handdator

Visa fullständig version : Ingen viktnedgång efter natten

CeCe
2006-04-27, 04:16
Vad beror detta på?
Efter en natts sömn vägde jag lika mycket som jag gjorde när jag vägde mig innan jag skulle lägga mig...

Har jag druckit för dåligt och inte tappat någon vätska eller är det en sk. viktplatå jag hamnat på?

Vet att många går ner 1-3 kg efter natten och jag brukar väga ca 0.5 - 1kg mindre efter natten men inte idag och igår var skillnaden bara 0.2 kg.
Skulle bara vilja veta varför detta händer helt plötsligt.

Axmode
2006-04-27, 05:05
Beror ju på hur mycket mat du åt dagen innan och drack. Även fast du åt "rätt antal kcal" så väger ju viss mat mer än andra. Samma sak var för mig idag, hade gått upp 3 hg när jag ligger strikt på -1000 kcal om dagen. Men ska se imorgon vad jag väger igen då ;)

Tintomara
2006-04-27, 06:25
Hur exakt/rättvisande/pålitlig är en vanlig personvåg egentligen? Och hur statisk är kroppen och kroppens funktioner? Jag skulle tro att svaret på båda frågorna är "inte särskilt"...

Om man väger sig ofta så ser man ofrånkomligen variationer - precis som om man kollar blodtrycket eller blodsockret ofta.

När jag låg inne på sjukhus i en månad kollade de mitt blodtryck kl 6.00 varje morgon, när jag nyss hade vaknat men ännu inte klivit upp ur sängen. Övertrycket varierade mellan 120 och 145, undertrycket varierade mellan 70 och 95.

Blodsockret samma sak. När jag kollar fastevärdet på morgonen kan jag ha t.ex 6,1. Men om jag då genast kollar två gånger ytterligare, direkt i följd, då kan blodsockermätaren visa t.ex 6,7 och 5,6...

I början blev jag hemskt *grr27* över de här sakerna, liksom jag blev upprörd över att vågen kunde visa viktuppgång fast jag inte ätit någonting och viktnedgång fastän jag HADE ätit. Jag krävde exakthet och rätlinjig konsekvens av universum, in i minsta detalj! :whipped:
Men nu har jag gett upp...

Radiohead
2006-04-27, 07:20
Vad beror detta på?
Efter en natts sömn vägde jag lika mycket som jag gjorde när jag vägde mig innan jag skulle lägga mig...

Har jag druckit för dåligt och inte tappat någon vätska eller är det en sk. viktplatå jag hamnat på?

Vet att många går ner 1-3 kg efter natten och jag brukar väga ca 0.5 - 1kg mindre efter natten men inte idag och igår var skillnaden bara 0.2 kg.
Skulle bara vilja veta varför detta händer helt plötsligt.

ett litet tips, väg dig 1 gång MAX 2 per vecka.. och alltid på morgonen, då ska du se att du får en bättre tillförlitlighet.

Spannmål
2006-04-27, 10:07
ett litet tips, väg dig 1 gång MAX 2 per vecka.. och alltid på morgonen, då ska du se att du får en bättre tillförlitlighet.

vansinnigt. Hur kan färre mätvärden ge en bättre bild av viktkurvan, lol?

Officer
2006-04-27, 10:20
vansinnigt. Hur kan färre mätvärden ge en bättre bild av viktkurvan, lol?

LOL på dig själv.

Det är flera faktorer som spelar in - du kan inte få en rättvis bild av ökning/minskning av kvalitativ vikt om du väger dig varje dag. Du måste se det i det långa loppet, och varannan vecka i detta fallet är en väldigt bra tumregel. Går du upp/ner flera kilon på ett par dagar - är det då en rättvisande bild för din kvalitativa vikt? Med kvalitativ vikt menar jag då borträknat kiss/bajs/tillfälligt överätande/svältande whatever.

hasse36
2006-04-27, 10:21
Väg dig varje dag och använd medianvärdet för de senaste 5 dagarna. Medianvärdet är det "mittersta" värdet.

Om man 5 morgnar väger:
83,0 82,0 84.0 83,5 84,0

sorterar man vikterna och får:
82,0 83,0 83,5 84,0 84,0

Medianvärdet är alltså: 83,5

Men det är ändå ingen idé att jämföra från dag till dag.

