Visa fullständig version : Kramtråd inför tentatider
Hej kära universitetsstuderande! Det börjar dra ihopa sig mot tentatider. I denna tråd hjälper vi och stöttar varandra under denna ack så svåra och jobbiga tid. Själv tentar jag på tisdag i stats och förvaltningsrätt 10 p. Jag är lite nervös trots att jag har pluggat mycket eftersom tentan i princip avgör hela betyget (110/150 poäng)
Finns det fler där ute som delar samma börda? I så fall skickar jag iväg en bamsekram. Du kommer klara det!
"Efter regnet kommer solen"
// Aslan with luv ;)
P.S Tips och trix angående allt som kan vara relevant välkomnas!
Hade en tenta i går som jag fick G på :) Det bästa tipset är att börja plugga i god tid, så slipper man panikplugga sista veckan.
Känns såååå skönt att ha gjort bort allt sånt där :D
Helena B
2006-04-29, 18:25
Åhh det behövs! Jag tackar och tar emot *kissass*
Har tenta i Mafö, Externredovisning och finansiell analys och Makro.
Kramis!
Alt 1. Diskutera skiten med gruppmedlemmarna (om möjligt) helt kanon. Jag har en tendens att annars bli så låst i mitt tankesätt.
Alt 2. Kugga första tentan, sno din polares anteckningar, gör omtentan, VOILA!
Dumleman
2006-04-29, 18:31
Att plugga inför en samhällsvetenskapstenta är ungefär som att sitta och plugga telefonkatalogen och som prov slumpar nån ut 10 nummer som ska ange vem som står som abonent! Hoppas det går bra :D.
Hej kära vänner och vapendragare! Jag vill börja med att sända ut en stor virtuell bamsekram till er alla, det är ni värda!
Mitt bästa tips är att inte ha för mycket kontakt med kursare under den sista tiden innan tentan. Det finns alltid någon som lyckas oroa dig med någon konstig fråga som du inte ägnat stor tankeverksamhet åt eller pluggat någonting som du inte anset vara särskilt viktigt. Sensmoralen med detta tips är alltså, lita på dig själv och din egen förmåga och lyssna inte för mycket på alla andra.
// Aslan, med papper över hela golvet.
Att plugga inför en samhällsvetenskapstenta är ungefär som att sitta och plugga telefonkatalogen och som prov slumpar nån ut 10 nummer som ska ange vem som står som abonent! Hoppas det går bra :D.
Utmärkt liknelse, dock är förvaltningsrätt tämligen icke-samhällsvetenskapligtflum in the sense att det är tämligen icke-godtyckligt. Jag har själv en kandidat i statsvetenskap och det...är mer telefonkatalogsmässigt hehe.
*lång näsa*
6 år sedan jag inte tog examen. :D
Kan iofs ändå ställa upp med kramar. ;)
Hej kära vänner och vapendragare! Jag vill börja med att sända ut en stor virtuell bamsekram till er alla, det är ni värda!
Mitt bästa tips är att inte ha för mycket kontakt med kursare under den sista tiden innan tentan. Det finns alltid någon som lyckas oroa dig med någon konstig fråga som du inte ägnat stor tankeverksamhet åt eller pluggat någonting som du inte anset vara särskilt viktigt. Sensmoralen med detta tips är alltså, lita på dig själv och din egen förmåga och lyssna inte för mycket på alla andra.
Fast det beror väl ändå på.. Jag har aldrig pluggar själv till en tenta, aldrig heller kuggat en tenta..
Fast det beror väl ändå på.. Jag har aldrig pluggar själv till en tenta, aldrig heller kuggat en tenta..
Hej, Stephen Hawking. ;)
Helena B
2006-04-29, 19:03
Det där håller jag inte med om. Jag lär mig mer om mina klasskamrater ställer frågor till mig och jag får svara och förklara hur jag kom fram till svaret. Men vi är alla olika, men sånt där hjälper iaf mig.
Det där håller jag inte med om. Jag lär mig mer om mina klasskamrater ställer frågor till mig och jag får svara och förklara hur jag kom fram till svaret. Men vi är alla olika, men sånt där hjälper iaf mig.
