Logga in

Visa fullständig version : J Ljungberg fälld för dopning

Sidor : [1] 2

ernesto
2006-04-24, 08:49
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=539389&previousRenderType=8
http://www.na.se/artikel.asp?intId=994624
Trist. Ngn som vet vad som står i dagens Allehanda?

Sheogorath
2006-04-24, 08:52
NEEEEEJ!!! Vilken besvikelse :(.

timoat
2006-04-24, 08:55
"Jag har mina teorier, men jag vet inte. Kanske kommer det från något kosttillskott. Vad jag åt just den där veckan för nio månader sedan är inte enkelt att komma ihåg." (Jörgen)

Fan det känns som att om man blir dopingtestat vid nått tillfälle är man jävligt noga med vad man käkade just den veckan. Hade det varit jag hade jag skrivit ner varenda grej för att kunna utröna ifall det var nån mat som skulle kunna vara boven. Om jag var oskyldig dvs.

Jaja, trist för sporten...

delta_mats
2006-04-24, 08:56
Inte direkt så man tappar hakan.

Überbiffen
2006-04-24, 08:56
Jag är förvånad.

Kagen
2006-04-24, 09:03
F_n vad trist. Ett hårt bakslag för hela idrottssverige och ett grymt slag för Kälarne.

Onekligen har han fuskat - medvetet eller ej så är det otillåtet och prestationshöjande med tio gånger för höga testosteronvärden.

mini
2006-04-24, 09:09
Hans teorier om att få i sig något via kosttillskott låter långsökt. Tyvärr. Jättetråkigt.

Fartman
2006-04-24, 09:10
Fan va tråkigt. :(

Officer
2006-04-24, 09:12
Vadå förvånad? Vad är det för skitsnack? Och ni som är "förvånade", är ni verkligen det eller glömde ni bifoga sarkasmsmileyn?

Ni vet alla väl att i all sport på elitnivå förekommer dopning mer eller mindre. Inget att förvånas över.

jwzrd
2006-04-24, 09:17
Vadå förvånad? Vad är det för skitsnack? Och ni som är "förvånade", är ni verkligen det eller glömde ni bifoga sarkasmsmileyn?

Ni vet alla väl att i all sport på elitnivå förekommer dopning mer eller mindre. Inget att förvånas över.

Likväl är det synd för honom och för förbundet att han åkte dit.

Officer
2006-04-24, 09:19

Är det verkligen synd om fuskare? Bara enormt bra att de åker dit på löpande band tycker jag.

Jay-Z
2006-04-24, 09:20
Good riddance ffs.

Mental
2006-04-24, 09:22
"Jag har mina teorier, men jag vet inte. Kanske kommer det från något kosttillskott. Vad jag åt just den där veckan för nio månader sedan är inte enkelt att komma ihåg." (Jörgen)

Fan det känns som att om man blir dopingtestat vid nått tillfälle är man jävligt noga med vad man käkade just den veckan. Hade det varit jag hade jag skrivit ner varenda grej för att kunna utröna ifall det var nån mat som skulle kunna vara boven. Om jag var oskyldig dvs.

Var inte föranmält antar jag.
Och jag är en smula skeptisk till förklaringen

Herkulez
2006-04-24, 09:22
oerhört tungt slag för sporten i sverige

jwzrd
2006-04-24, 09:23
Är det verkligen synd om fuskare? Bara enormt bra att de åker dit på löpande band tycker jag.

Man kan vara emot doping och samtidigt inse hur det ser ut på elitnivån idag, sympatisera med honom och sympatisera med förbundet.

EDIT: jag kan sympatisera med narkomaner utan att döma dom för olagligheter dom gör/gjort.

mangs
2006-04-24, 09:23

För förbundet möjligtvis men jag tycker ändå att fuskare skall sättas dit och hängas ut. Alla vet att många inom eliten i de flesta idrottsgrenar har använt eller använder olagliga preparat. Tyvärr är det ju så att några sätts dit medan andra går fria. Skulle vara mer rättvist om alla sattes dit men det går ju inte att få till. Bästa lösningen vore kanske att köra en gren i två klasser. med/utan doping.

jwzrd
2006-04-24, 09:25
För förbundet möjligtvis men jag tycker ändå att fuskare skall sättas dit och hängas ut. Alla vet att många inom eliten i de flesta idrottsgrenar har använt eller använder olagliga preparat. Tyvärr är det ju så att några sätts dit medan andra går fria. Skulle vara mer rättvist om alla sattes dit men det går ju inte att få till. Bästa lösningen vore kanske att köra en gren i två klasser. med/utan doping.

I en utopi av världar skulle jag själv gärna se 4 klasser, permutationerna av raw/utrustad + dopad/ren.

Börje H
2006-04-24, 09:25
Nog har man väl rätt att vara förvånad om en förebild inom idrotten, som utåt sett varit motståndare till missbruk av otillåtna medel, visar sig vara en lögnhals?
Och vet vi verkligen alla att doping förekommer inom nästan all elitidrott? Eller är det en skyddsmekanism för oss medelmåttor för att vägra inse att det finns folk som har mer talang än oss :confused:

King Grub
2006-04-24, 09:27
Jag är inte det minsta förvånad. Inte att just Jörgen "åkte dit" - dopning är nog mer standard än undantag på den nivån, inom alla kraftsporter. Tråkigt för Jörgen personligen, dock.

Bästa lösningen vore kanske att köra en gren i två klasser. med/utan doping.

Och dom som ställer upp i klassen "Utan Dopning" är rena?

jwzrd
2006-04-24, 09:30
Jag är inte det minsta förvånad. Inte att just Jörgen "åkte dit" - dopning är nog mer standard än undantag på den nivån, inom alla kraftsporter. Tråkigt för Jörgen personligen, dock.

Och dom som ställer upp i klassen "Utan Dopning" är rena?

På ett sätt tror jag nästan att det åtminstone skulle vara mycket mindre doping i den "Utan dopning"-grenen, den skulle bara befolkas av dom som knappt kan gå på krogen utan en testo i vänstran. Dom som dopar sig seriöst, alltså som själva har synen att alla medel mot eliten är giltiga medel, skulle nog söka sig till dopningsgrenen för att få tävla mot jämbördiga. Tror du inte det? Vi ser ju redan idag hur dopade atleter söker sig till dopningsförbundet inom SL, kan inte det vara en indikation på detta?

King Grub
2006-04-24, 09:32
På ett sätt tror jag nästan att det åtminstone skulle vara mycket mindre doping i den "Utan dopning"-grenen, den skulle bara befolkas av dom som knappt kan gå på krogen utan en testo i vänstran. Dom som dopar sig seriöst, alltså som själva har synen att alla medel mot eliten är giltiga medel, skulle nog söka sig till dopningsgrenen för att få tävla mot jämbördiga. Tror du inte det? Vi ser ju redan idag hur dopade atleter söker sig till dopningsförbundet inom SL, kan inte det vara en indikation på detta?

Jo, men jag tror också att risken är stor att dopade atleter ser chansen att ro hem en guldmedalj när dom tror att andelen medtävlare som också är dopade är mindre.

jwzrd
2006-04-24, 09:37
Jo, men jag tror också att risken är stor att dopade atleter ser chansen att ro hem en guldmedalj när dom tror att andelen medtävlare som också är dopade är mindre.

Ja det är den nog. Det är synd att det är som det är.

Mental
2006-04-24, 09:53
Tja, man får anmäla sitt intresse för att delta på den rena sidan. sen får man komma in en gång i veckan och pissa i en liten kopp.

Honn
2006-04-24, 10:33
Tråkigt. Han är ett att de få namn som Svensson känner igen.

