Visa fullständig version : Har du ingripigt när någon behövt din hjälp?
Röda_Lacket
2006-05-01, 14:34
Satt här på nätet och slö surfade som vanligt :em: när jag hittade denna sjuka historia som får mig att må illa. "Tjuv släpade gravida Frida över golvet" och ingen gjorde ett skit!.Visst det är väl ingen nyhet att majoriteten inte vågar ingripa längre men i vissa fall borde ju fan det vara plikt på att ingripa. Jag säger inte att man måste kasta sig över tjuven i detta fallet men man kan väl fan öppna sin käft och säga något. Hur kan man leva med sig själv när man ser någon råna en gravid mamma eller om tex någon vuxen slår ett barn eller ett djur utan att göra något. Har ni själva varit i en situation där ni hjälpt någon som varit i fara eller råkat illa ut. eller har ni kanske sett något men inte vågat ingripa?
här är artikeln http://www.stockholmcity.se/ArticlePages/200604/25/20060425214601_City703/20060425214601_City703.dbp.asp
Har inte sett så mkt sånt, men har hoppat emellan när killkompisar fått stryk på bussar och grejor. Lite läskigt att gå emellan ett slagsmål som tjej iofs.
Jag har ingripit vid flera ungdomsslagsmål (14-15åringar som hoppar på en annan yngling i tunnelbanan osv), samt våldsamt slagit ner en jävel som försökte råna ett äldre par. Jag såg verkligen rött då.
Jag önskar fler vågade gå emellan, även om det är farligt så ligger det i min natur att hjälpa någon utsatt om jag har möjlighet till det, samt få samma hjälp tillbaka om jag skulle vara utsatt.
Men det är en fruktansvärd värld vi lever i dessvärre.
En dag på stranden, när jag var liten, fick jag syn på en annan småtting kommit ut på för djupt vatten. Han låg och sprattlade för att hålla sig över vattenytan. Jag tog några nylärda simtag, fick tag på honom och bogserade honom tillbaka till stranden.
Så här långt efteråt funderar jag på om det kan ha varit en dröm. *screwy*
Har inte stött på mycket sånt.. Jag har gått emellan i slagsmål flera gånger i min ungdom, oftast då nån polare vart inblandad.
Har inte sett nån bli rånad, bestulen osv. Har mest vart renodlade slagsmål 1-on-1 där jag hållt hus. Känner jag dem inte och det inte är oshysst så skiter jag i det. Gillar dock inte våld.
I somras var det iofs 5-20 ungdomar i klunga utanför var jag bodde när jag cyklade hem en kväll. Var i festivaltider. Jag stannade ute en liten extra stund för att se om det skulle eskalera.. Då började flera knuffas och slåss där i klungan, hörde glas splittras och såg precis en polisbil köra en bit bort runt hörnet (de såg inte klungan), så vinkade dit dem. Hade nog inte kunnat göra så mycket själv annars, förutom att slänga mig in och börja slåss/bli slagen jag också.
Antar att man kommer få chansen att se vad man går för nu när man bor i fjollträsk. *grr*
bluelight
2006-05-01, 15:35
Faktiskt aldrig sett något jag behöver ingripa till, men om jag skulle se någon bli rånad så skulle jag ingripa (eller ringa polisen om rånaren/rånarna var överlägsna mot mig).
Perscitus
2006-05-01, 16:43
Jag har ingripit vid flera ungdomsslagsmål (14-15åringar som hoppar på en annan yngling i tunnelbanan osv), samt våldsamt slagit ner en jävel som försökte råna ett äldre par. Jag såg verkligen rött då.
Jag önskar fler vågade gå emellan, även om det är farligt så ligger det i min natur att hjälpa någon utsatt om jag har möjlighet till det, samt få samma hjälp tillbaka om jag skulle vara utsatt.
Men det är en fruktansvärd värld vi lever i dessvärre.
Du har min respekt och beundran!
Herkulez
2006-05-01, 16:44
japp ingripit under täcknamnet "Mannen med hunden"
Dumleman
2006-05-01, 16:47
Nej jag har aldrig behövt. Dock har jag en fördom och det är att desto villigare man är på att gå emellan i slagsmål desto större är risken att man blir en våldsman.
Jodå. Blivit anmäld och frikänd också.
allan
Ryska_raketen
2006-05-01, 16:54
Jodå. Blivit anmäld och frikänd också.
allan
Allan var du en gangster när du var mindre ?
Bronkitkorv
2006-05-01, 16:56
Ja det var jag men nu är jag snäll och bekämpar brott istället.
//Allan från en anonyms konto.
japp ingripit under täcknamnet "Mannen med hunden"
hahaha, visa artiklen!
Herkulez
2006-05-01, 17:15
hahaha, visa artiklen!
går inte att söka ju :D
hahavaffan
2006-05-01, 17:16
Min danska skalle har bara räddat några polare från spö. Eller nja, men iaf styrt spöt från honom till mig :)
ja men inte slagsmål.
Jag har hjälpt fyllegubbar som legat i sin egen avföring eller snö och tagit dom till polisstationen för att få hjälp.
Poliserna är lagom glada men vad gör dom när en 15-åring kommer in med en alkis? Dom måste ta hand om honom.
Deceiver85
2006-05-01, 17:44
ja men inte slagsmål.
Jag har hjälpt fyllegubbar som legat i sin egen avföring eller snö och tagit dom till polisstationen för att få hjälp.
Poliserna är lagom glada men vad gör dom när en 15-åring kommer in med en alkis? Dom måste ta hand om honom.
Låt dem ligga, dem har själva valt att hamna i den situationen så...
Ryska_raketen
2006-05-01, 17:45
Låt dem ligga, dem har själva valt att hamna i den situationen så...
"Ok"
Nej. Men har jobbat i dörren ett antal år....
allan
Liten Men Fet
2006-05-01, 19:32
Nej jag har aldrig behövt. Dock har jag en fördom och det är att desto villigare man är på att gå emellan i slagsmål desto större är risken att man blir en våldsman.
Ja det är nog en fördom för det lät jävligt dumt.
Jag och flera andra på forumet har varit i utlandstjänst i bla kosovo, bosnien och andra ställen är vi mer benägna att bli våldsverkare eller råna banker än andra?
För vi har ju verkligen klivit in och avbrutet misshandel och tom folkmord.
Jag har klivit in i något slagsmål för att hindra att min polare fick spö av tre andra som hoppade på honom, jag fick några smällar i stället men det var inte så farligt. Jag skulle ingripa om jag såg misshandel eller liknade på stan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.