Slartibartfast
2006-04-27, 10:22
Väg dig nypissad varje morgon. Sen tar du ett medeltal över tiden. Allt annat är galenskap.

RajtanTajtan
2006-04-27, 11:01
Väg dig varje dag och använd medianvärdet för de senaste 5 dagarna. Medianvärdet är det "mittersta" värdet.

Om man 5 morgnar väger:
83,0 82,0 84.0 83,5 84,0

82,0 83,0 83,5 84,0 84,0

Är jag helt ute och förbränningscyklar när jag säger att det är 83 kg som är medianvärdet i exemplet ovan? Det är iaf det som är i mitten mellan 82 och 84. Har jag fel så har fått lite extra förbränning från cyklandet, men har jag rätt så måste jag tyvärr ut och promenera ikväll.

Isdrake
2006-04-27, 11:32
Jag tycker det är värdelöst att väga sig varje morgon. Då måste man ju tänka på att varje kväll äta vid samma tid och precis samma mängd mat och vätska för att kunna få ett rättvis resultat. Jag vet inte hur det är med er men mina helger skiljer sig från vardagarna och jag väger nog mer på om mornarna under helgen också.

Jag väger mig två gånger i veckan. Tisdagar och onsdagar för att få ur ett bra resultat från dem (eftersom det faktiskt kan skilja rätt mycket från dag till dag). Jag tycker det fungerar bra.

Mental
2006-04-27, 11:33
Är jag helt ute och förbränningscyklar när jag säger att det är 83 kg som är medianvärdet i exemplet ovan? Det är iaf det som är i mitten mellan 82 och 84. Har jag fel så har fått lite extra förbränning från cyklandet, men har jag rätt så måste jag tyvärr ut och promenera ikväll.

Medelvärde och medianvärde är ju inte samma sak väl?

Slartibartfast
2006-04-27, 11:35
Jag väger mig två gånger i veckan. Tisdagar och onsdagar för att få ur ett bra resultat från dem (eftersom det faktiskt kan skilja rätt mycket från dag till dag). Jag tycker det fungerar bra.

Du tror inte skillnaden från dag till dag har större betydelse om vägningarna är färre?

Säg om du råkar vara maximalt tung vägning 1 och maximalt lätt vägning 2 = YEAH! Gått ner 2,5 kilo. *rolleyes*

RajtanTajtan
2006-04-27, 11:41
Medelvärde och medianvärde är ju inte samma sak väl?

Det betyder tydligen "mittersta värde i en grupp värden som är ordnade efter storlek". Så Hasse hade rätt den spjuvern :)

Slartibartfast
2006-04-27, 11:51
Har folk inte ens läst en grundkurs i statistik?

Jag föreslår att ni gör det och sen försöker förklara för mig hur man får ett mera tillförlitligt medelvärde genom att använda färre observationer.

Cerberus
2006-04-27, 12:01
Personligen väger jag mig högst en gång i veckan, tycker att det blir lite väl mycket fokus på vikt osv om jag ska väga mig varenda dag vilket bara skulle göra mig mer psykiskt störd.

Radiohead
2006-04-27, 17:37

Om man 5 morgnar väger:
83,0 82,0 84.0 83,5 84,0

82,0 83,0 83,5 84,0 84,0

ELLER VAFAN VÄG DIG 3 GGR I TIMMEN OCH BLI ETT PSYKFALL, HAMNA PÅ BECKOMBERGA...

Radiohead
2006-04-27, 17:40
Har folk inte ens läst en grundkurs i statistik?

Jag föreslår att ni gör det och sen försöker förklara för mig hur man får ett mera tillförlitligt medelvärde genom att använda färre observationer.

jag har faktiskt:D på stockholms uni, var läste du det?

Stenberg
2006-04-27, 18:59
jag har faktiskt:D på stockholms uni, var läste du det?

Håller med Slarti här, bättre medelvärde med färre mätningar? *bs*

Läst Sannolikhetsteori och statistik på kth....

Spannmål
2006-04-27, 21:45
LOL på dig själv.

