa annonsen så man får se om det är nåt att ha?Tack! Det känns som att man måste vara hemlig med annonsen. Tänk om någon snor lägenheten. :) När det gäller områden så är det också svårt eftersom ingen av oss är född i Malmö. Just nu bor vi i hyresrätt på Södervärn och det suger verkligen. Jag känner mig inte alls trygg här. Så för mig är det viktigt att det är lugnt, och det tror jag att det är där. Skall kolla det där om rören. Byggnaden är gammal, så det kanske kan vara en svag punkt.

z_bumbi
2006-05-02, 12:27
Lyhört blir svårt att kolla dock, även om du iten hör grannarna på visningen så behöer det ju inte betyda att de aldrig hörd och om man frågar brukar grannar aaaaldrig höras, så... Men du kan ju tänka på vad som är utanför fönstret, trafik som stör, hur högt upp den är etc och hur bra fönster.

Köper man en lägenhet så kan man kolla lyhördheten också, så svårt är det inte att fixa om mäklaren vill sälja.

Fed up
2006-05-02, 12:30
Tack! Det känns som att man måste vara hemlig med annonsen. Tänk om någon snor lägenheten. :) När det gäller områden så är det också svårt eftersom ingen av oss är född i Malmö. Just nu bor vi i hyresrätt på Södervärn och det suger verkligen. Jag känner mig inte alls trygg här. Så för mig är det viktigt att det är lugnt, och det tror jag att det är där. Skall kolla det där om rören. Byggnaden är gammal, så det kanske kan vara en svag punkt.

Jo, tyvärr är det ju så att "finare" och "tryggare" områden oftast=dyrare. Jag har bott lite här och var i stan och aldrig varit utsatt för nånting, men aldrig känt mig direkt trygg, men det beror nog snarare på att jag är lätt paranoid och skiträdd av mig (känner mig trygg i lägenheterna alltså, men inte utomhus). jag var minst lika nojig när jag bodde på landet.

Att byggnaden är gammal behöver inte betyda att rören är gamla, de behöver bytas med jämna mellanrum, så har man otur är det just dags...men kolla det, det är sånt som mäklarna har koll på.

Du kan väl säga vilket område lägenheten ligger i iallafall? Jag är NYFIKEN!

Fed up
2006-05-02, 12:32
Köper man en lägenhet så kan man kolla lyhördheten också, så svårt är det inte att fixa om mäklaren vill sälja.

Hur då? Ska man be att få sitta tyst i lägneheten i x antal timmar? Även om det är tyst då kan det ju bara bero på att de störiga grannarna inte är hemma typ.

Nina L
2006-05-02, 12:33
Jo, tyvärr är det ju så att "finare" och "tryggare" områden oftast=dyrare. Jag har bott lite här och var i stan och aldrig varit utsatt för nånting, men aldrig känt mig direkt trygg, men det beror nog snarare på att jag är lätt paranoid och skiträdd av mig (känner mig trygg i lägenheterna alltså, men inte utomhus). jag var minst lika nojig när jag bodde på landet.

Att byggnaden är gammal behöver inte betyda att rören är gamla, de behöver bytas med jämna mellanrum, så har man otur är det just dags...men kolla det, det är sånt som mäklarna har koll på.

Du kan väl säga vilket område lägenheten ligger i iallafall? Jag är NYFIKEN!You got teh PM. :) Slottsstaden.

Jag bodde i Lorensborg innan. Det var absolut inte något "fint" område men det var jävligt tryggt. Jag är helt hispig men där kunde jag verkligen känna mig lugn. Jag fick faktiskt hjälp med att välja en lägenhet där jag skulle kunna gå ut på kvällarna utan att behöva vara orolig. Det bodde bara en massa pensionärer där. :) På landet är det också farligt. Där kan ingen höra dig skrika. Vilket påminner mig om att vi måste ha säkerhetsdörr.

