Visa fullständig version : Muslimska samfundet vill ha egna lagar
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=581797&lid=puff_581795&lpos=rubrik
http://ninjaeconomist.wordpress.com/2006/04/27/speciella-lagar-for-muslimer/
Kan man ta muslimska samfundet på allvar?
det är klart man inte kan, islam är en krigisk och diktatorisk religion och tillåter regeringen detta är det första steget till en svensk muslimsk diktatur.
Jag tar det hela som ett skämt.
det är klart man inte kan, islam är en krigisk och diktatorisk religion och tillåter regeringen detta är det första steget till en svensk muslimsk diktatur.
Öh. Just det. *screwy*
det är klart man inte kan,
Nej, det är klart man inte kan.
islam är en krigisk och diktatorisk religion och tillåter regeringen detta är det första steget till en svensk muslimsk diktatur.
Sluta med knaspillrena.. och sen då? Foliehattar till alla?
Rock'nRoll
2006-04-27, 22:29
Riktigt läskigt.
Kebab-Arne
2006-04-27, 22:33
Skrämmande...
Nu skiter jag i om det är muslimer, kommunalarbetare eller skåningar. Vill man ha speciella lagar ja... *screwy*
Inte det minsta läskigare än att Åke Green får kalla homosexuella för en cancersvulst på samhällskroppen i religionensnamn och att vi har kristna skolor redan idag. Tillåt eller förbjud båda.
And I'll have what soddex is having.
Inte det minsta läskigare än att Åke Green får kalla homosexuella för en cancersvulst på samhällskroppen i religionensnamn och att vi har kristna skolor redan idag. Tillåt eller förbjud båda.
Det är ju inte samma sak direkt. Det är väl ingen som förbjuder muslimska skolor? Dessutom så anser jag att yttrandefriheten skall vara så generös att man får säga så.
Det är ju inte samma sak direkt. Det är väl ingen som förbjuder muslimska skolor? Dessutom så anser jag att yttrandefriheten skall vara så generös att man får säga så.
Det var inte yttrandefriheten som friade Åke Green utan det att man ska kunna tala "som religions språk" och framställa det han upplever vara hans guds ord. Du kan inte säga samma sak som Åke utan att åka dit.
Jajaja. Lite utdrag:
Att starta Imamutbildning vid svenska universiteten och högskolor är ett krav från landets muslimer…
Jaha.. det är väl iofs inga problem - vi använder samma kursplan som för genusvetenskap men byter ut "kvinna" mot "muslim" och "patriarkatet" mot "den stora satan".
Rätten att vara muslim i Sverige förstärks om det råder lagstadgad religionsfrihet som fastställer muslimska gruppens rättigheter attbygga egna moskéer utan hinder och ett erkännande från det svenska majoritets samhälle ett positivt tecken å att religionsfriheten också har en möjlighet att fungera i praktiken.
Ja... Det där ni babblar om här ovan. Vi har det redan, men för alla erkända religioner. Okidoki.
Muslimer kräver alltså en lagstiftad positiv särbehandling av i detta fall en religiös minoritet för att befrämja dess status och skyddaden mot majoritetssamhället.
Nåja.. så styggt är faktiskt inte "majoritetssamhället" mot muslimer.
Vi kräver särlagstiftning i frågan alltså rätten till två dagars ledighet med betalt i samband med firandet av högtiderna [Eid al fitr och Eid al Adha]…
Det där vara bara galet. Betald ledighet för firandet av högtider..? *screwy*
Att ta med en nypa salt.
En inskränkt uppväxt och aga av din far?
:confused:
Jag gillade delen där de kräver att kommunerna ska ge räntefria lån för byggandet av moskéer bäst.
Jag vet inte hur det är med resten av kraven eller hur andra religioners frihet står sig mot islam på dessa punkter, men kravet att få införa speciell religionsundervisning för muslimer av imamer på allmänna skolor är i varje fall absurt.
Den stora skillnaden är att dina exempel är tecken på ett fritt land, vilket många av muslimska samfundets krav inte bidrar till på något sätt.
Det var inte yttrandefriheten som friade Åke Green utan det att man ska kunna tala "som religions språk" och framställa det han upplever vara hans guds ord. Du kan inte säga samma sak som Åke utan att åka dit.
Ja, vilka som lyssnade och vem han var spelade in. Men jag sade bara min personliga åsikt om ämnet. Jag anser att yttrandefriheten är såpass viktig att man skall få kunna säga så. Även om det är en svår linje att balansera för att undvika uppvigling, men en person måste få kunna säga sin åsikt om ett ämne utan att riskera straff.
Nåja.. nu ska man väl ha i åtanke att Muslimska samfundet troligtvis inte räknar med att de krav som framställts någonsin kommer uppfyllas.. och att det som i all opinionsbildning mest handlar om att göra ett sk "utspel" för att skapa reaktioner/diskussioner.
Sorry, det var inte meningen att regna på eran parad. :)
Här är lite citat från koranen som "bevisar" att Islam är en krigisk religion!
2:187 Döden dem varhelst I påträffen dem och driven dem ut från varje plats, från vilka de driva ut eder, ty frestelse är värre än dråp, men striden ej mot dem vid det fridlysta templet, med mindre de strida mot eder därstädes, och strida de mot eder, så döden dem! Sådan varder de otrognas lön.
2:189 Striden mot dem, tills det ej finnes någon frestelse längre, utan all dyrkan ägnas Gud, men om de upphöra, så råda ej fiendeskap annat än mot de orättfärdiga.
2:212 Det har föreskrivits eder att strida, huru motbjudande det än månde vara för eder.
2:215 De, som antagit tron, och de, som utvandrat och stritt för Guds sak, dessa kunna förvisso hoppas på Guds barmärtighet, ty Gud är överseende och barmhärtig
2:245 Striden för Guds sak, och veten, att Gud är den Hörande, den Vetande.
3:136 Tänken i väl, att I skolen få ingå i paradiset, utan att Gud ännu känner dem bland eder, som kämpat, och utan att han känner de tåliga?
3:152 Och om I dön eller bliven dödade, så skolen I sannerligen församlas hos Gud
Det finns mycket mer våldsuppmaningar som dessa, och är man en rättrogen muslim, följer man inte koranen då?
Hur vida Islam funkar i en demokrati vet jag inte riktigt, ursäkta att jag sade detta utan grunder.
En inskränkt uppväxt och aga av din far?
:confused:
varför dessa personangrepp? *cry*
Är väl bättre med skillsmässobarn än bråkande föräldrar?
Klart de får ha egna lagar, i israel o dylikt, passar inte svenskar lagar är det kanske dags att se sig om efter alternativ.
Pellefant
2006-04-27, 22:58
Integreringen blir inte direkt enklare om de ska lyda under andra lagar. *rolleyes*
2:187 Döden dem varhelst I påträffen dem och driven dem ut från varje plats, från vilka de driva ut eder, ty frestelse är värre än dråp, men striden ej mot dem vid det fridlysta templet, med mindre de strida mot eder därstädes, och strida de mot eder, så döden dem! Sådan varder de otrognas lön.
2:189 Striden mot dem, tills det ej finnes någon frestelse längre, utan all dyrkan ägnas Gud, men om de upphöra, så råda ej fiendeskap annat än mot de orättfärdiga.
2:212 Det har föreskrivits eder att strida, huru motbjudande det än månde vara för eder.