Nitrometan
2006-04-24, 10:48

Jo, jag tycker det. Jag har träffat Jörgen flera gånger och jag hade intrycket att han var en av "de rena". Verkligen ingen jag trodde skulle dopa sig.

Han har hållit sig på elitnivå i världen i 15 år. Skulle tippa på att han i snitt har bliivt testad 4 gånger per år (vissa år betydligt mer). Alla de har varit negativa, utom på ett EM i öststaterna där de blandade ihop alla testkärlen (där visade det sig vid en analys att A- och B-provet inte kom från samma person - alltså var testet helt värdelöst).

Hmmm, om man tittar på EM 1998 i Sotkamo, Finland så såg pallen ut såhär: 1:a V. Ivanenko, Ukraina, 2:a J. Ljungberg, Sverige, 3:a D. Holmberg, Sverige.
Sen dess har Ivanenko åkt dit för doping och nu alltså Ljungberg. Då har vi bara Holmberg kvar - den moraliska EM-mästaren 1998?

Det vara bara ett exempel.

Nitrometan
2006-04-24, 10:53
Och vet vi verkligen alla att doping förekommer inom nästan all elitidrott? Eller är det en skyddsmekanism för oss medelmåttor för att vägra inse att det finns folk som har mer talang än oss :confused:
Jag tror att det är en skyddsmekanism som de som dopar sig använder.

"Alla andra trycker - då kan/får/måste jag också göra det!"

De som är rena tror att det går att nå toppen utan prepp. De som trycker tror att man måste trycka för att nå toppen.

Riktigt, riktigt tråkigt att en sån förebild som Ljungberg skulle visa sig vara en fuskare. *cry*

Baan
2006-04-24, 10:55
Jag är inte förvånad att han åkte fast,kan dock tycka det är lite tråkigt att illusionen om att SL skule vara särskilt mycket renare än BB sprack. Å andra sidan har jag alltid arguemnterat för att SL är inte långt från kroppsbyggningen när det gäller steroider, mot styrkelyftare som tror att det enbart är galna vagabonder i norrlandsskogen som dopar sig med sumpgas.

jwzrd
2006-04-24, 10:57
Jag är inte förvånad att han åkte fast,kan dock tycka det är lite tråkigt att illusionen om att SL skule vara särskilt mycket renare än BB sprack. Å andra sidan har jag alltid arguemnterat för att SL är inte långt från kroppsbyggningen när det gäller steroider, mot styrkelyftare som tror att det enbart är galna vagabonder i norrlandsskogen som dopar sig med sumpgas.

Men så kan du väl ändå inte säga. I BB är 90% dopade, tveklöst. Förmodligen är siffrorna liknande i pseudosporterna fitness och dess mindre kända kusiner. I SL tror jag verkligen dopandet är hyffsat sällsynt. Säg att 10-20% dopar/dopat sig någon gång och mer än hälften av dessa lär finnas i 100-110 klasserna.

JustinCredible
2006-04-24, 10:58
Seriöst liiiiiiiite förvånat lessen iaf. Han verkade så helylle :cryout:

Kagen
2006-04-24, 11:01
Hur är det med dopingskontroller inom Strong Man - ja det där som bröderna Samuelsson - men också Ljungberg - tävlar i?

Strong Man är väl inte med i RF osv. En dopingavstängning från Styrkeyft och internationellt tävlande där - stoppar det också Ljunberg från eventuellt deltagande i Strong Man tävlingar - annat än att det ev. ger bad will åt arrangören?

Mart|n
2006-04-24, 11:01
Tja, man får anmäla sitt intresse för att delta på den rena sidan. sen får man komma in en gång i veckan och pissa i en liten kopp.

Det hade varit riktigt trevligt. Synd bara att tester är så jäkla dyra.

Tricklev
2006-04-24, 11:02
Trist för sporten.

hultman
2006-04-24, 11:03
Men seriöst, blir ni förvånade?

Baan
2006-04-24, 11:06
Men så kan du väl ändå inte säga. I BB är 90% dopade, tveklöst. Förmodligen är siffrorna liknande i pseudosporterna fitness och dess mindre kända kusiner. I SL tror jag verkligen dopandet är hyffsat sällsynt. Säg att 10-20% dopar/dopat sig någon gång och mer än hälften av dessa lär finnas i 100-110 klasserna.

Det är just det jag inte riktigt tror på, men visst det här blir ju som att diskutera religion, det går ju inte direkt ha någon fakta för något påstående, vare sig att det är många eller få dopade.

Jag kan gå med på att det inte är lika många, men jag tror det är fler än 10-20%. Å andra sidan så tänker jag också att det är dom tyngre killarna som presterar dom riktigt brutala vikterna på elitnivå, men jag tror även det finns en viss förankring bland dom som inte väger så mycket men ändå lyfter inte långt ifrån 100kg-klasserna.

Sen tycker jag inte 10-20% är helt verklighetsfrämmande, dom jag pratat med snackar i promille alltså, så det är inte riktigt samma sak.

Klo
2006-04-24, 11:10
Besviken ja men tyvärr inte särskilt förvånad. Hade väll hoppats att han var ett undantag :(

Kebab-Arne
2006-04-24, 11:10
Risken att åka dit utan att ha gjort nåt borde ju inte kunna existera eller?

I o m att han påstår sig vara oskyldig men men...

sweetkarolina
2006-04-24, 11:16
Riktigt, riktigt tråkigt att en sån förebild som Ljungberg skulle visa sig vara en fuskare. *cry*

instämmer helt, han var en av de lyftare som jag har som mest respekt för.
vansinnigt trist för sporten.

Baan
2006-04-24, 11:21

Inte om testot är 10x vanliga. Man snackar ju ofta om att man kan höja testot naturligt kanske 2-3x men 10x? Nä.

Mental
2006-04-24, 11:22

Då tror jag att han agerat annorlunda, nu får man en känsla av att han rycker lite på axlarna och försöker släta över det så gott det går.

Lillgrabben
2006-04-24, 11:33
Kanske man ska sluta tävla själv, det löns ju inte?

Sådana där fall gör att jag tappar orken totalt.

Inte fan är det lönt att försöka tävla mot de som är fulltankade då man själv är & alltid har varit REN.

Undrar hur många det är av de som placerar sig bättre än en annan på rankingen, som är fullmatade? Om inte ens en som varit uttalad motståndare mot doping är ren, vem fan av motståndarna är det då?

*grr*

Diggler
2006-04-24, 11:44
Skulle vara bra om Ljungberg sadlade om helt till strongman nu, när SL inte blir lika aktuellt, han hade dominerat stort.

cheesian
2006-04-24, 11:45
Styrkelyftaren Jörgen Ljungberg har åkt fast för dopning. Vid ett test i augusti förra året hade han tio gånger för mycket testosteron i kroppen.

Tjena

z_bumbi
2006-04-24, 11:46
Kanske man ska sluta tävla själv, det löns ju inte?

Sådana där fall gör att jag tappar orken totalt.

Han har ju torskat så kontrollsystemet har gett resultat, mer tester ger färre chanser att komma undan och antalet testa har ju ökat.

Sen får du se till att bli så bra som möjligt och veta att du gjort det ren, mer kan du ju inte göra utom självklart att inspirera andra att också satsa på ren träning. :thumbup:

timoat
2006-04-24, 11:47
Jag började ponera på hur en sport hade varit ifall de släppte löst doping och ev genmanipulation. Om man ser framåt sådär en 30 år i tiden. Vilken typ av "atlet hade det blivit då? Lite skrämmande, obehagligt och mycket spännande!

