Visa fullständig version : Jag blir rasist snart.
Alexlindgren
2006-05-01, 18:54
Hej. Var ute med laget idag och skulle plocka skräp för att tjäna in pengar. Så kommer vi till vårt område, då sitter det 3 stycken invandrare och grillar och spelar fotboll. Jahapp tänkte jag, och tänkte inte mer på det.
Sen så kommer en fram till oss med en pinne som "vapen" tror jag. Han frågar om dom får va med och städa så ger vi dom pengar. En polares morsa som var med oss och 5 andra killar svarar att nej det tror hon inte, för vi måste ha pengarna till laget. Han frågar vem man ska fråga för att få göra det här, att plocka skräp alltså. Vi börjar bli lite trötta på dom och säger att det får han kolla efter själv. Eller rättare sagt jag säger det, och då kommer han fram till mig och håller pinnen en halv centimeter från mitt ansikte och säger.
H=han
J=jag
H "Är du uppkäftig eller?
J "Vad fan snackar du om?"
H "Vill du ha spö eller? Ni 5 mot mig?"
Jag som då var nära på att skalla killen, tar det lungt och tänker, nej - ingen idé att göra som han vill, bråka. Så jag säger ironiskt
J "Nej, vi vågar inte"
Han förstår inte att jag är ironisk och fortsätter hålla på. Vi drar därifrån, då skjuter en liten knutte av dom 3 killarna en boll på mig. Jag lackar ur och säger:
J "Vad fan vill du? Kom hit din lille skit."
H "Ey, jävla svenne, dra"
J (imiterar hans brytning "Ey, jävla svenne dra..kom hit din lille jävel"
Så springer han iväg och sätter sig vid dom andra. Jag skiter i det och fortsätter städa. Så hör man hur han första killen som kaxade ringer upp sin polare "Muhammed" eller något sådant namn. Vi fortsätter städa, men muhammed dyker inte upp, och efter en halvtimme är vi klara och sticker hem.
Gjorde jag rätt? Jag var större än honom och hade kunnat slagit ner honom + att vi var 2 personer mer än dom.
För er som tar illa upp, så kan jag berätta att min bästa kompis kommer från ett annat land, så jag säger inte att alla invandrare är idioter, men att det finns fler idioter som är invandrare. I alla fall min uppfattning. Om det hade suttit 3 stycken svenskar där, skulle de verkligen inte uppfört sig på samma sätt.
Ja det var väl bra att du kunde avstå från att ta till nävarna.
Vad blir bättre av att du blir rasist då?
Ryska_raketen
2006-05-01, 18:57
Fniss. Idioter finns i alla sorters förpackningar .
MasterChief
2006-05-01, 18:58
Att bråka för sånt här är lönlöst. Visst i din ålder var jag mer hetlevrad men efterhand inser man att våld föder bara våld.
För övrigt är jag rasist mot idioter ( arroganta, otrevliga, elaka människor), inte mot "folkslag". Idioter finns av alla ursprung.
Röda_Lacket
2006-05-01, 19:00
Tyvärr är detta inte något ovanligt idag. Jag tycker det är fel att slåss men om inte folk står på sig i vissa situationer kommer det bara bli värre.
Alexlindgren
2006-05-01, 19:01
Jag vill inte bli rasist, men kommer kanske bli det automatiskt, pg.a. sånna här saker. Det jag menade.
Kännde också att om jag hade slagit till honom, så skulle problemen inte försvinna. Hans "brorsor" hade antagligen letat efter mig, osv.
bluelight
2006-05-01, 19:02
Finns idioter bland alla folkslag. Kan dock hålla med om att jag vet fler invandrare från mellanöstern och dom områderna som håller på och kaxar sig och är allmänt otrevliga än folk som har föräldrar som är födda i Sverige. Kan tänka mig att det beror på integration och att väldigt många invandrare bor på samma ställe.
Självklart är inte alla invandrare såhär, vet väldigt många som är lika trevliga eller t.o.m trevligare än svenskar.
Alexlindgren
2006-05-01, 19:03
Precis det jag menar blue. Men VARFÖR är dom så? Är det vårat fel?
Lillgrabben
2006-05-01, 19:04
För övrigt är jag rasist mot idioter ( arroganta, otrevliga, elaka människor), inte mot "folkslag". Idioter finns av alla ursprung.
DITO!
Idioter & fårskallar finns bland människor, med de mest skiftande ursprungsland. Hudens kulör & människans ursprungland är tämligen oväsentligt i det sammanhanget.
Finns idioter bland alla folkslag. Kan dock hålla med om att jag vet fler invandrare från mellanöstern och dom områderna som håller på och kaxar sig och är allmänt otrevliga än folk som har föräldrar som är födda i Sverige. Kan tänka mig att det beror på integration och att väldigt många invandrare bor på samma ställe.
Självklart är inte alla invandrare såhär, vet väldigt många som är lika trevliga eller t.o.m trevligare än svenskar.
Som om varenda svensk är trevlig?
Röda_Lacket
2006-05-01, 19:05
Jag vill inte bli rasist, men kommer kanske bli det automatiskt, pg.a. sånna här saker. Det jag menade.
Kännde också att om jag hade slagit till honom, så skulle problemen inte försvinna. Hans "brorsor" hade antagligen letat efter mig, osv.
Därför ska man ha kompisar som inte bangar ur om man nu ska ge sig in i denna leken! varför ? jo för då kommer politiker inse hur jävla fel allt gått när folk springer runt och slår varandra på käften konstant hela tiden. Idag blir det i 9/10 fall så som du råkade ut för och ingen bryr sig då. Men jag är som sagt nästan alltid emot våld.
Wennerberg
2006-05-01, 19:05
Ja, det är så det brukar bli. Man får vänja sig för det finns inget att göra åt det hela. Det är för sent redan och tänk dig hur det är om 10 år? 20 år?
christian
2006-05-01, 19:06
Nej, det är inte vårat fel. Efter mycket tänkande har jag kommit fram till att det måste vara värmen i deras hemländer som inte alla gener klarar. Eller nåt sånt. :D
Lillgrabben
Förresten, AlexL:
Du tror inte att dina "fyndiga" svar på deras tramserier gör det hela ännu värre än det egentligen var / är?????
bluelight
Jag vet inte om folk som kommer hit som flyktingar osv får välja var dom vill bo men om dom inte får det, utan slussas ut bara till invandrartäta områden så förstår jag att det blir såhär.
Och om dom får välja så kanske man ska välja åt dom ändå? Jag tror inte det är bra att fler invandrare flyttar till Rosengård och vad det nu heter, även om dom vill det själva, jag kan inte tänka mig att man blir speciellt intregrerad i det svenska samhället där. Vad är det för fel på Norrland? :D
Lillgrabben
2006-05-01, 19:09
Jag vet inte om folk som kommer hit som flyktingar osv får välja var dom vill bo men om dom inte får det, utan slussas ut bara till invandrartäta områden så förstår jag att det blir såhär.
Och om dom får välja så kanske man ska välja åt dom ändå? Jag tror inte det är bra att fler invandrare flyttar till Rosengård och vad det nu heter, även om dom vill det själva, jag kan inte tänka mig att man blir speciellt intregrerad i det svenska samhället där. Vad är det för fel på Norrland? :D
Vi har haft en hel del invandrare här i Norrland tidigare, men otroligt många av dem har valt att flytta söderut.
De flesta gillar inte de långa mörka vintrarna & det tämligen stränga klimatet.
Alexlindgren
Hm, jo det kanske det gjorde. Men de förstog nog endå inte "fyndigheten" i svaren. Kunde inte bara hålla käften. Underdrev nog hans uppförande också.
bluelight
Tycker jag verkligen inte dom är? Men i större mån är dom trevligare, det är den uppfattningen JAG fått.
Jag är verkligen inte främligsfientlig om någon tror det.