2:215 De, som antagit tron, och de, som utvandrat och stritt för Guds sak, dessa kunna förvisso hoppas på Guds barmärtighet, ty Gud är överseende och barmhärtig
3:136 Tänken i väl, att I skolen få ingå i paradiset, utan att Gud ännu känner dem bland eder, som kämpat, och utan att han känner de tåliga?
3:152 Och om I dön eller bliven dödade, så skolen I sannerligen församlas hos Gud
Det finns mycket mer våldsuppmaningar som dessa, och är man en rättrogen muslim, följer man inte koranen då?
Hur vida Islam funkar i en demokrati vet jag inte riktigt, ursäkta att jag sade detta utan grunder.
Har du läst bibeln? Same shit, diffrent names.
Antalet bokstavstrogna muslimer lär ligga på samma nivå som kristna diton.
Rock'nRoll
2006-04-27, 23:04
Dom flesta böcker med religösa budskap skriva för mer än 1000 år sedan är ganska otrevliga/människo fientliga. Men visst.. Koranen är väl knappast light varianten av de.
ja, jag har läst bibeln, och den uppmanar inte till våldshandlingar. Att påstå det är okunnigt!
Tricklev
2006-04-27, 23:38
ja, jag har läst bibeln, och den uppmanar inte till våldshandlingar. Att påstå det är okunnigt!
Jag har också läst bibeln, och här o var gör den faktiskt det. (I synnerhet Gamla testamentet)
Deceiver85
2006-04-27, 23:58
Uttalandet från Svenska Muslimska Förbundet säger sig självt:
Islam och muslimer ska inte integreras med Sverige, Sverige ska integreras med islam. (http://viva-la-reaction.blogspot.com)
Metal_boy_
2006-04-28, 00:01
Tror inte det kommer att gå igenom.
Vafan!? Och jag som tyckte att samerna var en jobbig minoritet.....
Jag väljer att citera en favorit:
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag
moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Fler skojiga bibeltokerier.. (http://astrom.webblogg.se/110206214709_vifta_med_bibelcitat__det_kan_vl.html )
Soddex är du kristen förresten?
Uttalandet från Svenska Muslimska Förbundet säger sig självt:
Islam och muslimer ska inte integreras med Sverige, Sverige ska integreras med islam. (http://viva-la-reaction.blogspot.com)
Det där är ju ett uttalande av den snubben som skriver bloggen.. som är, som han beskriver sig själv - "pragmatisk socialkonservativ med nationalistisk karaktär".
Se till att hålla isär källor Deceiver85. Det är lätt att framstå som puckad annars.
Pellefant
2006-04-28, 00:34
Folkpartiets svar var mycket bra och sakligt tycker jag. Länk (http://www.folkpartiet.se/upload/Svar%20fr%c3%a5n%20folkpartiet.pdf)
Nigga, plz. Du tar ju saker och ting ur dess sammanhang och försöker argumentera? Koranen såsom andra religiösa böcker bygger på många praktiska berättelser, och inte enstaka meningar som kan tolkas till oändlig, man får se helheten. Vill du diskutera den så ta med hela suran. Vill du vara rolig annars kan du säkert citera enstaka bokstäver och få till "Satan är vår gud" från koranen eller något sånt.
-----------------------
Ontopic, särskilda lagar kanske är att ta i, men jag tycker att man inte bör hålla dörrarna helt stängda för att t ex vara mer öppen med högtider. Nu har Sverige varit ett kristet land ganska länge, men man kan tänka sig i framtiden att man istället för att ge alla ledig på kristna helgdagar istället ge varje arbetare x antal helgdagar han får ta ut, sen om han är ledig på en muslism eller en kristen helgdag borde vara ganska mycket skitsamma. rent praktiskt sätt borde det innebära fler dagar som fabrikerna är igång t ex.
Såna saker ser jag inte som ett nödvändigtvis ont att man tar upp men lagstifting är väl att ta i.
En annan sak som skulle kunna vara aktuell är att få med imamerna i skolan, inte nödvändigtvis som föreslås att det enbart handlar om religionsundervisning för muslimer (jag antar at dom inte menar att imamen ska undervisa matematik), utan kanske få hålla någon lektion på religionskunskapen, borde vara lite bättre än någon halvtaskigt insatt lärare. Sen skulle man säkert kunna integrera religionen med hemspråksundervisningen på något sätt.
Ge muslimerna 50-100 år till i Sverige så lär det bli andra regler som gäller. När de väl är i majoritet blir det ju ändå som de vill (som ju hände i Kosovo). Jag tycker generellt att muslimer har en mkt framgångsrik taktik (if you can't beat them, outbreed them). Rätt åt Europeer som ordnat det så att de inte tycker sig ha tid, lust, råd etc. att skaffa ett större antal barn.
Metal_boy_
2006-04-28, 04:07
Folkpartiets svar var mycket bra och sakligt tycker jag. Länk (http://www.folkpartiet.se/upload/Svar%20fr%c3%a5n%20folkpartiet.pdf)
Förbannat bra text.
Mr. Moose
2006-04-28, 04:22
:thumbup: :thumbup:
Ang. deras "krav" om betald ledighet vid deras högtider. Klart dom ska ha betald ledighet under de muslimska högtiderna men då ska dom också arbeta under de kristna högtiderna, t ex under julhelgen, påsk osv. Om dom nu inte vill/kan arbeta så blir det avdrag på lönen naturligtvis.
Claes
En annan sak som skulle kunna vara aktuell är att få med imamerna i skolan, inte nödvändigtvis som föreslås att det enbart handlar om religionsundervisning för muslimer (jag antar at dom inte menar att imamen ska undervisa matematik), utan kanske få hålla någon lektion på religionskunskapen, borde vara lite bättre än någon halvtaskigt insatt lärare. Sen skulle man säkert kunna integrera religionen med hemspråksundervisningen på något sätt.
Hellre en halvtaskigt insatt objektiv lärare än en hjärntvättad religiös dito.
Daniel_S
2006-04-28, 06:04
Den utbredda analfabetism som finns i muslimska länder ger en bättre grogrund för extrema åsikter. I ett öppet land lär antalet fundamentalister sjunka med tiden, vilket gör att vissa imamer gärna själva skulle ta itu med all undervisning.
userfriendly
2006-04-28, 06:20
Ingen som tänkt på att det finns ett kristet samfund som tex. inte låter kvinnor vara präster osv. som står utanför svenska kyrkan? Detta STRIDER MOT LAGEN - men ingen säger nåt... kanske för att de är svenska och kristna.
Alla religioner vill ha lagarna efter bibeln/koranen osv verkar det som biland. Det blir bara lite vridet när man bara tar upp de muslimska bitarna i frågan.
Ingen som tänkt på att det finns ett kristet samfund som tex. inte låter kvinnor vara präster osv. som står utanför svenska kyrkan? Detta STRIDER MOT LAGEN - men ingen säger nåt... kanske för att de är svenska och kristna.
Alla religioner vill ha lagarna efter bibeln/koranen osv verkar det som biland. Det blir bara lite vridet när man bara tar upp de muslimska bitarna i frågan.
Se mitt inlägg.
hangatyr
2006-04-28, 06:30
fast nu ville han ju bara påpeka att islam var våldsam, inget annat.
Tror det e dags jag skriver en bok och hittar på en ny religion, så hoppas jag nästan alla på jorden följer den! :)
Kolla på Turkiet.
