Visa fullständig version : Är vänstermänniskor snällare?
Jag har rört mig i lite olika kretsar i mina dagar *host kärring host* och det här är min uppfattning om vad vänster tycker om höger och vice verca.
Högermänniskor om vänstermänniskor: De är korkade och naiva.
Vänstermänniskor om högermänniskor: De är snåla och egoistiska.
Själv har jag den uppfattningen att många som röstar åt vänster gör det med mycket goda intentioner. (Även om det givetvis finns fullt av högerröstare som bara vill väl.) Själv är jag politiskt förvirrad så jag kan resonera om detta utan att tycka så j-a mycket om själva politiken.
Jag är bara lite nyfiken så där i allmänhet. Hur uppfattar ni det? Hur röstar snällisarna i er omgivning?
Sheogorath
2006-05-01, 14:08
Att vänsterfolk röstar "med goda (Tm) intentioner" gör dem inte nödvändigtvis snälla och ansvarstagande i vardagen.
Att vänsterfolk röstar "med goda (Tm) intentioner" gör dem inte nödvändigtvis snälla och ansvarstagande i vardagen.Goda intentioner = snäll, enligt mig. (goda intentioner, gott hjärta, vill väl, är snäll.)
Mer ansvarstagande? Hahaha - Nej, knappast!
Säg att man är ett riktigt svin, en kass människa. Röstar man blått eller rött då? :)
Sheogorath
2006-05-01, 14:12
Goda intentioner = snäll, enligt mig. (goda intentioner, gott hjärta, vill väl, är snäll.)
Mer ansvarstagande? Hahaha - Nej, knappast!
Säg att man är ett riktigt svin, en kass människa. Röstar man blått eller rött då? :)
Fast nu tycker jag att du är lite naiv. Man kan gå runt och ha en massa tankar om miljön och bevarande av ekologisk mångfald och utjämning av klasskillnader och motsätta sig orättvisor mellan könen etc etc. men ändå vara en stor jävla skitstövel. Du ska veta hur många sådana jag stöter på, snart sett dagligen.
Får väl bero på om man orkar skaffa sig ett jobb eller inte.
Röda_Lacket
2006-05-01, 14:13
Personligen tror jag verkligen inte snällhet har något med hur man röstar! Det är individuellt
Fast nu tycker jag att du är lite naiv. Man kan gå runt och ha en massa tankar om miljön och bevarande av ekologisk mångfald och utjämning av klasskillnader och motsätta sig orättvisor mellan könen etc etc. men ändå vara en stor jävla skitstövel. Du ska veta hur många sådana jag stöter på, snart sett dagligen.Jag? Då är jag kanske vänster ändå. ;)
Det kan man kanske? Fast det låter konstigt i mina öron. Hur kan man vara en skitstövel om man har ett genuint intresse för sin omvärlds och sina medmänniskors välmående?
Läste ju vintermänniskor *screwy*
Nu vill jag inte säga att alla som är vänster är sånna som jag nu tänker beskriva, men alla som är aktiva inom ung vänster som jag har träffat är helt sjuka.
De har en fin ideologi, om att alla ska hjälpa alla, men de som jag har träffat är sådana som inte ska hjälpa andra, utan som vill att andra ska hjälpa dem. Jag tycker att det är mer själviskt att tycka att andra ska arbeta åt mig också, än att säga att alla som kan ska arbeta.
(nästan) Ingen som är blå idag tycker att folk som inte kan ta hand om sig själva inte ska få hjälp den hjälp de behöver. Däremot anser de/vi att alla som kan arbeta ska arbeta och alla som kan ta hand om sig själva skall göra detta.
Personligen tror jag verkligen inte snällhet har något med hur man röstar! Det är individuellt
Vad jag noterat när jag umgicks i vänsterkretsar var att man var mer eller mindre övertygad om att folk röstade höger eftersom de inte ville dela med sig, av ren och skär egoism, helt enkelt. Elaka kalla karriärister som bara tänkte på pengar. Om man inte är så där insatt i politik så låter vänsterpolitik och kommunism rätt snällt, tycker jag. Man skall dela med sig och alla skall ha lika mycket. Vi tar hand om varandra, osv. Säg att man är en snällis som inte orkar sätta sig så noga in i allt... Borde man inte dras till det som låter så mysigt? :)
Jag? Då är jag kanske vänster ändå. ;)
Det kan man kanske? Fast det låter konstigt i mina öron. Hur kan man vara en skitstövel om man har ett genuint intresse för sin omvärlds och sina medmänniskors välmående?
Ville inte ledarna i Sovjet väl(tm)?
Ville inte ledarna i Sovjet väl(tm)?Hur skall jag veta det? Jag känner öht inga högt uppsatta politiker.
Sheogorath
2006-05-01, 14:24
Vad jag noterat när jag umgicks i vänsterkretsar var att man var mer eller mindre övertygad om att folk röstade höger eftersom de inte ville dela med sig, av ren och skär egoism, helt enkelt. Elaka kalla karriärister som bara tänkte på pengar. Om man inte är så där insatt i politik så låter vänsterpolitik och kommunism rätt snällt, tycker jag. Man skall dela med sig och alla skall ha lika mycket. Vi tar hand om varandra, osv. Säg att man är en snällis som inte orkar sätta sig så noga in i allt... Borde man inte dras till det som låter så mysigt? :)
...och just därför domineras naturligtvis alla skolklasser från 1-9 av barn med vänsterlika åsikter. Inga konstigheter. Man vill ju vara god (tm).
...och just därför domineras naturligtvis alla skolklasser från 1-9 av barn med vänsterlika åsikter. Inga konstigheter. Man vill ju vara god (tm).
Även folk på gymnasiet som inte orkat sätta sig in i det hela. Efter en dag med SSU vet de bättre :D
Röda_Lacket
2006-05-01, 14:26
Jag umgicks också i vänsterkretsar för några år sedan och visst många i dessa kretsar har fina ider och tankar men när det väl kommer till kritan är dom precis likadana som alla andra. Dom "snällaste" personerna jag har stött på har varit allt från golfmoderater till rödvinsvänster. Ja menar hur många gånger har man inte stött på folk som talat väl men när dett gäller att leva som man lär så är saken en helt annan.
Sheogorath
2006-05-01, 14:27
Även folk på gymnasiet som inte orkat sätta sig in i det hela. Efter en dag med SSU vet de bättre :D
Just det. Glömde att gymnasiet fanns också. Ja herregud vilka diskussioner man hade där på samhällskunskapslektionerna. Någon fick ju ta på sig rollen som djävulens advokat, och jag var ju inte sen att vilja röra om i den unkna grytan.
kimonque
2006-05-01, 14:29
Snällheten sitter inte i färgen på människan (rasister!), enligt mina erfarenheter.
Däremot skulle jag vilja påstå att politiker/politiskt aktiva ofta är både korkade, naiva, snåla samt egoistiska.
Hur skall jag veta det? Jag känner öht inga högt uppsatta politiker.
Om jag frågar så här istället:
Allt som står i mitt huvud är att bota människor. Att min omvärld och mina medmänniskor ska må bra. För att göra detta stänger jag in dom i min källare. Är jag snäll?
Om jag frågar så här istället:
Allt som står i mitt huvud är att bota människor. Att min omvärld och mina medmänniskor ska må bra. För att göra detta stänger jag in dom i min källare. Är jag snäll?Japp. Du är snäll, men jävligt dum. :)
Jag är marxist in i benmärgen och jag är snäll tycker jag, men å andra sidan handlar inte marxismen/kommunismen om följande ting:
Man skall vara snäll
Man skall dela allting lika
Man skall inte vara egoistisk eller självisk
Snarare tvärtom. Marxismen är läran om friheten, där Locke och Smith inte förmådde mera, så tog Marx vid och utformade den främsta tankekonstruktionen (möjligtvis efter Nietzsches Viljan till makt) i existens idag.
