handdator

Visa fullständig version : Bacill- o bakterieskräck?

shadowfire
2006-04-30, 10:08
Jag avskedade en tjej för någon månad sedan, som var lite allmänt nojjig över det mesta i livet, men det som förbryllade mig mest var hennes bakterieskräck.

¤ Hon kunde inte lägga kniv+gaffel direkt på den nydiskade träbrickan på lunchrestaurangen, utan var tvungen att lägga servetter mellan. Råkade bestiken få kontakt med brickan så bytte hon både bricka och bestik.
¤ Hon vägrade dricka kranvatten om det inte var kokat först.
¤ Ta i dörrhandtag hade hon svårt för och toaletterna på jobbet vägrade hon helt, hon knep hellre en hel dag.
¤ På frukostfrallorna tog hon alltid bort ost, skinka etc och ägnade ett par minuter åt att skrapa bort allt smör o analysera mackan noga efter påläggsrester, det blev alltid en hög intill henne med allt som inte var rent bröd.

Listan kan göras lång, under ett par månaders tid oberverade jag den näst intill fobi-liknande bakterieskräcken. Sedan kom det till saken att den 2-åriga dottern var ständigt sjuk och jag kunde ana ett samband med en förälder som ska skydda dottern från alla bacilusker...

Hur pass vanligt är detta? Känner ni igen det?
Finns det fler i er omgivning eller någon här på kolo som har samma bakterieskräck?

Pdaddy
2006-04-30, 10:36
Tjitt, sånt där blir bara värre å värre...

Hennes problem kommer bara bli värre och hon inte söker hjälp på en gång, tvångstankarna kommer övergå till andra icke bacill tänkande saker.
Det som är ännu värre är hennes barn som bli utsatt för detta, hoppas hon har en partner som klarar av detta å att hon inte är ensamstående förälder.

M

Cilia
2006-04-30, 10:36
jag anser inte att jag har bakterieskräck men har ändå en del av hennes beteenden.

jag lägger alltid en servett mellan brickan och besticken. Skulle dom nudda brickan så struntar jag i det men det känns fräschare att ha en servett i mellan.

jag skrapar ofta bort smör från färdiggjorda smörgåsar för att det ofta är så mycket smör på dom men jag analyserar inte mackan närmare.

Jag har en fd kollega som har bacillskräck. När jag tittade på filmen "as good as it gets" (tror den heter det, kan inte den sv titeln med Jack N) så skrattade jag hysteriskt för min kollega har så många likheter med honom om än inte lika extremt. Däremot har han blivit mycket bättre med åren. Tidigare gick han alltid omkring med vita handskar. Han är fortfarande mycket noga med var och vad han äter etc. Men jag gillar att folk är olika. Han är en av dom jag fortfarande har kontakt med just för att han är speciell. Egenheter gör folk intressanta tycker jag.

Men jag förstår inte varför du sparkade henne? Var det för att hon VABade mycket eller kunde hon inte utföra sina arbetsuppgifter på ett korrekt sätt? För du kan väl inte ha sparkat henne för att hon hade dom här beteendena?

Tjitt, sånt där blir bara värre å värre...
fast min kollega har blivit bättre och vi påpekade hans beteenden med, det accepterade han.

shadowfire
2006-04-30, 10:56
jag anser inte att jag har bakterieskräck men har ändå en del av hennes beteenden.
Det verkar inte ha gått lika långt för dig nej, om du nu inte känner igen dig själv med att flera gånger om dagen säga "ohnej!" för att du har fått kontakt med en bacilusk och sedan yrar omkring i halvt panikartat tillstånd innan du åter blir sansad.. =)

Men jag gillar att folk är olika. Han är en av dom jag fortfarande har kontakt med just för att han är speciell. Egenheter gör folk intressanta tycker jag.
Visst är det så, det var därför jag iakttog tjejen rätt mkt, försökte lära mig o förstå hennes tillvaro o hennes levnadssätt. Sedan att jag inte kan knyta det an till mitt eget liv är en annan femma, där är det för stor distans mellan min verklighetsbild och hennes.

Men jag förstår inte varför du sparkade henne? Var det för att hon VABade mycket eller kunde hon inte utföra sina arbetsuppgifter på ett korrekt sätt? För du kan väl inte ha sparkat henne för att hon hade dom här beteendena?
Det var en flera andra företeelser som gjorde att jag terminerade hennes anställning, men konstant VAB'ande gjorde inte saken bättre, hon låg på 3 i topp vad gällde frånvaro på jobbet och hennes smått hysteriska bakterieutbrott på dagarna var inte direkt kreativa ur en arbetsgivares synpunkt. Däremot får aldrig sådant vara till grund för en uppsägning, utan det fanns andra lite grövre företeelser som orsakade den.