"Sveriges muslimer riktar missnöje mot de lokala politiker som inte gör något för att höja opinionen mot islmofobi i Sverige."
Hur påverkar de här kraven islamofobin, tro?
userfriendly
2006-04-28, 06:43
för en gångs skull kan vi stå på samma sida i någon debatt :hbang:
Absolut inte, inte heller skall någon präst hålla i lektioner. Det vore ett stort steg tillbaka.
Men sluta nu. Hur många kvinnliga Imamer finns det? Poängen är att det skall inte lagstiftas speciella lagar för en specifik religion för det går emot hela det fria samhället. Sedan så ser jag inga problem med att förbjuda kvinnliga präster om ett samfund finner att det är viktigt på samma sätt som jag inte ser något fel med ett samfund med bara kvinnliga präster eller datorkurser enbart för kvinnor.
userfriendly
2006-04-28, 06:55
Men sluta nu. Hur många kvinnliga Imamer finns det? Poängen är att det skall inte lagstiftas speciella lagar för en specifik religion för det går emot hela det fria samhället. Sedan så ser jag inga problem med att förbjuda kvinnliga präster om ett samfund finner att det är viktigt på samma sätt som jag inte ser något fel med ett samfund med bara kvinnliga präster eller datorkurser enbart för kvinnor.
Det var inte sjäölva kvinnorfrågan som var grejen utan att krista även bryter mot våra lagar men vi ser det inte på samma sätt eftersom de ser ut som oss i princip.
Och, nej, jag tänker ALDRIG sluta.
Det var inte sjäölva kvinnorfrågan som var grejen utan att krista även bryter mot våra lagar men vi ser det inte på samma sätt eftersom de ser ut som oss i princip.
Det är bra att du inte slutar, då får vi en bra debatt. ;)
Nej, men vad jag menade var att det är två olika saker. I det kristna(och till större delen muslimska här också) fallet så handlar det om att få utöva sin religion i fred medan när det handlar om lagstiftning då handlar det om särbehandling och det går emot att alla skall vara lika för lagen, som är en väldigt viktig del i samhället.
Så jag jag anser att argumentet inte fungerar, dels för att ingen har direkt klagat på hur muslimska samfund bryter mot jämstäldhetslagar.
delta_mats
2006-04-28, 07:13
Men nog finns det ju kvinnliga präster.
hangatyr
2006-04-28, 07:14
jag tycker det är rakryggat av de kristna präster som vill förbjuda kvinnliga präster, det är ju bara en konsekvens av det vansinniga i den religionen. Dock vill jag påpeka att jag personligen inte har några problem med kvinnliga präster. Förutom att de är kristna då.
hangatyr
2006-04-28, 07:15
Men nog finns det ju kvinnliga präster.
ja, konstigt nog, eftersom bibeln förbjuder sånt.
Varför blir alltid diskussionerna här till någon slags könskamp? Nu handlade tråden om att muslimska samfundet vill ha egna lagar, inte om kristna konservativa som inte vill ha kvinnliga präster. Det börjar bli segt att läsa alla dessa gymnasiala jämförelser och paralleller utan relevans hela tiden: "Kolla på de här då, de är lika onda de med!!!1", eftersom tråden inte handlar om det. När dessutom jämförelserna är helt bortom trådens huvudämne blir det bara ännu segare.
För icke läskunniga: Håll er till ämnet, vilket är följande: Ska man ta muslimska samfundets krav på att få speciella lagar för muslimer och för att göra Sverige mer etiskt konservativt på allvar?
Perscitus
2006-04-28, 07:26
Jag vill spy.
Dessa gamla fördomsfulla, förlegade, bakåtsträvande och rent ut sagt vidriga religioner som förtrycker allt vad utveckling till det positiva heter. Hur kan man på allvar skicka en sån där efterfrågan? Om alla fick läsa det där och förstod vad det innebar skulle Sveriges Muslimska Samfund sjunka direkt, dit det hör hemma. Men man kommer ändå få höra att allt negativt man tror om Islam bara är en massa fördomar. "Kvinnor älskar att gå med slöja i 40 graders värme", "de uppfyller sig själva genom att underkasta sig mannens vilja i skiljsmässofrågor", "islam är inte en aggresiv religion", trots att man ännu knappt hört talas om ett enda muslimskt land som inte hetsar om något.
Observera - jag har inte sagt att kristendomen är bättre, men vad jag tycker om den hör inte hemma i denna tråd.
hangatyr
2006-04-28, 07:26
För icke läskunniga: Håll er till ämnet, vilket är följande: Ska man ta muslimska samfundets krav på att få speciella lagar för muslimer och för att göra Sverige mer etiskt konservativt på allvar?
ja, man ska ta det på allvar. Nej man ska inte ge efter för kraven.
varför dessa personangrepp? *cry*
Bara min dåliga humor, ber om ursäkt.
*rolleyes*
Skicka dom till Iran, där upmuntras deras Muslimska värderingar. *spy*
ja, man ska ta det på allvar. Nej man ska inte ge efter för kraven.
Hur stort inflytande tror du samfundet har på regeringen och opinionen? Med tanke på all debatt de väckt får de ju den uppmärksamhet de sökt. Oavsett av vilken art uppmärksamheten är så ges samfundets åsikter utrymme i media. Varför gör man inte på samma sätt med detta som med rasistpartier såsom SD, ND och NSF - tystar ner dem? Varför ges samfundet utrymme i media? Är nyhetsvärdet för stort för att de inte ska bry sig om att det är gratisreklam och kan bidra till ännu större segregation av muslimer? Jag vill gärna tro att samfundet inte representerar de flesta muslimer i Sveriges åsikter.
hangatyr
2006-04-28, 07:41
Hur stort inflytande tror du samfundet har på regeringen och opinionen? Med tanke på all debatt de väckt får de ju den uppmärksamhet de sökt. Oavsett av vilken art uppmärksamheten är så ges samfundets åsikter utrymme i media. Varför gör man inte på samma sätt med detta som med rasistpartier såsom SD, ND och NSF - tystar ner dem? Varför ges samfundet utrymme i media? Är nyhetsvärdet för stort för att de inte ska bry sig om att det är gratisreklam och kan bidra till ännu större segregation av muslimer? Jag vill gärna tro att samfundet inte representerar de flesta muslimer i Sveriges åsikter.
jag tycker det personligen är konstigt att man inte gör likadant med nazistpartierna som med denna (förhoppningsvis )minoritet av muslimer: Låt dem få den mediatid de vill ha, så kommer alla fatta vilka knasbollar det är. Galningar som får prata fritt biter sig alltid i röven, nämligen.
PS: din avatar gör mig lätt illamående...
Varför ges samfundet utrymme i media? Är nyhetsvärdet för stort för att de inte ska bry sig om att det är gratisreklam och kan bidra till ännu större segregation av muslimer?
Du kan ju svara på varför du startade tråden så får vi kanske en idé om vilka skäl som redaktionerna använder?
Jag undrar om hela Muslimska Samfundet med ca 70 000 medlemmar ställer sig bakom deras ordförande i denna fråga.
christian
2006-04-28, 08:26
Jag undrar om hela Muslimska Samfundet med ca 70 000 medlemmar ställer sig bakom deras ordförande i denna fråga.
Inte många här (http://www.sindbad.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7918) iaf.