Att obildade småbarn i Sverige (den typen ni ser på gatan) inte har vare sig någon politisk eller historisk inblick i dessa ting, och absolut inte förstår sig på något av dem, tycker jag inte har så himla mycket med tingen i sig att göra. Det är lite som med styrketräning. Man ser en massa småglin på var och varannat gym som har de mest fantastiska åsikter om hur man bör träna och äta, men för en som har studerat tingen lite närmre (eller helt enkelt hängt på kolozzeum ett tag) så framstår dem som idioter. "Jag vill inte få stora bodybuilder-muskler utan långa modellmuskler?" är ungefär lika begåvat som: "Kommunismen funkar inte därför att alla är egoister".
Personligen gillar jag varken vänstern eller högern i Sverige. De är ungefär lika dumma i huvudet, men jag föredrar ett folkpartistiskt styre.
Vad heter filosofin? Utirealismen eller något?
Att det som är rätt är när tanken är god, konsekvenserna spelar ingen roll.
Stämmer väl här med Sovjet och liknande kanske?
Herregud. :/
Nu måste jag nicka medstämmande med jwzrd och Yankee; vad gör ni egentligen på era MUF-träffar? Festar å har kul? Ni kanske borde spendera lite av den tiden med att studera politik, filosofi och historia?
Nej, men jag kan tänka mig att endel tycker sig vara det.
Jag är marxist in i benmärgen [...]
Personligen gillar jag varken vänstern eller högern i Sverige. De är ungefär lika dumma i huvudet, men jag föredrar ett folkpartistiskt styre.
Jaså minsann? Hur kommer det sig? Win me over!
Jaså minsann? Hur kommer det sig? Win me over!
Hur kommer vadå sig? :)
Att jag är marxist, men tycker att vänstern å högern i Sverige är dumma i huvudet? Ptja, för marxism är fett bra och varken vänstern eller högern är marxister... typ. De tror ju på fullt allvar att marxismen handlar om att "alla ska vara snälla", "ingen ska vara egoist", "alla ska dela allt lika mellan sig" och ännu värre "inga klasser finns". Eh, jo? *grr27*
Herregud. :/
Nu måste jag nicka medstämmande med jwzrd och Yankee; vad gör ni egentligen på era MUF-träffar? Festar å har kul? Ni kanske borde spendera lite av den tiden med att studera politik, filosofi och historia?
Nej vi festar inte och har kul. Vi pratar politik och mycket annat, går igenom ekonomi och liknande. Jag kom ju inte ihåg vad själva filosofin hette, det var därför jag frågade. Kan mycket väl ha blandat ihop den med någon annan, men det finns en filosofi som utgår ifrån att om tanken är god är det det som är det rätta.
Du anser alltså att Stalins handlingar var rätt`?
Hur kommer vadå sig? :)"jag föredrar ett folkpartistiskt styre." (Skulle ha fetstilar det om det inte vore för att javascript inte verkar funka för mig här längre.)
Nej vi festar inte och har kul. Vi pratar politik och mycket annat, går igenom ekonomi och liknande. Jag kom ju inte ihåg vad själva filosofin hette, det var därför jag frågade. Kan mycket väl ha blandat ihop den med någon annan, men det finns en filosofi som utgår ifrån att om tanken är god är det det som är det rätta.
Utilitarianism heter den. Josef Stalin var inte utilitarianist. Vad menar du med rätt? Nej, jag är inte stalinist.
Utilitarianism heter den. Josef Stalin var inte utilitarianist. Vad menar du med rätt? Nej, jag är inte stalinist.
Ok.
Nej jag har inte sagt att han var det, men om man kollar på hans handlingar genom den filosofin så hade det väl varit rätt eller hur? Om hans avsikter nu från början var goda.
"jag föredrar ett folkpartistiskt styre." (Skulle ha fetstilar det om det inte vore för att javascript inte verkar funka för mig här längre.)
Åh, det är en jätteeeeeeelång diskussion. Men enkelt kan man sammanfatta det som så att marxismens utgångspunkt är att en övergång mellan två samhällsformer (t.ex. kapitalism och kommunism eller den föregående feodalism och kapitalism) endast kan ske när förutsättningarna för det, i form av produktionsmedel finns. Han skriver att "kommunismen" (ett ord han använde sig utav, man kan egentligen kalla det vad som helst, ninaismen kanske?) kommer först när kapitalismen har brytit sig fri från sina former och överskridit sina gränser, dvs. när det finns nya krav och förutsättningar som upphäver dess existens, precis vad som skedde i övergången mellan feodalism och kapitalism alltså. Och min åsikt är att både MUF (den konservativa högern) och vänstern står i vägen för denna utveckling. Jag vill utveckla kapitalismen så långt som möjligt tills den till slut överskrider sin form och behovet av och förutsättningarna för en ny och förhoppningsvis bättre samhällsform uppstår. Liberalismen är den främsta metoden i den riktningen enligt mig.
Nej vi festar inte och har kul. Vi pratar politik och mycket annat, går igenom ekonomi och liknande.
Stön.
Jag kom ju inte ihåg vad själva filosofin hette, det var därför jag frågade. Kan mycket väl ha blandat ihop den med någon annan, men det finns en filosofi som utgår ifrån att om tanken är god är det det som är det rätta.
Om du vill kan jag radera de här inläggen.
allan
Liberalismen är den främsta metoden i den riktningen enligt mig.
Du är en jävla vindflöjel.
allan
Ok.
Nej jag har inte sagt att han var det, men om man kollar på hans handlingar genom den filosofin så hade det väl varit rätt eller hur? Om hans avsikter nu från början var goda.
Ja, fast jag förstår inte var kopplingen kommer ifrån. Den teorin kan man isåfall använda på alla. Jag tror inte att Stalins avsikter enbart var "goda" förresten. Lenins däremot. Men sen var ju Lenin en bra man med stor politisk penis.
Du är en jävla vindflöjel.
Förlåt.
Åh, det är en jätteeeeeeelång diskussion. Men enkelt kan man sammanfatta det som så att marxismens utgångspunkt är att en övergång mellan två samhällsformer (t.ex. kapitalism och kommunism eller den föregående feodalism och kapitalism) endast kan ske när förutsättningarna för det, i form av produktionsmedel finns. Han skriver att "kommunismen" (ett ord han använde sig utav, man kan egentligen kalla det vad som helst, ninaismen kanske?) kommer först när kapitalismen har brytit sig fri från sina former och överskridit sina gränser, dvs. när det finns nya krav och förutsättningar som upphäver dess existens, precis vad som skedde i övergången mellan feodalism och kapitalism alltså. Och min åsikt är att både MUF (den konservativa högern) och vänstern står i vägen för denna utveckling. Jag vill utveckla kapitalismen så långt som möjligt tills den till slut överskrider sin form och behovet av och förutsättningarna för en ny och förhoppningsvis bättre samhällsform uppstår. Liberalismen är den främsta metoden i den riktningen enligt mig.Haha.
1. Alla diskussioner som du har intresse av är långa med dig, min kära.
2. Tack. Då tror jag att jag är med. :)
Haha.
1. Alla diskussioner som du har intresse av är långa med dig, min kära.
2. Tack. Då tror jag att jag är med. :)
:)
Jag slipper sova på cybersoffan ikväll va? :em:
Man kan inte definera folks "godhet" utifrån deras politiska värderingar. Hitler var privat en snäll farbror som kramade barn och klappade hundar. Josef i Kreml var också en mysig farbror. Musse i Italien var däremot en svinpäls, vilket är ett karaktärsdrag han delat med ett antal amerikanska presidenter, utan andra jämförelser.