Det är flera faktorer som spelar in - du kan inte få en rättvis bild av ökning/minskning av kvalitativ vikt om du väger dig varje dag. Du måste se det i det långa loppet, och varannan vecka i detta fallet är en väldigt bra tumregel. Går du upp/ner flera kilon på ett par dagar - är det då en rättvisande bild för din kvalitativa vikt? Med kvalitativ vikt menar jag då borträknat kiss/bajs/tillfälligt överätande/svältande whatever.

hej, vi kom senare i tråden fram till att jag hade rätt ändå, lol =)

Radiohead
2006-04-28, 07:19
För att få bort all missuppfattning angående mitt tidigare uttalande så börjar jag med: ja jag har läst statistik grundkurs och fått högsta betyg i detta. På sista tentan "statistisk teori 8p" fick jag 2 fel.
MEN
När jag "planerar" min vägning tillämpar jag ej vetenskapen statistik, jag tillämpar mitt egna sunda förnuft. Att väga sig varje dag gör att man får bort fokuseringen på det viktigaste, att äta och träna rätt. Gör man bara detta så kommer viktminskningen av sig själv, minskar man inte i vikt så beror det på att man äter och/eller tränar fel INTE på grund av hur man väger sig.

Min rekomendation är att man väger sig 1 max 2 gånger i veckan. 2 gånger kan fungera optimalt om man tex tar den ena vägningen samma morgon som en eventuell ätardag (de flesta verkar ha en sådan) och den andra vägningen kan man förlägga 1 dag eller 2 dagar efter.

Eller så kan man väga sig varje måndag och torsdag m.m.

ska jag precisera mig mer?

Mental
2006-04-28, 07:59
För att få bort all missuppfattning angående mitt tidigare uttalande så börjar jag med: ja jag har läst statistik grundkurs och fått högsta betyg i detta. På sista tentan "statistisk teori 8p" fick jag 2 fel.
MEN
När jag "planerar" min vägning tillämpar jag ej vetenskapen statistik, jag tillämpar mitt egna sunda förnuft. Att väga sig varje dag gör att man får bort fokuseringen på det viktigaste, att äta och träna rätt. Gör man bara detta så kommer viktminskningen av sig själv, minskar man inte i vikt så beror det på att man äter och/eller tränar fel INTE på grund av hur man väger sig.

Min rekomendation är att man väger sig 1 max 2 gånger i veckan. 2 gånger kan fungera optimalt om man tex tar den ena vägningen samma morgon som en eventuell ätardag (de flesta verkar ha en sådan) och den andra vägningen kan man förlägga 1 dag eller 2 dagar efter.

Eller så kan man väga sig varje måndag och torsdag m.m.

ska jag precisera mig mer?

Nej, du skulle ha undvikit vissa utryck i ditt första inlägg i tråden, och kanske låtit bli att dampa totalt när du fick mothugg.

Om du menar bättre fokus, eller bättre sinnesfrid, så säg det då. och inte bättre tillförlitligthet, för det är det ingen som tycker att man får av färre mätningar.

Angel
2006-04-29, 13:14
ja väger mig varje morgon, nästan lite besatt, det är de första ja tänker på när jag vaknar, ja brukar sjunka 4hg varje dag, står ja stilla lr e på plus e hela dagen förstörd sedan

Slartibartfast
2006-04-29, 15:45
ja väger mig varje morgon, nästan lite besatt, det är de första ja tänker på när jag vaknar, ja brukar sjunka 4hg varje dag, står ja stilla lr e på plus e hela dagen förstörd sedan

Så om du inte går ner 400 g om dagen så blir du sur? Hur stort underskott ligger du på? :D

Tintomara
2006-04-29, 16:18
ja brukar sjunka 4hg varje dag, står ja stilla lr e på plus e hela dagen förstörd sedan
Hoppas du skämtar! O_O
Annars låter det som ett effektivt sätt att få sin dag förstörd...

Cerberus
2006-04-29, 20:03
Jag tycker det bara är vansinne att väga sig varenda dag, ser man inte vad man vill på vågen så kan det kännas väldigt hemskt. Jag använder vågen som kompass och spegeln som mått på mina resultat, jag är inte ute efter nån målvikt utan en speciell look. Tycker det räcker med att väga mig högst en gång i veckan. Det kanske inte är det mest tillförlitliga sättet att veta sin exakta vikt men eftersom det är så många faktorer som spelar in på vad vågen vill visa(vätske-nivå, glykogen bundet till vätska, bajs, kiss) så är det nog sundare att väga sig färre ggr.

