Visa fullständig version : Ang fettförbränning på morgonen
Tjabare
Jag har hört att det ska vara effektivare att bränna fett före frukost på morgonen. De flesta snackar om promenader på 60 min etc.
Varför kan man inte jogga i 30 - 40 min istället? Borde inte de ge jäkligt mycket bättre utdelning?
Tacksam för svar!
RajtanTajtan
2006-04-25, 16:27
Tjabare
Jag har hört att det ska vara effektivare att bränna fett före frukost på morgonen. De flesta snackar om promenader på 60 min etc.
Varför kan man inte jogga i 30 - 40 min istället? Borde inte de ge jäkligt mycket bättre utdelning?
Tacksam för svar!
Yes, 40 min jogging i hyfsat tempo bränner mer fett än en promenad i 60 min. Dessutom får du bättre kondition :)
JailBait
2006-04-25, 17:06
Andelen fett i kcal som förbränns innan frukost är högre än efter frukost. Rätt logiskt eftersom då har man inte fyllt på depåerna i kroppen. Men förbrännda kcal är fortfarande desamma, men högre procent fett innan frulle som sagt.
Andelen fett i kcal som förbränns innan frukost är högre än efter frukost. Rätt logiskt eftersom då har man inte fyllt på depåerna i kroppen. Men förbrännda kcal är fortfarande desamma, men högre procent fett innan frulle som sagt.
de va inte ens frågan ;)
BigForre
2006-04-25, 18:06
Och inte rätt svar på vad som hade kunnat vara frågan, eftersom det inte beror på tomma glykogenlager, utan på låg halt insulin. ;)
Om målet är att gå ner i fett på ett skonsamt sätt för kroppen så är det guldläge att promenera för frukost eftersom då är insulin-nivån lägre eftersom kroppen har fastat(sovit). Men om du orkar att springa i 30-40 mins så tycker jag att du ska göra det eftersom det är bättre. Men det ger inte "jäkligt mycket bättre utdelning" i fettförbränningssyfte utan bara bättre. Att du får kondition är bättre, hjälper dig både att prestera bättre på gymmet och så orkar du lite mer helt enkelt. Andelen kcal skiljer lite på hur snabbt du springer i jämnförelse hur snabbt du hade tänkt gå. Dock är promenader något man kan orka att göra varje dag medan att springa tror jag inte att man pallar mer än 4ggr i veckan. Men det är en smaksak.
Är du ute efter att bränna fett så kan det vara bra att komma ihåg att man inte ska äta så mycket snabba kolhydrater för du höjer du insulin-nivån och då sjunker fettförbränningen, har jag för mig *screwy* , rätta mig gärna om jag minns fel. Enda tillfället som jag äter snabba kolhydrater är direkt efter gymmet så att man återhämtar sig snabbare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.