En pinne ? Hur gamla var dom... 10-12 ? *rolleyes*
Tycker inte det är mycket att bry sig om, sånt där
händer överallt hela tiden, oavsett folk...
Vissa grupper är mer våldsbenägda än andra. Personer som växt upp med lite pengar och/eller otrygg miljö kan jag nästan garantera att de är snabbare att ta till våld än personer som har haft det bättre ställt. Lägg till utanförskap/vi mot dem, gangsterwannabekulturen samt gängbildning så blir det lätt fler konflikter med dessa personer än normalt.
Alexlindgren
2006-05-01, 19:11
en kille var väl 16 år (jag är 15) o han va fet :D
dom andra va väl kanske 14.
Röda_Lacket
2006-05-01, 19:12
Vad är det som är så svårt att inse att det även finns rasism hos "invandrare" gentemot svenskar? Jag är emot rasism men dags att inse läget så som det ser ut i Sverige och börja ta i rasism riktad mot svenskar.
Jag blir irriterad på sån här människor. Om en "svensk" gör något dåligt, då tänker dom, fan den där killen är störd. Om en "invandrare" gör något dåligt tänker dom, fan de där invandrarna är störda.
Wennerberg
2006-05-01, 19:15
Jag blir irriterad på sån här människor. Om en "svensk" gör något dåligt, då tänker dom, fan den där killen är störd. Om en "invandrare" gör något dåligt tänker dom, fan de där invandrarna är störda.
Det är väl exakt så många invandrare tänker om svenskar
Alexlindgren
2006-05-01, 19:15
MEN PURREN DET VAR DET JAG SKREV. Skriver att jag INTE drar alla invandrare över en kam. Frågar istället vad som har utvecklat detta beteénde hos vissa invandrare? Jag har i alla fall inte upplevt sånt här betéende hos många svenskar.
Deceiver85
2006-05-01, 19:18
Vissa grupper är mer våldsbenägda än andra. Personer som växt upp med lite pengar och/eller otrygg miljö kan jag nästan garantera att de är snabbare att ta till våld än personer som har haft det bättre ställt. Lägg till utanförskap/vi mot dem, gangsterwannabekulturen samt gängbildning så blir det lätt fler konflikter med dessa personer än normalt.
Sant, och trots att integrationen till största del har kollapsat helt så finns det fortfarande människor som på allvar menar att Sverige kan och bör ta emot fler invandrare.
Va fan. Ring polisen nästa gång, säg att det är några stöddiga invandrare som skall ha en asswhopping så fixar dom det.
Ett stort problem i dagens samhälle; invandrare som skapar ett hat mot sig själv, då de projicerar aggressioner på alla svenskar, som enligt de själva 'motverkar och hatar dem'. Ni som använder den gamla klyschan 'det finns idioter av alla sorter', har nog inte blivit utsatta tillräckligt mycket. Nuförtiden hinner man knappt utanför dörren innan en myrstack kommer och tjafsar med en. Förra veckan fick en polare stryk av 20 utlänningar när han stod ensam och väntade på bussen. Helt oprovocerat.
Jag själv är ingen rasist, och har många invandrarpolare, men det börjar faktiskt gå lite överstyr.
detta får mig att tänka på dethär med att om invandrare begår grova brott så ska de åka ut från landet
och då protesterar dom! men varför? det är hur lätt som helst att inte bli hemskickad. det är bara att inte begå brott!
till topic så har jag själv varit med om detta några gånger.. och jag är med utlänsk bakgrund
typ några juggar eller araber som börjar käfta..
när jag va mindre kommer jag ihåg en zigenrare som tog fram en kniv mot en polare till mig och högg den mot honom.
som tur va så kunde min polare ta något steg bakot så han ramlade baklänges, men han blev inte knivstucken iaf.
men jag har faktiskt varit med om att svenskar varit dumma också. dock fler utlänningar som varit dumma än svenskar.
bluelight
2006-05-01, 19:20
MEN PURREN DET VAR DET JAG SKREV. Skriver att jag INTE drar alla invandrare över en kam. Frågar istället vad som har utvecklat detta beteénde hos vissa invandrare? Jag har i alla fall inte upplevt sånt här betéende hos många svenskar.
Jag är jäkligt säker på att det är pga. att det finns områden som Rosengård osv.
Det vore ju 100 gånger bättre att slussa ut dom till områden där det även bor svenskar. Invandrare som har växt upp i andra områden än såna verkar (enligt min uppfattning) vara "lugnare", faktiskt.
min defintion av svensk är om personen har föräldrar som är födda här och att han/hon kallar sig svensk.
Stön. Vi har haft massor av såna här trådar. Håll er jävligt mycket på mattan nu annars låser jag den här.
allan
Jag är jäkligt säker på att det är pga. att det finns områden som Rosengård osv.
Det vore ju 100 gånger bättre att slussa ut dom till områden där det även bor svenskar. Invandrare som har växt upp i andra områden än såna verkar (enligt min uppfattning) vara "lugnare", faktiskt.
min defintion av svensk är om personen har föräldrar som är födda här och att han/hon kallar sig svensk.
Ja, det är därifirån problemet kommer, tror jag.
Deceiver85
2006-05-01, 19:23
"Svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk" (Sverigedemokraterna)
Dumleman
2006-05-01, 19:23
"Jag blir rasist snart." är topicen :sleep:.
Ja, det är så det brukar bli. Man får vänja sig för det finns inget att göra åt det hela. Det är för sent redan och tänk dig hur det är om 10 år? 20 år?
Ja, och för att citera MAR, så är jag allvarligt oroad över hur den rasliga situationen ser ut i Sverige om 3000 år.
"Svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk" (Sverigedemokraterna)
Fy fan så dumt.
allan
Ja, och för att citera MAR, så är jag allvarligt oroad över hur den rasliga situationen ser ut i Sverige om 3000 år.
MAR är underbart rolig.
Deceiver85
2006-05-01, 19:27
Fy fan så dumt.
allan
Varför det?
MAR är underbart rolig.
Ja, verkligen. Jag älskar den mannen. :D
Haha, som att Sverige - eller ens jorden - finns om 3000 år :D
MAR?
Det är klart det blivit många sömnlösa nätter över den frågan ;)
Haha, som att Sverige - eller ens jorden - finns om 3000 år :D
Klockrent citat som verkligen säger hur befogat rasism är :D
WheyProtein
2006-05-01, 19:32
Vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige inte ska ta in fler invandrare?
MAR är en stor man. Var försiktiga i er kritik.
Vilket parti ska man rösta på om man vill att Sverige inte ska ta in fler invandrare?
Socialdemokraterna. Go go go!
Deceiver85
2006-05-01, 19:34
Inget parti i riksdagen i alla fall. Sverigedemokraterna eller SPI, bara att välja...
Wennerberg
2006-05-01, 19:34
Ja ni gubbar kanske inte oroar er, för att 20 år är länge, men vi som kommer ha barn som blir tonåringar då kanske borde vara oroade
Pudzianovski
2006-05-01, 19:35
Jag vet inte om jag gör bort mig nu, men en VILD chansning....detta kan ju vara HELT fel, men jag chansar på Sverigedemokraterna.
:D :thumbup:
MAR är en stor man. Var försiktiga i er kritik.
Mark Levengood?
Pudzianovski
2006-05-01, 19:38
Mark Levengood?
Det var ju en stor man. Markus Ruhl antagligen.
Det var ju en stor man. Markus Ruhl antagligen.
Mark Levengood är också en stor man. Kanske inte muskulärt sätt men wtf.
Jag undrar vilket parti som vill reglera invandringen och ta tag i integrationsproblemen? Givetvis tänker jag inte rösta på SD eller NSF eller liknande utan vilket av riksdagspartierna är villiga att ta ordentligt tag i denna frågan?