Jag gillade delen där de kräver att kommunerna ska ge räntefria lån för byggandet av moskéer bäst.
det finns ju muslimska banker som har räntefria lån, om jag inte minns helt fel så är det för att de inte får ta ut ränta på lånade pengar enligt islam..
Ta på allvar: Att avfärda dem med ett ironiskt skämt Kolozzeum-style lär ju inte förbättra laget, så ja. Däremot tycker jag inte att man skal göra som de begär. Och jag tvivlar på att de representerar den muslimska majoriteten - lika lite som Frihetsprovinsen eller Livets Ord representerar någon kristen majoritet. Jämförelsen med kristna friskolor haltar dock en aning, eftersom det redan existerar även muslimska sådana. Och andra typer av friskolor "på trosgrund", t.ex. antroposofiska (därmed inte sagt att jag tycker att det är något att stå efter att ha någondera).
Off topic:
Ang. Frihetsprovinsen är det, vad jag vet, inget lagbrott att anse att ens religion förbjuder präster av endera könet. Beslutet att tillåta kvinnliga präster i svenska kyrkan gäller vad jag vet endast Svenska Kyrkan, och kunde fattas av staten eftersom SK då var statskyrka i Sverige. Huruvida kristendomen förbjuder kvinnliga präster är f.ö. en tolkningsfråga som har kunniga teologer på båda sidor, så det är möjligt att man kan kalla kvinnoprästmotståndare "rakryggade", för de är ju en rätt liten grupp mot en rätt stor; däremot tycker jag inte att man kan utnämna dem till några "den sanna trons försvarare" (även om de själva ser sig så).
Du kan ju svara på varför du startade tråden så får vi kanske en idé om vilka skäl som redaktionerna använder?
För att se om människor avfärdar detta som nonsens eller inte.
Skrämmande...
Nu skiter jag i om det är muslimer, kommunalarbetare eller skåningar. Vill man ha speciella lagar ja... *screwy*
Måste hålla med.
Har du källor på de där? Eller är det kopierat rakt av från någon rasistisk propaganda?
Jag kollade nämligen precis upp de där "citaten" i både svenska och tre engelska översättningar av koranen, och dina citat fanns inte med... :confused:
http://www.islamicproductions.com/Swedish/Sura%202.html
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/yali/
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/pickthall/
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/shakir/
Jag tvivlar inte en sekund på att det inte skulle finnas stycken i koranen som inte är "fredliga", precis på samma sätt som inte heller bibeln är fri från sådant.
Att däremot sprida irrläror om koranen är däremot inte särskilt smart. Men måste man få fram sina rasistiska åsikter så väljer man kanske att ljuga.
OnTopic:Att muslimer skulle bli få bli behandlade på annat sätt än resten av medborgarna i ett land är däremot naturligtvis befängt. Men det kan inte handla om att man måste sätta dit muslimerna bara för att de är muslimer. Jag tvivlar på att det skulle bli ett liknande ramaskri om samerna eller handikapade skulle kräva likadana saker.
Det jag inte förstår är hur fan man kan komma till ett främmande land för att sedan KRÄVA egna lagar? Tillbaks med han/hon som kom på idén.
Det jag inte förstår är hur fan man kan komma till ett främmande land för att sedan KRÄVA egna lagar? Tillbaks med han/hon som kom på idén.
Finns ganska många icke invandrade muslimer idag.
Jag har också läst bibeln, och här o var gör den faktiskt det. (I synnerhet Gamla testamentet)
Gamla testamentet, då hade inte Gud skickat sin son till världen och räddat den. Gud hjälper judarna där att vinna slag eftersom det är hans folt etc. Har du några exempel exempel som säger "döda din nästa om han inte blir jude/kristen"?? Skulle inte tro det va! Och sen är det så att de kristna lever för det mesta efter nya testamentet, och den uppmanar absolut inte till våld!
hangatyr
2006-04-28, 09:50
Gamla testamentet, då hade inte Gud skickat sin son till världen och räddat den. Gud hjälper judarna där att vinna slag eftersom det är hans folt etc. Har du några exempel exempel som säger "döda din nästa om han inte blir jude/kristen"?? Skulle inte tro det va! Och sen är det så att de kristna lever för det mesta efter nya testamentet, och den uppmanar absolut inte till våld!
Du har grym koll, det fattar man när man läser dina inlägg!
Men handlade tråden om Kristendomen? Det är standard så fort det är något kritiskt mot Islam, "-men, men.... Kristendomen då?...?"
.
Hellre en halvtaskigt insatt objektiv lärare än en hjärntvättad religiös dito.
va? religionslärare ger ingen "objektiv" bild av islam, du har väl själv haft religion hoppas jag så du vet vad det handlar om. man ger bilden av varje religion såsom religionen själv beskriver sig själv, det är alltså inte att politiskt ämne där man kritiserar olika religioner om du nu tror det
Absolut inte, inte heller skall någon präst hålla i lektioner. Det vore ett stort steg tillbaka.
Nej, jag tänkte mer som ge dom en eller två lektioner att presentera sin religion. Sen har jag under min skoltid haft flera lektioner där vi haft en präst som tjötat så så främmande är nog inte tanken.
Nåja, helt främmande land är det ju inte, då Islam är Sveriges näst största religion.
Va? Religionslärare ger ingen "objektiv" bild av islam, du har väl själv haft religion hoppas jag så du vet vad det handlar om. man ger bilden av varje religion såsom religionen själv beskriver sig själv, det är alltså inte att politiskt ämne där man kritiserar olika religioner om du nu tror det
Jag kan trösta dig med att det sällan ges någon objektiv bild av kristendomen heller (efter att ha haft en religionslärare som beskrev den ortodoxa nattvarden, där bröd blandas med vin, som "sen står prästen där med en sked och så kommer alla fram och får en sked av den där /osmakligt adjektiv/ geggamojan"). Jag skulle avgjort önska betydligt mer objektivitet i religonsundervisningen, och mer engagemang (för ämnet som sådant, alltså, att skilja från propaganda).
Idén att låta företrädare från olika religioner komma och presentera sig och sitt samfund tycker jag personligen är bra; jag tror definitivt att det minskar fördomar och ökar förståelsen för människor med andra kulturer än den egna. F.ö. är det något som förekommer på många ställen där lärarna är lite mer engagerade.
Högst off topic.
Men handlade tråden om Kristendomen? Det är standard så fort det är något kritiskt mot Islam, "-men, men.... Kristendomen då?...?"
Intressant nog inte så ofta framfört av muslimska skribenter ...
Har du källor på de där? Eller är det kopierat rakt av från någon rasistisk propaganda?
Jag kollade nämligen precis upp de där "citaten" i både svenska och tre engelska översättningar av koranen, och dina citat fanns inte med... :confused:
http://www.islamicproductions.com/Swedish/Sura%202.html
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/yali/
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/pickthall/
http://wings.buffalo.edu/sa/muslim/quran/shakir/
Jag tvivlar inte en sekund på att det inte skulle finnas stycken i koranen som inte är "fredliga", precis på samma sätt som inte heller bibeln är fri från sådant.
Att däremot sprida irrläror om koranen är däremot inte särskilt smart. Men måste man få fram sina rasistiska åsikter så väljer man kanske att ljuga.
OnTopic:Att muslimer skulle bli få bli behandlade på annat sätt än resten av medborgarna i ett land är däremot naturligtvis befängt. Men det kan inte handla om att man måste sätta dit muslimerna bara för att de är muslimer. Jag tvivlar på att det skulle bli ett liknande ramaskri om samerna eller handikapade skulle kräva likadana saker.
