Visa fullständig version : Nybörjargubbe vill äta kosttillskott! Vad?
Hej alla!
Jag är en gubbe, strax 37, som verkar ha ett omvänt problem.
Jag har naturligtvis klickat mig runt i trådar i forumet i minst en månad innan jag ens vågar posta en ny tråd så här. Och att någon sökfunktion inte finns har jag förstått också. Ibland kanske jag har varit inne på svar till ämnet jag vill veta mer om men faktum är att jag har svårt att översätta all latin till ren svenska då jag aldrig kommit i kontakt med kosttillskott.
Så här är det: För att bearbeta en händelse i livet började jag träna rätt hårt för c:a 3 månader sen. Så nu har jag kommit förbi den där perioden man får en del gratis i början och viktökningen börjar stagnera.
Jag har alltid varit smal och känt det väääldigt svårt att gå upp i vikt hur mycket jag än tryckt i mig i matväg. De sista tre åren har jag dock lyckats nå mitten på bmi-skalan, Kanske p g a åldern. Är 190 cm och vägde c:a 77 Kg innan jag började träna. Det finns tyvärr inte så mycket fett på min kropp. Efter 3 månader har jag lyckats gå upp c:a 3,5 kg muskler. Fortfarande inget fett. Och allt verkar stagnera.
Om man har dessa problem, vad kan vara vettigt att trycka i sig inför och efter träning om man vill öka kroppens massa? Skall man äta gainers som mellanmål? Senaste månaden kör jag med vatten och gainomax. Har även provat äkliga Shappy Whey protein (som det står "för ökad muskelmassa på" från naturapoteket.
Det talas mycket om vassle och kreatiner och annat. Men jag tror att jag inte riktigt förstår det språket fullt ut än. Så tipsa gärna med märken och var man får tag i det. Naturligvis välkomnas enkla förklaringar om varför det ena ämnet är bra o s v...
Kom gärna med motfrågor. Ursäkta det långa nybörjargubbebrevet. :em:
Vanlig mat ska räcka gott och väl. Om du dock har de svårt att gå upp i vikt så kan du ju som sagt införskaffa en såkallad Gainer! I den finns det runt 60-70 & kolhydrater och resterande protein. Istortsett. Detta är jätte bra då man vill öka i vikt och är bra att inta både innan ett gympass och direkt efter. Sen så kan du ju alltid ta de som mellanmål nån gång men det blir hyffsat dyrt i längden och vanlig husmanskost fungerar ju perfekt så det är ju knappast ett måste.
Nackdelen med gainer som många tycker (iaf jag) är att det är för mkt kolhydrater och för lite protein. Så vissa brukar beställa hem Whey 80(80 % protein och 20& kolhydrater) och maltodextrin( snabba kolhydrater). Finns som bl.a. "Carbo flex". Sen kan man blanda dessa så det blir en egen gainer. Detta kanske är lite "överkurs" för dig men senare kanske du vill köra på de.
Tills vidare kan du ju äta mat var tredje timma och mkt! Och en gainer inom träningen och kanske som ett mål. Det negativa med det är ju dock de snabba kolhydraterna som finns i gainern
Lindstein
2006-04-27, 15:20
Gainer (Snabba kolhydrater+protein) direkt före och efter träning.
Ta det endast i samband med träning, inte som mellanmål.
Ska du ta som mellanmål, så köp ett kasein baserat protein tillskott, och svälj ner det med nån dl havre. Detta är kanon som mellanmål, vilket en gainer inte är.
Kreatin är inte så viktigt egentligen, men det är kul efterssom man kan träna hårdare och får bättre resultat. Jag rekomenderar KP3 vilket jag får väldigt bra effekt av.
Ska du ta som mellanmål, så köp ett kasein baserat protein tillskott, och svälj ner det med nån dl havre. Detta är kanon som mellanmål, vilket en gainer inte är.
Kreatin är inte så viktigt egentligen, men det är kul efterssom man kan träna hårdare och får bättre resultat. Jag rekomenderar KP3 vilket jag får väldigt bra effekt av.
Kreatin funkar dock inte på alla. Men om de gör så visst ;)
Stort tack för svaren så här långt!
Men nu blev det lite latin för mig igen. ;)
"Ska du ta som mellanmål, så köp ett kasein baserat protein tillskott, och svälj ner det med nån dl havre."
Det där lät väldigt intressant. Kan du/nån rekomendera en sådan produkt? För jag kan verkligen inget om vad som är bra.
För övrigt är det alldeles rätt att jag till slut vill lära mig dessa överkurser också. Men än så länge måste ni göra det lätt för mig. ;)
Stort tack för svaren så här långt!
Men nu blev det lite latin för mig igen. ;)
Det där lät väldigt intressant. Kan du/nån rekomendera en sådan produkt? För jag kan verkligen inget om vad som är bra.