Edit: Kanske dumt o ställa en sån fråga i en sånhär tråd men men..
bluelight
2006-05-01, 19:45
Jag undrar vilket parti som vill reglera invandringen och ta tag i integrationsproblemen? Givetvis tänker jag inte rösta på SD eller NSF eller liknande utan vilket av riksdagspartierna är villiga att ta ordentligt tag i denna frågan?
Tänkte precis skriva det samma, jag vill inte ha ett parti som radar upp alla invandrare på en lång rad och ger dom nackskott.
Mark Levengood?
Ett citat av MAR.
Min arbetskamrat berättade för mig igår om en lustig incident som inträffade när han gick in på en bensin-mack för att inhandla diverse saker till sin bil. När han kom in så var det en rasfrämling där som skällde ut expediten efter noter. Rasfrämlingen hade tydligen köpt en fick-lampa på bensinmacken, som inte fungerade tillfredsställande. Rasfrämlingen (med Mellanöstern-utseende, enligt min kamrat) var väldigt hotfull, högljudd och aggressiv. Rasfrämlingen hade bland annat skrikit "vad är det för skit ni säljer?", och sedan hade han tryckt ilsket på on-knappen för att visa att lampan inte fungerar. Den smått uppskärrade expediten undersökte fick-lampan och utbrast: Jamen, det är klart den inte fungerar. Du har ju inte satt in några batterier.
Detta exempel tycker jag visar ganska klart vad det är för slags primitiva och undermåliga individer som söker sig hit till vårt bidragssystem.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
Ja ni gubbar kanske inte oroar er, för att 20 år är länge, men vi som kommer ha barn som blir tonåringar då kanske borde vara oroade
Den yngre generationenär avsevärt mindre bekymrad än min generation. Folk födda på åttio- och nittiotalet har garanterat en umgängeskrets som är avsevärt mindre homogen än min generation. Folk födda på sextiotalet och tidigare har ett minimalt umgänge med utomnordiska invandrare.
Det betyder inte att jag inte tycker det är problemfyllt, men problemet ligger inte i att folk är invandrare. Det skulle vara ett problem om samma invandrargrupp var kriminell eller bråkig decennium efter decennium.
Nu är det inte så. Istället visar det sig att en hel del av det våld som tidigare drabbat svenskar idag drabbar andragenerationens assimilerade invandrare. Alltså utvecklas invandrarproblematiken på samma vis i Sverige som i resten av världen.
Fler än ni tror av de som skriver på Kolozzeum är invandrare. De är garanterat lika bekymrade de. Och att vara rasist innebär att man då tycker att de - just de, för man kan inte undanta folk om man är rasist - är mindre värda som individer.
allan
Tror inte något parti skulle vara mer lyckat att ta hand om integrationsproblem än S i dagsläget, högerblocket whinar ju, men jag tror inte dom har några lösningar heller. Det är lätt att whina, svårare lösa problem.
Ett citat av MAR.
Har svårt för att bestämma mig vad som är roligare "rasfrämling" eller historien i sig :D :thumbup:
Deceiver85
2006-05-01, 19:49
Det är inte många av riksdagspartierna som vill erkänna att deras mångkulturella projekt har havererat. Rösta på SPI om du inte vill rösta på SD, SPI vill ha åtstramningar på invandringen.
Ryska_raketen
2006-05-01, 19:49
Ett citat av MAR.
hahaha
bluelight
2006-05-01, 19:50
Ett citat av MAR.
Min arbetskamrat berättade för mig igår om en lustig incident som inträffade när han gick in på en bensin-mack för att inhandla diverse saker till sin bil. När han kom in så var det en rasfrämling där som skällde ut expediten efter noter. Rasfrämlingen hade tydligen köpt en fick-lampa på bensinmacken, som inte fungerade tillfredsställande. Rasfrämlingen (med Mellanöstern-utseende, enligt min kamrat) var väldigt hotfull, högljudd och aggressiv. Rasfrämlingen hade bland annat skrikit "vad är det för skit ni säljer?", och sedan hade han tryckt ilsket på on-knappen för att visa att lampan inte fungerar. Den smått uppskärrade expediten undersökte fick-lampan och utbrast: Jamen, det är klart den inte fungerar. Du har ju inte satt in några batterier.
Detta exempel tycker jag visar ganska klart vad det är för slags primitiva och undermåliga individer som söker sig hit till vårt bidragssystem.
Herregud, vilken stjärna, menar "Mar" att inte svenskar kan göra sådant med?
Det är inte många av riksdagspartierna som vill erkänna att deras mångkulturella projekt har havererat. Rösta på SPI om du inte vill rösta på SD, SPI vill ha åtstramningar på invandringen.
Men vänta nu, är inte du svart?
Du förstår att om du röstar på SD så kommer du bli regelbundet rövknullad av polisen en gång i veckan, eller om du sköter dig, en gång i månaden.
Ryska_raketen
2006-05-01, 19:52
Du förstår att om du röstar på SD så kommer du bli regelbundet rövknullad av polisen en gång i veckan, eller om du sköter dig, en gång i månaden.
Du menar om han sköter sig, en gång om dagen?
bluelight
2006-05-01, 19:52
Det är han väl inte? :D
Det är han väl inte? :D
Äh om dom kommer till makten så lär dom ju lägga till lite info på id-kort och databaser och så, hudfärg och så, kanske klass på rasen, där 1 är bäst. Har man lite kontakter hos polisen kan man ju säkert ordna så han bilr svart ;)
Vore inte det att övervärdera dessa fåntrattar liiiiite väl mycket? Att låta deras beteende bli "mallen" för din åsikt om en hel grupp?
Kände också att om jag hade slagit till honom, så skulle problemen inte försvinna.
Det är väldigt, väldigt få problem som försvinner för att man slår någon på käften, men väldigt, väldigt många som skapas av det. Så fortsätt att inte slåss.
Deceiver85
2006-05-01, 19:54
Jag är inte svart, nej. Förstår inte heller varför man skulle bli rövknullad av polisen för att man röstar på SD?
SD är inte speciellt extrema, och någorlunda rumsrena. Jag förstår inte varför man skulle behöva vara rädd för att finnas till bara för att de hade makten. VPK, däremot, skrämmer mig.
Jag är inte svart, nej. Förstår inte heller varför man skulle bli rövknullad av polisen för att man röstar på SD?
du sa:
du vet lika bra som jag att åtstramningar är inget annat än regelbunden sodomi. vad skulle vara effektivare?
SD är inte speciellt extrema, och någorlunda rumsrena. Jag förstår inte varför man skulle behöva vara rädd för att finnas till bara för att de hade makten. VPK, däremot, skrämmer mig.
Beh, varje skitparti som försöker dölja sin nationalistiska propaganda förtjänar ingen annan än idioters röster.
Deceiver85
2006-05-01, 20:00
du vet lika bra som jag att åtstramningar är inget annat än regelbunden sodomi. vad skulle vara effektivare?
Åtstramningar är väl synonymt med begränsningar/nedskärningar? Någon annan tolkning av ordet har jag inte hört, vilket du uppenbarligen känner till. *screwy*
Deceiver85
2006-05-01, 20:01
Beh, varje skitparti som försöker dölja sin nationalistiska propaganda förtjänar ingen annan än idioters röster.
Förklara gärna varför nationalism skulle vara fel. Se i min signatur vad Dogge Doggelito tycker om nationalism...
SD försöker inte dölja sina nationalistiska värderingar, vad jag vet?
SPI vill ha åtstramningar på invandringen.
Det heter åtstramningar av invandringen. Invandringen är ingen person, vet du....
allan
Deceiver85
2006-05-01, 20:03
Det heter åtstramningar av invandringen. Invandringen är ingen person, vet du....
allan
Petnoga...du förstår vad jag menar. Heter det inte dessutom "åtstramningar INOM invandringen"?