Klart jag har källor, jag måste även säga att du var dålig på att söka google :)
Sök i koranen: 8 olika engelska översättningar!
http://quranbrowser.com/
Koranens ursprung:
http://www.secularislam.org/research/origins.htm
Koranen
http://www.skepticsannotatedbible.com/quran/
Våldsuppmaningar i Koranen
http://www.fomi.nu/korancitat/valdsuppmaningar.htm
Annan bra sida
http://answering-islam.org/Index/L/lying.html
Och vart kom det där med rasismen in i bilden? Religion och rasismen har inte ett skit med varandra att göra!!
Jag kan trösta dig med att det sällan ges någon objektiv bild av kristendomen heller (efter att ha haft en religionslärare som beskrev den ortodoxa nattvarden, där bröd blandas med vin, som "sen står prästen där med en sked och så kommer alla fram och får en sked av den där /osmakligt adjektiv/ geggamojan"). Jag skulle avgjort önska betydligt mer objektivitet i religonsundervisningen, och mer engagemang (för ämnet som sådant, alltså, att skilja från propaganda).
Idén att låta företrädare från olika religioner komma och presentera sig och sitt samfund tycker jag personligen är bra; jag tror definitivt att det minskar fördomar och ökar förståelsen för människor med andra kulturer än den egna. F.ö. är det något som förekommer på många ställen där lärarna är lite mer engagerade.
Högst off topic.
Heh, låter ju objektivt :) Jag har uppfattat religionslärarnas mål som att utbilda i religionsteorin och inte framställa någon religion som bättre/sämre, men jag antar att dom är mänskliga också, och att det är lätt att förlöjliga främmande religioner. Jag hade väl kanske tur då som hade en hippie lärare som tyckte att det fanns intressanta saker i 214 religioner som hon var insatt i :D
Du har grym koll, det fattar man när man läser dina inlägg!
var det ironi? :)
bla bla bla
Har du aldrig tänkt på att citera saker ur sitt sammanhang är tja rätt korkat och obildat?
Klart jag har källor, jag måste även säga att du var dålig på att söka google.
Eller bra (bra som i selektiv).
Har du aldrig tänkt på att citera saker ur sitt sammanhang är tja rätt korkat och obildat?
förklara då sammanhaget som gör att det är okej att döda och begå våldshandlignar!
Eller bra (bra som i selektiv).
om man ser det på det viset.. :)
Intressant nog inte så ofta framfört av muslimska skribenter ...
Det är helt klart värt att notera. Vad beror detta på?
förklara då sammanhaget som gör att det är okej att döda och begå våldshandlignar!
i självförsvar? det är inte jag som behöver förklara något, det är du som citerar någonting.
hade du läst koranen och kommit och sagt att det är en våldsam och destruktiv lära så visst, men nu har du bara googlat efter citat ( :laugh: ), och det håller inte. läs boken, kritisera sen.
om man ser det på det viset..
You missed my point. Eller också har du verkligen själv missat vilka sidor det är du citerar från.
i självförsvar? det är inte jag som behöver förklara något, det är du som citerar någonting.
hade du läst koranen och kommit och sagt att det är en våldsam och destruktiv lära så visst, men nu har du bara googlat efter citat ( :laugh: ), och det håller inte. läs boken, kritisera sen.
Hur vet du om jag itne har läst boken, det har jag faktiskt, visserligen ett bra tag sen (8:an), men jag drog ingen annan slutsats då!
Nu menade jag inte att man skulle förklara när det är rätt att döda någon efter egna värderingar, utan efter koranens! Har du läst den btw?
You missed my point. Eller också har du verkligen själv missat vilka sidor det är du citerar från.
Nu förstår jag inte vad du menar :confused:
Hur vet du om jag itne har läst boken, det har jag faktiskt, visserligen ett bra tag sen (8:an), men jag drog ingen annan slutsats då!
Nu menade jag inte att man skulle förklara när det är rätt att döda någon efter egna värderingar, utan efter koranens! Har du läst den btw?
Du har läst den, men ändå förstår du inte att man kanske bör citera stycken som handlar om en viss grej, istället för att citera enstaka meningar. Ett tips är att du citerar enstaka ord och sätter ihop dom till roliga meningar för ännu större effekt.
Jag har ingen koranen här så jag kan kolla vad det handlar om, men allt där är ju moralstories, och det mesta är common sense, dvs det gamla öga för öga tand för tand. Jag har läst visa suror, men jag vet tillräckligt mycket för att inte citera enstaka meningar.
Du har läst den, men ändå förstår du inte att man kanske bör citera stycken som handlar om en viss grej, istället för att citera enstaka meningar. Ett tips är att du citerar enstaka ord och sätter ihop dom till roliga meningar för ännu större effekt.
Jag har ingen koranen här så jag kan kolla vad det handlar om, men allt där är ju moralstories, och det mesta är common sense, dvs det gamla öga för öga tand för tand. Jag har läst visa suror, men jag vet tillräckligt mycket för att inte citera enstaka meningar.
Att citera vissa meningar ser jag inget fel i, så har ateister och andra icke-kristna gjort med bilbeln i flera hundra år och används fortfarande. Dessa tekniker är vanligt förekommande i b la. regeringen och media, men vanliga svenssons får inte avända det i debatter?
Okej, du har ingen koranen och förnekar alltså koranens budskap om jihad, våldshandlingar, hustrumisshandel, död åt de otrogna osv. hmm.. du tycker att man inte ska kritisera islam, men ska man kritisera Åke Green? Livets Ord? ska man kritisera Göran Persson och socialdemokratin? Får man inte kritisera det ena, får man inte kritisera det andra.
Klart jag har källor, jag måste även säga att du var dålig på att söka google :)
Sök i koranen: 8 olika engelska översättningar!
http://quranbrowser.com/
Koranens ursprung:
http://www.secularislam.org/research/origins.htm
Koranen
http://www.skepticsannotatedbible.com/quran/
Våldsuppmaningar i Koranen
http://www.fomi.nu/korancitat/valdsuppmaningar.htm
Annan bra sida
http://answering-islam.org/Index/L/lying.html
Och vart kom det där med rasismen in i bilden? Religion och rasismen har inte ett skit med varandra att göra!!
Dålig på att söka i google? Jag läste koranen, jag trodde att det handlade om vad som stod där och inte på diverse hemsidor. "Forum Mot Islamisering"... kan nog inte uppfattas som värst objektiv... Men du kanske inte bryr dig om objektivitet?
2:187 handlar t.ex. om att ha sex under fastan.
Om vi nu läser denna första vers som du postade, i sitt sammanhang... (som du kanske inte gjort utan endast förlitat dig på anti-islamsk propaganda?)
2:189 "Fight in the way of Allah against those who fight against you, but begin not hostilities. Lo! Allah loveth not aggressors."
2:190 (den är din) "And slay them wherever ye find them, and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. And fight not with them at the Inviolable Place of Worship until they first attack you there, but if they attack you (there) then slay them. Such is the reward of disbelievers."
2:191 "But if they desist, then lo! Allah is Forgiving, Merciful."
Visst, lite krigiskt däremellan, det är ju verkligen hemskt. (Skicka hem dom, va?)