För övrigt är det alldeles rätt att jag till slut vill lära mig dessa överkurser också. Men än så länge måste ni göra det lätt för mig. ;)
Eller så är vi justa och handlar av kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Passa på medan de har rea!
Kreatin är nog överkurs än så länge.
De största effekterna har du av (i nämnd ordning):
Mat
Proteintillskott (vassleprotein eller kaseinprotein eller något liknande)
Gainer (proteintillskott med kolhydrater, brukar vara dyrare än att blanda till en egen gainer av proteintilskott och t ex maltodextrin(kolhydrater))
Jag skulle föreslå att du fortsätter som du gör, försöker äta ordentligt då du äter och därtill lägger till ett proteinintag(proteintillskott) direkt innan träning
och kanske att du lägger till proteintillskott till dina mål på dagen som är proteinfattiga.
Protein är också energi och genom att lägga till det efter träning samt vid något extra mål så får du ett större energiintag samt att du får den trevliga effekten att du stimulerar proteinsyntesen(uppbyggnad av muskler) bättre.
Det vore ju trevligt om du kan öka i vikt, där den mesta av vikten är muskler.
skynda långsamt :thumbup:
userfriendly
2006-04-27, 16:48
jag ser inget negativt i att ta tex. kre-alkalyn även om man inte tränat så länge. Däremot får man inte nån effekt av det om man inte tränar hårt sen tidigare och känner sin kropp rätt bra.
Alc kan jag verkligen rekommendera o även ALA -från Fairing så klart :D
För att ta till ett klassiskt citat "ÄT!". Jag tror inte att lösningen på dina problem är att trycka i sig en massa tom energi. Se till att äta mycket, mycket mat istället, går du inte upp äter du för lite.
keffat_liv
2006-04-27, 17:06
varför skulle gainer inte vara bra som mellanmål?
kan leda till diabetes.....
Eller så är vi justa och handlar av kolozzeum:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121
Passa på medan de har rea!
Såklart vi vill det! Det ser jag som en förutsättning för att få svar här :)
Följande del av varubeskrivningen gör mig misstänksam bara: "Sloow protein är dessutom det självklara valet under diet/bantning."
Det vore ju trevligt om du kan öka i vikt, där den mesta av vikten är muskler.
skynda långsamt :thumbup:
Detta uttalande tycker jag är intressant.
Följdfråga: Behöver man inte lägga på sig fett för att lättare kunna gå upp i muskelmassa. Har jag helt fel här?
Bör jag som har en bra grundkropp, enligt mig själv, min fru :cool: och idealvikt enligt bmi, bara koncentrera mig på muskelökningen?
Så himla bråttom har jag inte. Det jag satsar på är att "komma framåt" genom att lära mig "rätt väg" samt att försöka applicera den på mig själv.
kan leda till diabetes.....
Å med diabetes i familjen vill jag inte råka ut för det själv. Tack för info!
Följdfråga: Behöver man inte lägga på sig fett för att lättare kunna gå upp i muskelmassa. Har jag helt fel här?
Bör jag som har en bra grundkropp, enligt mig själv, min fru :cool: och idealvikt enligt bmi, bara koncentrera mig på muskelökningen?
Så himla bråttom har jag inte. Det jag satsar på är att "komma framåt" genom att lära mig "rätt väg" samt att försöka applicera den på mig själv.
Jo! Desto snabbare du ökar i vikt, desto mer fett får du på dig men samtidigt lär du få mer muskelmassa om du äter nyttigt och tränar hårt på gymmet.
Lindstein
2006-04-27, 19:36
Gainer innehåller både snabba kolhydrater och snabbt protein, vilket inte alls är bra som mellanmål. Det resulterar i ojämna blodsocker kurvor med höga insulin toppar. I första hand leder det till dåligt välbefinnande, trötthet, fettinlagring, och till slut, som redan skrivits, Diabetes.
keffat_liv
2006-04-27, 19:49
Gainer innehåller både snabba kolhydrater och snabbt protein, vilket inte alls är bra som mellanmål. Det resulterar i ojämna blodsocker kurvor med höga insulin toppar. I första hand leder det till dåligt välbefinnande, trötthet, fettinlagring, och till slut, som redan skrivits, Diabetes.
Varför skulle det leda till insulintoppar? ..
En gainer (Protein plus snabba kolhydrater) i samband med träningen har flera positiva egenskaper förutom att bara ge mer kalorier och i din situation är det vad jag skulle börja med. En lagom dos till din kroppsvikt är runt 400-500 kcal och det gör att du får en lämplig höjning av kalorier för att öka i muskler men fortfarande inte proppa i dig kalorier. Kör på det i en månad eller två och om det inte händer något nämvärt viktmässigt så får du se till att äta mer mat. :)
Då kan ett proteintillskott kanske vara lämpligt som kompletering men det beror helt på hur kosten ser ut i övrigt.