Förklara gärna varför nationalism skulle vara fel. Se i min signatur vad Dogge Doggelito tycker om nationalism...
Nej, förklara du varför det är bra. Det är du som tillför något till landet med nationalism, inte tvärtom.
Men han sa inte vilken nationalsång han tyckte skulle sjungas.....:D
allan
SD försöker inte dölja sina nationalistiska värderingar, vad jag vet?
Sant, jag kanske borde sagt främlingsfientliga, men jag ser även nationalism som ett hot.
Petnoga...du förstår vad jag menar. Heter det inte dessutom "åtstramningar INOM invandringen"?
Hur är det med svenskan, hmmmmm? Kolla här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48225)
allan
Deceiver85
2006-05-01, 20:07
Baan: Nationalismen är en, eller bör vara, en enande faktor, en samlingskraft för både ursprungsbefolkning och invandrare.
Allan: Det är underförstått...
Baan: Nationalismen är en, eller bör vara, en enande faktor, en samlingskraft för både ursprungsbefolkning och invandrare.
Vi är inte enade utan nationalismen eller vad menar du då? Du vill höra hur det låter när alla 8 mille sjunger nationalsången för full hals? Jag hörde väl en 300 pers i lumpen som körde för full hals, det räcker kan jag säga.
Deceiver85
2006-05-01, 20:13
Vi är inte enade utan nationalismen eller vad menar du då? Du vill höra hur det låter när alla 8 mille sjunger nationalsången för full hals? Jag hörde väl en 300 pers i lumpen som körde för full hals, det räcker kan jag säga.
Precis, utan nationalismen så faller nationerna samman, och speciellt i dessa dagar av en allt fortskridande globalisering så kommer nationalismen ha en viktig funktion. De flesta stater vi har idag är byggda på gamla nationalstater, varför raserar dessa?
Jag skulle gärna höra alla 9 miljoner boende i Sverige sjunga nationalsången.
Herregud, vilken stjärna, menar "Mar" att inte svenskar kan göra sådant med?
Ironi :)
Han gör ju i princip satir av främlingsfientligheten hos svensson :thumbup:
Allan: Det är underförstått...
Citera resten av texten då. Det vore intressant nämligen.
allan
Precis, utan nationalismen så faller nationerna samman, och speciellt i dessa dagar av en allt fortskridande globalisering så kommer nationalismen ha en viktig funktion. De flesta stater vi har idag är byggda på gamla nationalstater, varför raserar dessa?
Jag skulle gärna höra alla 9 miljoner boende i Sverige sjunga nationalsången.
Varför skulle globalisering vara en dålig sak? Och varför skulle nationalstaternas upplösning vara en dålig sak?
Varför är det så hemskt att nationen försvinner om vi alla kan leva fint i en superstat? Kulturen utvecklas som alltid, och om det händer så kan man förvänta sig att dom bra sakerna ur vår kultur även tas tillvara i den nya kulturen, och att dom sämre sakerna försvinner.
Nationalism som man snackar om i politik är inte att erkänna gränser för ett land eller att ha ett pass, utan mer den nationalism som leder till något ont, ta t ex dom många slaviska konflikterna i balkan, det är inget anant än onödig nationalism, "vi är bättre än dom".
Ironi :)
Han gör ju i princip satir av främlingsfientligheten hos svensson :thumbup:
Faktiskt inte. MAR har varit precis lika främlingsfientlig och rasistisk under mååååååååååååååååååånga herrans år.
allan
På små orter finns det nog de som tror det. Där kan invandraren och skin-headen vara en och samma kille. Den för Vitt Ariskt Motstånd så hårt kämpande Jackie Arklöv var från den lilla orten Storuman. I en av grannbyarna var traktens sköka oskuld. På mindre ställen krävs viss flexibilitet helt enkelt!
Faktiskt inte. MAR har varit precis lika främlingsfientlig och rasistisk under mååååååååååååååååååånga herrans år.
Hahaha oj då, jag som tyckte det var så klockrent ironiskt :laugh:
Nå, är Zlatan svensk? Henke Larsson? Leif Pagrotsky?
Jag gillar inte nationalism alls - den bär skulden till åtskilligt elände under många år, och gör så fortfarande. Att det skulle vara kittet som höll ett rike samman är en konstruerad teori - det finns åtskilliga parametrar som var och en för sig är viktigare än nån slags kärlek till ett rike,m en kung eller en historia.
Bland annat har Eric Hobsbawm - en av nittonhudnratalets viktigaste historiker - skrivitom detta. Läs på.
allan
Isolera kulturer och deras fortsatta sociala utveckling kommer antagligen gå i separata riktningar, vilket skapar ännu större klyftor mellan olika folk i värderingar, seder, trosuppfattningar, etc, ergo mer potential för motsättningar mellan olika kulturer. I en värld där i princip alla måste kunna samsas med alla om de tillgängliga resurserna är väl detta inte vidare bra?
Varför är den globala nationen/kulturen något dåligt att sträva efter?
Nå, är Zlatan svensk?
Nej, han kan väl knappt svenska? :naughty:
Det är väl exakt så många invandrare tänker om svenskar
Jag är fullt medveten att det existerar många sorters fördomar mot svenskar också, men just den formen som jag beskrev har jag faktiskt aldrig stött på i "omvänd" form.
Deceiver85
2006-05-01, 20:24
Varför är det så hemskt att nationen försvinner om vi alla kan leva fint i en superstat? Kulturen utvecklas som alltid, och om det händer så kan man förvänta sig att dom bra sakerna ur vår kultur även tas tillvara i den nya kulturen, och att dom sämre sakerna försvinner.
Nationalism som man snackar om i politik är inte att erkänna gränser för ett land eller att ha ett pass, utan mer den nationalism som leder till något ont, ta t ex dom många slaviska konflikterna i balkan, det är inget anant än onödig nationalism, "vi är bättre än dom".
Eller varför inte kurdernas kamp för ett eget land? Eller varför inte romernas? Palestinierna? OSV
Problemet med att nationen försvinner så tror jag att människor kommer känna sig vilse och utan identitet. Det du säger är sant, kulturen utvecklas ständigt och vi bör inte vara helt avskärmade mot nya intryck, dock bör vi vara försiktiga med nya intryck då det är viktigt (enligt nationalism) att man känner samhörighet med det förflutna, för också kunna känna skyldighet inför framtiden.
Deceiver85
2006-05-01, 20:26
Varför är den globala nationen/kulturen något dåligt att sträva efter?
Tycker du på allvar att världen är redo för en global skräpkultur idag?
WheyProtein
2006-05-01, 20:31
Jag vet inte om jag gör bort mig nu, men en VILD chansning....detta kan ju vara HELT fel, men jag chansar på Sverigedemokraterna.
:D :thumbup:
Jag tänkte ju då på något parti som finns i riksdagen.
Metal_boy_
2006-05-01, 20:31
Nå, är Zlatan svensk? Henke Larsson?
allan
Två stycken som är mer svenska patrioter än vad någon folkölspimplande, Pluton Svea-lyssnande nörd med mattsvart-rollad volvo 240 någonsin kan bli iaf.
Eller varför inte kurdernas kamp för ett eget land? Eller varför inte romernas? Palestinierna? OSV
Problemet med att nationen försvinner så tror jag att människor kommer känna sig vilse och utan identitet. Det du säger är sant, kulturen utvecklas ständigt och vi bör inte vara helt avskärmade mot nya intryck, dock bör vi vara försiktiga med nya intryck då det är viktigt (enligt nationalism) att man känner samhörighet med det förflutna, för också kunna känna skyldighet inför framtiden.
Tja det lustiga med dom folkgrupperna dom nämner (förutom romer som jag tror inte kräver eget land och är ganska spridda över hela europa, dom är väl så ickenationalistiska som man kan bli) är att dom just råkar illa ut pga av "nationalismen".
