Visa fullständig version : Marklyft
Jag har tränat i 1 år, lite mer och har för nån månad sen lagt in marklyft i ryggpasset. Hel skön övning och jag har kört någon månad med relativt lätta vikter och många reps. De senaste två passen har jag lagt på rejält. Max 6 reps och efteråt känns det som jag legat i hypersträcken sisådär 150 reps ;).. Dessutom sitter det kvar i 2-3 dagar.. Ser pinsamt ut när man tappar något ;)..
Är detta normalt för enligt de jag frågat har jag fin teknik. Detta är den enda övningen jag får sån här smärta/extrem träningsverk i. Någon som känner igen sig?
:bpump: :eating:
Jag känner igen mig :D så länge det är smärta i muskeln är det ingen fara, får du däremot stundvis en oerhörd smärta i ryggraden kan det vara för att du har fel teknik o kröker ryggen framåt för mycket så diskarna trycks ihop, detta är farligt!
Muskelsmurfen
2002-11-23, 00:48
Knäböj och Marklyft är kung...
Träningsvärken går inte att jämföra med någonting annat.
Marka vidare bara, det är precis som det skall vara:thumbup:
Ryggraden känner jag inget i.. känns mer som om någon boxare slagit mig rejält några gånger på vardera sida om ryggraden ;).. samt att någon slagit mig i huvudet så jag trycksihop just där ;)
loverly:hbang:
Max 6 reps? Du ska köra MINST 6 reps.. Det finns egentligen ingen anledning att gå under den siffran, såvida du inte ska tävla i styrkelyft.. skaderisken blir för hög.
Håller med Lord_X fast jag brukar hålla mig till 4 reps, och kör ibland någon enreppare(vill bli styrkelyftare)! Märker ibland när man är riktigt seg nån gång att man lätt slarvar med tekniken på dom sista repsen i det sista setet, och det är mkt mkt farligt!
goa_killen
2002-11-24, 14:24
Kör stela marklyft och träningsvärken efter ett sånt pass på 4-6set 2-9reps tar som f*n!!!
Dagen efter ä de lite pinsamt somdu säger att böja sig o plocka upp nått...
Man känne rsig som en gammal gubbe!!!!
Lord_X: Belastningen blir högre vid högre vikt men man är totalt koncentrerar på formen vid lägrepslyft.
Om jag reppar så blir jag tröttare i hela kroppen...därmed inte sagt att man som nybörjare ska ner på tunga ettor.
Ett sätt att undvika detta är att köra många ettor på en lättare vikt, ställ ner vikten, ta nytt grepp, kör...Upprepa så många gånger som man eftersträvar.
Originally posted by z_bumbi
Lord_X: Belastningen blir högre vid högre vikt men man är totalt koncentrerar på formen vid lägrepslyft.
Om jag reppar så blir jag tröttare i hela kroppen...därmed inte sagt att man som nybörjare ska ner på tunga ettor.
Ett sätt att undvika detta är att köra många ettor på en lättare vikt, ställ ner vikten, ta nytt grepp, kör...Upprepa så många gånger som man eftersträvar.
Attdu blir trött i hela kroppen är inte så konstigt eftersom att det är en övning som påverkar hela kroppen.. Att behålla formen -rätt utförande- även när man är helt slut är en träningssak som måste till, det ska man lära sig från början. Sen sitter det.
Ställa ner vikten i marken mellan repetitionerna kan man göra om man är svag i eller börjar känna att man tappar greppet under ett set.
En stor och stark karl tappar väl inte greppet?
Heh CoC ger aldrig upp :)
Originally posted by CoC
En stor och stark karl tappar väl inte greppet?
Jag skrev "OM".. Ingen är stark i greppet från början heller, sen så har väl alla starka karlar sina begränsningar också.
Särskilt om man kör många reps på marklyft så kan det bli svårt att hålla i stången hela tiden, i alla fall för mig som inte kör många reps på den övningen så ofta.. däremot inga problem med att maxa utan dragremmar. Kan tänka mig att det blir tvärtom om man är van med många reps.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.