King Grub
2006-04-24, 11:48
Jag började ponera på hur en sport hade varit ifall de släppte löst doping och ev genmanipulation. Om man ser framåt sådär en 30 år i tiden. Vilken typ av "atlet hade det blivit då? Lite skrämmande, obehagligt och mycket spännande!

Proffsbyggning är ju redan där (undantaget genmanipulation, då). Där förekommer inga tester.

Baan
2006-04-24, 11:49

Ungefär likadant som det ser ut i många sporter idag? Det är ingen som har facit i hand, men dom flesta kommer överens om att i många sporter så är 99.9% dopade, annars når de aldrig till eliten. Då kan man undra vad skillnaden vore om dopingen var fri, om alla ändå kommer undan med doping.

Jag vet att jag generaliserar nu och att det inte gäller alla sporter men wtf.

Baan
2006-04-24, 11:51
Proffsbyggning är ju redan där (undantaget genmanipulation, då). Där förekommer inga tester.

Friidrott då? Jag har läst en del kritik mot jänkarna som sägs inet testa sin idrottare mycket alls, och om det blir tester så vet man att dom kommer.

jwzrd
2006-04-24, 11:53

Grejen är inte prestandaförbättringen som sådan, och den som påstår något annat lurar sig själv, eftersom vi redan idag accepterar t ex amonisyror som stimulerar proteinsyntesen på sätt ingen kost kan göra, proteintillskott, stimulanta osv utan biverkningarna. Det är helt enkelt inte rimligt att man ska behöva riskera allvarliga biverkningar innan man ens har början till en sportmössa att placera sig. Förbudet är mycket bra på så vis.

Hur långt man kommer som dopad ser vi ju redan idag genom att titta på dom som åker fast, eller t ex på WPO. Det är snarare så att det är mycket svårt att veta hur långt man kommer ren eftersom man inte vet vilka som är rena. Personligen skiter jag i vad dom stoppar i sig så länge dom agerar sunt men det är klart negativt att jag för min del inte litar på någon. Särskilt dom som skriker och bråkar högst är misstänkta i mina ögon.

Diggler
2006-04-24, 11:57
Här var det fö hätsk stämning bland vissa. Det är ju lite annorlunda om man är elitidrottsman och börjar bli lite till åren, har lite skador och folk börjar komma ikapp. Är man även bäst eller har vart bäst är det ju hiskeliga krav på en. Fullt förståeligt imho.

Jompi
2006-04-24, 12:04
Pinsamt för sporten *grr*

Skönt att han inte får tävla mer internationellt.

Ralle
2006-04-24, 12:05

När man blir dopingtestad(iaf då jag blev) så ska man skriva ner alla mediciner och kostillskott mm som man har käkat den senaste månaden. Så det är inte så svårt för honom att veta vad han käkat då det finns papper, om han inte redan då ljög det vill säga

Lillgrabben
2006-04-24, 12:08
Se svaret nedan!

Han har ju torskat så kontrollsystemet har gett resultat, mer tester ger färre chanser att komma undan och antalet testa har ju ökat.

Japp, bra att testsystemet funkar.

Synd bara att det ska behöva finnas ett testsystem... Hade det inte funnits dessa preppande typer, hade behovet av tester inte varit av samma vikt! :(

Sen får du se till att bli så bra som möjligt och veta att du gjort det ren, mer kan du ju inte göra utom självklart att inspirera andra att också satsa på ren träning.

Jo förvisso, det har du rätt i. Men det är bara så att det känns så jävla surt att det finns de som tar bort glädjen med idrotten i princip totalt.

bubbe
2006-04-24, 12:18
Har ju vart lite skriverier sen testet togs, har hela tiden hoppats det inte skulle stämma. Jörgen har iaf vart en av dom som jag har sett upp till.

Lillgrabben
2006-04-24, 12:19
Här var det fö hätsk stämning bland vissa.

Det är väl inte så underligt? Det finns de som tävlar / tävlat i samma viktklass som den numer avstängde lyftaren gjorde.... De har lurats på placeringar på rankingen de egentligen skulle ha haft.

Det är ju lite annorlunda om man är elitidrottsman och börjar bli lite till åren, har lite skador och folk börjar komma ikapp.

Kan man inte placera sig bra & ärligt så får man acceptera att man blivit mindre konkurrenskraftig. Det är livets gång & det är bara att acceptera.

Är man även bäst eller har vart bäst är det ju hiskeliga krav på en. Fullt förståeligt imho.

Förståeligt att det finns prestationskrav & att de ibland kan kännas jobbiga, JA.

Absolut INTE förståeligt att det ska till avancerat fusk för att klara kraven på prestation

Fan, bara för att det är möjligt att öka kroppens prestationsförmåga med låt säga 15-20 % betyder det inte att man ska göra det...

PERKELE.

timoat
2006-04-24, 12:20
Jo angående min lilla fantasi om framtidens sporter, var mer att om doping och genmanipulation blev lagligt inom nån ny idrottsgren som blev väldigrt populär och genererade mycket pengar skulle vi börja se helt andra preparat än de vi ser idag. Givetvis är det min fantasi som skenar iväg. Om man lyfte fram doping och gen man. som fördelar istället. Förstår ni vad jag menar? Säg tex att en avart av Pride startade där deltagarna kunde operera in metall i knogarna och skydd på smalbenen, eller göra sig abnormt starka i armarna/axlarna. Eller kanske höjdhopp där man manupulerat generna så fler och starkare benmuskulatur utvecklade, och de tävlande kunde hoppa 5-10 meter. Jag säger än en gång att detta är min fantasi som skenar iväg, så jag behöver inte höra snusförnuftiga fantasilösa "detta är omöjligt pga bla bla bla"
Bara en kul tanke att genmanipulerade bestar framodlade för ett enda syfte äntrar arenan!

Deceiver85
2006-04-24, 12:20
Fan vad sunkigt...

bubbe
2006-04-24, 12:21
Fan, bara för att det är möjligt att öka kroppens prestationsförmåga med låt säga 15-20 % betyder det inte att man ska göra det...

PERKELE.

Han borde ha lagt av när han tyckte sig behöva extra testo för att kunna tävla. Då hade han slutat som en hjälte, nu är det bara tråkigt.

Styrkebyggare
2006-04-24, 12:22
Mycket mycket tråkigt och stor skada...

"Vad var det jag sa - mekanismen" - har redan genererat stoff som kommer att ligga sporten i fatet i många år.

Innan man jämför med BB skall man dock veta vad man pratar om. Elitlyftarna i svensk SL testas i storleksordningen 3-4 ggr per år, samt finns med på den s.k. 40-listan där man är skyldig att uppge ett antal tider per vecka där man kan nås för att avlämna spontana dopingtest. Detta ger uppenbarligen resultat, vilket är bra.

OggeP
2006-04-24, 12:25
Jag kan inte annat säga än att det är beklagligt. :(

LSR
2006-04-24, 12:26
Mycket, mycket tragiskt..
Hoppas verkligen att det Ljungberg säger stämmer.
Det verkar rätt meningslöst att dopa sig när man vet att man testas så ofta som i SL, det är lite som att använda trampolin i höjdhopp och tro att ingen skall se..

Jag vill inte tro att en så sympatisk och rutinerad lyftare som Ljungberg skulle göra något så klantigt, han har i mina ögon alltid varit en person som visat att man kan komma mycket lång ren...

A.Pahkamaa
2006-04-24, 12:28
Här var det fö hätsk stämning bland vissa. Det är ju lite annorlunda om man är elitidrottsman och börjar bli lite till åren, har lite skador och folk börjar komma ikapp. Är man även bäst eller har vart bäst är det ju hiskeliga krav på en. Fullt förståeligt imho.