En av de främsta parametrarna på "godhet" brukar ju annars vara viljan att delta i oavlönat idealistiskt arbete. Likaledes beredvilligheten att välja yrken som är "hjälpande". Där är jag övertygad om att det finns skillnader mellan företrädarna för de olika partierna/ideologierna.
allan
Vad menar du med rätt?
Haha. Anar jag en förskjutning i diskussionen mot nihilism? :hbang: :D
Filosofin du tänker på måste vara utilitarism, som även brukar kallas konsekvens eller effektetik. Det är BARA konsekvenserna som spelar in. Antar att du hört talats om "Största möjliga lycka för största möjliga antal"?
Jag tycker att om man kallar sig mouffare så borde man åtminstonne känna till Ayn Rand och Robert Nozick. Det är töntigt när t.ex. Scratch slänger ur sig att mouffare minsann inte vill försämra livet för de fattiga när filosoferna bakom ideologin inte håller med honom det minsta.
En av de främsta parametrarna på "godhet" brukar ju annars vara viljan att delta i oavlönat idealistiskt arbete. Likaledes beredvilligheten att välja yrken som är "hjälpande". Där är jag övertygad om att det finns skillnader mellan företrädarna för de olika partierna/ideologierna.
Näääheee. Nu hittar du bara på!
What is good?— Everything that heightens the feeling of power in man, the will to power, power itself.
What is bad?— Everything that is born of weakness.
What is happiness?— The feeling that power is growing, that resistance is overcome.
Not contentedness but more power; not peace but war; not virtue but fitness (Renaissance-style virtue, virtù, moraline-free virtue).
The weak and the failures shall perish: first principle of our love of man. And they shall even be given every possible assistance.
What is more harmful than any vice?— Active pity for all the failures and all the weak—Christianity ...
:)
Jag slipper sova på cybersoffan ikväll va? :em:7 ord + 2 smileys! Man kan inte annat än att smälta. :D
Man måste komma ihåg att ett flertal av de främsta företrädarna för olika ideologier främst var maktmänniskor, dvs exekutiva personer, och kanske mer inriktade på genomförande än på att genomföra den dagliga goda gärningen.
Däremot finns det en undersökning - som nog är en tie år nu - där man konstaterar att flertalet av företrädarna för de politiska partierna var "do-gooders". Egentligen var det bara inom moderaterna man hittade företrädare som faktiskt valt det politiska partiet utifrån en egen ekonomisk vinning, och de var inte överdrivet många där heller.
Men där, liksom hos de andra politiska partierna, var det många som förordade samhällslösningar som de själva skulle förlora t ex eknomiskt på.
allan
7 ord + 2 smileys! Man kan inte annat än att smälta. :D
Tillräckligt för att sova i rosa stringtrosor antar jag. :em:
(Nog med off topic Nina, att du alltid ska förstöra trådar!)
Haha. Anar jag en förskjutning i diskussionen mot nihilism? :hbang: :D
Filosofin du tänker på måste vara utilitarism, som även brukar kallas konsekvens eller effektetik. Det är BARA konsekvenserna som spelar in. Antar att du hört talats om "Största möjliga lycka för största möjliga antal"?
Jag tycker att om man kallar sig mouffare så borde man åtminstonne känna till Ayn Rand och Robert Nozick. Det är töntigt när t.ex. Scratch slänger ur sig att mouffare minsann inte vill försämra livet för de fattiga när filosoferna bakom ideologin inte håller med honom det minsta.
Men Ayn Rand och Nozick är på intet vis förknippat med den politiska inriktning som MUF officiellt har. Den har de haft sen decennier tillbaka.
allan
allan
Min uppfattning är att personliga donationer samt välgörenhetsarbete är vanligare bland högern i USA än folk i Sverige. Förmodligen kristna värderingar som spelar in. Har inte orkat leta upp någon källa med det är vad jag uppfattat det som efter en hel del diskussioner med folk från USA.
Vad är det för ett kasst påstående?
Jag är jättesnäll och jag är blå :)
Alla människor höger till vänster tror och tycker att dom är snälla då dom är övertygade om att det dom gör är rätt för flertalet och att sedan några kommer ikläm är inget man kan göra åt.
Så Hitler tyckte nog att han var snäll då han gjorde Tyskland till ett bra land att bo i för flertalet att sedan vissa grupper "försvann" brydde sig den stora massan inte om, Bush tycker nog att han är snäll då han infört "demokrati" i irak att sedan 100 000 människor mördats och torteras är ju smällar man får ta då man bombar fram demokrati.
Lenin tyckte nog att han var snäll då han införde socialism i Sovjet och att det sedan stora grupper i samhället sattes i fängelse mm var ju smällar man får ta då man inför riktig "demokrati".
Så mitt svar är att såkallade vänstermänniskor är inte snällare utan dom tror att dom är snällare men det tror ju alla.
Vänstermänniskor är nog generellt mer altruistiska, och därav betraktas de nog oftare som lite snällare än högerfolk. Altruism är dock raka motsatsen till gott eller snällt.
Vänstermänniskor är nog generellt mer altruistiska, och därav betraktas de nog oftare som lite snällare än högerfolk. Altruism är dock raka motsatsen till gott eller snällt.
Vad har du rökt? Altruism finns inte.
Någon måtta får det väl vara på hur korkad en poll får vara?
Åsikter och personlighet hör inte direkt ihop... Och om det skulle göra det så kunde det väl dras ett bättre exempel än att vänstermänniskor är "snällare".
:thumbup: :D
Vänstermänniskor vill inte att alla människor ska ha lika stor makt. De vill själva ha lika mycket makt som de med mest makt.
Åsikter och personlighet hör inte direkt ihop... Och om det skulle göra det så kunde det väl dras ett bättre exempel än att vänstermänniskor är "snällare".
Vad är det som är så korkat med pollen? Om du inte ser meningen med den är det snarare du som är korkad.
Vad är en personlighet? Jaget är blott en individs samlade handlingar. Om du ofta säger att "Göran Persson kan sitta i en container och käka semlor med Bert Karlsson" så antar folk att du har en sådan åsikt.
Inget, och du har fel.
Nu har jag ingen lust att ta en lång debatt om saken, men det här borde enkelt kunna avgöras genom att definiera altruism. Det är en morallära som förespråkar självuppoffring. Att en sådan morallära existerar borde vi faktiskt kunna enas om. Däremot tror jag vi är oense om huruvida människor kan agera altruistiskt.
Nja, idioter finns i alla läger, elakingar likaså. Skulle gissa att majoriteten på båda sidor är tämligen "genosnittselak".
Arf Pingvin
2006-05-01, 16:05
Vänsterfolk - själviska och tar inget eget ansvar. Tänker ungefär "jag tänker inte göra nånting om inte alla måste göra samma sak". Man skulle kunna se det som att alla gör lika mycket, men egentligen handlar det om att göra lika lite. Tänk om man var tvungen att jobba hårdare än nån annan.
Flame on, I'm wearing my asbestos underpants ;)
Dumleman
2006-05-01, 16:14
Moderaterna har på senare år helt plötsligt börjat härma vänsterns arbetarvänliga politik, påminner lite om sagan rödluvan och vargen när vargen hade ätit upp rödluvan och satt på sig hennes kläder och gick till mormor som släppte in vargen eftersom hon såg så dåligt vilket visade sig vara ett stort misstag. Kom nu inte och klaga på min snygga metafor :D.
Inget, och du har fel.
Nu har jag ingen lust att ta en lång debatt om saken, men det här borde enkelt kunna avgöras genom att definiera altruism. Det är en morallära som förespråkar självuppoffring. Att en sådan morallära existerar borde vi faktiskt kunna enas om. Däremot tror jag vi är oense om huruvida människor kan agera altruistiskt.
Ja, alltså konceptet Gud existerar ju också. Men hur skulle man kunna agera altruistiskt?