Angel
2006-04-29, 23:17
Så om du inte går ner 400 g om dagen så blir du sur? Hur stort underskott ligger du på? :D

ett halvt kilo om dagen menar jag

Slartibartfast
2006-04-30, 10:29
Jag tycker det bara är vansinne att väga sig varenda dag, ser man inte vad man vill på vågen så kan det kännas väldigt hemskt. Jag använder vågen som kompass och spegeln som mått på mina resultat, jag är inte ute efter nån målvikt utan en speciell look. Tycker det räcker med att väga mig högst en gång i veckan. Det kanske inte är det mest tillförlitliga sättet att veta sin exakta vikt men eftersom det är så många faktorer som spelar in på vad vågen vill visa(vätske-nivå, glykogen bundet till vätska, bajs, kiss) så är det nog sundare att väga sig färre ggr.

Vad är det som gör det till vansinne att väga sig varje dag? Varför är det sundare att väga sig mera sällan?

Slartibartfast
2006-04-30, 10:30
ett halvt kilo om dagen menar jag

Hur många kcal får du i dig per dag. 10?

Snake
2006-04-30, 11:22
Vad är det som gör det till vansinne att väga sig varje dag? Varför är det sundare att väga sig mera sällan?

Lätt att bli manisk? "Omg shit lol!1 nu har jag gått upp 50gram!!1 *cry* "

Angel
2006-04-30, 11:53
Hur många kcal får du i dig per dag. 10?

Jag har inte räknat, men ja har koll på ungefär vad jag äter och hur mycket så ja kör i princip samma varje dag och det funkar ju

Slartibartfast
2006-04-30, 11:56
Lätt att bli manisk? "Omg shit lol!1 nu har jag gått upp 50gram!!1 *cry* "

Du tror inte att det är aningen lättare att bli manisk av att sitta och räkna ut kalorier för allt man sätter i sig?

Du tror inte att det är lättare att bli manisk då man ser att vikten skiftar 2 kilo fel mot vad den borde vara för att man väger sig en gång i veckan, mot att det skiftar fel 200 g då man väger sig varje dag?

Är folk faktiskt så svagpsykade på denhär brädan?

CeCe
2006-04-30, 12:00
Du tror inte att det är aningen lättare att bli manisk av att sitta och räkna ut kalorier för allt man sätter i sig?

Du tror inte att det är lättare att bli manisk då man ser att vikten skiftar 2 kilo fel mot vad den borde vara för att man väger sig en gång i veckan, mot att det skiftar fel 200 g då man väger sig varje dag?

Jag håller med dig, jag har lättare att förstå och fixa till en viktuppgång på 200 gram på en dag, men om jag skulle väga mig en gång i veckan och märka att jag gått upp 1 kg skulle jag få svårt att sätta fingret på vad jag har gjort fel.

Tintomara
2006-04-30, 12:57
Det beror väl på VARFÖR man väger sig. Men anta att man sysslar med aktiv, medveten viktminskning - bantning. Då måste man vara beredd på att det är en process som tar sin lilla tid. Alldeles i början går det förstås jättesnabbt, för då tappar man en massa vätska och ämnesomsättningen är fortfarande på topp. Men sedan är den överflödiga vätskan borta och ämnesomsättningen sjunker. Då får man efter några veckor/någon månad en utplaning och en stabililsering på en viss minskning, kanske t.ex 0,8-1,0 kg/vecka. Detta blir tydligt om man väger sig en gång i veckan. Om man däremot väger sig väldigt ofta, typ varje dag eller kanske rent av flera gånger om dagen, vad är det DÅ man ser? Ja, så klart är det sin vikt man ser, men är det vikten såsom en följd av bantningsprogrammet med kaloribegränsning? Eller ser man sin vikt såsom den råkar vara för tillfället pga att man nyss har dryckit några glas vatten eller nyss har gått på toa? ÄVEN om man äter på ett sånt sätt man pålitligt minskar 0,8-1,0 kg/vecka så kan det mycket väl hända att man från en dag väger MER än man gjorde dagen förut. Men det avspeglar alltså inte den SANNA viktminskningen, som har med bantningen att göra. För om man äter t.ex 1300 kcal/dag och vågen visar att man väger ½ kg mer på tisdag än på måndag, då kan man faktiskt vara rätt säker på att detta INTE beror på att man har ätit "för mycket" och lagt på sig ½ kg fett från den ena dagen till den andra. Så varför över huvud taget hålla på att väga sig jätteofta? Det är lite grand som att titta på klockan var 20:e sekund för att se om det inte blir en ny dag snart. Det tar 24 timmar för varje ny dag att komma. Så om det är dagar man vill räkna, då är sekundvisaren ganska ointressant.

