handdator

Visa fullständig version : 180 graders vinkel vid tricepspress?

MrBulk
2006-04-28, 06:36
Jag brukar aldrig träna tricepspress med armbågen pekande rakt upp pga att jag tycker det är en svår övning och så blir jag trött i axlarna mm.
Är det nåt jag verkligen missar när jag inte tränar mina triceps i den vinkeln?

Sheogorath
2006-04-28, 06:46
Jag brukar aldrig träna tricepspress med armbågen pekande rakt upp pga att jag tycker det är en svår övning och så blir jag trött i axlarna mm.
Är det nåt jag verkligen missar när jag inte tränar mina triceps i den vinkeln?

Nej.

petersson
2006-04-28, 08:56
Menar du att överarmarna inte hålls lodräta utan pekar ut åt sidorna under övningen?

Sheogorath
2006-04-28, 09:58
Menar du att överarmarna inte hålls lodräta utan pekar ut åt sidorna under övningen?

Han menar nog att han inte kan göra olika varianter av French press, eller enarms hantelsträck bakom nacken, det vill säga övningar där han sitter och gör en extension över huvudet. Så uppfattade jag det.

petersson
2006-04-28, 10:11
Han menar nog att han inte kan göra olika varianter av French press, eller enarms hantelsträck bakom nacken, det vill säga övningar där han sitter och gör en extension över huvudet. Så uppfattade jag det.

Ja det låter mest troligt faktiskt.

Diggler
2006-04-28, 10:15
En hel radda bra tricepsövningar missar du, och fler möjligheter att variera.

Sheogorath
2006-04-28, 10:18
En hel radda bra tricepsövningar missar du, och fler möjligheter att variera.

Ja, men kvar har han:

Liggande extension
Smalbänk
Dips med smal fattning
Tate-press
Hantelpullover (för lång huvudet)

Det vill säga: Top of the Line! :)

Diggler
2006-04-28, 10:38
Ja, men kvar har han:

Liggande extension
Smalbänk
Dips med smal fattning
Tate-press
Hantelpullover (för lång huvudet)

Det vill säga: Top of the Line! :)

Kör du pullover av den anledningen? Det är ungefär som att köra skivstångsrodd för att få grov brachialis.

Sheogorath
2006-04-28, 10:39
Kör du pullover av den anledningen? Det är ungefär som att köra skivstångsrodd för att få grov brachialis.

Det kan du ju tycka. Jag tycker den är tämligen värdelös som både bröst- och latsövning. Men jävlar vad triceps (långa huvud) värker dagarna efter. Och nej, jag gör ingen extension i armbågen. Bara i axeln. Precis så som man gör pullover.

Diggler
2006-04-28, 10:53
Det kan du ju tycka. Jag tycker den är tämligen värdelös som både bröst- och latsövning. Men jävlar vad triceps (långa huvud) värker dagarna efter. Och nej, jag gör ingen extension i armbågen. Bara i axeln. Precis så som man gör pullover.

Ok. Självklart jobbar triceps i den övningen, (med baksida axel, pecs, lats), men du är nog unik som kör den som tricepsövning.

Sheogorath
2006-04-28, 10:57
Ok. Självklart jobbar triceps i den övningen, (med baksida axel, pecs, lats), men du är nog unik som kör den som tricepsövning.

Möjligt :). Naturligtvis kompletterar jag med extension i armbågen, annars hade det varit lite tokigt. Så här ser min tricepsrutin ut, om du är nyfiken:

Vecka 1:
Liggande tricepssträck ss smalbänk

Vecka 2:
Tate-press ss hantelpullover

Enkelt, rakt på. Känns bra :).

pragmatist
2006-04-28, 11:06
Man kan ju köra nästan exakt samma övning i en kabelmaskin. Det kan ju vara något att testa om du tycker det är obehagligt att använda fria vikter.

På frågan om du missar något så är svaret nej, såvida du gör några andra övningar som specifikt prickar det långa huvudet. Och där finns ju några stycken att välja mellan.

Sheogorath
2006-04-28, 11:10
Man kan ju köra nästan exakt samma övning i en kabelmaskin. Det kan ju vara något att testa om du tycker det är obehagligt att använda fria vikter.

På frågan om du missar något så är svaret nej, såvida du gör några andra övningar som specifikt prickar det långa huvudet. Och där finns ju några stycken att välja mellan.

Fast diskussionen är inte om det långa huvudet egentligen, det var ett sidospår. Långa huvudet gör även det en extension i armbågen, så vilka tricepsövningar som helst duger. Men vill man ha lite mer slakt på långa huvudet så är det liggande extension runt huvudet eller hantelpullover som gäller, i min mening. En rejäl extension i axeln alltså. Vilket man definitivt inte får i någon tricepsövning där man sitter och jobbar med vikten bakom huvudet/över huvudet. Därmed inte sagt att french press/motsv suger balle. För det gör dem inte :).

Liten Men Fet
2006-04-28, 13:33
Jag får ont i axlarna om jag kör sittande extensioner runt huvudet, har jag kört bröst så får jag även ont när jag ska köra liggande extension runt huvudet.
Så jag varierar mellan dips, smalbänk och pushdown och jag tror inte det är något problem att jag missar något. Dock saknar jag liggande tricepextension runt huvudet för den tycker jag är jävligt bra men nu kan jag inte köra den samtidigt som bröst axlar så det får va.

MrBulk
2006-04-30, 14:43
Jag har hört det att när man tränar triceps så ska man köra olika övningar med olika vinklar, 0 grader är vanlig pushdown, 90 grader är french och sen är det 180 grader som jag ogillar, för att få det optimala träningen för triceps.
Lika dant med biceps fast då är det 0 grader, 45 grader, 90 grader och även 310 grader.

Jag kör French press, 90 grader i triceps-maskin, pushdowns med både stång och rep och ibland avsluta med dips.