Ja, alltså konceptet Gud existerar ju också. Men hur skulle man kunna agera altruistiskt?
Genom att agera självuppoffrande(eller för den delen få andra agera så gentemot en själv, vilket är andra sidan av samma mynt) - medvetet och/eller utifrån premissen att det är gott.
Om du tänkt ta till den typiska invändningen att alla agerar på ett sätt som gynnar dem, eller i varje fall med själviska motiv, så får du gärna försöka leda det i bevis. Tror du sedan på biologisk determinism vill jag påpeka att våra gener inte är tillräckligt medvetna för att värdera olika handlingar(vore dom det skulle vi inte ha den här diskussionen).
Ifall jag verkar något korthuggen och ovillig att sväva ut i långa debattinlägg så beror det på att jag debatterat det här alldeles för många gånger för mitt eget bästa(egentligen vill jag bara sitta och muttra som en sur gammal gubbe och säga åt alla att hålla käften, för "såhär är det!", men jag försöker låta bli det tills jag faktiskt blivit gammal. ;) ).
Nej tyvärr är det inte så. I grunden är vi alla människor.
Det finns mörka krafter inom alla partier och synsätt och idéer som inte lämpar sig i tryck oavsett vilket parti du tittar djupare in i.
Sen är min uppfattning den att det finns många som röstar på vänstern för att dom anser att dom genom att göra det har gjort sin goda gärning och sen kan leva som dom vill för dom har ändå röstat på ett rättvist samhälle utan att eg tänka efter hur det samhället ska se ut.
Sen finns det många som röstar på högern för att dom anser att det medför ett samhälle som gynnar dom mer utan att eg tänka efter hur det samhället ska se ut.
Plastkasse
2006-05-01, 18:50
Jag tycker många vänstermänniskor är otrevliga. Dom tycker som dom tycker pga avundsjuka. Dom gillar inte folk som lyckats bättre än dom. Ofta är dom arbetslösa & lever på socialbidrag. Eller så är dom bortskämda rikemansbarn som lever på pappa & mammas pengar. Äh dom är fjantar. :)
Vad är det som är så korkat med pollen? Om du inte ser meningen med den är det snarare du som är korkad.
Jag tycker iaf det är rätt dumt att generalisera om hur snälla människor är beroende på vilken politiskt läggning dem har. Men jag är nog också rätt korkad ;)
Okej, jag tyckte också att den här pollen var riktigt...konstig. Jag känner en supersnäll MUF:are som verkligen kan ställa upp för folk men jag känner minst lika snälla personer som är eller har varit aktiva inom Ung Vänster. Kanske mest inflytande har dock en person som just nu arbetar i Venezuela som läkare till minimilön (läkarna får pengar så att de kan ta bussen till affären och handla mat till tre mål/dag ungefär). Det säger inte ett piss om vad resten av förbundet har för personlighet. Jag träffade en skitdryg kille på en valkurs förra året som jag verkligen ville spola ned i toaletten.
Själv är jag vänster och brukar ofta få komplimanger för att man är snäll och ställer upp, men det anser jag vara en självklarhet. Det är ju det allting handlar om - att hjälpa till.
Genom att agera självuppoffrande(eller för den delen få andra agera så gentemot en själv, vilket är andra sidan av samma mynt) - medvetet och/eller utifrån premissen att det är gott.
Om du tänkt ta till den typiska invändningen att alla agerar på ett sätt som gynnar dem, eller i varje fall med själviska motiv, så får du gärna försöka leda det i bevis. Tror du sedan på biologisk determinism vill jag påpeka att våra gener inte är tillräckligt medvetna för att värdera olika handlingar(vore dom det skulle vi inte ha den här diskussionen).
Varför har bolio en tyngre bevisbörda än dig? Det är väl snarare mer troligt att de handlingar vi utför har syftet att gynna den egna personen, alternativt den kin-altruism som gynnar familj eller nära vänner.
Angående vänster-höger relaterade egenskaper så är det nog ingen skillnad mellan lägren i graden av egoism. Att någon sällar sig till högerskaran kan visserligen bero på en så enkel anledning att man vill behålla mer av sin lön och inte dela med sig till de som behöver bidrag, eller så beror det på att man vill låta andra (och en själv givetvis) bestämma mer över sitt eget liv. En mer vänsterorienterad person kan vara det antingen genom genuint solidariskt patos, eller att man vill få bidrag finansierade av de som har ambitioner att jobba hårdare. Bara för att nåmna två polariseringar, det finns ett otal till.
Att (om?) vänstern uppfattas som snällare är att uttryck som fördelningspolitik och solidaritet (som man verkar patenterat) låter snällare och mindre tekniska än tal om individens okränkbarhet och frihandel.
Är det inte mer egoistiskt att förlita sig på att andra människor ska finansiera sina Che Guevara-tröjor, än att faktiskt generera jobbtillfällen och ekonomiflyt?
Deceiver85
2006-05-01, 19:26
Senaste nytt från Stockholm: Omkring 140 personer ur "Reclaim the City" greps sedan skyltfönster krossats på flera ställen i centrala Stockholm på måndagseftermiddagen. Det uppger Stockholmspolisen för DN.se
Är verkligen vänstermänniskor snällare?
Senaste nytt från Stockholm: Omkring 140 personer ur "Reclaim the City" greps sedan skyltfönster krossats på flera ställen i centrala Stockholm på måndagseftermiddagen. Det uppger Stockholmspolisen för DN.se
Är verkligen vänstermänniskor snällare?
Är det inte snällt att skapa arbetstillfällen åt glasmästare i ekonomisk kris?
Ja, alltså, jag hävdar att allt vi gör görs med utgångspunkten av att vår vilja skall kuva en annan vilja, eller att en av våra viljor skall underkuva en annan av våra viljor. Givetvis får man här först och främst definiera vad "en själv" är, och jag ser helst "en själv" som en massa viljor (krafter). Alla krafter kämpar om att underkuva andra krafter, och det är det Viljan till makt handlar om.
Deceiver85
2006-05-01, 19:32
Är det inte snällt att skapa arbetstillfällen åt glasmästare i ekonomisk kris?
I och för sig, och utan vänstern så hade polisen inte haft mycket att göra.
JaggedAxe
2006-05-01, 19:32
Korkad fråga Nina L
Är det inte mer egoistiskt att förlita sig på att andra människor ska finansiera sina Che Guevara-tröjor, än att faktiskt generera jobbtillfällen och ekonomiflyt?Är det inte mer egoistiskt att slopa förmögenhetsskatten och luckra upp LAS för att låta de som arbetar på ditt företag slita arslet av sig för att du ska tjäna pengar till din splitternya vovlo?
Vänsterpartiet står ju faktiskt för ett keynesianskt (Full sysselsättning) system, vilket innebär att man inte accepterar 4-6% arbetslöshet som man gör i inflationsbekämpnings systemet vilket sossarna och moderaterna kör med.
Är du verkligen så urkorkat pantad att du tror på att vissa människor är snälla och vill andra väl medans andra vill andra illa? Dummaste tråden någonsin
Detta var inte alls en dum tråd däremot så är det flera här som nog är dumma nog att missförstå eller inte tänka ett extra steg.
Är det så ologiskt att tänka att vissa grupper är mindre egoistiska än andra? Om man jämför ett kickers-gäng och röda korset-arbetare så borde man ju se viss skillnad i filosofin på hur man ser på sina medmänniskor. Sedan att jag inte tror att det nödvändigtvis spelar jätteroll i detta fallet med politiska partier förutom de mer extrema varianterna.
Klart de är snällare. Alla sjuksköterskor röstar på det vänstra blocket!
Tjocka feta gubbar på det högra.
