Visa fullständig version : Kondition före eller efter styrketräningen..
Resolutinna
2006-05-02, 06:01
Hej!
Om man kör 30-60 min kondition i anslutning till styrketräningen (vet att det är bättre att köra det ena på morgonen och det andra på eftermiddagen, men det går inte alltid), är det då bäst att köra detta direkt före styrketräningen eller efter? För och nackdelar?
Hej!
Om man kör 30-60 min kondition i anslutning till styrketräningen (vet att det är bättre att köra det ena på morgonen och det andra på eftermiddagen, men det går inte alltid), är det då bäst att köra detta direkt före styrketräningen eller efter? För och nackdelar?
kör före...
Hej!
Jag hade kört i 30 min direkt efteråt.. om det är fettreducering man är ute efter.
Radiohead
2006-05-05, 08:01
kör före
eller kör efter:D
Ni kan väll också säga VARFÖR han ska köra cardio efter!
Är det inte så att med cardio så tömmer man kroppen på energi, därför bör man helst köra styrketräning först och sedan cardio, eftersom man "töms" inte lika mycket när det kommer till styrketräning?
Det är något jag har hört och vet varken om det är rätt eller fel.
du vill ju gärna inte göra av med all energie på cykeln.
bättre göra av med det på vikterna, o sen bränna fett på cykeln
King Grub
2006-05-05, 09:00
Cardio före styrketräning ger både större EPOC och större GH-frisättning (fettförbrännande).
Cardio före styrketräning ger både större EPOC och större GH-frisättning (fettförbrännande).
Såpass. Så det finns inget belägg att man helst bör köra cardio efter styrketräning?
några "förstå sig påare" säger att kardio sänker testosteron produktionen
King Grub
2006-05-05, 09:29
några "förstå sig påare" säger att kardio sänker testosteron produktionen
Det gör gainern du dricker före och/eller efter träningen också. Kraftigt. Är det då negativt att tillföra protein och kolhydrat när du tränat?
Långdistansare har kroniskt undertryckt testosteronfrisättning, men långdistansare satsar knappast på samtida maximal muskeltillväxt.
userfriendly
2006-05-05, 09:45
jag brukar köra hälften innan o hälften efter... men jag kör bara 20-25 min totalt
bear.flowertwig
2006-05-05, 11:36
Har bara kört det efter men det känns som att det skulle vara svårt att fokusera ordentligt om jag kört det innan. Beror ju en del på intensiteten i cardion så klart men att vara trött och hungrig innan ett styrkepass låter inte som en särskillt bra förutsättning för tex marklyft eller böj.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.