"Identiteten" behöver inte försvinna pga globalisering, snarare så att vi kommer identifiera oss med en ännu större mängd människor. Som du vet är USA egentligen många stater som man skulle kunna se som små länder, och i stort mån har dom ganska mycket befogenheter att fungera som små länder. Dom verkar inte ha några större problem med att folk är identitetslösa. Om man ser EU som ett försök till att göra Europa till United States of Europe så kan man även vänta sig där att vi kan lyckas göra ett stort land av många små länder.
Ofta pratas det om att i USA så har man mycket som man delar, såsom kultur, språk etc, men detta är ingenting som vi inte kan uppnå i Europa med ett dominerande språk, kulturer som möts och blir en superkultur osv. USA var inte från början ett engelstalande folk heller, man hade en stor invandring från alla möjliga hlål med massa kulturen som till slut kördes in i mixern och ut fick man en amerikansk kultur. Jag ser inga direkta hinder att vi med lite tid går samma väg här i Europa utan att någon mår kass för det.
strong-man
2006-05-01, 20:34
Deceiver85 du verkar vara en klok man :bow: jag ska inte skriva vad jag tycker i sådana här trådar för då blir jag banad
Tja det lustiga med dom folkgrupperna dom nämner (förutom romer som jag tror inte kräver eget land och är ganska spridda över hela europa, dom är väl så ickenationalistiska som man kan bli) är att dom just råkar illa ut pga av "nationalismen".
"Identiteten" behöver inte försvinna pga globalisering, snarare så att vi kommer identifiera oss med en ännu större mängd människor. Som du vet är USA egentligen många stater som man skulle kunna se som små länder, och i stort mån har dom ganska mycket befogenheter att fungera som små länder. Dom verkar inte ha några större problem med att folk är identitetslösa. Om man ser EU som ett försök till att göra Europa till United States of Europe så kan man även vänta sig där att vi kan lyckas göra ett stort land av många små länder.
Ofta pratas det om att i USA så har man mycket som man delar, såsom kultur, språk etc, men detta är ingenting som vi inte kan uppnå i Europa med ett dominerande språk, kulturer som möts och blir en superkultur osv. USA var inte från början ett engelstalande folk heller, man hade en stor invandring från alla möjliga hlål med massa kulturen som till slut kördes in i mixern och ut fick man en amerikansk kultur. Jag ser inga direkta hinder att vi med lite tid går samma väg här i Europa utan att någon mår kass för det.
Så du tar upp USA som ett exempel på en ickenationalistisk stat? Det var väldigt intressant.
Deceiver85 du verkar vara en klok man :bow: jag ska inte skriva vad jag tycker i sådana här trådar för då blir jag banad
Nej herregud, du vill ju helst inte tänka för mycket.
Deceiver85
2006-05-01, 20:35
Ändå är USA ett av de mest nationalistiska och patriotiska landen som finns idag, är inte detta lustigt? Heja USA!
Så du tar upp USA som ett exempel på en ickenationalistisk stat? Det var väldigt intressant.
n00b. staterna i USA.
Ändå är USA ett av de mest nationalistiska och patriotiska landen som finns idag, är inte detta lustigt? Heja USA!
Vill du kalla dom nationalistiska skjuter du dig själv i foten, för deras nationalism verkar inte fungera så klockrent för alla. Saker som källkritik och allmänt kritisera makthavarna blir lite lidande när folk är för patriotiska.
Tycker du på allvar att världen är redo för en global skräpkultur idag?
Skräpkultur? Jag tror att världen redan är på god väg mot att utveckla en global kultur förresten, varför skulle vi inte vara mogna för utvecklingen?
strong-man
2006-05-01, 20:37
Nej herregud, du vill ju helst inte tänka för mycket.
hahaha :cryout:
n00b. staterna i USA.
Vad vill du säga med staterna i USA? De är inte ens i närheten av många små länder och jag hoppas du förstår det.
Vad vill du säga med staterna i USA? De är inte ens i närheten av många små länder och jag hoppas du förstår det.
Vad vill du ha sagt? Tycker du att jämförelsen är dålig får det stå för dig, du kanske kan komma på något bättre.
För övrigt styr staterna sig själva ganska mycket, ungefär som EU kanske skulle kunna se ut om några/många år, så ja dom är som små länder, även om det inte går rakt av jämföra med EU-länderna idag, vilket aldrig var meningen.
Hur är det med svenskan, hmmmmm? Kolla här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48225)
allan
Jag ser ofta personer som aktivt anstränger sig för att "missförstå", i stället för att aktivt anstränga sig för att förstå. Inskränkt och småsint.
Jag begriper inte varför nån förespråkar nationalism som nån sorts sammanhängade faktor för ett land. Det är en företeelse som bara är drygt 150 år gammal i Sverige, och inte ens då särskilt väl förankrad. Den är nära sammanlänkad med industrialiseringen - och inte med krig och nationalromantik eller nationalstaten eller liknande. Den slog aldrig rot i Sverige heller i de breda folklagren, och har mycket lite att göra med svensk historia - som f ö är fasligt nära länkad till massinvandring - eller svenska seder eller folklig kultur.
Jag ser gärna en definition på hur den svenska nationalismen skulle kunna formuleras - och då menar jag inte ett gäng fyllon som bölar "Sväääääärje" när några underutvecklade varelser skyfflat runt en puck. Vilka konstnärer, författare, seder och historiska personer skulle kunna sägas vara det kitt som kan knyta ihop den svenska nutida nationalismen?
Palme? Raoul Wallenberg? Zlatan?
allan
Vad vill du ha sagt? Tycker du att jämförelsen är dålig får det stå för dig, du kanske kan komma på något bättre.
För övrigt styr staterna sig själva ganska mycket, ungefär som EU kanske skulle kunna se ut om några/många år, så ja dom är som små länder, även om det inte går rakt av jämföra med EU-länderna idag, vilket aldrig var meningen.
Komma på något bättre? Ja, hur ser du på de olika landskapen i Sverige, samma som staterna i USA?
USA är sammansvetsat med en hyfsat stark nationell anda som hela tiden pumpas ut och de olika staterna är inte ens i närheten av så annorlunda som olika länder som har existerat bra mycket längre innan man ens "upptäckte" USA.
Jag ser ofta personer som aktivt anstränger sig för att "missförstå", i stället för att aktivt anstränga sig för att förstå. Inskränkt och småsint.
Jag med. Just nu. Jag förstod mycket väl vad han menade men om en sån boll ligger på straffpunkten är det straffbart att inte klippa till.
allan
Komma på något bättre? Ja, hur ser du på de olika landskapen i Sverige, samma som staterna i USA?
USA är sammansvetsat med en hyfsat stark nationell anda som hela tiden pumpas ut och de olika staterna är inte ens i närheten av så annorlunda som olika länder som har existerat bra mycket längre innan man ens "upptäckte" USA.
Det är stor skillnad på landskapen i Sverige och i USA, det vet du lika bra som jag. Det var lite därför jag valde USA som ett exempel där man ändå lämnar ganska mycket makt till staterna, ungefär så EU skulle kunna se ut OM vi kunde blunda för nationalismen, såsom att fransmän lär sig engelska :), och faktiskt strävade efter att bli mer lika. Jag tycke det går åt det hållet, folk rör sig mer över gränserna och det har blivit allmänt smidigare att jobba i ett EU-land. Nu måtse det gå så långt att folk i allmänhet skulle vara villiga att byta land för t ex jobbens skull, det är relativt få i dagsläget som är viliga göra det.
Självklart är länderna i EU mer olika än staterna, men vi kan var där en dag anser jag, om man skippar nationalismen. Det kanske inte tar ett halvår, 50 år ja det kanske tar 500 år, men det är inte omöjligt. Om vi lyckas med att träffas någonstans i mitten och bli en superstat är en helt annan femma, men det skulle kunna gå.