Är du verkligen så urkorkat pantad att du tror på att vissa människor är snälla och vill andra väl medans andra vill andra illa? Dummaste tråden någonsin
tänk om man är en EVIL MOTHERFUCKER?
själv har jag svårt att se att folk som vanligtvis röstar på s resp. m skulle vara snällare, men jag tycker att folk som röstar på sd inte verkar vara särskilt snälla. känner dock inte många.
Är det inte mer egoistiskt att slopa förmögenhetsskatten och luckra upp LAS för att låta de som arbetar på ditt företag slita arslet av sig för att du ska tjäna pengar till din splitternya vovlo?
Vänsterpartiet står ju faktiskt för ett keynesianskt (Full sysselsättning) system, vilket innebär att man inte accepterar 4-6% arbetslöshet som man gör i inflationsbekämpnings systemet vilket sossarna och moderaterna kör med.
Beror på hur man ser det. Jag anser att en högerpolitik kommer att generera mer tillväxt och denna tillväxt kommer alla tjäna på. Desto mer vänster desto mer fattigdom generellt.
Skillnaden är väl att jag tittar på västeuropa/USA för en modell på framgång medans du tittar på kenya. Jag gillar min plattskärm, jag gillar även subventionerad sjukvård till viss grad faktiskt. Jag gillar inte fattigdom alls.
Klart de är snällare. Alla sjuksköterskor röstar på det vänstra blocket!
Tjocka feta gubbar på det högra.
Är fetma / ålder oförenligt med snällhet?
Arf Pingvin
2006-05-01, 19:48
Är det inte mer egoistiskt att slopa förmögenhetsskatten och luckra upp LAS för att låta de som arbetar på ditt företag slita arslet av sig för att du ska tjäna pengar till din splitternya vovlo?
Danmark har bevisat att genom att luckra upp "LAS" så ökar de rörligheten på arbetsmarknaden och bara genom att det är större rörlighet så skapas det fler arbetstillfällen. I Sverige är man ju livrädd för att fastanställa någon. Jag tror att om man skulle bestämma att alla ska ha jobb och stenhårt hålla på LAS så skulle man kombinera det sämsta med dessa två system. En hel hoper människor skulle hamna i jobb eller arbetsmarknadsåtgärder där man inte trivs och fastna där istället.
Jag förstår bara inte varför man ska ha skatt överhuvudtaget. Om det nu är så synd om alla som jobbar på ens företag, så kan de faktiskt starta ett eget, och utnyttja systemet på samma sätt, eller hur? Visst är det synd om både en och tre fattigjönsar, men det är inte direkt så att någon tvingat in dem i situationen.
Deceiver85
2006-05-01, 19:52
Är fetma / ålder oförenligt med snällhet?
Jultomten är gammal, fet och snäll. Fast så är han ju också rödklädd...
petersson
2006-05-01, 19:52
Utmärkt poll Nina! Jag har själv ofta tänkt på det här :)
Min uppfattning om unga högermänniskor är att de väldigt ofta är lite småarga och på något sätt vill hämnas för att de varit svaga som barn och blivit retade i skolan. Personerna de vill hämnas på är alltså problembarn i skolan/brottslingar/invandrare osv. Senare när de blivit lite äldre och lugnat ner sig blir de lite mer vänster.
Jag förstår bara inte varför man ska ha skatt överhuvudtaget. Om det nu är så synd om alla som jobbar på ens företag, så kan de faktiskt starta ett eget, och utnyttja systemet på samma sätt, eller hur? Visst är det synd om både en och tre fattigjönsar, men det är inte direkt så att någon tvingat in dem i situationen.
Förstår du verkligen inte varför man måste ha skatt?
Förstår du verkligen inte varför man måste ha skatt?
Nej, det var väl så jag skrev?
Min uppfattning om unga högermänniskor är att de väldigt ofta är lite småarga och på något sätt vill hämnas för att de varit svaga som barn och blivit retade i skolan. Personerna de vill hämnas på är alltså problembarn i skolan/brottslingar/invandrare osv. Senare när de blivit lite äldre och lugnat ner sig blir de lite mer vänster.
Det är väl oftare så att man blir mer höger när man blir äldre och har arbetat ett tag?
Deceiver85
2006-05-01, 19:56
Min uppfattning är precis tvärtom! Unga människor är mer vänster eftersom de är tjuriga på allt, vill rädda världen och stoppa alla orättvisor. Sen blir de äldre, blir mer sansade och efter att ha fyllt 60+ blir det KD man röstar på...
petersson
2006-05-01, 19:56
Det är väl oftare så att man blir mer höger när man blir äldre och har arbetat ett tag?
Det har jag ingen erfarenhet av :) Får väl se om tjugo år när jag fyllt 40.
Eller misslyckats i livet, och tycker att andra borde försörja en.
Eller misslyckats i livet, och tycker att andra borde försörja en.
Ja så kan det ju också gå till.
Deceiver85
2006-05-01, 20:03
Att tycka att andra ska försörja en, är inte det kommunismens maxim i modern tappning?
Att tycka att andra ska försörja en, är inte det kommunismens maxim i modern tappning?
Nej. Läs på, gör om
allan
Deceiver85
2006-05-01, 20:09
Nej. Läs på, gör om
allan
Extra grinig idag? :thumbup:
Varför använder du dig av ord som du själv inte ens behärskar? Vad har maxim i den meningen att göra? Kommunismen kan inte ha någon "maxim".
Extra grinig idag? :thumbup:
Extra obildad och korkad idag? :thumbup:
Deceiver85
2006-05-01, 20:15
Varför använder du dig av ord som du själv inte ens behärskar? Vad har maxim i den meningen att göra? Kommunismen kan inte ha någon "maxim".
Så du menar på allvar att "From each according to his abilities, to each according to his needs" inte är en maxim?
Deceiver85
2006-05-01, 20:16
Nej, jag är inte vänster.
Beror på hur man ser det. Jag anser att en högerpolitik kommer att generera mer tillväxt och denna tillväxt kommer alla tjäna på. Desto mer vänster desto mer fattigdom generellt.
Skillnaden är väl att jag tittar på västeuropa/USA för en modell på framgång medans du tittar på kenya. Jag gillar min plattskärm, jag gillar även subventionerad sjukvård till viss grad faktiskt. Jag gillar inte fattigdom alls.Ja, det beror definitivt på hur man ser det. I USA har man en fullkomligt gigantisk mängd fattiga. Så fattiga att de sliter sig igenom tre skitjobb samtidigt för att få råd med en allmänförsäkring och lite mat till ungarna. Eftersom att kvinnan där tjänar så mycket mindre än mannen så är det också hon som ofta stannar hemma med just ungarna och mannen jobbar ännu hårdare. Visst, mannens hårda jobb leder säkert till tillväxt och en enorm vinst. Men för vem? Jo, för aktieägarna och för gubbarna på toppnivå. Däremot är den fattige mannen som sliter så hårt fortfarande lika utsatt medans hans chefer gottar sig på hans slit.
Jag säger tvärtom. Desto mer höger desto mer fattigdom. Där skapas en ekonomisk elit och ett B-lag som har det väldigt knapert.
Jag älskar min plattskärm likaså och jag hatar fattigdom.
Hur var det med personangreppen?
Wörd!
allan
mystic[-_-]
2006-05-01, 20:22
han vet inte bättre :)
Så du menar på allvar att "From each according to his abilities, to each according to his needs" inte är en maxim?
Nej, kanske om man frågar Kant, men vem gör det? Här är det Marx du citerar, och då talar man om logiker, inte maximer. Fråga vilken kännare som helst av marxismen och du får veta att en marxistisk maxim uttrycks i aforismform, vilket den ovan citerade socialistiska principen inte gör det.
Och dessutom så är principen ingalunda kommunismens princip. Marx definierar på ett positivt sätt vad kommunism är, utan helt enkelt vad det inte är, dvs. ur vilken avsaknad som det föds.