Ditt resonemang känns lite ologiskt. Varför skulle Jörgen, som varit sveriges bästa lyftare under många år, riskera allt på grund av att konkurrenterna börjar närma sig honom resultatmässigt? Hade han varit orolig för att få spö så skulle han helt enkelt kunnat sluta tävla, och blivit ihågkommen som en hjälte. Nu kommer han istället alltid bli ihågkommen som den idiot och fuskare som han är. Hoppas han förstår hur mycket han förstört för allt vad svensk styrkelyft heter.

Jag tror inte detta var första gången han stack sprutan röven, det finns enligt mig ingen vettig förklaring till varför han skulle börja fuska först när han nått toppen. Detta har säkert pågått i flera år, dom hade nog bara tur som testade honom på rätt dag. Man börjar ju undra hur många andra som lyckats komma undan med fuskandet om Jörgen klarat det under så lång tid...

Från Nerikes Allehanda:
"Han stöttades av sina lagkamrater i ÖKK."

Hur fan kan dom stötta honom? Hade det vart en mindre framgång lyftare från klubben som åkt dit så hade han nog inte behandlats likadant...

jwzrd
2006-04-24, 12:29
Jo angående min lilla fantasi om framtidens sporter, var mer att om doping och genmanipulation blev lagligt inom nån ny idrottsgren som blev väldigrt populär och genererade mycket pengar skulle vi börja se helt andra preparat än de vi ser idag. Givetvis är det min fantasi som skenar iväg. Om man lyfte fram doping och gen man. som fördelar istället. Förstår ni vad jag menar? Säg tex att en avart av Pride startade där deltagarna kunde operera in metall i knogarna och skydd på smalbenen, eller göra sig abnormt starka i armarna/axlarna. Eller kanske höjdhopp där man manupulerat generna så fler och starkare benmuskulatur utvecklade, och de tävlande kunde hoppa 5-10 meter. Jag säger än en gång att detta är min fantasi som skenar iväg, så jag behöver inte höra snusförnuftiga fantasilösa "detta är omöjligt pga bla bla bla"
Bara en kul tanke att genmanipulerade bestar framodlade för ett enda syfte äntrar arenan!

Tricket är det att jag tror vi ser sånt redan idag, kanske inte just genmanipulation. Det som är intressant är väl kanske att dopning inte verkar "räcka" för mindre "genetiskt begåvade" atleter för att slå dom allra bästa, alltså dom som verkligen VILL samtidigt som dom verkligen kan.

jwzrd
2006-04-24, 12:31
Ditt resonemang känns lite ologiskt. Varför skulle Jörgen, som varit sveriges bästa lyftare under många år, riskera allt på grund av att konkurrenterna börjar närma sig honom resultatmässigt? Hade han varit orolig för att få spö så skulle han helt enkelt kunnat sluta tävla, och blivit ihågkommen som en hjälte. Nu kommer han istället alltid bli ihågkommen som den idiot och fuskare som han är. Hoppas han förstår hur mycket han förstört för allt vad svensk styrkelyft heter.

Jag tror inte detta var första gången han stack sprutan röven, det finns enligt mig ingen vettig förklaring till varför han skulle börja fuska först när han nått toppen. Detta har säkert pågått i flera år, dom hade nog bara tur som testade honom på rätt dag. Man börjar ju undra hur många andra som lyckats komma undan med fuskandet om Jörgen klarat det under så lång tid...

Från Nerikes Allehanda:

Hur fan kan dom stötta honom? Hade det vart en mindre framgång lyftare från klubben som åkt dit så hade han nog inte behandlats likadant...

Men ffs, han är väl fortfarande samma Jörgen Ljungberg som de allra flesta verkar tycka mycket om? Dom stöttar honom för att dom tycker att han är en bra skit, är det svårt för dig att förstå?

-AG-
2006-04-24, 12:33
Han borde ha lagt av när han tyckte sig behöva extra testo för att kunna tävla. Då hade han slutat som en hjälte, nu är det bara tråkigt.

För 15 år sen då eller?

För övrigt kan man väl bara säga att det är bra att han åker dit, men att han klarat sig så här länge visar väl bara att det går att smygkura även för eliten och klara sig länge. Tyvärr.

jwzrd
2006-04-24, 12:34
För 15 år sen då eller?

För övrigt kan man väl bara säga att det är bra att han åker dit, men att han klarat sig så här länge visar väl bara att det går att smygkura även för eliten och klara sig länge. Tyvärr.

Du sitter på något slags insider-information?

A.Pahkamaa
2006-04-24, 12:34
Men ffs, han är väl fortfarande samma Jörgen Ljungberg som de allra flesta verkar tycka mycket om? Dom stöttar honom för att dom tycker att han är en bra skit, är det svårt för dig att förstå?

Ja, hade någon i min klubb åkt dit för fusk så hade jag inte suttit och tyckt synd om honom. Skulle enbart vara förbannad och känna mig lurad, Jörgen har gått bakom ryggen på hela föreningen och dragit klubbens namn i smutsen.

jwzrd
2006-04-24, 12:35
Ja, hade någon i min klubb åkt dit för fusk så hade jag inte suttit och tyckt synd om honom. Skulle enbart vara förbannad och känna mig lurad, Jörgen har gått bakom ryggen på hela föreningen och dragit klubbens namn i smutsen.

Ja visst, men det är du.

timoat
2006-04-24, 12:35
Finns det nån chans att tex hans PT har gett honom det utan hans vetskap då?

jwzrd
2006-04-24, 12:36
Finns det nån chans att tex hans PT har gett honom det utan hans vetskap då?

Hans PT?

A.Pahkamaa
2006-04-24, 12:36
Ja visst, men det är du.

Vem ska jag utgå från om inte mig själv?

timoat
2006-04-24, 12:37
De flesta elitidrottare har väl en personlig tränare/kostrådgivare?

jwzrd
2006-04-24, 12:37
Vem ska jag utgå från om inte mig själv?

Ibland kan man se förbi vissa saker för att inte stöta bort precis allt och alla som inte har samma ideal. Du får skilja på sport/sportprestation/lag/regler och personrelationer. Jag har sett tidigare att det är omöjligt för dig att göra det, men i ÖKK kanske man kan. Vem vet.

jwzrd
2006-04-24, 12:38

Men inte fan sitter dom och matar sina atleter.

-AG-
2006-04-24, 12:39

Det finns också de som tyckt att "han är en bra skit" men nu ändrat uppfattning... grundläggande är väl hur man igentligen ser på folk som ljugit en rakt upp i ögonen och spelat ett orent spel.

jwzrd
2006-04-24, 12:40
Det finns också de som tyckt att "han är en bra skit" men nu ändrat uppfattning... grundläggande är väl hur man igentligen ser på folk som ljugit en rakt upp i ögonen och spelat ett orent spel.

Ja det är tydligt.

z_bumbi
2006-04-24, 12:40

Nej.

timoat
2006-04-24, 12:41
Men inte fan sitter dom och matar sina atleter.

Givetvis inte men de kanske preparerar vissa måltider till dem och ger dem diverse "vitamin"piller?

