Visa fullständig version : Var köpa pizzadeg?
Jag har tänkt att fylla frysen med lite hemmagjorda pizzor, men orkar inte tillreda degen själv, så jag undrar om någon har tips på var man kan köpa pizzadeg, helst fryst
ps vill helst inte gå ner till lokala pizzerian och fråga då jag vet att dom kommer sätta ett onödigt högt pris på degen
En fryst jästdeg är död.
Blanda en ersättningsdeg med bakpulver så slipper du jobba så mycket med degen.
hur gör isånafall pizzerior med sin deg, de får väl knappast in ny deg varje morgon? eller kör de med ersättningsmixar?
asså tänk innan du skirver...klart dem går upp o gör degen tidigt på morgonen*...*
Pizza består ju bara av vetemjöl, olja och lite salt. Hur jobbigt kan det var? *screwy* Genom att köpa en färdig mix så behöver du bara tillsätta vatten, du slipper med andra ord hälla i den där lilla oljan. Vad mycket tid och energi du sparar. ;P Fast det får du betala dyrt för.
Nej men ärligt talat, pizza är ju skit enkelt att göra. Jag förstår inte att dom ens tillverkar färdiga mixer.
Pellefant
2006-04-24, 17:29
Tror pizzerior gör några hundra degklumpar varje morgon, som de sedan bakar ut till pizzor eftersom dagen går. (Läste det på en rolig tecknad tecknad planch på en pizzeria en gång om "pizzabagares vardag")
Hittade pizzakitt på konsum, kostade en mindre förmögenhet och innehöll en utkavlad hoprullad pizzadeg och en burk tomatsås. kan ha varit ost inkluderad med, kommer inte ihåg
Pizza består ju bara av vetemjöl, olja och lite salt. Hur jobbigt kan det var? *screwy* Genom att köpa en färdig mix så behöver du bara tillsätta vatten, du slipper med andra ord hälla i den där lilla oljan. Vad mycket tid och energi du sparar. ;P Fast det får du betala dyrt för.
Nej men ärligt talat, pizza är ju skit enkelt att göra. Jag förstår inte att dom ens tillverkar färdiga mixer.
haha om jag ska va ärlig är det inte själva bakandet som är jobbigt, det är diskandet! om jag tänkt göra stora omgångar med pizza flera ggr i veckan blir det förjävligt mycket disk som jag inte pallar med, hellre betalar jag lite extra och får färdig deg och strör på lite ingredienser.
Men okej man lär sig något nytt varje dag! Tydligen kämpar dom stackars bagarna med några hundra pizzabottnar varje morgon :/
nåväl kan väl gå ner och kolla hur mycket jag kan köpa lite deg för
Jag å flickvännen gjorde häromveckan en pizzadeg på 50% vetemjöl å 50% grahamsmjöl (grovt) .. satan va go den blev! .. ska fixa fram receptet...
här står det iaf att man kan frysa degen
http://ba.dundermusen.net/recipe/88
mystic[-_-]
2006-04-24, 20:00
Finns färdig pizzadeg på ICA
här står det iaf att man kan frysa degen
http://ba.dundermusen.net/recipe/88
Å fan, då hade jag fel.
Å fan, då hade jag fel.
Nja - kanske kan man säga att ingen av er har rätt. Det går att frysa en FÄRDIGJÄST jäsdeg,, vilket man brukar göra så att man bakar ut den (t.ex. till små bullar om det är vad man vill göra) innan man fryser in den, och sedan gräddar direkt. Jag har aldrig hört att man gör det med storea bakverk, typ limpor, så min gissning är att det inte är så mycket jäskraft kvar i degen när den har varit fryst att den orkar höja sig i ugnen sedan (det spelar ju ingen större roll med små saker, eller platta pizzabottnar, men limpor lär bli rätt kompakta). Frysa in en OJÄST jäsdeg är nog rätt kört.
Tror pizzerior gör några hundra degklumpar varje morgon, som de sedan bakar ut till pizzor eftersom dagen går. (Läste det på en rolig tecknad tecknad planch på en pizzeria en gång om "pizzabagares vardag")
Stämmer - i alla fall på de jag har sett.
Kör min variant...jag bakar och får sedan min partner att diska...eftersom jag var så snäll och bakade. Team work. Fast jag får den roliga delen. :)
Degen på pizzerior klarar sig flera dagar i kylen i alla fall så man behöver inte göra deg varje morgon om man inte säljer så många pizzor.
degen går som sagt alldeles utmärkt att frysa.
Köp deg av din lokala pizzabagare.
på min coop extrabutik finns färdig deg utan tomatsås, jag har dock ingen aning om vad den kostar eftersom jag i princip aldrig köper halvfabrikat, sen har jag ju matlagning och bak som intressen samt jobbat som kock. =)
men ifall intresse finns kan jag kika förbi där nån dag å kolla in priset, annars lär nog tipset vara som många har skrivit att köpa deg i den lokala pizzabutiken. fördelen med det är ju att man om man har tur kan få dom utbakade åxå så får man ju dom runda och fina, för att få en pizzadeg rund är ju inte alltid jättelätt..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.