Jag förstår ditt resonemang syster, och jag håller med dig. Jag pluggar också alltid i grupp under de 2-3 sista veckorna innan tentan. Ty man kompletterar varandra. Men ack under de sista dagarna, då sitter jag i djup koncentration och fokuserar mig på mitt eget.
Kram och o lycka till önskar broder Aslan.
Jag pluggade i nio år (man kan väl egentligen säga att jag pluggar fortfarande, eftersom jag är doktorand) och hade VÅLDSAM tentaångest hela tiden - jag undrar vad de där som sade "det blir bättre med tiden" de första åren jag läste egentligen tänkte ... (eller om de kände mig överhuvudtaget)? :D
Ergo en STOR KRAM till alla studenter med tentaångest där ute. Been there, done that, will be doing it tomorrow! :love:
Jag pluggade i nio år (man kan väl egentligen säga att jag pluggar fortfarande, eftersom jag är doktorand) och hade VÅLDSAM tentaångest hela tiden - jag undrar vad de där som sade "det blir bättre med tiden" de första åren jag läste egentligen tänkte ... (eller om de kände mig överhuvudtaget)? :D
Ergo en STOR KRAM till alla studenter med tentaångest där ute. Been there, done that, will be doing it tomorrow! :love:
Du haver erhållit titeln "äldresyster" :bow:
Hade en tenta i går som jag fick G på :) Det bästa tipset är att börja plugga i god tid, så slipper man panikplugga sista veckan.
sannt men inte bara för att man ska klara det utan att om du pluggar sista veckan så går det i princip in och ut ur skallen efter tentan ;)
sannt men inte bara för att man ska klara det utan att om du pluggar sista veckan så går det i princip in och ut ur skallen efter tentan ;)
Det är sant, jag har också panikpluggat och glömt en hel del efter tentan. Vissa ämnen funkar det dock mindre bra att göra så med. Vetenskapsteori är ett ämne jag inte skulle vilja panikplugga.
Helena B
2006-04-29, 19:36
Vi hade en föreläsare som sa att 80 % av det man lär sig på universitetet kommer man att glömma bort. Känns väldigt meningsfullt att plugga då.
Helena B
2006-04-29, 19:37
Det är sant, jag har också panikpluggat och glömt en hel del efter tentan. Vissa ämnen funkar det dock mindre bra att göra så med. Vetenskapsteori är ett ämne jag inte skulle vilja panikplugga.
Läser du vetenskapsteori? Jag har läst en kurs och jag tyckte det var så himla intressant, det kan man ha nytta av i så många andra ämnen och situationer.
Läser du vetenskapsteori? Jag har läst en kurs och jag tyckte det var så himla intressant, det kan man ha nytta av i så många andra ämnen och situationer.
Japp det ingick i metodkursen vi hade inför c-uppsatsen. Jag tyckte det inte var intressesant på något punkt, filosofi är inte min grej.
Vi hade en föreläsare som sa att 80 % av det man lär sig på universitetet kommer man att glömma bort. Känns väldigt meningsfullt att plugga då.
Jag är böjd att säga att det stämmer ... (i varje fall när det gäller mig). Suck. Å andra sidan är det minst 80% enklare att plocka fram något man en gång kunnat (t.ex. för att bygga vidare på det) än att börja helt från grunden.
Japp det ingick i metodkursen vi hade inför c-uppsatsen. Jag tyckte det inte var intressesant på något punkt, filosofi är inte min grej.
Vad pluggar du för program?
Vad pluggar du för program?
Media och Kommunikationsvetenskap.
Blir aldrig bättre. Usch!
Har en tenta kvar vilket är en hyffsat lätt munta, klarar jag den så har jag klarat mig utan omtentor under hela utbildningen. Eloge till mig att jag sluppit plugga till omtentor och LYCKA TILL-KRAMAR till alla tenaångestmänniskor på brädan :)
Ligger lite i det, beror även på hur man tentas, salskrivningar verkar ha den effekten!
Därför examinerar jag utslutande med paper respektive hemtentamen. Detta fungerar som sagt kanske inte inom alla ämnen men inom samhällsvetenskapliga ämnen såsom psykologi funkar det bra!