Rasism är kanske fel ord i sammanhanget, men jag syftar naturligtvis på främlingsfientligheten, och fientlighet mot islam. Jag tror att detta ofta går hand i hand med rasism.
Förresten har man inte ändrat lagstiftningen efter udda religiösa påtryckningar redan?
tex. förr var kusin det närmaste släkt man fick gifta sig med, nu får man även gifta sig med sina halvsyskon och sin farbror/morbror etc. Sant eller falskt?
Man kan väl även ansöka om dispens för att få gifta sig tidigare än 18års ålder. Det fick man inte "förr". Sant eller falskt?
Att citera vissa meningar ser jag inget fel i, så har ateister och andra icke-kristna gjort med bilbeln i flera hundra år och används fortfarande. Dessa tekniker är vanligt förekommande i b la. regeringen och media ...
Jo, men det anses inte som världens smartaste grepp då heller. Och vad gäller den typen av argumentation så gäller väl tyvärr varken media (ofta representerat av kvällspressen och Robert Aschberg) eller våra kära regeringsledamöter som creme de la creme.
Man får kritisera vem man vill och vad man vill, men man bör ha ordentligt på fötterna. Eller också vara väldigt tydlig med att det är ens personliga åsikt man luftar, och inte någon allmän universalmoral
Att citera vissa meningar ser jag inget fel i, så har ateister och andra icke-kristna gjort med bilbeln i flera hundra år och används fortfarande. Dessa tekniker är vanligt förekommande i b la. regeringen och media, men vanliga svenssons får inte avända det i debatter?
Okej, du har ingen koranen och förnekar alltså koranens budskap om jihad, våldshandlingar, hustrumisshandel, död åt de otrogna osv. hmm.. du tycker att man inte ska kritisera islam, men ska man kritisera Åke Green? Livets Ord? ska man kritisera Göran Persson och socialdemokratin? Får man inte kritisera det ena, får man inte kritisera det andra.
Javisst, dom gör så, men det gör det inte till bra kritik. Man behöver inte sänka sig själv till den nivån om man nu vill debattera islams moral på ett seriöst sätt. Sen kan du ju själv kolla praktiskt, vi har rätt många muslimer i Sverige ändå, hur många mord vet du som har begåtts i islams namn? Jag vet inte ens ett enda.
Jag äger ett par koranen men jag har inte läst ut allt, så nej jag förnekar ingenting, men jag har läst tillräckligt mycket för att veta att inte citera saker ur dess sammanhang. Självklart får man kritisera men villl man faktiskt diskutera något så ska man lägga det fram på ett sådant sätt så att det inte är din debattteknik som diskuteras utan ämnet i sig.
nej, lär vara skillnad. Koranskolorna de har verkar vara större än bibelskolorna vi har.
Dålig på att söka i google? Jag läste koranen, jag trodde att det handlade om vad som stod där och inte på diverse hemsidor. "Forum Mot Islamisering"... kan nog inte uppfattas som värst objektiv... Men du kanske inte bryr dig om objektivitet?
Rasism är kanske fel ord i sammanhanget, men jag syftar naturligtvis på främlingsfientligheten, och fientlighet mot islam. Jag tror att detta ofta går hand i hand med rasism.
Okej, nej jag bryr mig inte om objektivitet, och nej jag är inte främlingsfientlig. Men anti-islam är jag och kommer förbli. Som jag sagt tidigare drog jag ut dessa citat som en debatteknik som används relativt ofta, även av muslimer som debatterar mot kristendom etc. Och visst jag kanske inte har varit så noga med att kolla källor osv, men jag har en uppfattning, och en erfarenhet av och om muslimer som inte går att ändra.
Sen kan man ställa sig frågorna:
1. Varför muslimer självmordsbombar?
2. Det är okej att döda i koranen, ska det vara det i Sverige?
3. De vill ha egna lagar i Sverige, varför ska Sverige anpassa sig efter dem?
4. De vill inte integreras i Sverige, varför ska dom vara här då?
Att Sverige är så muslimvänligt är pga den växande antisemetismen i Sverige som även är stor bland just muslimer. Jag kan komma med flera citat från "kända" muslimer, där dom uppmanar död åt Judarna. Om dessa mäktiga islamister uppmanar död åt judar och de otrogna, är islam en fredlig religion?
Javisst, dom gör så, men det gör det inte till bra kritik. Man behöver inte sänka sig själv till den nivån om man nu vill debattera islams moral på ett seriöst sätt. Sen kan du ju själv kolla praktiskt, vi har rätt många muslimer i Sverige ändå, hur många mord vet du som har begåtts i islams namn? Jag vet inte ens ett enda.
Jag äger ett par koranen men jag har inte läst ut allt, så nej jag förnekar ingenting, men jag har läst tillräckligt mycket för att veta att inte citera saker ur dess sammanhang. Självklart får man kritisera men villl man faktiskt diskutera något så ska man lägga det fram på ett sådant sätt så att det inte är din debattteknik som diskuteras utan ämnet i sig.
En del mord i Sverige som anknyts till Islam känner jag till, b la mordet på Fadime och andra hedersmord.
annars ber jag ödmjukt om ursäkt!
2:189 "Fight in the way of Allah against those who fight against you, but begin not hostilities. Lo! Allah loveth not aggressors."
Visst, lite krigiskt däremellan, det är ju verkligen hemskt. (Skicka hem dom, va?)
Problemet är väl att när folk förlitar sig på skrivna ord, kan de tolkas på många sätt. Knäppgörkar kommer alltid finnas, men de verkar bli väldigt extrema när de förlitar sig på dessa böcker.
Okej, nej jag bryr mig inte om objektivitet, och nej jag är inte främlingsfientlig. Men anti-islam är jag och kommer förbli. Som jag sagt tidigare drog jag ut dessa citat som en debatteknik som används relativt ofta, även av muslimer som debatterar mot kristendom etc. Och visst jag kanske inte har varit så noga med att kolla källor osv, men jag har en uppfattning, och en erfarenhet av och om muslimer som inte går att ändra.
Du är med andra ord trångsynt och akademiskt handikappad så till den graden att du inte kollar upp källor och vägrar ändra åsikt fastän du får din åsikt vederlagd. Duktigt jobbat soddex. Nu tar vi dig verkligen på allvar och du framstår inte aaaaaaaaaalls som ännu ett obildat och korkat pöbelskrälle till ateist.
En del mord i Sverige som anknyts till Islam känner jag till, b la mordet på Fadime och andra hedersmord.
annars ber jag ödmjukt om ursäkt!
Ja, du får verkligen be om ursäkt en gång till för Fadime-mordet hade absolut ingenting med Islam att göra. Fadimes familj och släkt var inte muslimer utan sk. aleviter. Varför skriva en massa dumheter när du ändå på förhand är utdömd till att göra bort dig?
Ja, du får verkligen be om ursäkt en gång till för Fadime-mordet hade absolut ingenting med Islam att göra. Fadimes familj och släkt var inte muslimer utan sk. aleviter. Varför skriva en massa dumheter när du ändå på förhand är utdömd till att göra bort dig?
okej, ber än en gång om ursäkt..
nej, lär vara skillnad. Koranskolorna de har verkar vara större än bibelskolorna vi har.
för någon som inte kan arabiska är en koranskola att lära sig läsa gammal arabisk skrift som används i koranen, inte nödvändigtvis tolka koranen och på så sätt få konstiga västfrämmande värderingar.
