Visa fullständig version : Försenad hyrfilm
Rock'nRoll
2006-04-30, 23:52
Vad tar er videouthyrare för angift på försenad film? Jag tänker främst på nya filmer (nyheter och topplista) men även priset på gamla filmer är interesant.
Helena B
2006-04-30, 23:54
Beror på hur försenad den är. Men normalt så gäller samma pris som det kostar att hyra den.
grisbil3n
2006-04-30, 23:54
Har inte betalat ett öre dom gånger jag glömt lämna tillbaka i tid, bara o koppla på charmen. För att svara på frågan, 30-40 spänn tror ja.
Det är ju olika för olika butiker, men du kan ju prova att söka på din rubrik på google ;) Jag fick ganska många svar när jag provade.
Rock'nRoll
2006-05-01, 00:05
Det är ju olika för olika butiker, men du kan ju prova att söka på din rubrik på google ;) Jag fick ganska många svar när jag provade.
Kolo är roligare :)
En av mackarna där jag tankar kungjorde lite stöddigt att man nu skulle få betala en extra dygnshyra om man var en enda minut sen med filmen. Jag som trodde att fildelning hade ödmjukat branschen.
internethjälten
2006-05-01, 06:42
Vad tar er videouthyrare för angift på försenad film? Jag tänker främst på nya filmer (nyheter och topplista) men även priset på gamla filmer är interesant.
är stammis i videobutiken, betalar alltså inte något vid
försening.
Jag hyrde väldigt mycket film på no1video i sthlm, säker för runt 100-150 spänn i veckan i över ett års tid. Jag har för mig att jag fick betala 50 spänn för 5 filmer jag hde missat med en dag, alltså en 10 per film. De var gamla. Jag betalade utan att blinka, Sen frågade jag om han kunde kolla hur mycket film jag hade hyrt för.
"ehh runt 6000?" svarade killen som började fatta vart jag var på väg.
"Ok, det blir video Stockholm som får dom pengarna framöver" sa jag och vände på klacken. Då kände jag mig lite cool, (han sket säkert i vilket)
Jag var student ffs, hade inga pengar alls och mina helgnöjen var att kolla film. 50 spänn kunde knäcka min sista vecka.
Sen flyttade jag ner till skåne, men skit samma...
Tar oftast ett finger. Är man jättesen så tar de armen.
Rock'nRoll
2006-05-01, 08:54
Jag hyrde väldigt mycket film på no1video i sthlm, säker för runt 100-150 spänn i veckan i över ett års tid. Jag har för mig att jag fick betala 50 spänn för 5 filmer jag hde missat med en dag, alltså en 10 per film. De var gamla. Jag betalade utan att blinka, Sen frågade jag om han kunde kolla hur mycket film jag hade hyrt för.
"ehh runt 6000?" svarade killen som började fatta vart jag var på väg.
"Ok, det blir video Stockholm som får dom pengarna framöver" sa jag och vände på klacken. Då kände jag mig lite cool, (han sket säkert i vilket)
Jag var student ffs, hade inga pengar alls och mina helgnöjen var att kolla film. 50 spänn kunde knäcka min sista vecka.
Sen flyttade jag ner till skåne, men skit samma...
Dryg kund, killen gjorde antagligen bara så som hans chef talat om för honom att göra.
Jävligt dryg gubbe bakom disken skulle jag säga. Man ska värna om sina kunder. Det var ägaren dessutom. Han jag brukar hyra av.
Jävligt dryg gubbe bakom disken skulle jag säga. Man ska värna om sina kunder. Det var ägaren dessutom. Han jag brukar hyra av.
du menar låta vissa vara hur sena som helst för att dom är stammkunder? jag menar wtf det är inte sverige ;)
annars tror jag det vanliga straffet är rövknull.
Jag var en cirkus en timme sen, och ja, jag förväntar mig överseende om jag är stamkund och har spenderat 6000 spänn i deras etablissemang, samt är inne varje vecka och hyr, damn it!
Jag var en cirkus en timme sen, och ja, jag förväntar mig överseende om jag är stamkund och har spenderat 6000 spänn i deras etablissemang, samt är inne varje vecka och hyr, damn it!
håller med, skulle jag också göra.
Hade det varit Kalle 18 som stod där bakom disken så kan jag förstå om han inte vågar ta beslutet men är det ägaren borde han ha ett annat perspektiv. Jag tror visst han brydde sig för det är inte många som hyr så mycket.
Krokodil
2006-05-01, 13:25
En av mackarna där jag tankar kungjorde lite stöddigt att man nu skulle få betala en extra dygnshyra om man var en enda minut sen med filmen. Jag som trodde att fildelning hade ödmjukat branschen.Statoil? De ville att jag skulle betala förseningsavgift för att filmerna var en timme sena! Till saken hör att jag handlar och tankar för säkert 10000/år där... Inte längre.
MasterChief
2006-05-01, 14:20
Nu är förseningsavgiften ett lätt sätt att dryga ut sin "kaffekassa" (eftersom det inte går att kolla upp på samma sätt som uthyrningsavgiften) med så de flesta små butiker där ägaren själv mest jobbar så är förseningsavgiften guld värd. Marginalerna inom denna branch är inte speciellt stora och har man halvdålig fart på affärerna så...
En seriös affär är givetvis mån om sina kunder men samtidigt så har inte alla avancerade system där de ser hur ofta kunder hyr osv. Svårt att komma ihåg alla.
Personligen så tycker jag inte det är svårt att komma ihåg att lämna tillbaka filmen och är jag sen med den betalar jag gärna. Någon jävla ordning får det väl vara.