Aldrig haft tentaångest, låter jobbigt. *screwy*
att du kom ihåg att han sa de :P om ett halv år är det väl 16% hehe
The_RobRoy
2006-04-29, 20:38
Fick resultat att jag klarat Modern Fysik tentan idag, WOHO!
Tycker kursen är skitjobbig och skitsvår, så skönt att ha den avklarad!
Tack och en bamsekram till er alla som vill ha :P
Själv så har man tenta i Engelsk grammatik och översättning på tisdag, inte så jätteskoj när det är valborg imorgon och massa kompisar kommer från hemstaden och ska sova över. Får försöka se till att få lite pluggat på måndag iaf, fast det mesta har jag förhoppningsvis gjort idag.
Dumleman
2006-04-29, 21:24
Syftet med studier är att föra var och en till dess rätta fålla, ska kvastarna sopa bra så får man inte slarva med skaften :D
Är du extremt begåvad och började doktorera efter den nioåriga grunskolan, eller har du läst 9 år (exklusive dotkorandkurser) på universitet? Vad är det för roligt du vill få en doktorshatt inom?
Chandler
2006-04-30, 15:15
Baksmälla, het lägenhet och tre, fyra tenter att läsa till. :(
Callister
2006-04-30, 15:19
Börja i god tid så slipper ni få panik, bästa tipset, FFS!
I gymnasiet pluggar jag inget men får MVG ändå, det kmr inte funka på högskolan/univ. sen va? *cry*
I gymnasiet pluggar jag inget men får MVG ändå, det kmr inte funka på högskolan/univ. sen va? *cry*
Beror på vad du läser.
Det kan funka ibland, men det är lika bra att aldrig testa.
Callister
2006-04-30, 15:23
Jag kommer studera till fastighetsmäklare eller jurist beroende på betyg.
Ska du plugga till fastighetsmäklare kan du säkert få tips av Helena B här på forumet hon pluggar det.
Callister
2006-04-30, 15:25
Ska du plugga till fastighetsmäklare kan du säkert få tips av Helena B här på forumet hon pluggar det.
Trevligt! :D
Syrran ska också plugga det, hon ligger väl ett år före mig, funderar på starta familjeföretag sedan. :) Andra syrran är revisor.
Har du några frågor angående jur.kand programet så går det bra att ställa dem till mig. Jag upplevde nämligen själv att det var väldigt dåligt med konkret information om hur det är rent praktiskt att plugga juridik.
Callister
2006-04-30, 16:02
Har du några frågor angående jur.kand programet så går det bra att ställa dem till mig. Jag upplevde nämligen själv att det var väldigt dåligt med konkret information om hur det är rent praktiskt att plugga juridik.
Jag har inga just nu, men det kommer nog. :)
Är du extremt begåvad och började doktorera efter den nioåriga grunskolan, eller har du läst 9 år (exklusive dotkorandkurser) på universitet? Vad är det för roligt du vill få en doktorshatt inom?
Jag är extremt obegåvad och läste 9 år på högskola innan doktorandtjänsten (plus jobbade lite som projektassistent på samma ställe).l Det roliga ämnet är något udda och har något av en pyttipanna-karaktär; lite biologi/medicin, lite fysik och lite psykologi (någon här antog att vi byggde cyborger, tror jag :D)
Tack och en bamsekram till er alla som vill ha :P
Själv så har man tenta i Engelsk grammatik och översättning på tisdag, inte så jätteskoj när det är valborg imorgon och massa kompisar kommer från hemstaden och ska sova över. Får försöka se till att få lite pluggat på måndag iaf, fast det mesta har jag förhoppningsvis gjort idag.
Grammatik- och översättningstentor SUGER; få tentor där man är så beroende av hur just den aktuella tentan ser ut som vid översättningstentor (det är ju liksom inga problem att ge en text som ingen i hela gruppen har en chans att översätta godkänt om man vill det ...). Plus att man inte har en aning om hur hårt ens missar resp. försök att undvika att visa att man inte kan det som det frågas efter egentligen kommer att bedömas. Du förtjänar en extra sympatikram, bara för det.