Papi
2006-04-24, 12:42
Det är nästan så man tycker att de kan släppa dopningen fri. Man kan ju inte lita på att folk tagit sina världsrekord rena, om de åker dit några år senare.
Jag tror de flesta elitidrottare i sporter som friidrott, simning, cykling osv också är dopade rakt av. Är det en slump att australiensiska simlandslaget är oanträffbara när det är dags för dopningkontroller? På "träningsläger" på hemlig ort ute i bushen så att de får vara ifred... *rolleyes*

Minns ni hypen kring Ludmila Engquist när hon besegrade cancern och vann inomhus-VM eller var det var? Hyllningsprogram i TV om hennes liv och karriär och bragdmedlaj och fan vet vad. Sen åker hon dit för dopning i Bob??
Helt plötsligt nämns hennes namn aldrig i sportsammanhang i media. Det kan ju inte finnas någon som tror att hon tog sina medaljer i friidrott ren längre.
Kunde hon ha döljt detta för sin man som också var hennes tränare? Inte troligt...

Det får en (mig iaf) att undra över dagens atleter. Karolina Kluft t ex, är hon så jäkla helylle som hon försöker verka?
Är det möjligt att göra come-back så snabbt som Kajsa Bergqvist gjorde efter avsliten hälsena och hoppa 2.08 ? Var det inte Henrik Larsson som spelade match sex veckor efter att ha fått benet helt avslaget (rätta mig om jag har fel)?
Jag spekulerar bara förstås. Hoppas ingen tar illa upp och tror att jag anklagar dessa för dopning, jag är uppriktigt nyfiken bara (och cynisk för den delen). ;)

jwzrd
Givetvis inte men de kanske preparerar vissa måltider till dem och ger dem diverse "vitamin"piller?

Men ffs, det här är sverige, inte östtyskland 1983.

-AG-

Nej, inte styrkelyftare - de flesta är sin egen tränare, förutom ungdomar och juniorer.

RajtanTajtan
2006-04-24, 12:49
Det var synd att han torskade, men det är inte steroiderna som skiljer honom från de allra flesta på elitnivå, utan det vara bara att just han råkade vara mer påpassad och hade otur.

Sluta hyckla för helvete.

aitamaa
2006-04-24, 12:53

Nä lugna dig nu.. nog vet han vad han satt i sig och inte.

Det är som att försvara en pundare som torskar på pissprov

" han kanske föll med näsan i tjackpåsen och således fick i sig pulvret.." *rolleyes*

A.Pahkamaa
2006-04-24, 12:53
Det var synd att han torskade, men det är inte steroiderna som skiljer honom från de allra flesta på elitnivå, utan det vara bara att just han råkade vara mer påpassad och hade otur.

Det är såna som du som får en att undra varför man ens orkar tävla...
Tror du på allvar att man inte kan nå toppen i sverige utan att fuska?
(Att nå toppen internationellt är en helt annan sak)

RajtanTajtan
2006-04-24, 12:54
Det är såna som du som får en att undra varför man ens orkar tävla...
Tror du på allvar att man inte kan nå toppen i sverige utan att fuska?
(Att nå toppen internationellt är en helt annan sak)

Ställ den frågan till din tränare när du tittar honom djupt i ögonen.

timoat
2006-04-24, 12:55
Ok grapps, jag spekulerar bara!!

Börje H
2006-04-24, 12:57

Men va faan, lägg ner den där attityden. Det är ju den som skadar idrotten och gör att folk i allmänhet, och wannabies i synnerhet, tror att det inte gör att göra bra resultat drogfri!

RajtanTajtan
2006-04-24, 13:00
Men va faan, lägg ner den där attityden. Det är ju den som skadar idrotten och gör att folk i allmänhet, och wannabies i synnerhet, tror att det inte gör att göra bra resultat drogfri!

Ska jag sitta här och säga att Jörgen är ett preppande undantag? Att det var märkligt att de råkade ta just den ende som fuskar?

Jag kan gå med på att vara tyst, men kommer aldrig nånsin delta i hycklarkören.

NiXPhoenix
2006-04-24, 13:01

Håller med, han kan ju ha börjat dopa sig först på senare dar.
Vet inte hur lätt det är att klara sig igenom dopingkontroller trots att man borde fastna, men resonemanget att han började knapra för att hålla sig kvar på toppen låter rimligt i mina öron.

Noodles
2006-04-24, 13:06
Det är förbannat tråkigt och jag förstår att många som håller på med SL blir besvikna. Jag hade noll koll på vilka som höll på med SL för ett par år sedan och Jörgen Ljungberg var den första profilen jag läste om. Det är extra jävligt när stora namn dopar sig eftersom de får vara symboler för en hel sport.

Är det någon som vet vad som händer med hans resultat nu? Kan vissa strykas om han misstänks ha dopat sig tidigare?

Lillgrabben
2006-04-24, 13:10
Det är förbannat tråkigt och jag förstår att många som håller på med SL blir besvikna. Jag hade noll koll på vilka som höll på med SL för ett par år sedan och Jörgen Ljungberg var den första profilen jag läste om. Det är extra jävligt när stora namn dopar sig eftersom de får vara symboler för en hel sport.

Är det någon som vet vad som händer med hans resultat nu? Kan vissa strykas om han misstänks ha dopat sig tidigare?

Alla resultat gjorda efter en idrottsman testat positivt för doping ska strykas. Stryks de inte är systemet totalt värdelöst.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:11
Ställ den frågan till din tränare när du tittar honom djupt i ögonen.

Om du hade haft nån aning vad du pratar om så hade du nog uttryckt dig annorlunda. Jag frågar igen, tror du på allvar att man inte kan nå toppen i sverige utan att fuska? Jag påstår väl för fan inte att hela SL sverige är rent, det tror jag inte någon här inne har gjort.

RajtanTajtan
2006-04-24, 13:16
Om du hade haft nån aning vad du pratar om så hade du nog uttryckt dig annorlunda. Jag frågar igen, tror du på allvar att man inte kan nå toppen i sverige utan att fuska? Jag påstår väl för fan inte att hela SL sverige är rent, det tror jag inte någon här inne har gjort.

Självklart finns det fysiologiska undantag.

jwzrd
2006-04-24, 13:22

Hur många av dom 15 bästa lyftarna i sverige tror du dopar sig?

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:25
Självklart finns det fysiologiska undantag.

Jepp, alla som är bättre än en själv är antingen genetiska freaks eller så dopar dom sig :thumbup:

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:25
Hur många av dom 15 bästa lyftarna i sverige tror du dopar sig?

Färre än 15

Vad tror du själv?

RajtanTajtan
2006-04-24, 13:28
Jepp, alla som är bättre än en själv är antingen genetiska freaks eller så dopar dom sig :thumbup:

Nej, för är man en av sveriges starkaste män, så är man inte bara bättre än jag, utan man är även ett fysiologiskt undantag. Om man nu är ren.

jwzrd
2006-04-24, 13:29

Nu är du dum och orättvis. Det går att diskutera ett ämne utan att blanda in sig själv.

RajtanTajtan
Färre än 15

Vad tror du själv?

Fegt svar från en kille som vill verka övertygad om att sporten är mer ren än smutsig.

jwzrd
Färre än 15

Vad tror du själv?

Chocka oss med ett seriöst svar så ska du också få ett.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:35
Nej, för är man en av sveriges starkaste män, så är man inte bara bättre än jag, utan man är även ett fysiologiskt undantag. Om man nu är ren.

Klart det krävs vissa förutsättningar för att bli bra, men allt för ofta så skyller folk på det ena och det andra när dom själva inte lyckas.

Nu är du dum och orättvis. Det går att diskutera ett ämne utan att blanda in sig själv.

På vilket sätt har jag blandat in mig själv?

Fegt svar från en kille som vill verka övertygad om att sporten är mer ren än smutsig.

Varför ska jag gå omkring och anklaga folk?
Om det är någon som ska svara på frågan är det väl ni som är bombsäkra på att alla preppar.