För övrigt är jag och Allan vänster och det görs klart gång efter gång hur mycket mer bildning vi har än du, och dessutom hur pass smartare och starkare vi är. Att vi har större penis är inte heller det någon hemlighet. Pojkvasker.
Det var inget angrepp utan en ärligt ställd fråga. Han kanske bara har en dålig dag, vad vet jag? Förresten (innan detta går för långt och du blir stöddig igen):
http://www.replacementhair.co.uk/hair%20doctor%20comb.jpg
Ja, det beror definitivt på hur man ser det. I USA har man en fullkomligt gigantisk mängd fattiga. Så fattiga att de sliter sig igenom tre skitjobb samtidigt för att få råd med en allmänförsäkring och lite mat till ungarna. Eftersom att kvinnan där tjänar så mycket mindre än mannen så är det också hon som ofta stannar hemma med just ungarna och mannen jobbar ännu hårdare. Visst, mannens hårda jobb leder säkert till tillväxt och en enorm vinst. Men för vem? Jo, för aktieägarna och för gubbarna på toppnivå. Däremot är den fattige mannen som sliter så hårt fortfarande lika utsatt medans hans chefer gottar sig på hans slit.
Snicksnack.
Deceiver85
2006-05-01, 20:28
Nej, kanske om man frågar Kant, men vem gör det? Här är det Marx du citerar, och då talar man om logiker, inte maximer. Fråga vilken kännare som helst av marxismen och du får veta att en marxistisk maxim uttrycks i aforismform, vilket den ovan citerade socialistiska principen inte gör det.
Och dessutom så är principen ingalunda kommunismens princip. Marx definierar på ett positivt sätt vad kommunism är, utan helt enkelt vad det inte är, dvs. ur vilken avsaknad som det föds.
För övrigt är jag och Allan vänster och det görs klart gång efter gång hur mycket mer bildning vi har än du, och dessutom hur pass smartare och starkare vi är. Att vi har större penis är inte heller det någon hemlighet. Pojkvasker.
Jag har hört att du inte klarat av gymnasiet, själv läser jag på universitet, hur var det nu med bildningen? :D (och är det egentligen inte konstigt hur vänstermänniskor hävdar sig som bildade när de förespråkar en ideologi som uppenbart inte har någon verklighetsförankring?)
Ja, det beror definitivt på hur man ser det. I USA har man en fullkomligt gigantisk mängd fattiga. Så fattiga att de sliter sig igenom tre skitjobb samtidigt för att få råd med en allmänförsäkring och lite mat till ungarna. Eftersom att kvinnan där tjänar så mycket mindre än mannen så är det också hon som ofta stannar hemma med just ungarna och mannen jobbar ännu hårdare. Visst, mannens hårda jobb leder säkert till tillväxt och en enorm vinst. Men för vem? Jo, för aktieägarna och för gubbarna på toppnivå. Däremot är den fattige mannen som sliter så hårt fortfarande lika utsatt medans hans chefer gottar sig på hans slit.
Jag säger tvärtom. Desto mer höger desto mer fattigdom. Där skapas en ekonomisk elit och ett B-lag som har det väldigt knapert.
Jag älskar min plattskärm likaså och jag hatar fattigdom.
....källa på det?
Sedan kanske inte kenya med 40% arbetslöshet och 50% under gränsen för fattigdom är något ideal att titta efter?
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ke.html#Econ
Det var inget angrepp utan en ärligt ställd fråga. Han kanske bara har en dålig dag, vad vet jag? Förresten (innan detta går för långt och du blir stöddig igen):
http://www.replacementhair.co.uk/hair%20doctor%20comb.jpg
Men om personen i fråga tog illa upp. Vad är det då?
Är det rätt att du mobbar andra medlemmar på detta viset?
Fö så äger inte jag ens en kam. Men du får gärna köpa en till mig så skall jag använda den.
Jag har hört att du inte klarat av gymnasiet, själv läser jag på universitet, hur var det nu med bildningen? :D (och är det egentligen inte konstigt hur vänstermänniskor hävdar sig som bildade när de förespråkar en ideologi som uppenbart inte har någon verklighetsförankring?)
Hur var det nu med svenskkunskaperna? Utbildning och bildning är inte samma sak unge man. In i språklådan med dig, omedelbums!
Jag är en klok och bildad man med stor cyberpenis. Du däremot, är ingenting annat än en obildad tölp med ungefär så här "-" lång cyberpenis. Och du har mycket att leva upp till föränn du kan hävda dig för mig.
Kul förresten att jag kunde lära dig lite om marxismen, med tanke på att du inte kunde något om den.
Fö så äger inte jag ens en kam. Men du får gärna köpa en till mig så skall jag använda den.
De kan nog ta det, tror du inte det? Du har ju kallat mig idiot för du var säker på att jag kunde ta det.
TRANCE - KEYNES för helvete. Inte KENYA!!!!!!
allan
Jag vägleder vilsna ungdomar, det är bara du som mobbar folk, herr Moderator.
Klart att du inte har en kam. Hade du en så skulle ju ingenting utav detta ha skett till att börja med. Vi kanske kan stara en fond för insamling av pengar till moderatorer utan kam?
Du däremot, är ingenting annat än en obildad tölp
Hur var det nu med personangreppen?
Deceiver85
2006-05-01, 20:34
Jorgen,
jag tar verkligen inte illa upp.
Hur var det nu med svenskkunskaperna? Utbildning och bildning är inte samma sak unge man. In i språklådan med dig, omedelbums!
Jag är en klok och bildad man med stor cyberpenis. Du däremot, är ingenting annat än en obildad tölp med ungefär så här "-" lång cyberpenis. Och du har mycket att leva upp till föränn du kan hävda dig för mig.
Kul förresten att jag kunde lära dig lite om marxismen, med tanke på att du inte kunde något om den.
Bildad, hjärntvättad, självlärd, kalla det vad du vill. För att återgå till trådens ämne:
Bolio, du är vänster och du är inte snäll, du har just motbevisat hela tråden. *yourock*
Lugna ner er i tråden!
allan
Hur var det nu med personangreppen?
Att bistå med information i tider då det är knapphändigt med det anser jag vara varje from mans uppgift. Men du kanske inte är så salig som jag? Och det i sin tur psykar dig?
Och det i sin tur psykar dig?
Nej vännen. Jag vet att du försöker reta upp mig för att du inte tycker om mig (varför vet jag inte och det känns ganska ointressant). Problemet är att det inte går så bra för dig. Jag bryr mig nämligen inte om vad du skriver om mig. Så för all del, fortsätt. :)
allan
Heheh, underbart. Jojo, alkohol skadar.
Nej vännen. Jag vet att du försöker reta upp mig för att du inte tycker om mig (varför vet jag inte och det känns ganska ointressant). Problemet är att det inte går så bra för dig. Jag bryr mig nämligen inte om vad du skriver om mig. Så för all del, fortsätt. :)
Du är bitter, det är därför jag tycker att du är lite töntig emellanåt. Men nu var du ju inte så himla bitter så nu tyckte jag om dig. :love:
Heheh, underbart. Jojo, alkohol skadar.
Skaffa alkolås på tangentbordet!!!!
allan
Skaffa alkolås på tangentbordet!!!!
allan
Heh, jag är inte ens full. Bara lite seg från ha varit det. Jag har till och med läst lite om skiten i någon obligatorisk ekonomikurs på högskolan. Men men är inte så intresserad direkt. Har för mig han inte "gällde" längre.
Kan ju utan problem säga att jag gjorde bort mig nykter. Däremot så står jag fast vid min grundläggande filosofi och är stolt som få ändå.
För övrigt är jag och Allan vänster...
Anser du att folkpartiet är vänster? Eller röstar du inte på det du tror på? Vill du ha ett liberalt samhälle som senare kan utvecklas till något annat tycker jag gott du kan kalla dig liberal.