villemannen
2006-04-30, 13:31
Om man nu verkligen vill få ut ett mer exakt värde så är det väl lämpligt att väga sig en gång per dag om man nu vill. Mata in värdena i exell, gör en graf och skapa en trendkurva.

Eller gör det enkelt för sig själv och välj ut ett vägningstillfälle när äter och dricker som 'normalast' dagen innan.

Om man nu väger sig en gång per dag så fattar väl vem som helst att man inte kan stirra sig blind på enskilda värden, ett ord: Trenden!

Slartibartfast
2006-04-30, 13:45
Läs statistik.

Tintomara
2006-04-30, 14:11
Om man nu väger sig en gång per dag så fattar väl vem som helst att man inte kan stirra sig blind på enskilda värden, ett ord: Trenden!
Just det! Det borde vem som helst fatta, men ändå finns det GOTT om folk som får spader om de väger ett hekto mer ena dagen än dagen förut...

OM man förstår att det är TRENDEN som är intressant och inte ett enstaka värde från den ena dagen till den andra, då kan man förstås riskfritt väga sig varje dag om man vill - kanske för att föra in värdena i Excel eller något.

OM man däremot lider av ätstörning eller tendens till detta och vet med sig att man inte kan låta bli att väga sig 97 gånger om dagen och haka upp sig på ett hekto hit och ett hekto dit, då bör man, enligt min uppfattning, slänga badrumsvågen på soptippen! I stället, om man verkligen är överviktig (att ha BMI 19 och känna sig "för tjock" räknas inte!) kan man gå till vårdcentralen med regelbundna intervall (en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka) och väga sig hos distriktssköterskan.

Slartibartfast
2006-04-30, 14:23
Aha! Jag trodde att vi snackade om vanliga tränande personer utan psykiska störningar. My bad.

Snake
2006-04-30, 15:06

Av någon anledning så ryckte det i mungipan när jag läste det där, jag vet inte varför.

Själv väger jag mig varje måndag morgon och det funkar bra, att ha statistik från varje dag är inget jag går igång på.

Tintomara
2006-04-30, 15:40
Aha! Jag trodde att vi snackade om vanliga tränande personer utan psykiska störningar. My bad.
Om det är något som är VANLIGT så är det väl ätstörningar och viktfobi. Eller menar du att du blir förvånad när du träffar på en normalviktig tjej/kvinna som tycker att hon är "för tjock" och önskar att hon vore smalare? Det blir inte jag. Inte heller blir jag förvånad över foruminlägg som handlar om att man väger sig varje morgon och tycker att hela dagen är förstörd ifall vågen visar plus minus noll.

Slartibartfast
2006-04-30, 17:12
Om det är något som är VANLIGT så är det väl ätstörningar och viktfobi. Eller menar du att du blir förvånad när du träffar på en normalviktig tjej/kvinna som tycker att hon är "för tjock" och önskar att hon vore smalare? Det blir inte jag. Inte heller blir jag förvånad över foruminlägg som handlar om att man väger sig varje morgon och tycker att hela dagen är förstörd ifall vågen visar plus minus noll.

Flippar man ur för att vikten varierar 300 g från gårdagen så har man psykiska problem. Som jag skrev tidigare så trodde jag vi pratade om folk som har ett sansat förhållande med sin vikt.

Jag har själv psykiska problem, men inte av den naturen.

Toljanen
2006-04-30, 17:21
Jag ser inga problem med att väga sig ofta bara vägningstillfällena är jämförbara.
Jag vägde mig varannan dag förra deffen och även denna deff. Eftersom vikten kan skilja sig från dag till dag får man en betydligt bättre bild av utvecklingen ju fler jämförbara mätpunkter man har.