Grammatik- och översättningstentor SUGER; få tentor där man är så beroende av hur just den aktuella tentan ser ut som vid översättningstentor (det är ju liksom inga problem att ge en text som ingen i hela gruppen har en chans att översätta godkänt om man vill det ...). Plus att man inte har en aning om hur hårt ens missar resp. försök att undvika att visa att man inte kan det som det frågas efter egentligen kommer att bedömas. Du förtjänar en extra sympatikram, bara för det.
Tack för det :) Nu tycker jag det faktiskt gick ganska bra, kände mig rätt så säker på allt innan och under tentan hade jag inga större problem, så förhoppningsvis gick det bra :)
BigForre
2006-05-04, 22:57
Behöver en kram...
Elektrotekniktenta
Termodynamiktenta
Produktframtagningstenta
Sedan sommarlov (jobb)...
Edit: Sa jag att jag vaknade upp småsjuk imorse :cryout: ...
två tentor coming up om tre veckor, datakomm samt ändliga automater och formella språk. förstnämnda bör vara rätt lätt, där förväntar jag mitt ett högre betyg. automater känns i dagsläget inte särskilt glasklart så vettefan hur det går där, men jag hoppas det klarnar snart (SNART!!!!111). aja wish me luck ;)
The_RobRoy
2006-05-04, 23:07
Va ere för jäkla flumkurser Baan
Trodde du bedrev seriös studieverksamhet ;)
Va ere för jäkla flumkurser Baan
Trodde du bedrev seriös studieverksamhet ;)
civ ing IT seriös studieverksamhet?
nästa år blir det gardiner A, 10p samt möjligtvis balklänningsdesign 5p
The_RobRoy
2006-05-04, 23:15
civ ing IT seriös studieverksamhet?
nästa år blir det gardiner A, 10p samt möjligtvis balklänningsdesign 5p
hihi :)
Eftersom jag läser en värdelös högskoleinjengörsutbildning där jag redan kan allt har jag sommarlov nu :D
två tentor coming up om tre veckor, datakomm samt ändliga automater och formella språk. förstnämnda bör vara rätt lätt, där förväntar jag mitt ett högre betyg. automater känns i dagsläget inte särskilt glasklart så vettefan hur det går där, men jag hoppas det klarnar snart (SNART!!!!111). aja wish me luck ;)
Luck.
Men alltså Automaterna bör vara relativt enkel bara du nöter några tentor.. Allt är iallafall logiskt..
Luck.
Men alltså Automaterna bör vara relativt enkel bara du nöter några tentor.. Allt är iallafall logiskt..
Kan man säga om all matte ;)
Han la upp en tenta och det var till den gamla 3p kursen, den nya ska ju vara mer bevis och inte lika mycket användande av algoritmer så den tentan är inte särskilt intressant. Han sa något också om att lägga upp exempel på uppgifter som kan dyka upp. Någon större tentatillgång är det inte :(
The_RobRoy
2006-05-04, 23:55
Vad handlar det om, automater? aldrig hört talas om en sån kurs ens.
Vad handlar det om, automater? aldrig hört talas om en sån kurs ens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillst%C3%A5ndsmaskin
Klart användbart..
Baan våran lärare brukar räkna lite tentatal de sista 1-2 föreläsningarna.. Be han gå igenom en liknade bara..
The_RobRoy
2006-05-05, 00:04
Klart användbart..
Baan våran lärare brukar räkna lite tentatal de sista 1-2 föreläsningarna.. Be han gå igenom en liknade bara..
Ok, Mealy och Moore stöter man ju på när man läser digitalteknik, men vi har nog inga enskilda kurser i dehela, inte vad jag känner till iallafall.
Ok, Mealy och Moore stöter man ju på när man läser digitalteknik, men vi har nog inga enskilda kurser i dehela, inte vad jag känner till iallafall.
Jo... Dom mins man också..
Men det är en kurs som mest datafolk tvingas läsa... Det är även hela principen bakom stora delar av kopilatorer.
Behöver en kram...
Elektrotekniktenta
Termodynamiktenta
Produktframtagningstenta
KRAM! (termodynamik går väl an, men elektronik är ett jäkla straff!)
Klart användbart..
Det är ett bra förslag, fast han har bara avsett en föreläsning för repetition, och det är möjligt att han redan planerat in något där med. Ska ändå försöka säga till och se vad han säger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.