Desto mer höger desto mer fattigdom.
Vad betyder höger i den här meningen?
Varför har bolio en tyngre bevisbörda än dig? Det är väl snarare mer troligt att de handlingar vi utför har syftet att gynna den egna personen, alternativt den kin-altruism som gynnar familj eller nära vänner.
Nu vet jag inte om bolio talar om "psykologisk egoism", eller vad man nu skall kalla det, men den idén går ju i princip ut på att alla "innerst inne" främst handlar utifrån sitt eget intresse. Vad förespråkarna för den irrläran gör är alltså att uttala sig om andra människors motiv. I det läget är det faktiskt på sin plats att fråga efter bevis för dylika uttalanden.
Ja, alltså, jag hävdar att allt vi gör görs med utgångspunkten av att vår vilja skall kuva en annan vilja, eller att en av våra viljor skall underkuva en annan av våra viljor. Givetvis får man här först och främst definiera vad "en själv" är, och jag ser helst "en själv" som en massa viljor (krafter). Alla krafter kämpar om att underkuva andra krafter, och det är det Viljan till makt handlar om.
Det är måhända så du lever ditt liv. Jag har inget intresse av att kuva andras viljor.
Nu måste jag snutta kudde så om du vill att jag utvecklar det där får jag göra det någon gång när jag har mer tid. Jag hoppas dock att du ser problematiken här, när du försöker uttala dig om andra människors utgångspunkt och motiv till deras handlingar.
allan :D
Jag fattade inte var allt tjat om Kenya kom ifrån först...
Sehnpaa: Ja, motsatsen till det Trance skrev tidigare. Läste du det inlägget? Jag menar precis vad som står. Och höger innebär i det inlägget Republican/Democrathöger ala USA.
Heh, jag är inte ens full. Bara lite seg från ha varit det. Jag har till och med läst lite om skiten i någon obligatorisk ekonomikurs på högskolan. Men men är inte så intresserad direkt. Har för mig han inte "gällde" längre.
Det var länge sedan jag tråkade ut någon med lite ekonomi, kanske dags nu när Keynes kom på tal.
Ja och nej, Keynes börjar bli lite inne igen, det finns en samling neo-Keynesianer som använder hans grunder med vissa modifieringar. Statlig intervention kan i deras mening vara nödvändig eftersom vissa rigiditeter invaliderar klassikernas anpassningshypotes som annars gör all policy verkningslös.
Personligen så bryr jag mig mer om det principiella vad det gäler finanspolitik, den får fungera hur bra/dåligt som helst, men bör ändå användas sparsamt eftersom den är av natur förmyndande.
Sehnpaa: Ja, motsatsen till det Trance skrev tidigare. Läste du det inlägget? Jag menar precis vad som står. Och höger innebär i det inlägget Republican/Democrathöger ala USA.
Jaha, då har du fel. USA är inte fattigt.
Anser du att folkpartiet är vänster? Eller röstar du inte på det du tror på? Vill du ha ett liberalt samhälle som senare kan utvecklas till något annat tycker jag gott du kan kalla dig liberal.
Nej, jag röstar ju inte alls. Jag är stolt soffliggare, och jag låter helst bli att kalla mig för liberal - det klingar ju så himla fult!
Libertarian kan jag dock tänka mig. Det är fint. Men jag är ändå marxist. Och egentligen är jag inte ens vänster, vänstern klingar också fult.
Jaha, då har du fel. USA är inte fattigt.Som nation med stadskassa? Nej, självklart inte. Att säga det vore ju otroligt korkat.
Om vi däremot tar en närmare titt på folket som bor där...
Det är måhända så du lever ditt liv. Jag har inget intresse av att kuva andras viljor.
Mja, alltså jo. När du (eller en del av dig) får igenom din/sin vilja så underkuvas ju med nödvändighet en annan vilja. Och handlar egentligen inte allt du gör om att få dina viljor igenom på ett eller annat sätt?
Om du t.ex. bestämmer dig för att äta mat så kuvas ju de viljor hos dig som inte vill äta mat utan t.ex. sitta och spela spel. Om du är snäll mot någon så kuvas de osnälla viljorna som finns (eller kan uppstå) hos dig.
Jag vet bara att jag är vänster och jääävligt snäll
Sen har jag några kompisar som är unghöger (dvs gymnasieungdommar som tror att allt blir bättre utan skatt, ja fördom fördom från mig men så låter de) som också är snälla.
Sen finns nynassarna som är dumma i huvet enligt mig, och så finns AFA som också är dumma i huvet enligt mig, summan av det hela i min lilla bubbla; Finns idioter åt båda hållen.
/Tim
Som nation med stadskassa? Nej, självklart inte. Att säga det vore ju otroligt korkat.
...så är fortfarande inte USA fattigt. Visst, där finns fattiga. Som ibland anses fattiga eftersom där också det finns många väldigt rika. Tittar man mer globalt tror jag inte det är särskilt synd om de fattiga i USA.
Men nej, USA är inte fattigt. Trots "höger"-politik.
Som nation med stadskassa? Nej, självklart inte. Att säga det vore ju otroligt korkat.
Här har du lite nyttig läsning, så kan vi få slippa flosklerna i framtida diskussioner http://www.heritage.org/Research/Welfare/bg1713.cfm
Korkad fråga Nina LJag erkänner villigt att det inte var min vassaste frågeställning hittills, men samtidigt så tycker jag att diskussionen blev helt ok. Min mening var inte att försöka verka smart, utan bara att få igång lite snack. Mission accomplished.
Metal_boy_
2006-05-02, 09:52
Jaha, då har du fel. USA är inte fattigt.
Landet nej.
Landet nej.
Vilka är fattiga då?
Metal_boy_
2006-05-02, 09:55
Vilka är fattiga då?
En del av folket?
En del av folket?
Så är det ju i hela världen.
Jag erkänner villigt att det inte var min vassaste frågeställning hittills, men samtidigt så tycker jag att diskussionen blev helt ok. Min mening var inte att försöka verka smart, utan bara att få igång lite snack. Mission accomplished.
Varför skriver du så? Din fråga var alldeles utmärkt, att folk inte förstod den utan kopplade samman saker på egen hand och slöt saker och ting bortom sina orsaker i ett konstruerat eftervartannat, har ingenting med din frågeställning att göra. Den var alldeles utmärkt.
tusenkonstnar
2006-05-02, 10:04
Min personliga erfarenhet som baseras på människor jagkänner eller har kännt är att vänstermänniskorna faktiskt är mer egoistiska när det verkligen kommer till handling. Diskuterar man så står dom alltid för det snällaste alternativet men när de sedan får möjlighet att ta för sig på någon annans bekostnad så är dom de första att överge allt dom annars pratar om.
Metal_boy_
2006-05-02, 10:05
Så är det ju i hela världen.
Mer eller mindre ja.
Min personliga erfarenhet som baseras på människor jagkänner eller har kännt är att vänstermänniskorna faktiskt är mer egoistiska när det verkligen kommer till handling. Diskuterar man så står dom alltid för det snällaste alternativet men när de sedan får möjlighet att ta för sig på någon annans bekostnad så är dom de första att överge allt dom annars pratar om.
+1
Nog för det finns riktiga leftisar också dock jevligt få, all heder till dessa :bow:
Varför skriver du så? Din fråga var alldeles utmärkt, att folk inte förstod den utan kopplade samman saker på egen hand och slöt saker och ting bortom sina orsaker i ett konstruerat eftervartannat, har ingenting med din frågeställning att göra. Den var alldeles utmärkt.Tack, bolio. Jag tycker dock att inlägget hade kunnat göras bättre. Jag borde t ex ha definierat "snäll".
Nitrometan
2006-05-02, 10:22
Onda.