Nina L
2006-05-02, 12:34
Hur då? Ska man be att få sitta tyst i lägneheten i x antal timmar? Även om det är tyst då kan det ju bara bero på att de störiga grannarna inte är hemma typ.Jag ber pojkvännen gå in i sovrummet och stöna så högt han bara kan. Sen knackar jag på hos grannen, och frågar om jag får kolla in och lyssna efter. Eller? :)

Fed up
2006-05-02, 12:35
You got teh PM. :) Slottsstaden.

Jag bodde i Lorensborg innan. Det var absolut inte något "fint" område men det var jävligt tryggt. Jag är helt hispig men där kunde jag verkligen känna mig lugn. Jag fick faktiskt hjälp med att välja en lägenhet där jag skulle kunna gå ut på kvällarna utan att behöva vara orolig. Det bodde bara en massa pensionärer där. :) På landet är det också farligt. Där kan ingen höra dig skrika. Vilket påminner mig om att vi måste ha säkerhetsdörr.

Spännande!

Ja säkerhetsdörr is the shit. Inte minst därför att det stänger ute massor ljud. I min lägenhet hör man varenda andetag folk i trappan tar typ, lite störigt...

Ja fy, på landet, där kommer folk som inte tror nån är hemma och gör inbrott, så många dörrar och fönster de lätt kan ta sig in igenom. Fy fan.

Johanna
2006-05-02, 12:35
Se till att mäklaren kollar vilka pantsättningar som finns i lägenheten. Skulle inte vara så kul att efter ett par år vara tvungen att lämna ifrån sig lägenheten för att någon kräver in sin pant.

Stambyten kan också vara en bra ide att kolla upp som någon skrev, om det är gjort eller om det planeras. Annars riskerar man få sitt nya fina badrum upprivet och ersatt med ett standard.

För övrigt är det så väldigt olika vad man är ute efter. Renovera kök och bad behöver inte vara så fasligt dyrt och krångligt som man tror, även om det naturligtvis är mer krävande än att bara måla om lite. Jag och min sambo har renoverat både kök och bad inom ett år, kostade väl runt 90 000 totalt för båda två.

Fed up
2006-05-02, 12:39
:thumbup: Se till att mäklaren kollar vilka pantsättningar som finns i lägenheten. Skulle inte vara så kul att efter ett par år vara tvungen att lämna ifrån sig lägenheten för att någon kräver in sin pant.

Stambyten kan också vara en bra ide att kolla upp som någon skrev, om det är gjort eller om det planeras. Annars riskerar man få sitt nya fina badrum upprivet och ersatt med ett standard.

För övrigt är det så väldigt olika vad man är ute efter. Renovera kök och bad behöver inte vara så fasligt dyrt och krångligt som man tror, även om det naturligtvis är mer krävande än att bara måla om lite. Jag och min sambo har renoverat både kök och bad inom ett år, kostade väl runt 90 000 totalt för båda två.

jo men 90 000 är ändå rätt mycket och då kanske man måste budgetera det liksom. Vi gjorde om vårt kök (iallafall delvis) och det gick på ca 15 000(hade gratis elektriker=billigare), vilket ju är rätt lite i köksperspektiv, men ändå stor skillnad mot vad det kostar att måla lite väggar...Men jag är ändå för att folk ska våga fixa i kök etc, men man ska ju vara medveten om att det blir mer bök.

pantssättningar brukar stå i beskrivningen av lägenheten, men ja att kolla upp det lite extra skadar ju aldrig...

mangs
2006-05-02, 13:00
Tycker du har fått rätt många bra tips. lite annat att tänka på:

Föreningens ekonomi samt då som sagt vad som är planerat inom de närmsta åren i form av reparationer mm. Kan bli otrevliga hyreshöjningar att vänta.

Sedan gäller det att man kan tänka sig trivas både i lägenheten och på området. Slottstaden passar ju de flesta men det kanske ändå inte känns helt rätt av någon anledning. Gå på magkänslan här. Det rör sig iofs om en investering med men huvudsaken är ju att du trivs med ditt boende.