Varför skulle det leda till insulintoppar? ..
FÖr att det har högt II?
Om du vill ha mycket information kan du läsa den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49966&page=1&pp=15) men det är kanske inte prio nummer ett att följa den.
Som det tidigare har sagts, ÄT, helst som en häst (eller en häst). Släng på en extra kycklingfilé eller en potatis till och ät tills du blir mätt. Försök att äta ganska ofta, ungefär tre till fyra timmar mellan måltiderna, försök så gott det går i alla fall.
Kosttillskott är trots allt bara tillskott och äter man bra klarar man sig utan det länge men om du ökar dåligt börjar det bli värt att slänga in det också. :) Själv äter jag inget annat än riktig mat och det fungerar mycket bra.
Jo, du kommer nog att gå upp lättare i vikt av att äta mycket energi (från alla formerna, fett, kolhydrater, protein). Du kommer öka snabbare i muskelmassa på detta sättet förmodligen men du kommer även att läga på dig fett.
Man behöver ju inte "bulka" (den termen får du leta upp själv vad det betyder om du inte vet) för att bygga muskler, utan det funkar nog med tillräckligt med mat (mer än vad du äter nu) och att man ser till att proteinintaget är högt samt att man utnyttjar timing (exempelvis gainer eller proteintillskott före träning samt proteinrik mat nån timme efter träningen samt igen).
Jag tror nog om jag varit du, eftersom du nu är så smal o fin :thumbup: att jag testat succesivt med maten. Lägg till ett proteintillskott före träningen och se till att äta ordentligt timmarna efter träning (om du inte redan gör det) och utvärdera efter 2 månader(minst) om du har gått upp i vikt och isåfall hur mycket och hur du har förändrats i spegeln.
Har du inte gått upp i vikt efter 2 månader dock så får du nog brassa på med mer mat iaf :eating:
keffat_liv
2006-04-28, 09:53
FÖr att det har högt II?
det har mjölk med och ajg får då inga insulintoppar av det. Det är inte meningen man ska ta 100g vassle som mellanmål.
King Grub
2006-04-28, 10:19
det har mjölk med och ajg får då inga insulintoppar av det.
Vad gör dig annorlunda från resten av mänskligheten?
Du ifrågasätter alltså att en gainer skulle ge en insulintopp?
Det är självklart att den gör. Både vasslet och druvsockret/maltodextrinet ger kraftig insulinfrisättning, och det handlar dessutom inte om en vanlig, blandad måltid, så det finns inget annat som nedreglerar blodsockersvaret vid intag av en gainer som måltid.
FÖr att det har högt II?
Det är väl de snabba kolhydraterna som insulinnivån blir hög av. För hög
King Grub
2006-04-28, 11:45
Det är väl de snabba kolhydraterna som insulinnivån blir hög av. För hög
Vassleprotein ger lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd druvsocker.
Protein överhuvudtaget frisätter oftast minst lika mycket insulin som kolhydrat.
Fler av er skriver bra råd som jag skall försöka ta till mig. Fler av svaren har redan förändrat mitt sätt att tänka. Jag tackar stort för det men inser fortfarande att jag behöver lära mig mer och mer.
Jag fungerar lite som den där kvinnliga stavhopparen som höjer med 1 cm i taget för att sätta världsrekord i att ta världsrekord.
Jag ställer in mig på vad jag har och gör idag och vet att jag inte kommer att klara av att bli optimal på en enda gång. Jag gör små förändringar i kost, träning o s v varje vecka. För mig är varje liten förändring till det bättre ett världsrekord i sig. Och nog har jag samlat på mig en hel del egna världsrekord sen jag började med armhävningar regelbundet i december. Vikter, regelbunden träning och kosthållning står på schemat numera. Och det bästa är naturligtvis att jag trivs och tycker att det är roligt.
Jag gör ständigt små små förändringar i kosten också. Men att ta en gainer då och då till mellanmål kommer jag definitivt att sluta med efter den här tråden.
Äntligen har jag kommit till den punkten när jag äter så mycket att jag inte är hungrig nästa gång jag skall äta, och ändå lyckas trycka i mig en alldeles för stor portion utan all må illa. ;)
Att lyckats gå upp 5 kilo i lägsta vikt och 3,5 kilo i högsta vikt för att få se 80+ på vågen oftare och oftare är det roligaste världsrekordet av alla. Nästa mål är 85 skinande kilo.
Jag skall till att börja med följa Sniggels råd "Jag tror nog om jag varit du, eftersom du nu är så smal o fin att jag testat succesivt med maten. Lägg till ett proteintillskott före träningen och se till att äta ordentligt timmarna efter träning (om du inte redan gör det) och utvärdera efter 2 månader(minst) om du har gått upp i vikt och isåfall hur mycket och hur du har förändrats i spegeln."