Stalin, Pol Pot, Lenin, Castro... listan är lång.
Socialism är en ond ideologi.
Den lämnar inget utrymme för individernas egna initiativ. Allt ska förstatligas och styras/planeras uppifrån.
Alltså är människor som stödjer en "vänsterideologi" onda människor.
Ta bara en sån sak som sopsortering. Typisk miljövänsteridé. Alla kör bil till insamlingsställena. Sen kommer lastbilar och tömmer behållarna. Summan blir fler bil-/lastbilsturer. Är det bra för miljön?
Ta bara en sån sak som sopsortering. Typisk miljövänsteridé. Alla kör bil till insamlingsställena. Sen kommer lastbilar och tömmer behållarna. Summan blir fler bil-/lastbilsturer. Är det bra för miljön?
Jag vet inte riktigt, har du några siffror som visar på att det inte är det eller vad baserar du det på?
Onda.
Den lämnar inget utrymme för individernas egna initiativ. Allt ska förstatligas och styras/planeras uppifrån.
Ok, är det jag som missar det roliga här eller är du seriös?
Onda.
Jag gillar dig, Nitrometan.
Nitrometan
2006-05-02, 10:44
Jag vet inte riktigt, har du några siffror som visar på att det inte är det eller vad baserar du det på?
Fler bilresor = mer utsläpp = dåligt
Nej. Jag har inga siffror på det. Det är bara baserat på egna observationer.
Ok, är det jag som missar det roliga här eller är du seriös?
Seriös? Nej, det orkar jag inte. Rolig? Nej, det kan jag inte.
Jag vet inte. Men hittills har jag inte fått intrycket att godhet (antar att "snäll" och "god människa" är ungefär samma sak) inte hänger ihop med ideologi.
Inte det minsta.
Sen har jag också intrycket att de flesta människor idag är "ideologiskt förvirrade" - och inte har en klar politisk ideologi. När radion gjorde en undersökning tidigare i våras så var det över 60% av de tillfrågade som inte visste vad ideologi var. Många av de aktiva inom olika politiska ungdomsförbund som de pratade med kunde inte redogöra för "sitt partis" eller "sitt ungdomsförbunds" ideologi.
Fler bilresor = mer utsläpp = dåligt
Nej. Jag har inga siffror på det. Det är bara baserat på egna observationer.
Så du har inte en aning om det är bra eller dåligt för miljön med andra ord? Ändå gnäller du. Heh.
Nitrometan
2006-05-02, 10:56
Så du har inte en aning om det är bra eller dåligt för miljön med andra ord? Ändå gnäller du. Heh.
Innan folk tvingades att sortera sina sopor så körde inte till sopuppsamlingsställena. Nu gör de det. Alltså är det mer bilresor nu. Dessutom är det ett rimligt antagande att de flesta av dessa resor är korta, vilket ger fler kallstarter (kalla motorer släpper ut mer föroreningar, katalysatorn måste upp i värme innan den funkar bra).
Men nej, jag har inte sett några siffror på det.
Innan folk tvingades att sortera sina sopor så körde inte till sopuppsamlingsställena. Nu gör de det. Alltså är det mer bilresor nu. Dessutom är det ett rimligt antagande att de flesta av dessa resor är korta, vilket ger fler kallstarter (kalla motorer släpper ut mer föroreningar, katalysatorn måste upp i värme innan den funkar bra).
Ja, men du vet ju inte hur mycket man tjänar på själva sorteringen? Om miljön förlorar 5 "miljöenheter" på bilkörningen men tjänar in 20 på att sortera så måste du väl erkänna att det är bra för miljön.
Jag har inte heller några siffror och vet inte om man tjänar på det men man kan ju knappast utgå från att det är dåligt. Sedan de få turerna är nog en droppe i havet då jag inte skulle bli förvånad om du kör bil till jobbet, affären, gymmet etc.
Metal_boy_
2006-05-02, 11:14
Sånt skit som du inte behöver åka iväg med som går till kompost behöver du ju inte brådska med att dumpa. Kan ju faktiskt samla på dig lite iaf, innan du åker och slänger det och minska dom bilturerna till en bättre nivå.
viktor88
2006-05-02, 11:18
upproriska duma vänster människor
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,818483,00.html
Nitrometan
2006-05-02, 11:23
Ja, men du vet ju inte hur mycket man tjänar på själva sorteringen? Om miljön förlorar 5 "miljöenheter" på bilkörningen men tjänar in 20 på att sortera så måste du väl erkänna att det är bra för miljön.
Självklart. Men jag har inte sett några såna siffror heller.
En del av soporna kan åtrevinnas som ny råvara, vilket givetvis är en miljövinst då det rimligtvis belastar miljön mindre än att ta fram samma råvara "från början".
Det mesta av soporna bränns i fjärrvärmeanläggningar. Fjärrvärmen i sig borde vara en miljövinst, fast det beror på vilken uppvärmning den ersätter. Själva eldningen vet jag inte om den är bra. Hur man än bär sig åt så måste skiten ta vägen nånstans - endera ut med rökgaserna eller så "renas den ut" från rökgaserna och måste dumpas nånstans.
Jag har inte heller några siffror och vet inte om man tjänar på det men man kan ju knappast utgå från att det är dåligt. Sedan de få turerna är nog en droppe i havet då jag inte skulle bli förvånad om du kör bil till jobbet, affären, gymmet etc.
Nej. Jag går eller cyklar för det mesta.
Sen har jag också intrycket att de flesta människor idag är "ideologiskt förvirrade" - och inte har en klar politisk ideologi. När radion gjorde en undersökning tidigare i våras så var det över 60% av de tillfrågade som inte visste vad ideologi var. Många av de aktiva inom olika politiska ungdomsförbund som de pratade med kunde inte redogöra för "sitt partis" eller "sitt ungdomsförbunds" ideologi.
Det gör ju också att få människor verkligen är genomgoda eller genomonda. Många är säkert rätt hyvens trots en del dåliga idéer.
Metal_boy_
2006-05-02, 11:25
Nej dom är elaka som ett gäng strävhåriga Bävrar.
Nitrometan
2006-05-02, 11:27
upproriska duma vänster människor
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,818483,00.html
Precis.
Snälla vänstermänniskor var det...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=541312&previousRenderType=6
Anna Sjödin är också en snäll vänstermänniska:
"Vi minns Crazy Horse, Gör du? Avgå, Anna Sjödin" (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=541276&previousRenderType=14)
Nitrometan
2006-05-02, 11:29
Det gör ju också att få människor verkligen är genomgoda eller genomonda. Många är säkert rätt hyvens trots en del dåliga idéer.
Jao. De flesta ligger säkert nånstans i "mysmitten" när det gäller godhet.
Men det är väl knappast en nyhet?
Vänstermänniskor känns mindre konkurrerande, o uppfattas därigenom som snällare bara för att dom inte slår sig fram i samma utsträckning för allt skall ju vara så jävla solidariskt och alla skall få lika mycket så vem fan bryr sig om att slita arslet av sig för att klättra pinnhålet över resten ... kan även tänka mig att dom generellt får fulare brudar, får ****** mindre och naturligtvis är mer sjukskrivna slashasar, fackmänniskor samt kollektivboende.
Högermänniskor spelar golf och talar med accent och skiter generellt på sig när dom träffar en svettig arg arbetare och bajset luktar som alla andras bajs med.
fan jag hatar politik
Jao. De flesta ligger säkert nånstans i "mysmitten" när det gäller godhet.
Men det är väl knappast en nyhet?
Nej, jag tänkte bara så man inte kategoriskt klassar en kategori som onda/goda.
Högermänniskor spelar golf och talar med accent och skiter generellt på sig när dom träffar en svettig arg arbetare och bajset luktar som alla andras bajs med.
Du, mitt bajs luktar ta mig fan unikt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.