Statoil? De ville att jag skulle betala förseningsavgift för att filmerna var en timme sena! Till saken hör att jag handlar och tankar för säkert 10000/år där... Inte längre.Nej, det var Shell. De skyllde på "videouthyrningsföretaget" (eller hur de nu uttryckte sig). Om jag har förstått saken rätt, äger inte videobutikerna filmerna utan de hyr bara ut dem.
Någon som kan får gärna förklara hur det ligger till.
Jag hyrde en film en gång som farsan fick lov att lämna tillbaka dagen efter, eftersom han ändå skulle iväg till posten, men farsan råkade släppa när filmen i postlådan och vips så var filmen försvunnen i Malmö enligt posten. Fick iaf betala 200 kr för filmen.. hehe
3 timmar försenad en gång, då fick jag betala 25 spänn:P
Rock'nRoll
2006-05-01, 18:03
Nu är förseningsavgiften ett lätt sätt att dryga ut sin "kaffekassa" (eftersom det inte går att kolla upp på samma sätt som uthyrningsavgiften)
Det registreras på samma sätt som när du hyr en ny film.
En timme? Då är det illa. Det bjuder man alltid på.
Nej, det var Shell. De skyllde på "videouthyrningsföretaget" (eller hur de nu uttryckte sig). Om jag har förstått saken rätt, äger inte videobutikerna filmerna utan de hyr bara ut dem.
Någon som kan får gärna förklara hur det ligger till.
Yes, nu för tiden så äger inte video butikerna filmerna själva utan hyr bara från bolagen. Det gör att man måste ta försenings avgift för ägarna av filmen tar det av uthyraren.
Dissector
2006-05-01, 18:19
Hade en film som var ett dygn försenad en gång (Förlåt). Fick betala 4 kr. Fattar inte hur det där fungerar :P Vissa verkar få betala 25 spänn för 3 timmar, och jag fick betala 4 kr för ett dygn.
Jag KAN ta något fel på förseningen, men jag tror nästan det var dagen efter iallafall.
MasterChief
2006-05-01, 18:25
Det registreras på samma sätt som när du hyr en ny film.
Njaee...De kan ju ta förseningsavgiften och notera i systemet att de bjöd på avgiften. Easy money.
Vi tar oftast halva priset extra ifall filmen kommer in rätt dag men timmar för sent.
Ifall det är en dag för sent blir det ett dagspris till. OM filmen kostade 45 kr, så blir det 45 kr till alltså.
Olika för olika videobutiker dock.
Rock'nRoll
2006-05-01, 20:35
Njaee...De kan ju ta förseningsavgiften och notera i systemet att de bjöd på avgiften. Easy money.
I sånna fall kan man göra när man hyr ut också.
Jag kan tillägga att om det är en NY film så har jag inga problem att betala avgiften.
jag uppfattade det som att du var mer än en timme sen, ja bra sen egentligen. jag skulle väl antagligen blivit rätt förbannad jag med.
å andra sidan måste man ändå uppskatta någon som håller så hårt på förseningsreglerna ;)
MasterChief
2006-05-01, 21:37
I sånna fall kan man göra när man hyr ut också.
Njaeee igen...Lite svårt att ge ett kvitto om du inte registrerat varan. Men det är väl ingen som får kvitto på en förseningsavgift?
Sen har många uthyrare avtal med videodistributörerna där de betalar en avgift för varje film de hyr ut och de äger faktiskt inte filmen själva. Att fuska med detta kan leda till att de förlorar uthyrningsrätten (och de har kontrollanter som åker runt och snokar) och därmed är vägen till en säker konkurs utstakad.
Spelar ingen roll egentligen, går man och hyr från dem så går man med på deras regler. Kan man inte hyra en film utan att bli försenad (Sen brukar jag själv vara schysst med folk som kommer en timme sent ifall de ringt och sagt till mig, i vissa fall förtjänar de en smäll på käften, alltså en försening) så ska man nog vänta med det.
Speciellt på helgerna, då går filmer åt som rinnande smör, de ska vara inne i tid.Har någon bokat just den filmen som är försenad blir det ännu jävligare.
Men som sagt, ibland går detfel och man hinner inte lika bra som man trodde. En bra grej är att ringa affären och berätta att den blir lite sen och varför.
Taget ur verkligheten:
"Min kompisblev så full och det var han som skulle lämna tillbaka dem men han lämnade dem fel istället" - Den här ursäkten funkar definitivt inte :P
Rock'nRoll
2006-05-01, 21:42
Njaeee igen...Lite svårt att ge ett kvitto om du inte registrerat varan. Men det är väl ingen som får kvitto på en förseningsavgift?
Sen har många uthyrare avtal med videodistributörerna där de betalar en avgift för varje film de hyr ut och de äger faktiskt inte filmen själva. Att fuska med detta kan leda till att de förlorar uthyrningsrätten (och de har kontrollanter som åker runt och snokar) och därmed är vägen till en säker konkurs utstakad.
Ähhh, kvitto är det nästan aldrig nån vill ha på hyrfilm, och det är ju bara att slå in priset till noll om inte annat. Om nån skulle klaga så är det ju bara säga att personen som hyrde i fråga hade fått en trasig film förra gången och nu fick kompensation. Om man äger butiken själv så är det ju ingen idé att göra så men om man som jag bara är anställd så är det ju en annan sak.
Dock är jag aldeles för ärlig för att göra något sådant men om jag skulle vilja skulle jag kunna :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.