Chocka oss med ett seriöst svar så ska du också få ett.

se svaret till rajtantajtan

RajtanTajtan
2006-04-24, 13:42
Klart det krävs vissa förutsättningar för att bli bra, men allt för ofta så skyller folk på det ena och det andra när dom själva inte lyckas.

Varför ska jag gå omkring och anklaga folk?
Om det är någon som ska svara på frågan är det väl ni som är bombsäkra på att alla preppar.

se svaret till rajtantajtan

Blir man starkare av att ta steroider? Kommer ökningarna mycket snabbare? Går det att undkomma tester?

Om du svarat ja på 3 av 3 möjliga, så bör du nog ta dig en funderare.
För vi pratar ju faktiskt om en sport där det i stort sett bara handlar om just det som steroiderna är bäst på, nämligen att generera styrka. Jag vill poängtera att jag inte anklagar eller dömer alla, men jag vet ju hur det mestadels ser ut.

Tror du världens starkaste man, verkligen är just världens starkaste Man?

jwzrd
2006-04-24, 13:45

Du ser väl vilket inlägg jag quotat? Sen sa jag "sig", inte "dig". Du antog direkt att rajtan tänkte på sin egen brist på framgång när han pratade om doping i SL-toppen. Därav min kommentar till DIG om att resonemang inte alls behöver utgå ifrån en själv.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:50
Blir man starkare av att ta steroider? Kommer ökningarna mycket snabbare? Går det att undkomma tester?

Om du svarat ja på 3 av 3 möjliga, så bör du nog ta dig en funderare.
För vi pratar ju faktiskt om en sport där det i stort sett bara handlar om just det som steroiderna är bäst på, nämligen att generera styrka. Jag vill poängtera att jag inte anklagar eller dömer alla, men jag vet ju hur det mestadels ser ut.

Tror du världens starkaste man, verkligen är just världens starkaste Man?

Som jag sagt tidigare, det är ingen som påstått att SL sverige är helt rent.

Världens starkaste man as in strongman? Knappast, dom testat väl inte ens?
Världens starkaste lyftare in om IPF? Knappast, synen på doping i vissa länder säger väl allt...

A.Pahkamaa
2006-04-24, 13:52
Du ser väl vilket inlägg jag quotat? Sen sa jag "sig", inte "dig". Du antog direkt att rajtan tänkte på sin egen brist på framgång när han pratade om doping i SL-toppen. Därav min kommentar till DIG om att resonemang inte alls behöver utgå ifrån en själv.

Okej, då hänger jag med.

jwzrd
2006-04-24, 13:55
Okej, då hänger jag med.

Ska jag vara ärligt med dig så ser jag på SL-utrustning som du ser på doping. Det finns inget sätt för mig att åstakomma något i SL utan att byta från knäböj, bänkpress och marklyft till dräktnig, tröjpress och dräktdrag.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 14:00
Ska jag vara ärligt med dig så ser jag på SL-utrustning som du ser på doping. Det finns inget sätt för mig att åstakomma något i SL utan att byta från knäböj, bänkpress och marklyft till dräktnig, tröjpress och dräktdrag.

Kom till umeå och tävla raw då, en bra chans att visa att det finns ett rejält intresse för tävling på lika vilkor.

Jag är inte heller något större fan av utrustningen...

Jacksatan
2006-04-24, 14:04

Är man en av sveriges starkaste män så är man ett fysiologiskt undantag ÄVEN om man är dopad. Det finns 100tals runtom i Sverige som trycker ordentligt och inte kommer över 150kg i bänk eller 200 i böj.

jwzrd
2006-04-24, 14:04
Kom till umeå och tävla raw då, en bra chans att visa att det finns ett rejält intresse för tävling på lika vilkor.

Jag är inte heller något större fan av utrustningen...

Det är lite långt att åka från helsingborg, men jag ska försöka hålla ögonen öppna. Alltså det stör mig just nu inte särskillt mycket eftersom jag precis börjat, jag blir ägd raw också. Men det är bra sjukt att man får använda utrustning som ger 100kg+ totalt. Hundra jävla kilo.

aliquis
2006-04-24, 14:07

Jaja, trist för sporten...Han har ju visst blivit testad över 100 ggr förr och det har ju aldrig varit något, så varför skulle han ha reagerat annorlunda den där gången?

Det var visst så att proverna togs hemma hos honom, och han hade "kissat blankt" eller vad det kallades (för låg koncentration av urinen?) så proven var inte godkända, han bad att få göra om det igen men de som tog proverna "hade inte tid", han erbjöd sig att åka in till var det nu var och lämna ett nytt, men det fick han väl inte. Dessutom visade det sig senare att mätutrustningen inte hade blivit kalibrerad före mätningen. Man skulle visst få ett svar inom 5 veckor också (vilket inte har något med något att göra utöver att det är synd att det tog sådan tid att få veta om det för honom själv.)

Men jag antar att med "rätt urinkoncentrationer" så skulle mätvärdet bara ha blivit ännu högre? Eller? Det är väl därför de inte tillåter för utspätt urin? Var något med att reservprovet inte fanns heller.

Tråkigt för Jörgen hur som helst, och trist vare sig han själv hade tagit något eller om det nu är någon annan som har tillsatt något till hans grejer för att jävlas, om proverna har förväxlats, eller något liknande.

aliquis
2006-04-24, 14:11
Han menade även att om han nu hade haft något att oroa sig för så hade han ju kunnat smita ifrån istället för att ställa upp på testet.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 14:15
Det är lite långt att åka från helsingborg, men jag ska försöka hålla ögonen öppna. Alltså det stör mig just nu inte särskillt mycket eftersom jag precis börjat, jag blir ägd raw också. Men det är bra sjukt att man får använda utrustning som ger 100kg+ totalt. Hundra jävla kilo.

Ni Danskar ska då alltid gnälla på avståndet, är ju bara 2/3 upp i landet du ska :D

Ja utrustningen är sjuk, men det får vi ta i en annan tråd tror jag.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 14:16
Han menade även att om han nu hade haft något att oroa sig för så hade han ju kunnat smita ifrån istället för att ställa upp på testet.

Nja, det köper jag inte riktigt, att smita från test leder också till avstängning...

jwzrd
2006-04-24, 14:17
Ni Danskar ska då alltid gnälla på avståndet, är ju bara 2/3 upp i landet du ska :D

Ja utrustningen är sjuk, men det får vi ta i en annan tråd tror jag.

Men ffs, jag är inte gjord av stålar.

A.Pahkamaa
2006-04-24, 14:21
Men ffs, jag är inte gjord av stålar.

Cykla upp och ställ upp i 90 kg :naughty:

Fatalist
Detta ser inte ALLS bra ut för Sveriges framtida trovärdighet... Suck :(

Man kan vara emot doping och samtidigt inse hur det ser ut på elitnivån idag, sympatisera med honom och sympatisera med förbundet.

EDIT: jag kan sympatisera med narkomaner utan att döma dom för olagligheter dom gör/gjort.

Öppensinnigt... :thumbup:

aliquis
Det är just det jag inte riktigt tror på, men visst det här blir ju som att diskutera religion, det går ju inte direkt ha någon fakta för något påstående, vare sig att det är många eller få dopade.

Jag kan gå med på att det inte är lika många, men jag tror det är fler än 10-20%. Å andra sidan så tänker jag också att det är dom tyngre killarna som presterar dom riktigt brutala vikterna på elitnivå, men jag tror även det finns en viss förankring bland dom som inte väger så mycket men ändå lyfter inte långt ifrån 100kg-klasserna.

