handdator

Visa fullständig version : När ta malto?

Anonym
2006-04-25, 16:27
Köpte lite kosttillskott nu, bla protein, kreatin och carboflex.
Jag köpte 2 st 1,5 kgs carbo flex.
Men när ska jag ta dem? Både innan och efter träningspasset? måste man det?
Hur många mogna bananer motsvarar en portion carbo? tack på förhand.

King Grub
2006-04-25, 16:28
Direkt före, under och direkt efter. Måste? Nej, du måste inte. Det är tillfällena du har nytta av kolhydrat av den typen, men du måste inte.

Det ger en bättre proteinbalans, minskar kortisolfrisättningen och minskar nedbrytningen av myofibrill protein. Kolhydrat + protein under träning har den största effekten på dessa parametrar, medan intag före passet har störst uppreglerande effekt på proteinsyntesen efter träning.

Anonym
2006-04-25, 16:33
Direkt före, under och direkt efter. Måste? Nej, du måste inte. Det är tillfällena du har nytta av kolhydrat av den typen, men du måste inte.

Det ger en bättre proteinbalans, minskar kortisolfrisättningen och minskar nedbrytningen av myofibrill protein. Kolhydrat + protein under träning har den största effekten på dessa parametrar.
Så jag ska ta en portion innan, en under och en efter, eller kan jag ta en portion för allting? för det är ju bara 50 portioner i en burk.

tack för snabba svar.

RajtanTajtan
2006-04-25, 16:54
Så jag ska ta en portion innan, en under och en efter, eller kan jag ta en portion för allting? för det är ju bara 50 portioner i en burk.

tack för snabba svar.

Han syftar nog på 3 portioner vid 3 tillfällen, men känner du att det blir dyrt, så kan du ju lägga upp det hur vill och som det passar plånboken :) Kör på 2 portioner då, delat på 2 el. 3 tillfällen?

King Grub
2006-04-25, 17:05
Det visades i en studie, publicerad i dag i majnumret av Metabolism, av Tarpenning et al, att en 6%-ig kolhydratlösning med 6 g EAA som "sportdryck" under passet inte bara minskar kortisolfrisättningen utan också kraftigt reducerar 3-methylhistidineutsöndringen upp till 48 timmar efter träningspasset, och EAA+CHO hade större effekt än EAA eller CHO var för sig. 3-MH är ett mått på nedbrytning av myofibrillprotein.

I aprilnumret av Nutrition visade också Tarpenning et al, att CHO+EAA under styrketräning minskar kortisolfrisättningen och ökar insulinfrisättningen för en dubbel antikatabol effekt. Kortisolfrisättningen 30 min efter träning var under basnivåer hos gruppen som fått CHO+EAA under passet.

En gissning till bra upplägg skulle vara att tillföra protein (säg en 20-30 gram vassle eller 6-10 gram EAA) före träning och blanda en isoton kolhydratdryck med lite protein i och dricka den som sportdryck under passet. Säg 1 L vatten med 60 gram kolhydrat + 20 gram vassleprotein (eller 6 gram fria EAA om man har tillgång till dessa).

Anonym
2006-04-25, 17:42
Okey, tack för svaren. Då gör jag såhär; jag tar hälften av en portition med 30 g carbo före passet och andra hälften efter? gör det knappt något då? (och så tar jag snabbt vassle innan träning och en timme efter.)

Anonym
2006-04-25, 18:16
Okey, tack för svaren. Då gör jag såhär; jag tar hälften av en portition med 30 g carbo före passet och andra hälften efter? gör det knappt något då? (och så tar jag snabbt vassle innan träning och en timme efter.)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Fungerar det bra ?

virrelan
2006-04-25, 19:00
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Fungerar det bra ?

ja, antagligen.

bl0w_
2006-04-25, 20:08
Jag blir psykiskt sjuk av att fundera på allting. Jag tar bara en stor en efter träning, skillnaden är nog marginell och knappast något man behöver tänka på om man tränar på en vanlig nivå.

Helena B
2006-04-26, 11:52
Det visades i en studie, publicerad i dag i majnumret av Metabolism, av Tarpenning et al, att en 6%-ig kolhydratlösning med 6 g EAA som "sportdryck" under passet inte bara minskar kortisolfrisättningen utan också kraftigt reducerar 3-methylhistidineutsöndringen upp till 48 timmar efter träningspasset, och EAA+CHO hade större effekt än EAA eller CHO var för sig. 3-MH är ett mått på nedbrytning av myofibrillprotein.

I aprilnumret av Nutrition visade också Tarpenning et al, att CHO+EAA under styrketräning minskar kortisolfrisättningen och ökar insulinfrisättningen för en dubbel antikatabol effekt. Kortisolfrisättningen 30 min efter träning var under basnivåer hos gruppen som fått CHO+EAA under passet.

En gissning till bra upplägg skulle vara att tillföra protein (säg en 20-30 gram vassle eller 6-10 gram EAA) före träning och blanda en isoton kolhydratdryck med lite protein i och dricka den som sportdryck under passet. Säg 1 L vatten med 60 gram kolhydrat + 20 gram vassleprotein (eller 6 gram fria EAA om man har tillgång till dessa).

Inget efter alltså? Om man har som plan att försöka bygga muskler under deff (syftar på den andra tråden om tulipanrosen) så kan man köra på ovanstående sätt? Eller är det fortfarande protein innan, kolhydrater efter och sedan 60, 120 och 180 min protein?