Deceiver85
2006-05-01, 20:59
Jag begriper inte varför nån förespråkar nationalism som nån sorts sammanhängade faktor för ett land. Det är en företeelse som bara är drygt 150 år gammal i Sverige, och inte ens då särskilt väl förankrad. Den är nära sammanlänkad med industrialiseringen - och inte med krig och nationalromantik eller nationalstaten eller liknande. Den slog aldrig rot i Sverige heller i de breda folklagren, och har mycket lite att göra med svensk historia - som f ö är fasligt nära länkad till massinvandring - eller svenska seder eller folklig kultur.
Jag ser gärna en definition på hur den svenska nationalismen skulle kunna formuleras - och då menar jag inte ett gäng fyllon som bölar "Sväääääärje" när några underutvecklade varelser skyfflat runt en puck. Vilka konstnärer, författare, seder och historiska personer skulle kunna sägas vara det kitt som kan knyta ihop den svenska nutida nationalismen?
Palme? Raoul Wallenberg? Zlatan?
allan
Är man vänster så förstår man inte nationalismen som sammanfogande faktor, lika lite som en höger förstår sig på klasskampen.
Är man vänster så förstår man inte nationalismen som sammanfogande faktor, lika lite som en höger förstår sig på klasskampen.
Så, vari ligger värdet när bara en liten minoritet förstår och håller med? Då kan det ju inte vara så viktigt?
Hej. Var ute med laget idag och skulle plocka skräp för att tjäna in pengar. Så kommer vi till vårt område, då sitter det 3 stycken skinheads och grillar och spelar fotboll. Jahapp tänkte jag, och tänkte inte mer på det.
Sen så kommer en fram till oss med en pinne som "vapen" tror jag. Han frågar om dom får va med och städa så ger vi dom pengar. En polares morsa som var med oss och 5 andra killar svarar att nej det tror hon inte, för vi måste ha pengarna till laget. Han frågar vem man ska fråga för att få göra det här, att plocka skräp alltså. Vi börjar bli lite trötta på dom och säger att det får han kolla efter själv. Eller rättare sagt jag säger det, och då kommer han fram till mig och håller pinnen en halv centimeter från mitt ansikte och säger.
H=han
J=jag
H "Är du uppkäftig eller?
J "Vad fan snackar du om?"
H "Vill du ha spö eller? Ni 5 mot mig?"
Jag som då var nära på att skalla killen, tar det lungt och tänker, nej - ingen idé att göra som han vill, bråka. Så jag säger ironiskt
J "Nej, vi vågar inte"
Han förstår inte att jag är ironisk och fortsätter hålla på. Vi drar därifrån, då skjuter en liten knutte av dom 3 killarna en boll på mig. Jag lackar ur och säger:
J "Vad fan vill du? Kom hit din lille skit."
H "Ey, jävla arab, dra till ditt hemland"
J (imiterar hans brytning "Ey, jävla arab dra hem till ditt hemland..kom hit din lille jävel"
Så springer han iväg och sätter sig vid dom andra. Jag skiter i det och fortsätter städa. Så hör man hur han första killen som kaxade ringer upp sin polare "Magnus" eller något sådant namn. Vi fortsätter städa, men Magnus dyker inte upp, och efter en halvtimme är vi klara och sticker hem.
Gjorde jag rätt? Jag var större än honom och hade kunnat slagit ner honom + att vi var 2 personer mer än dom.
För er som tar illa upp, så kan jag berätta att min bästa kompis kommer från Sverige, så jag säger inte att alla svenskar är idioter, men att det finns fler idioter som är svenskar. I alla fall min uppfattning. Om det hade suttit 3 stycken Araber där, skulle de verkligen inte uppfört sig på samma sätt.
Ursäkta för min edit på din text, men ville att ni som generaliserar vet hur vi oskyldiga invandrare känner oss efter en sådan text.
Det var faktiskt inget svar på frågan - frågorna. Har du några svar eller ska vi sluta oss till att din nationalism är en svullen ballong av...ingenting? Det är svårt att definiera en nationalkaraktär eller ett kynne - även om det finns de som försökt - men om man talar i högtidliga termer om det måste man väl kunna argumentera för det?
Vad är defintionen av svenskhet? Jag gillar inte att man endast kan anses som svensk om man anses vara det av andra. Det förutsätter en urvalsprocess som luktar unket trettiotal, och gör inte det minsta för att rasera fördomar eller bygga broar. Vilket SD givetvis i varje fall inte är intresserat av.
Så är Zlatan, Henke och Pagrotsky svenskar? Eller din citerade Dogge?
allan
Alex, ingen mening med att bli rasist för en kaxig 14-åring! :D
Isf hade du hatat din 40-årige tandläkare som kom från samma stat/kultur etc och det hade ju varit tråkigt när han försöker hjälpa dig!
Busisar finns det överallt på jorden, så även gosisar!
Vad jag minns så var många kaxiga och busiga runt 14-15 år oavsett var de kom ifrån.
7-9:an kan vara en riktigt jobbig ålder för många kids!
Jag minns själv hur vissa betedde sig under 7:an-9:an när jag själv var i den åldern (vissa, inte alla) och även från ett annat perspektiv när jag skulle lära ut till högstadie-elever.
Det är ju stadiet mellan barn och vuxen där många kan ta till sig fel influenser från äldre. Har vissa heller ingen fadersfigur ser de upp till äldre i närheten.
Finns det dessutom gäng i miljön så kan kids få helt fel influenser.
Sen (vilket jag anser vara en av de viktigare sakerna) är ju var någonstans / i vilken miljö de växer upp.
Växer en kis upp från kultur_x på tex Lidingö är det nog mindre chans att han skulle bli influerad av gäng och buserier än om han växer upp bland gängen i rosengård, fittja etc osv et al, var nu de flesta gängen håller till i dag.
På min tid som högstadie-elev var det väl SkärHarlem och Rinkeby som var teh worst.
Hursom, du sa att han hade tre andra med sig.
Hade placeringen varit annorlunda och han växt upp med fler svenskar i området/miljön så hade han ju också fått fler svenska kompisar och då hade denna "ey ska vi mucka med svennarna som plockar skräp"-mentaliteten inte dykt upp.
Då kanske han hade suttit där med båd svenska såsom uzbekistanska och norska vänner med en helt annan mentalitet. (ingen gäng-mentalitet)
Tänk dock på, att i detta fall så var det ju lite "vi mot dom", dvs hans gäng mot svennarna, men även förr i tiden så var det ju kaxighet och bråk mellan gäng runt 15-årsåldern.
Grabbarna på eken till exempel!
Kvarter mot kvarter!
Där var det andra saker som var motivet men jag skulle gissa att det alltid kommer finnas lite bus runt den där åldern, oavsett var man befinner sig i världen, då 14-16 är en ganska speciell period då man ej är vuxen men ej heller ett barn, vilket kan vara en ganska orolig tid för många tonåringar, många tankar, osäkerhet etc osv.
Vissa känner att man måste bevisa saker för att kunna bli man osv..
Självsäkerhet är viktigt, man måste få respekt etc många nya saker som dyker upp vid den åldern..
Text
Håller helt med.
MEN när dessa personer blivit 18+ och fortfarande beter sig på detta sätt tycker jag inte är ok.
Metal_boy_
2006-05-02, 05:40
Håller helt med.
MEN när dessa personer blivit 18+ och fortfarande beter sig på detta sätt tycker jag inte är ok.
Då ger man dom en propp!