Sen tycker jag inte 10-20% är helt verklighetsfrämmande, dom jag pratat med snackar i promille alltså, så det är inte riktigt samma sak.Med tanke på hur lite koll flera i klubben verkar ha på kost och grejer är jag grymt tveksam till att många eller ens någon skulle dopa sig, om man nu vill "optimera" sådana grejer varför inte göra det på alla nivåer? Jag tror de flesta bara tränar.

aliquis
2006-04-24, 14:22
Nja, det köper jag inte riktigt, att smita från test leder också till avstängning...Jag uppfattade det som att det leder till en varning?

Tyvärr var jag inte med hela tiden och hörde inte allt, jag snackade mest med folk efteråt och läste det killen från NA skulle skriva.

jwzrd
2006-04-24, 14:24
Cykla upp och ställ upp i 90 kg :naughty:

Jag väger nästan 90kg igen efter senaste sjukfrånvaron, så det får bli tillsammans med dig i 75:an :/

aliquis
2006-04-24, 14:25
Då tror jag att han agerat annorlunda, nu får man en känsla av att han rycker lite på axlarna och försöker släta över det så gott det går.Och den känslan grundar du på?

aliquis
2006-04-24, 14:33

Från Nerikes Allehanda:

Hur fan kan dom stötta honom? Hade det vart en mindre framgång lyftare från klubben som åkt dit så hade han nog inte behandlats likadant...Om han nu verkligen skulle ha tagit något medvetet, är det då inte lite orutinerat att göra det vid ett tillfälle då det riskerar att upptäckas? Det har ju aldrig varit positivt förr? Hur kan du säga "så lång tid" utan att veta hur länge det skulle ha pågått?

Klubben som sådan har valt att stötta honom (inte fenomenet doping utan personen ljungberg.)

bluelight
2006-04-24, 14:38
Om provet var för blaskigt och inte kalibrerat osv osv, hur kan dom då godkänna provet? Spelar ju ingen roll om han har 0,1 i testo eller 250, testet är ogiltigt, låt karln göra ett nytt.

Metal_boy_
2006-04-24, 14:38
Haha, typiska kommentarer nu:

"men han som verkade så trevlig"

*screwy*

aliquis
2006-04-24, 14:39
Ska jag vara ärligt med dig så ser jag på SL-utrustning som du ser på doping. Det finns inget sätt för mig att åstakomma något i SL utan att byta från knäböj, bänkpress och marklyft till dräktnig, tröjpress och dräktdrag.:thumbup:

jwzrd
2006-04-24, 14:40
Om provet var för blaskigt och inte kalibrerat osv osv, hur kan dom då godkänna provet? Spelar ju ingen roll om han har 0,1 i testo eller 250, testet är ogiltigt, låt karln göra ett nytt.

Kanske borde du välja dina källor bättre?

aliquis
2006-04-24, 14:41
Om provet var för blaskigt och inte kalibrerat osv osv, hur kan dom då godkänna provet? Spelar ju ingen roll om han har 0,1 i testo eller 250, testet är ogiltigt, låt karln göra ett nytt.I alla andras ögon kommer han ju ändå ses som en fuskare även om testet skulle ogiltigförklaras.

bubbe
2006-04-24, 14:42
Om han nu verkligen skulle ha tagit något medvetet, är det då inte lite orutinerat att göra det vid ett tillfälle då det riskerar att upptäckas? Det har ju aldrig varit positivt förr? Hur kan du säga "så lång tid" utan att veta hur länge det skulle ha pågått?

Klubben som sådan har valt att stötta honom (inte fenomenet doping utan personen ljungberg.)

Att vägra/utebli från ett prov = dopingavstängd.

Om han uteblivit så hade han klassats automatiskt som dopad, medans om man testar så finns ju möjligheten att han kunde ha klarat det genom att nivåerna hade sjunkit under gränsvärden (kanske har gjort så innan?) OBS ren spekulation!

aliquis
2006-04-24, 14:45
Att vägra/utebli från ett prov = dopingavstängd.

Om han uteblivit så hade han klassats automatiskt som dopad, medans om man testar så finns ju möjligheten att han kunde ha klarat det genom att nivåerna hade sjunkit under gränsvärden (kanske har gjort så innan?) OBS ren spekulation!Ok, då föll "hade kunnat smita"-argumentet.

Och jo, jag uppfattade det som att testosteronnivån sjönk fort, det är väl det som gör att ena testet visade 68 och det andra 40 när de har tagits med en halvtimmes mellanrum? Någon insatt som kanske kan förklara hur det fungerar med just testosteron? Vilka värden man normalt har, var gränsen (6.0) går, och hur högt man "brukar ha" om man dopar sig?

jwzrd
2006-04-24, 14:45
Det finns ju ett problem i det fall där det är så att han medvetet dopat sig och sen försöker lägga skulden på kosttillskott. Det kommer att leda till en risig debatt om kosttillskott igen och skapa problem för oss alla i princip. "Är inte det där doping?" när man sveper en proteindrink i fikarummet, konstiga "folket rasar - bort med dopingpulvren" på aftonbladet och liknande.

jwzrd
2006-04-24, 14:47
Ok, då föll "hade kunnat smita"-argumentet.

Och jo, jag uppfattade det som att testosteronnivån sjönk fort, det är väl det som gör att ena testet visade 68 och det andra 40 när de har tagits med en halvtimmes mellanrum? Någon insatt som kanske kan förklara hur det fungerar med just testosteron? Vilka värden man normalt har, var gränsen (6.0) går, och hur högt man "brukar ha" om man dopar sig?

6.0 är inte någon nivå utan ett förhållande mellan testosteron och epitestosteron. Det värdet är 1.0 på 99.999999% av befolkningen, men när man tar dopingprov så tillåts ändå så pass höga värden som 6.0 just för att man inte ska skapa rabalder varje gång ett freak pissar 2.0. Det finns kanske ett halv dussin personer på jorden som naturligt har ett så knepigt förhållande som 6.0 (eller över).

bubbe
2006-04-24, 14:48

Kan inte riktigt hålla med där! jag ser inte doping som ett sätt att tävla, hur mycket utrustningen än krånglar till saker och ting. Fast som sagt nu är detta inte en utrustningstråd, utan ville bara säga att jag ser en stor skillnad mellan doping och utrustning.

jwzrd
2006-04-24, 14:49
Kan inte riktigt hålla med där! jag ser inte doping som ett sätt att tävla, hur mycket utrustningen än krånglar till saker och ting. Fast som sagt nu är detta inte en utrustningstråd, utan ville bara säga att jag ser en stor skillnad mellan doping och utrustning.

Men utgångspunkten för ett stycke Normal Man/Kvinna är odopad outrustad. För att därifrån ta sig till toppen krävs utrustning. Det går att resonera liknande kring dopingmedel.

bubbe
2006-04-24, 14:51
6.0 är inte någon nivå utan ett förhållande mellan testosteron och epitestosteron. Det värdet är 1.0 på 99.999999% av befolkningen, men när man tar dopingprov så tillåts ändå så pass höga värden som 6.0 just för att man inte ska skapa rabalder varje gång ett freak pissar 2.0. Det finns kanske ett halv dussin personer på jorden som naturligt har ett så knepigt förhållande som 6.0 (eller över).

eddie bengtsson hade väl lite skumma värden?

aliquis
2006-04-24, 14:52
Men utgångspunkten för ett stycke Normal Man/Kvinna är odopad outrustad. För att därifrån ta sig till toppen krävs utrustning. Det går att resonera liknande kring dopingmedel.Precis, det "går inte" att bli bäst i SL utan utrustning likväl som att det "inte går" att bli bäst i kroppsbyggning utan doping.

jwzrd
2006-04-24, 14:54

Jag vill inte kissa på honom men det är många som pratar bajs också.