Fadimes familj och släkt var inte muslimer utan sk. aleviter.
Aleviter = Kurdiska judar, am i right?
Du är med andra ord trångsynt och akademiskt handikappad så till den graden att du inte kollar upp källor och vägrar ändra åsikt fastän du får din åsikt vederlagd. Duktigt jobbat soddex. Nu tar vi dig verkligen på allvar och du framstår inte aaaaaaaaaalls som ännu ett obildat och korkat pöbelskrälle till ateist.
Som sagt, jag har en erfarenhet av islam som inte är speciellt uppmuntrande, och eftersom du inte har en aning om vad det är och hur verkligheten har sett ut för mig med just muslimer och islam så kan du ta och dra åt helvetet!
Aleviter = Kurdiska judar, am i right?
Nä. Alevismen är en religiös ättling till Yazdanismen, en urgammal kurdisk religion (daterad tillbaka ända till hittiterna för ca. 4600 år sedan). Religionen är också på många sätt besläktad med Zoroastrianismen, också en kurdisk (och persisk) religion. De flesta aleviter bor i området kring Maras och Elbistan i norra Kurdistan (den turkiska delen).
Hedersmord är en kulturell företeelse. Det har funnits bland araberna långt innan Islam och anledningen varför det finns i den utsträckningen bland muslimer idag är nog främst att Islam ju i allt väsentligt har varit arabisk imperialism, och man har med islamiseringen också tillskrivet de islamiserade folken (bl.a. kurderna) många arabiska värderingar som i sig inte behöver ha något med själva Koranen att göra.
Som sagt, jag har en erfarenhet av islam som inte är speciellt uppmuntrande, och eftersom du inte har en aning om vad det är och hur verkligheten har sett ut för mig med just muslimer och islam så kan du ta och dra åt helvetet!
Ptja, jag är ateist så jag vet inte riktigt i vilken riktning jag skall vandra för att komma till "helvetet", men jag kan ju säga så mycket att jag är i Sverige just pga. Islam (det islamistiska väldet i Iran), och att jag har levt i tre islamistiska länder, är uppvuxen bland muslimer och har läst Koranen flera gånger. Vilka är dina erfarenheter soddex?
Sommarjobb som imam?
Eller så berättar du om dina erfarenheter av islam så folk kan förstå dig bättre.
Hur har verkligheten sett ut för dig med muslimer och islam?
Sommarjobb som imam?
Åttans prao. soddex: -"I'll read the Quran for biscuits and oboy."
hangatyr
2006-04-28, 11:24
var det ironi? :)
ja.
Kebab-Arne
2006-04-28, 11:37
Nu gör jag en tabbe då jag inte läser de två av de sidor som var här alldelles innan men nåväl.
Klart snubben vill få fram en diskussion med det uttalet. Men detta kommer mest leda till att motståndet mot Islam ökar. Något som han knappast hoppas på? För inte många kommer ju ställa sig bakom förslaget. Framförallt då det leder till mindre makt för kvinnorna. Något som alla riksdags partier vill se mer av.
Fatalist
2006-04-28, 11:54
Jo, ja precis.
Sen kan man ställa sig frågorna:
1. Varför muslimer självmordsbombar?
2. Det är okej att döda i koranen, ska det vara det i Sverige?
3. De vill ha egna lagar i Sverige, varför ska Sverige anpassa sig efter dem?
4. De vill inte integreras i Sverige, varför ska dom vara här då?
Att Sverige är så muslimvänligt är pga den växande antisemetismen i Sverige som även är stor bland just muslimer. Jag kan komma med flera citat från "kända" muslimer, där dom uppmanar död åt Judarna. Om dessa mäktiga islamister uppmanar död åt judar och de otrogna, är islam en fredlig religion?
Vilka DE? När du är anti-islam vad syftar du på då??? Du får det att låta som att alla muslimer är av samma skrot och korn. Det finns många olika muslimer som kommer från många olika håll och som har vitt skilda uppfattningar om hur man är en bra muslim. Islam i sig är som jag uppfattat det en hyfsat ödmjuk religion, men sen finns det folk som tolkar koranen ytterst selektivt och resultatet blir lite väl extremt. Jag har svårt att se att det är islam det är fel på, utan det är alla vridna tolkningar av den...
Bronkitkorv
2006-04-28, 12:43
Hoppas verkligen inte att ett enda av deras skämtkrav går igenom för då ligger vi illa till. Jävla muslimer dom ska fan vara glada att dom får bo här. Fanatiska idioter. profeten Mohammed var en förvirrad pedofil som en vis man sade. Varför i helvete ska vi anpassa oss till deras fanatiska regler, dom är obegripliga. Dom vill bli klassad som en minoritet i svenska samhället med.
hangatyr
2006-04-28, 12:47
Hoppas verkligen inte att ett enda av deras skämtkrav går igenom för då ligger vi illa till. Jävla muslimer dom ska fan vara glada att dom får bo här. Fanatiska idioter. profeten Mohammed var en förvirrad pedofil som en vis man sade. Varför i helvete ska vi anpassa oss till deras fanatiska regler, dom är obegripliga. Dom vill bli klassad som en minoritet i svenska samhället med.
lugn i byxan. varöfr skulle muslimer inte få bo i sverige??
Callister
2006-04-28, 13:00
What you see is what you got.
Fö har jag noterat något mycket fascinerande angående muslimer i Sverige. De är hur svenska som helst, men så en dag skall farfar på besök ifrån Iran. Barskåpet tömms, frysen saneras ifrån bacon, radion byter kanal och kvinnorna tar på sig slöja och luktar mat istället för tung parfym. Måste vara jäkligt jobbigt att fejka sådär.
Bronkitkorv
2006-04-28, 13:30
lugn i byxan. varöfr skulle muslimer inte få bo i sverige??
Varför ska dom få bestämma över oss och ha sina stenåldersideal i vårt land ?
Det får vara någon måtta menar jag bara... *screwy*
hangatyr
2006-04-28, 13:49
Varför ska dom få bestämma över oss och ha sina stenåldersideal i vårt land ?
Det får vara någon måtta menar jag bara... *screwy*
de ska givetvis följa svensk lag, men varöfr ska de inte få bo i sverige???
Den stora skillnaden är att dina exempel är tecken på ett fritt land, vilket många av muslimska samfundets krav inte bidrar till på något sätt.
Blanda inte ihop rättigheten till en religion och att utöva den med yttrandefrihet som sådant. Vi har många inskränkningar på vår (yttrande)frihet. Jag får t ex inte sprida osanna rykten om dig, jag får inte skriva avtal under ditt namn, jag får inte kalla dig för - ja välj vad som helst som kränker dig (med undantaget att jag påstår att min religion är grunden till det jag säger).
Religiösa muslimer i landet bör utvisas till sina diktaturländer.
Vilken religion.. bara går bakåt o bakåt i tiden, vill införa sina omänskliga lagar, vill förstöra det verkliga livet, demokratin, mänskliga rättigheter, tvångsreligion osv...
Vilken religion.. bara går bakåt o bakåt i tiden, vill införa sina omänskliga lagar, vill förstöra det verkliga livet, demokratin, mänskliga rättigheter, tvångsreligion osv...
Om vi samtidigt skickar med pingstvänner, livets ord-anhängare och jehovas vittnen.