Alla bara gnäller. Vad det än gäller för folk så ser dom tillfälle att dominera när dom vet att personerna ifråga kissar på sig eller låter sig förolämpas. Det är nått som verkar typiskt hos den lilla överklass-svensken mest. Ni har ju fan inte nått sinne för våld och försvarsagerande när ni står öga mot öga med någon som kommer utsätta er för detta. Fan häng med tanten på nån jävla överfallskurs åtminstone :D
Får de inte som de vill så måste de hävda sig på något sätt och att spela kaxiga och coola värkar vara det bästa *screwy* Jag har varit med om en del liknande bland annat på eriksdalsbadet där man sitter 2 polare och några främlingar i den då fullsatta polen då det kommer 4 mohamed's och ska promt sätta sig ner i den redan trånga polen vilket resulterar i att hälften av polens tidigare gäster blir tvugna att gå. Varför är det så? Måste de jävlas? Svenskar gör tame fan aldrig så. Kanske de gör men aldrig hört eller varit med om *screwy*
Var det verkligen fyra profeter Spawnie? :laugh:
Var det verkligen fyra profeter Spawnie? :laugh:
Hahhaa insåg inte själv att jag skrev så..tänkte på snubbens orginal historia om att han ringde sin polare muhamed..Tänkte ett finare ord för invandrare :D Men byt ut muhamed till jallas
tack för att du e uppmärksam kwony
Du skulle borjat veva direkt.
alla mäniskor är idioter förutom jag.
grisbil3n
2006-05-02, 07:52
Du skulle borjat veva direkt.
:bow:
Jag skulle vilja lära mig slåss. Pm?
Gjorde du rätt? Ja, fast det hade varit ännu bättre om du inte hade förlöjligat hans brytning. Det får "oss svennar" att se dåliga ut. Om du hade skallat honom i det läget så hade jag tyckt att det varit väldigt töntigt. Idealet är ju om man är så cool och säker på sig själv att man inte ens behöver fundera på att ta till nävarna.
Fed up: *yourock*
Kan förövrigt berätta att jag hade en svensk kompis som bodde i förorten, den dåliga miljön gjorde honom till en som många så fördomsfullt kallar en typisk "Muhamed". Så invandrare begår mer brott därför att det är oftast dem som utsätts för den dåliga miljön.
Kan inte förstå att det är så svårt att visa kärlek & respekt till alla sorters människor.
Peace and Love to you all //Looney
Mar är en speciell människa =) men det var faktiskt Tombombadill som skrev det citatet, och han är nästan värre
Vilken idiotisk tråd. Bra andledning att bli rasist för ??? dööhh
Du skulle börjat veva direkt.
Blir bara så förbannad, två utlänska idiotjävlar rånade mig för nåra timmar sen.. Jag är med på topic nu som fan..
Blir bara så förbannad, två utlänska idiotjävlar rånade mig för nåra timmar sen.. Jag är med på topic nu som fan..
vad loosade du? Kan folk inte skaffa sig ett jobb måste de förstöra andras liv för lite pengar/kick? *screwy*
vad loosade du? Kan folk inte skaffa sig ett jobb måste de förstöra andras liv för lite pengar/kick? *screwy*
Bara en moppe och jacka och mp3 till ett värde av 20000:- Nog roligt..
Bara en moppe och jacka och mp3 till ett värde av 20000:- Nog roligt..
Hade de kniv ? berätta med detaljerad vad som hände STACKARN!
Skriver i denna tråden imorn, lite wasted så det är pinsamt att skriva då..
grisbil3n
2006-05-06, 06:44
Jag blir både ledsen och arg när jag ser alla främlingsfientliga tendenser som uppdagas i denna tråden.
om de var svenskar skulle du börja avsky alla svenskar då?...neee men vi måste ju såklart stryka alla sorts människor med samma sorts kam..killen kanske bara ville veta var man kunde få jobbet,,sen så tycker jag att du kan ha överreagerat!
shadowfire
2006-05-06, 10:23
Förstår inte riktigt vad tråden ursprungligen hade med invandrare eller rasism o göra? Som om trådskaparen betedde sig speciellt moget eller svenskt? Naeh. Föräldrarna i sammanhanget borde dock styrt upp det bättre o föregått med gott exempel. Patetiskt exempel.
Problemet är väl att i många storstäder är vissa invandrares attityd mot svenskar ett stort problem, vad skall man göra åt det undrar jag?
Tills slut har folk fått nog så blir det ju alltid, dessa invandrare förstör ju både för den som blir nedslagen/rånad/whatever och för invandrare som kommer hit och vill skapa ett nytt bättre liv.
Stoppa invandringen nu och se till att integrera dom som finns ordentligt, riv ned rosengård och liknande områden och se till att människor sprids ut i landet, konstigt nog verkar ju dessa problem inte existera på mindre ställen(tex tierp:) ) trots att det finns massor av inavndrare här.
Integrationen verkar ju funka skit såfort det blir för många på samma ställe, så är det ju bara, arbetslöshet och kriminalitet.
Problemet är väl att i många storstäder är vissa invandrares attityd mot svenskar ett stort problem, vad skall man göra åt det undrar jag?
Tills slut har folk fått nog så blir det ju alltid, dessa invandrare förstör ju både för den som blir nedslagen/rånad/whatever och för invandrare som kommer hit och vill skapa ett nytt bättre liv.
Stoppa invandringen nu och se till att integrera dom som finns ordentligt, riv ned rosengård och liknande områden och se till att människor sprids ut i landet, konstigt nog verkar ju dessa problem inte existera på mindre ställen(tex tierp:) ) trots att det finns massor av inavndrare här.
Integrationen verkar ju funka skit såfort det blir för många på samma ställe, så är det ju bara, arbetslöshet och kriminalitet.
+1
Zarrtosht
2006-05-06, 10:42
Hhgahahahha, den var bra
Dissector
2006-05-06, 10:44
om de var svenskar skulle du börja avsky alla svenskar då?...neee men vi måste ju såklart stryka alla sorts människor med samma sorts kam..killen kanske bara ville veta var man kunde få jobbet,,
Problemet är ofta att folk vägrar läsa ordentligt för de blir alldeles för upprörda. De hinner läsa om själva incidenten, och sedan kommer de på något fyndigt, och skriver. Hade du läst lite till hade du sett att han skrev att han INTE menade att han avskydde alla invandrare.
Dom kanske varken hade tid eller lust att förklara hur man får jobbet, utan ville få jobbet gjort istället, och svarar "Nej, du får ta reda på det själv".
sen så tycker jag att du kan ha överreagerat!
Får jag fråga på vilket sätt han kan ha överreagerat?
Ryska_raketen
2006-05-06, 15:41
Skriver i denna tråden imorn, lite wasted så det är pinsamt att skriva då..
Fortfarande wastad?
Fortfarande wastad?
Nej, som tur är ;)
Men jag orkar inte dra historien igen..
Sammanfattning: 2 större utländska killar mot 2 små svenskar. Tog moppe, jackan låg i, mp3 med.. Har snackat med polis och gjort anmälning..
Hoppas på att få tillbaka hyffsat mycket pengar på försäkringen..
Röda_Lacket
2006-05-06, 15:57
Nej, som tur är ;)
Sammanfattning: 2 större utländska killar mot 2 små svenskar. Tog moppe, jackan låg i, mp3 med.. Har snackat med polis och gjort anmälning..
Vart i gbg hände detta?
Ryska_raketen
2006-05-06, 15:59
Nej, som tur är ;)
Större? Mao äldre ? vart hände det?
Dem var väl i 25 års åldern och ganska mycket längre och biffigare..
Hände i Kortedala här i göteborg på en grillplats i skogen..
Inte nåra människor runtomkring så det var ju lätt för dom att råna ..
Problemet är ofta att folk vägrar läsa ordentligt för de blir alldeles för upprörda. De hinner läsa om själva incidenten, och sedan kommer de på något fyndigt, och skriver. Hade du läst lite till hade du sett att han skrev att han INTE menade att han avskydde alla invandrare.