Om det blir budgivning vilket idag är en ganksa vanlig företeelse så se till att ni kommit överens om ett pris som ni är villiga att ge maximalt redan innan ni går med annars är det lätt att man innan man hinner säger lurad har betalt någon 100.000 för mycket. Försök också att inte bli för kär i lägenheten utan var på din vakt och var lite avslappnad. Blir man helt hooked och vill ha lägenheten till varje pris finns risken att man betalar för mycket samt kanske missar/blundar för de dåliga sakerna.

Eftersom ni är två så ta var och en för sig efter visningen och skriv upp lala saker som ni upplevde som bra och dåliga och jämför sedan dessa båda listor med varandra.

Tänk även på att i en bostadsrätt är ni ansvariga för det mesta fram till fönstrena (inte värmen) och att om det är sprickor i vasken mm så är det ert ansvar att byta ut.

Lycka till!

mangs
2006-05-02, 13:05
En sak till:
Bli inte för påverkad av inredningar och möbler som finns i lägenheten just nu. Denna kan på gott och ont påverka ditt omdöme. På samma sätt skall ni även försöka blunda för färgen på väggarna då ni kan måla om alltihop på mindre än en helg. Då är planlösningen mycket viktigare samt att utsikten är bra men insikten minmal. Tänk dig att du vill kunna gå naken mellan sovrum och toalett, är detta möjligt utan att bli sedd?

Det mesta kommer nog falla på plats efter visningen och har du några frågor så bör mäklaren kunna svara på dessa eller i alla fall kunna få fram ett svar. Lita dock inte blint på vad han/hon säger eftersom de har ett intresse av att kränga lägenheten för så mycket pengar så möjligt och oftast (tyvärr) skiter i köparen.

z_bumbi
2006-05-02, 13:15
Hur då? Ska man be att få sitta tyst i lägneheten i x antal timmar? Även om det är tyst då kan det ju bara bero på att de störiga grannarna inte är hemma typ.

Att ringa på hos grannarna (och passa på och kolla hur de verkar.) är väl ett sätt som funkar men det vanligaste är att man helt enkelt mäter lyhördheten.

Sen går det att dämpa ljud från trappuppgångar, lägenhetsgrannar, trafik mm genom att fixa lite i lägenheten.

mangs
2006-05-02, 13:18
http://www.tryggsaker.se/catalog/images/Horselskydd-webb.gif

Metal_boy_
2006-05-02, 13:20

Nej, Hustomte var det. Men du var nära :)

Helena B
2006-05-02, 17:15

Blandar du ihop mig med en nakenråtta :D

Nina L
2006-05-02, 19:04
Tack så jättemycket, allesamman. Verkligen hjälpsamt!

mangs: Mycket bra råd.

grisbil3n
2006-05-03, 01:09

Precis, och gärna reka lite va det är för grannar också. Lite surt om man inte kan få släppa väder utan att kärringen vägg i vägg ska börja gasta.

Säkerhetsdörr är dyrt för övrigt, fyfan..

Griip
2006-05-03, 01:22
Jag och min irl-pojkvän skall iväg och kolla på en bostadsrätt imorgon och ingen av oss har ägt något i den vägen tidigare.

........... så... så... :laugh: :laugh: :laugh:

Krokodil
2006-05-03, 06:30
Anlita en besiktningsman innan ni skriver på något, de kan hitta saker ni inte ser. Det är en bra investering även om det kostar en del.

z_bumbi
2006-05-03, 07:24

Budgetvarianten om man har stadiga gångjärn är att lägga till en egen plåt på insidan, byta lås och även förstärka låsområdet på utsidan (Både dörr och karm.)
Men det är en vetenskap i sig då felaktiga förstärkningar kan göra dörren svagare.

Fed up
2006-05-03, 07:26

Det är därför man vill flytta in i en lägenhet som redan har det så att man inte behöver bekosta det själv...