Om vi samtidigt skickar med pingstvänner, livets ord-anhängare och jehovas vittnen.
ja, men islam är den religion som växer mest och är största faran mot demokratin.
ja, men islam är den religion som växer mest och är största faran mot demokratin.
Tror du inte att det handlar mer om att imanerna är mer konfronterande än sekterna jag räknade upp som mest verkar köra sin mass-psykos i lönndom?
Metal_boy_
2006-04-28, 15:21
Gärna för min del.
va? religionslärare ger ingen "objektiv" bild av islam, du har väl själv haft religion hoppas jag så du vet vad det handlar om. man ger bilden av varje religion såsom religionen själv beskriver sig själv, det är alltså inte att politiskt ämne där man kritiserar olika religioner om du nu tror det
Det beror ju på vilken lärare du har, precis som det beror på vilken religiös snubbe du har som lärare. Jag kommer ärligt talat inte ihåg ett skit om vare sig kristendomen, islam eller någon annan religion från skolan, så tyvärr vet jag inte vad du menar.
Callister
2006-04-28, 15:23
Det mest hemska är inte förslaget. Det är alla andra muslimer som drabbas av detta, de som inte håller med de här galna fanatikerna. Tänk er själva i en sådan situation, man skäms ju!
Det mest hemska är inte förslaget. Det är alla andra muslimer som drabbas av detta, de som inte håller med de här galna fanatikerna. Tänk er själva i en sådan situation, man skäms ju!
70000 galna fanatiker?
Metal_boy_
2006-04-28, 15:30
Pratas om ämnet nu på SVT.
Callister
2006-04-28, 15:30
70000 galna fanatiker?
Alla står inte bakom detta beslut.
Åh, herregud vad exiliranier kan vara frustrerande ibland. Om muslimer skall sparkas ut ur landet så skall också kommunister, anarkister och alla andra liknande "sektmedlemmar" det. Typ mer än hälften av alla exiliranier i Sverige.
Metal_boy_
2006-04-28, 15:36
Åh, herregud vad exiliranier kan vara frustrerande ibland. Om muslimer skall sparkas ut ur landet så skall också kommunister, anarkister och alla andra liknande "sektmedlemmar" det. Typ mer än hälften av alla exiliranier i Sverige.
Jafan, ut med dom på gotland, hela jävla högen. Så riggar vi upp kameror och gör dokusåpa av det.
Asså fan, jag läste om detta i dagens metro och jag blev fan förbannad.. När dom kommer hit och ställer sina krav så att de ska få de bättre än oss tillochmed? Riktigt kasst..
Jag gillar inte intelligensbefriade människor heller, så du ska vara glad att jag inte tar dig i örat och slänger ut dig från landet. Better luck in Stupidistan!
Vad sägs om alla dumma människor när vi är på g?
Lets do this! Leightweeeeeeeight babyyyyyyyyyyyyyyy!
Metal_boy_
2006-04-28, 17:07
Jag gillar inte blattar som kan svenska. Vi slänger över er till Åland och sveper skiten med napalm! :hbang:
Jag gillar inte blattar som kan svenska. Vi slänger över er till Åland och sveper skiten med napalm! :hbang:
Då blir det väl en definitionsfråga vad en blatte är, enligt SAOL så är det även norrköpingsbor.
Metal_boy_
2006-04-28, 17:13
Då blir det väl en definitionsfråga vad en blatte är, enligt SAOL så är det även norrköpingsbor.
Ok, alla icke svenskfödda människor :D
;)
Var det bara jag som tyckte att deras krav på att muslimer skulle få två timmars ledighet för fredagsbön var bra?
Hur fungerar det i dagsläget, någon som vet?
Metal_boy_
2006-04-28, 17:20
Var det bara jag som tyckte att deras krav på att muslimer skulle få två timmars ledighet för fredagsbön var bra?
Det är väl inte för mycket att begära enligt mig. Finns väl värre saker att tjöta om.
Herkulez
2006-04-28, 17:23
blir inte svårt att hitta metal då :D
hint: *lägenheten 24/7*
Jag har skrivit innan att man bör kunna diskutera att låta muslimerna få sina helgdagar lediga med betalt och kanske låta dom arbeta på kristna helgdagar. Praktiskt sätt kan det vara lättare sagt än gjort, men jag tycker inte tanken i sig är helt fel, och det finns länder som praktiserar just detta, att man får x antal helgdagar att ta ut per år (lika för alla), sen vad man väljer att fira är upp till en själv.
Angående just två timmar för en fredagsbön borde vara ännu lättare att ordna än lediga helgdagar, många industrier och andra arbetsplatser har ganska flexibla arbetstider, vilket skulle i princip kunna betyda att man arbetar in en extra timme eller två per vecka och tar ut det på fredag eftermiddag. Sen kan det t o m räcka med en timme egentligen, jag har varit i moskéer där man inte slöar och där går det undan :)
Metal_boy_
2006-04-28, 17:30
blir inte svårt att hitta metal då :D
hint: *lägenheten 24/7*
HAn menade att hela norrköping är packat med blattar :D
HAn menade att hela norrköping är packat med blattar :D
Nja, nu kanske det blev så men jag menade bara att kalla dig blatte :D
Men det kanske stämmer att det är mycket utlänningar i norrköping, hade ett par stycken assyrier med mig i lumpen. På tal om det finns det en pizzeria perfect i Norrköping? En lumparpolare lovade mig en gratis pizza om jag hälsar på någon gång hehe
Metal_boy_
2006-04-28, 17:34
Nja, nu kanske det blev så men jag menade bara att kalla dig blatte :D
Men det kanske stämmer att det är mycket utlänningar i norrköping, hade ett par stycken assyrier med mig i lumpen. På tal om det finns det en pizzeria perfect i Norrköping? En lumparpolare lovade mig en gratis pizza om jag hälsar på någon gång hehe
:)
Har aldrig hört talas om den Pizzerian, så jag har ingen aning. Det är inte så svårt att lova en pizza om han har hittat på pizzerian. Han vet att du aldrig hittar dit iaf :laugh:
:)
Har aldrig hört talas om den Pizzerian, så jag har ingen aning. Det är inte så svårt att lova en pizza om han har hittat på pizzerian. Han vet att du aldrig hittar dit iaf :laugh:
Jag tror den låg lite utanför Norrköping men jag vet inte, eller så var det en helt annan stad men så senil hoppas jag att jag inte är :)
Men wtf, man luras inte på pizzor sådär, det är inget man skämtar om. Speciellt inte med oss bosnier ;)
Metal_boy_
2006-04-28, 17:41
Jag tror den låg lite utanför Norrköping men jag vet inte, eller så var det en helt annan stad men så senil hoppas jag att jag inte är :)
Men wtf, man luras inte på pizzor sådär, det är inget man skämtar om. Speciellt inte med oss bosnier ;)
Kan den iof göra, kan kolla upp det.
WTF! trodde bosnier åt jord och kottar :confused:
;)
Kan den iof göra, kan kolla upp det.
WTF! trodde bosnier åt jord och kottar :confused:
;)
Fast å andra sidan vet vi båda (eller jag i alla fall) att pizzerior ofta byter namn och ägare :D
Så den kanske heter pizzeria perfect II nu eller något sånt
Metal_boy_
2006-04-28, 17:55
Fast å andra sidan vet vi båda (eller jag i alla fall) att pizzerior ofta byter namn och ägare :D
Så den kanske heter pizzeria perfect II nu eller något sånt
Haha, precis :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.