Dom kanske varken hade tid eller lust att förklara hur man får jobbet, utan ville få jobbet gjort istället, och svarar "Nej, du får ta reda på det själv".
Får jag fråga på vilket sätt han kan ha överreagerat?
oki, kan försöka förklara lite..om man utrycker sig på så sätt att man vill bli rasist tack vare en incident så är man småsint tycker jag. Säger att man inte ogillar alla invandrare tycker jag är lite enkelriktat formulerat. .måste väl finnas lika många svenskar som är otrevliga så varför sätta etikter på invandrarna och påpeka att de har etnisk bakgrund!? kan man inte bara säga att otrevligt folk betedde sig dumt. Sen det jag menade att han överreagade kanske var lite fel formulerat..men skulle någon säga att jag hitta det själv istället för att kanske säga att vi fick det därifrån så skulle jag ta det som en otrevlig gest. Jag väljer dock att inte reagera som "invandraren" gjorde" för det är ju varje persons beslut!
Röda_Lacket
2006-05-06, 16:15
Dem var väl i 25 års åldern och ganska mycket längre och biffigare..
Hände i Kortedala här i göteborg på en grillplats i skogen..
Inte nåra människor runtomkring så det var ju lätt för dom att råna ..
Tråkigt att höra sådant här. Jag har själv invandrarbakgrund och vet om detta problemet som blonda svenskar råkar ut för. Är så jävla trött på folk som hela tiden försvarar detta beteende tex "det finns idioter till svenskar också" det är ju fan inte poängen. Det finns rasism hos invandrare precis som det finns hos svenskar. Och denna rasismen ser man iform av rån, våldtäkter osv hur kan jag nu veta detta jo för jag har bott/bor i dessa invandrartätaområden och jag vet om hur snacket går och hur folk funkar.
Hoppas du får tillbaka pengarna för det du blir av med för du kan knappast vänta dig att dom som gjorde detta kommer få något vidare straff av dagensrättssystem även om dom åker dit
Tråkigt att höra sådant här. Jag har själv invandrarbakgrund och vet om detta problemet som blonda svenskar råkar ut för. Är så jävla trött på folk som hela tiden försvarar detta beteende tex "det finns idioter till svenskar också" det är ju fan inte poängen. Det finns rasism hos invandrare precis som det finns hos svenskar. Och denna rasismen ser man iform av rån, våldtäkter osv hur kan jag nu veta detta jo för jag har bott/bor i dessa invandrartätaområden och jag vet om hur snacket går och hur folk funkar.
Hoppas du får tillbaka pengarna för det du blir av med för du kan knappast vänta dig att dom som gjorde detta kommer få något vidare straff av dagensrättssystem även om dom åker dit
Jag vet precis som du hur det ligger till och jag håller med dig till 100%
Har bott i kortedala hela mitt liv nästan och där är ju inte lite invandrare..
Säger inte att jag hatar alla invandrare, för många kompisar jag har är invandrare..
Hatar bara dom som inte kan hålla koll på vad som är ditt och mitt, visst finns
det svenskar som håller på med sånt med.. Men det ser man inte alls lika ofta i sånna områden som kortedala,angered och bergsjön..
Tack för stödet ;)
Jag hade förberett världens längsta inlägg men sen kom jag fram till att jag inte orkar med en lång debatt om rasism då jag redan har debatterat om det här tidigare.
Allt jag vill säga är, hata inte alla invandrare för vad en minoritet gör. Om du gör det så föder du bara elden och gör allt värre. Om jag skulle göra det skulle jag ha blivit rasist för länge sen men det är svårt att hata det man förstår.
Du har varit med om en dålig erfarenhet, det kan ingen neka. Många svenskar hatar nästan alla invandrare, och det är lika fel som när invandrare hatar svenskar. Om du fyller ett rum med 1000 norrläningar och ber dem vara tysta så kommer det inte höras någonting, men det räcker med att 10 av dessa 1000 skriker för att det ska bli högljutt. Det kanske inte var världens bästa jämförelse men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker få fram.
Fakta:
- Ja, det finns fler invandrare som är kriminella. Dock det är främst invandrarna som är isolerade i bl.a. rosengård. Om de inte umgås med svenskar kommer de självklart tycka mindre om svenskar för det är människans natur att vara rädd för det som är främmande.
- Det finns även invandrare som är rasister, men ingen hatar dessa invandrare mer än andra invandrare som verkligen försöker sitt bästa för att skaffa sig själv ett bra liv.
- Om alla blev hatiska mot en folkgrupp bara för det en minoritet gör skulle allt bara bli värre, även jag skulle vara rasist då för gissa vad, jag har blivit jagad, rånad och grovt förolämpad av vilka? Ja juste, svenskar och inte invandrare, men inte hatar jag svenskar för det. Jag tycker bara inte om personerna som gjorde det mot mig. Svårare än så är det inte.
Och nej, jag har inte gjort något som skulle ses som hotfullt. Jag har bara svart hår. Jag har ingen accent, jag jobbar som lärare, jag klär mig vanligt och jag har aldrig hamnat i slagsmål eller gjort något brott i hela mitt liv, så tro inte att det var något som jag gjorde.
Var grabbarna som du stötte på idioter? Ja, utan tvekan. Men hata inte mig och min familj för vad de gör, för samma anledning som jag inte hatar dig och din familj för det folk har gjort mot mig. Alla har varit med om motgångar i livet, men man ska inte låta dem förstöra den du är och den du vill bli.
Bravo Farzan!!!
allan
+1 :)
stahlberg
2006-05-07, 16:58
Jag har inte läst alla inlägg i tråden.
Men jag tror inte alls att trådstartarens inlägg handlar om rasism EGENTLIGEN. Det handlar om att han blivit provocerad. Att provokatörerna råkade vara utlänningar/invandrare har mindre med saken att skaffa än det, att trådstartaren hade velat slåss men inte gjorde det, och nu undrar han om han gjorde rätt.
När man blir provocerad hamnar man i en pressad situation. Då har man att välja mellan att bry sig så lite som möjligt eller sätta hårt mot hårt. Trådstartaren gjorde ett mellanting, var själv stor i käften tillbaka, men gick inte "linjen ut".
Förstås var det bra att situationen inte ledde till våld. Trådstartaren borde dock inte ha varit stor i käften. Han borde inte ha brytt sig alls. Alternativet hade varit att slåss.
Att sitta och fundera "gjorde jag rätt" EFTERÅT tjänar inget till. Då är situationen över, och ingenting kan förändras.
Det är bra att alla skriver hata inte alla invandrare för vad en minoritet gör och försöker verkligen förklara för andra hur det ligger till som t.ex Farzan. Men det är inte alla som förstår eller vill förstå att man kan inte döma folk efter deras etnisk bakgrund.
Jag är själv invandrare och umgås med nästan bara svenskar. Det är inte så att jag vill umgås med bara svenskar. Det bara blev så på grund av skola, fast jag bor i ett område med många folkslag.
Det är inte så många invandrare som går i den skolan och då får man höra många historier om hur de har blivit kränkta av invandrarna. Jag ville då förklara att det finns gott om folk som är idioter och att man ska se de som personer och inte som invandrare eller svenne.
Efter mycket prat så tror man att de har fattat det, men de fortvarande tror att problemet ligger i "från vilket land man kommer". Finns ju även några personer här i forumet som skriver att "en svensk skulle aldrig bete sig som de (invandrare) gör" eller att de har aldrig stött på några problem med en svensk person. Det kanske beror på att de är inte lika mycket uppmärksamma när såna saker görs av svenska personer eller helt enkelt vill inte erkänna att de har stöt på problem med även svenska personer.
Har många såna personer i min umgängeskrets som också står för rasistiska uttalanden, men dessa personer vill ändå inte klassas som rasister.
Till slut tror man att vissa personer kommer aldrig fatta vad man menar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.