handdator

Visa fullständig version : Hur tar man ut metallklammarrna efter en operation?

timoat
2006-04-24, 11:44
JA, jag har nyligen opererat mig eftersom jag hittade en knuta stor som en golfboll i benet (Där ben blir till ljumske)

Efter 8 nålbiopsier kom man fram till att det var en förstorad lymfkörtel, och den opererades ut.(4 cm var den jäveln!) Nu sitter jag här med 8 häftklammrar som håller ihop såret som är på ca 15 cm. De ska ut på onsdag. Är det nån som vet hur de tar ut dem, så jag inte svimmar när de drar fram stora hammaren?
Seriösa svar uppskattas mer än "med tänderna eller tång"

Sniggel
2006-04-24, 12:02
Ska du göra det själv? :thumbup:

timoat
2006-04-24, 12:08
haha nope, men jag gillar att vara förberedd. Jag gillar dessutom att namedroppa när jag besöker dem, så jag ger sken av att veta litegrann. När jag frågade honom ifall en biopsi skulle göras trillade han nästan av stolen "var har du hört det ordet?!"
Samma när jag går till tandläkare. Jag gillar att sitta inne med korrekt terminologi, och jag hatar när de använder ord jag inte förstår. Jag har förstått att det är en apparat. men jag är intresserad av hur den fungerar.

Gimp
2006-04-24, 12:40
haha nope, men jag gillar att vara förberedd. Jag gillar dessutom att namedroppa när jag besöker dem, så jag ger sken av att veta litegrann. När jag frågade honom ifall en biopsi skulle göras trillade han nästan av stolen "var har du hört det ordet?!"
Samma när jag går till tandläkare. Jag gillar att sitta inne med korrekt terminologi, och jag hatar när de använder ord jag inte förstår. Jag har förstått att det är en apparat. men jag är intresserad av hur den fungerar.

Haha, sådant är störtskönt! :cool:

Papi
2006-04-24, 12:48
Sån är jag också. Frågar min tandläkare om allt möjligt, verktyg och terminologi. Antar att det är ett sätt att bearbeta tandläkarskräcken. :em:

timoat
2006-04-24, 12:53
Sån är jag också. Frågar min tandläkare om allt möjligt, verktyg och terminologi. Antar att det är ett sätt att bearbeta tandläkarskräcken. :em:

Ja jag hatar tandläkare som pladdrar till sköterska "5, 6 ,7 20 bla bla bla "

Wtf? jag vil veta vad han säger till henne!

"Tand nr 2,5,8 ser för jävliga ut. hål i allihopa... Preparera sprutan och ta fram stora borren för bövelen! Håll i hatten herr Atkins detta kommer att göra ont som fan"

Raka rör. Jag vill inte sitta och gissa.

"Nr 5? sa han det? vad är det för fel på nummer 5? är det rotfyllning? gha!"

MacLeod
2006-04-24, 13:12

Det heter agraffer och inte metallklammrar. Tas bort med en liten tång.
Du kan ju fråga varför man inte använde sig av suturering, vanliga stygn om du är intresserad.

olle lindblad
2006-04-24, 13:17
JA, jag har nyligen opererat mig eftersom jag hittade en knuta stor som en golfboll i benet (Där ben blir till ljumske)

Efter 8 nålbiopsier kom man fram till att det var en förstorad lymfkörtel, och den opererades ut.(4 cm var den jäveln!) Nu sitter jag här med 8 häftklammrar som håller ihop såret som är på ca 15 cm. De ska ut på onsdag. Är det nån som vet hur de tar ut dem, så jag inte svimmar när de drar fram stora hammaren?
Seriösa svar uppskattas mer än "med tänderna eller tång"
Det är liten fånig tång de jobbar med, ser inte ut som något speciellt mer än att den är lite tunnare än vanliga plattänger. Det kittlar lite när de drar ut klammrarna, inget mer.

timoat
2006-04-24, 13:34
Det heter agraffer och inte metallklammrar. Tas bort med en liten tång.
Du kan ju fråga varför man inte använde sig av suturering, vanliga stygn om du är intresserad.

Hehe hes going down with that one!

"Så varför valde ni att använda agraffer iställer för vanlig sutur?"

Tackar Mac!

olle lindblad
2006-04-24, 13:40
Här kan du säkert finna en del att ställa knepiga frågor om: Te x: Hur gick ni tillväga vid incisionen? Eller: Satte ni bedövningen i dermis, epidermis eller subcutis? http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=208968

timoat
2006-04-24, 13:43
Det är bra grejer!
Haha kommer att sluta med att han ger mig tången och säger "fixa skiten själv om du nu kan så jävla mycket"

MacLeod
2006-04-26, 14:50
Dom tas för övrtigt bort med en speciell maskin av samma tillverkare som agrafferna. Inte tång eller pincett alltså.

timoat
2006-04-26, 15:10
Jag tog ut dem idag, det var med en (vad som såg ut som en) "vanlig tång". Sköterska lirkade ut dem. De såg ut ungefär som uppvikta häftklammrar fast tjockare. Jag gled lite led ordet "agraffer", han blev lite impad, sköterskan också för den delen. tackar!