...fast två månader känns långt. :) Jag är villig att göra ett till försök med kosten. Jag gör ju fortfarande förändringar. Keso = äckligt, nötter = gott. Men även keso o s v, lyckas jag numera tvinga i mig till lunchsalladen.
Eventuellt nåt trevligt kosttillskott som mellanmål ibland på jobbet när det inte riktigt finns tid att fixa nåt annat. Frågan är bara villket...
keffat_liv
2006-04-28, 16:25
Vad gör dig annorlunda från resten av mänskligheten?
Du ifrågasätter alltså att en gainer skulle ge en insulintopp?
Det är självklart att den gör. Både vasslet och druvsockret/maltodextrinet ger kraftig insulinfrisättning, och det handlar dessutom inte om en vanlig, blandad måltid, så det finns inget annat som nedreglerar blodsockersvaret vid intag av en gainer som måltid.
det beror väl på hur mycket man tar av den? Vi har ju sagt 343 gånger att mjölk inte ger insulintoppar såvida man inte dricker mycket. Varför är det nån skillnad på gainer då?
King Grub
2006-04-28, 16:30
Skall man använda en gainer som en måltid får man väl räkna med att använda så mycket energi som tänkta måltid?
II-värdena är satta vid 250 kcal.
keffat_liv
2006-04-28, 16:33
Skall man använda en gainer som en måltid får man väl räkna med att använda så mycket energi som tänkta måltid?
Förstår inte vad du menar där. Jag kanske är lite trög.
I alla fall, nu är det gainer vi snackar om, så nu blir ju ii högre än om han bara hade valt att ta vassle som mellanmål. Så hade inte det funkat då utan problem att bara ta vassle som mellanmål?
shadowfire
2006-04-29, 09:01
Starta gärna en journal så man kan följa ditt "projekt", du verkar ha en skön inställning "farfar"! .. ;)
Jag vägde själv 69 i julas och ligger på 76 nu, har aldrig tränat på gym innan.. Går in på min 5'e månad nu. Vikten har ökat då jag äter mer mat nu än innan och mycket mer proteiner, samt att det sköt i höjden då jag började ta gainer före och efter träningspasset. Siktar på att nå 85kg på vågen förhoppningsvis med samma proportioner som nu på fett/vatten/muskler, sedan förbränna ner överflödigt fett o lägga mig runt 78-80kg... men vad som står på vågen är inte det viktigaste.
Mina råd:
- fortsätt äta som fn
- köp gainer o ta före/efter
- köp kre alkalyn o börja med det, det är inte överkurs att ta det, ALA eller kreatin när man är nybörjare, tvärtom så upplever jag att det har gett mig ett bättre resultat och därmed gjort att det blivit roligare o träna när man hela tiden ökar som ett skott...
Kämpa på!
Starta gärna en journal så man kan följa ditt "projekt", du verkar ha en skön inställning "farfar"! .. ;)
Hehe, det vete sjuttsingen om jag vågar!
Jag skulle antagligen bli bannad för att att jag sänker de seriösas träningsmoral. I o f s blir jag mer och mer seriös. Men jag är inte där än. Min träningsjournal skulle nog bara blir en humoristisk resa genom "farfars" fåfänga ögon. ;)
Den skulle nog se ut på ett liknande sätt:
Dag #örton.
Jaha, idag gjorde jag en massa såna där där man böjer sig framåt och sträcker ut armen bakåt med en hantel i näven. Det fina är att jag äntligen kommit på att den lilla skillnaden med att skjuta ner axeln mot golvet lite till gör att jag inte får ont i densamma när övningen är gjord. Det känns som ett steg framåt.
Sen gjorde jag såna där där man lyfter hanteln mot axeln när man står i givakt. Det känns så underbart när armarna förvandlas till blodsprängda paket efter en 8 - 10 repetitioner med hantlarna. Kul är att jag jag nu har lyckats gå upp till 16,5 kilo på dom. Samma vikter används för liggande bänkpress. Men då gör jag en 12 - 15 innan spagettiarmarna är kokta. Sen fyller jag på med lite fler övningar och upprepar de därna under en timmes tid. Å frun häpnar och kastar sina lystna blickar. o s v, o s v...
Men tack för intresset. :)
Markus H
2006-05-02, 10:25
Vassleprotein ger lika stor insulinfrisättning som motsvarande energimängd druvsocker.
Protein överhuvudtaget frisätter oftast minst lika mycket insulin som kolhydrat.
Och om man då vill tappa fett så är det alltså inte så bra att ta en drink med 5dl lättmjölk och ca 40 g vassleprotein som mellan mål och till frukost ? för insulintoppar är ju inte bra har man ju lärt sig. Eller?? jag blev lite förvirrad nu!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.