Visa fullständig version : Demokratin Turkiet
Turkisk domstol väckte åtal mot 80 minderåriga personer i Kurdistan, sydöstra Turkiet. Ungdomar och barn arresterades i samband med sammandrabbningar med turkisk polis i Amed under protestaktioner mot den turkiska arméns bruk av kemiska stridsmedel.
Åtal väcktes enligt turkisk brottsbalk, där barnen anklagas för: ”medlemskap i beväpnad organisation”, ”skadegörelse av statliga anläggningar, byggnader och tillhörigheter”, ”förhinder av offentligt anställdas uppdrag” samt för brott mot en mötes, manifestation och demonstrations lag.
Åklagarmyndigheten kräver hårda fängelsestraff, vilket enligt turkisk terrorbekämpningslag kommer att ligga mellan 9 ½ - 24 års fängelse. Åtalet mot dessa ungdomar skall prövas i domstol under maj månad.
Under en tidigare rättegång, dömde en domstol i Amed misstankarna ifrån åklagarmyndigheten för otillräckliga och därmed till fördel för barnen.
En domstol för minderåriga i Amed, fann åtal mot 36 barn i åldrarna mellan 12 till 18, vara baserade på bristfälliga grunder. Domarna ansåg att stenkastning samt slagord ifrån barnen, inte var tillräckliga bevis för anklagelserna om medlemskap i olagliga organisationer. Därför avslog Domstolen, åklagarmyndighetens anklagelser.
Åklagarmyndigheterna överklagade sedan domstolens beslut till högsta domstolen i Ankara, som inom kort prövar åtalet på nytt.
Källa: ANF, Reuters
Och Turkiet är en kandidat för EU-medlemskap...
... men å andra sidan - Italien och Grekland är medlemmar så varför inte.
grisbil3n
2006-04-28, 16:25
Och Turkiet är en kandidat för EU-medlemskap...
... men å andra sidan - Italien och Grekland är medlemmar så varför inte.
Jomen dom gör ju så sjysst käk.
Dumleman
2006-04-28, 16:28
Vad har det där med demokrati att göra? Demokrati är väl när man tvingas rösta på en ny diktator vart fjärde år?
nu är det inte särskilt lagligt med våldsamt upplopp i något land, oavsett om du är myndig eller inte, men 9-25 års fängelse låter lite att ta i. samhällstjänst skulle väl vara ett mer realistiskt straff för dom som först egendom osv.
Metal_boy_
2006-04-28, 17:08
Jomen dom gör ju så sjysst käk.
:laugh:
Metal_boy_
2006-04-28, 17:10
nu är det inte särskilt lagligt med våldsamt upplopp i något land, oavsett om du är myndig eller inte, men 9-25 års fängelse låter lite att ta i. samhällstjänst skulle väl vara ett mer realistiskt straff för dom som först egendom osv.
Vadåro? Ju längre folk slipper den personens delaktighet i fler våldsamma upplopp desto bättre. En mindre där ;)
Inte för att vara taskig så e de flesta kurderna i turkiet Samhällsförstörare detta handla inte om något Spec ...... ni som e kurder o ser detta menar jag inte alla kurder jag menar att det finns ganska många kurder t.ex där jag bor i turkiet som e ikke kurd ställe (istanbul) där vi bor brukar det komma ett gäng kurder som knivar alla turkar för 0 anledning *screwy* . Så så fort vi ser kurdligan däe vi bor ere bara att :furious: sedan sticka för o inte bli mördad men en dag blev en av dom vi känner knivhuggna och militärerna fick tag på denna kille och tog vääl hand om han fick sitta in 1 dag men vet itne varför han blev frisläppt *grr* *grr* *grr* Alla kurder e inte dåliga o turkiet är inte ett diktatoriskt land vi har president o inte diktator!
Inte för att vara taskig så e de flesta turkarna i Sverige Samhällsförstörare detta handla inte om något Spec ...... ni som e turkar o ser detta menar jag inte alla turkar jag menar att det finns ganska många turkar t.ex där jag bor i Sverige som e ikke turk ställe (Vasastan) där vi bor brukar det komma ett gäng turkar som knivar alla svenskar för 0 anledning *screwy* . Så så fort vi ser turkligan däe vi bor ere bara att :furious: sedan sticka för o inte bli mördad men en dag blev en av dom vi känner knivhuggna och socialtanten fick tag på denna kille och tog vääl hand om han och gav han dubbelt bidrag men vet itne varför han inte blev snäll efter det *grr* *grr* *grr* ]
Nämen det där var väl snudd på rasistiskt?
Nämen det där var väl snudd på rasistiskt?
Är sveriges flagga det så var det där också det.
Nu undrar du kanske vad jag menar med det... .... ....
Är det inte lite konstigt att Turkiet eventuellt ska gå med i EU när 97% av landet ligger i Asien?
Är det inte lite konstigt att Turkiet eventuellt ska gå med i EU när 97% av landet ligger i Asien?
Hur tänker du nu, att någon använt linjal för att bestämma vilka länder som tillhör Europa?
Hur tänker du nu, att någon använt linjal för att bestämma vilka länder som tillhör Europa?
Jag vet inte hur de gjorde när de bestämde att endast 3% av Turkiet skulle tillhöra Europa, men det är bara de procenten som gör det.
Jag vet inte hur de gjorde när de bestämde att endast 3% av Turkiet skulle tillhöra Europa, men det är bara de procenten som gör det.
Källa? :D Du må ha rätt, men det förefaller mig ganska dumt att dela upp länder i olika kontinent, när det ändå inte handlar om något megaland som Ryssland (då kan man förstå det.). Sen ligger väl Ukraina och en del av Ryssland i Europa, så då borde mer än 3% av Turkiet ligga i Europa.
Sen ser jag inte någon anledning till att bråka om vem som är i Europa eller inte, det är ingen särskilt exklusiv klubb :P
lättast vore det nog om vi alla insåg att vi bodde på jorden bara, men vad skulle vi då kriga om
Källa? :D Du må ha rätt, men det förefaller mig ganska dumt att dela upp länder i olika kontinent, när det ändå inte handlar om något megaland som Ryssland (då kan man förstå det.). Sen ligger väl Ukraina och en del av Ryssland i Europa, så då borde mer än 3% av Turkiet ligga i Europa.
Sen ser jag inte någon anledning till att bråka om vem som är i Europa eller inte, det är ingen särskilt exklusiv klubb :P
http://sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet#Geografi
Självklart måste man utgå från fler än geografiska aspekter, som t.ex. kultur, etik och religion. Det jag menade med att 3% ligger i Europa var inte att påvisa att det tillhör olika kontinenter utan att i princip hela landet ligger i Asien. Själv så är jag inte engagerad alls i frågan. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.