Big_Vik
2006-04-24, 15:30

Jag är förvånad för att jag träffat honom och uppfattar honom som en trevlig icke-preppig hest som engagerade sig mot just doping.

Yankeee
2006-04-24, 15:32
Jag är förvånad för att jag träffat honom och uppfattar honom som en trevlig icke-preppig hest som engagerade sig mot just doping.

Ja men vad fan, så är ju tamejfan varenda bb:are och sl:are. MAT OCH POTATIS ÄTER JAG, DOPING ÄR FÖR KÄRRINGAR HEHE, SKA VI TA EN BILD NÄR JAG GÖR TUMMEN UPP OCH LER FALSKT? *EHEHEHE*

Mehdi
2006-04-24, 15:33
Ja men vad fan, så är ju tamejfan varenda bb:are och sl:are. MAT OCH POTATIS ÄTER JAG, DOPING ÄR FÖR KÄRRINGAR HEHE, SKA VI TA EN BILD NÄR JAG GÖR TUMMEN UPP OCH LER FALSKT? *EHEHEHE*

HAHAH!

Herkulez
2006-04-24, 16:05
jo han hade lite väl höga värden, men dom kom fram till att han hade det naturligt (den mannen är stor, växte som en gris i tonåren).

du menar väl brottaren E.B?

jwzrd
2006-04-24, 16:07
jo han hade lite väl höga värden, men dom kom fram till att han hade det naturligt (den mannen är stor, växte som en gris i tonåren).

du menar väl brottaren E.B?

Grejen är att det är skillnad på höga värden och en hög kvot. Någon som dopar sig, går av och sen låter testa sig kanske 2-3 veckor efter kommer att ha en hög kvot, men nära 0 i serum testosteron. Siffran 6.0 i T:E-kvoten säger bara att det är 6x mer T än E.

Herkulez
2006-04-24, 16:17
har för mig jag minns siffran 7, måste varit den där TE kvoten. var så länge sen det hände.

jwzrd
2006-04-24, 16:19
har för mig jag minns siffran 7, måste varit den där TE kvoten. var så länge sen det hände.

Jag minns det hur som helst. Eddie har ett speciellt utseende också, han ser fan ut som en testobiff man får smörj av om man snor hans lunch typ. Jag har aldrig träffat honom personligen dock.

Nitrometan
2006-04-24, 16:28
Japp. T/E-kvot på 2,0 och ovanligt höga värden på fler hormoner.

En T/E-kvot på 68,1 och sen en på 40,1 får man inte utan att ha stoppat i sig nåt. Kanske nyss hade skjutit nåt i skinkan?

Fatalist
2006-04-24, 16:31

En T/E-kvot på 68,1 och sen en på 40,1 får man inte utan att ha stoppat i sig nåt. Kanske nyss hade skjutit nåt i skinkan?

Det kan inte vara ett plötsligt bortfall av epitestoseron av någon anlednign som orsakat det?

jwzrd
2006-04-24, 16:33
Det kan inte vara ett plötsligt bortfall av epitestoseron av någon anlednign som orsakat det?

Då skulle man inte använda den metoden för att testa om det var så att epitestosteronet plötsligt försvinner och lämnar 1 68:del kvar.

Nitrometan
2006-04-24, 16:38
Såg att Jörgen försökte skylla på att frakometern skulle ha varit okalibrerad. Eller heter det refraktometer? Whatever. Man mäter densiteten på urinen med den.

Det råkade jag utför en gång när jag pissade. Första provet jag lämnade trodde de var för utspätt. Eftersom det hade varit en lång tävlingsdag och jag hade druckit mycket kändes det rimligt. Men när alla prover de tog var för utspädda så kalibrerade de om instrumentet (tog ca. 30 sekunder). Sen kollade de alla proverna igen. Då var alla utom ett OK. Han fick pissa igen.

Bra för mig för det var inte så lätt att bli pissenödig på beställning utan att dricka så mycket att urinen blir för utspädd.

mangemani
2006-04-24, 16:39
menas det här att han ej kommer till sundsvall för att tävla?

jwzrd
2006-04-24, 16:40
Såg att Jörgen försökte skylla på att frakometern skulle ha varit okalibrerad. Eller heter det refraktometer? Whatever. Man mäter densiteten på urinen med den.

Det råkade jag utför en gång när jag pissade. Första provet jag lämnade trodde de var för utspätt. Eftersom det hade varit en lång tävlingsdag och jag hade druckit mycket kändes det rimligt. Men när alla prover de tog var för utspädda så kalibrerade de om instrumentet (tog ca. 30 sekunder). Sen kollade de alla proverna igen. Då var alla utom ett OK. Han fick pissa igen.

Bra för mig för det var inte så lätt att bli pissenödig på beställning utan att dricka så mycket att urinen blir för utspädd.

Det är inte så svårt att råka ut för det där utan att dricka vidare mycket också. Jag lämnade prov en gång under en period då jag jobbade mycket och drack massor av kaffe. Dom frågade mig om jag spätt ut provet (det var inte så hårda kontroller, jag pissade i burken själv på muggen).

Nitrometan
2006-04-24, 16:40
menas det här att han ej kommer till sundsvall för att tävla?
Han är avstängd från 2:a April.

Do the math.

Vad är det för tävling?

mangemani
2006-04-24, 16:41
Han är avstängd från 2:a April.

Do the math.

Vad är det för tävling?

damn=(.

det är en tävling som andreas johansson tydligen har arangerat här i s-vall.

Baan
2006-04-24, 16:48
Med tanke på hur lite koll flera i klubben verkar ha på kost och grejer är jag grymt tveksam till att många eller ens någon skulle dopa sig, om man nu vill "optimera" sådana grejer varför inte göra det på alla nivåer? Jag tror de flesta bara tränar.

Du tänker logiskt nu, inte hur det ligger till. Varför skulle det vara en regel att alla som dopar sig har grym koll på träning och kost? Det stämmer inte i praktiken. Det finns ju massvis med killar som dopar sig som fan som har sämre koll än mig på kosten, men som ändå dopar sig. Det finns ju ingen gräns där man tänker "nu kan jag tillräckligt om kost&träning, dags för steroider". Det är heller ingen regel att man blir jätteintresserad av kolhydrater bara för man preppar.

stefannn
2006-04-24, 16:51
:thumbup: kunde inte sagt det bättre

Herkulez
2006-04-24, 16:52

han blev väl frikänd så då räknas han ändå som oskyldig.

Baan
2006-04-24, 16:56
han blev väl frikänd så då räknas han ändå som oskyldig.

Man får väl spekulera? :booty:

Bonnie
2006-04-24, 17:12
Det är en strongman tävling. Det är väl i princip upp till IFSA (Anders Johansson) vad han vill ge för signaler, om han tillåter Jörgen att vara med.
Jag har för övrigt ställt en fråga på Anders hemsida ( http://starkeanders.se ) ang detta, får se om jag får nått svar.....

damn=(.

det är en tävling som andreas johansson tydligen har arangerat här i s-vall.

Herkulez
2006-04-24, 17:18
Man får väl spekulera? :booty:
nej förbjudet enligt etiopisk lag.

Allan
2006-04-24, 17:20
I varje fall lär det väl bli slut på skitsnacket om att " förbundet håller de bästa om ryggen..."

Jag är ju inte helt lycklig åt det, men det är bra att förbundet gör vad man kan förvänta sig!

allan

Bonnie
2006-04-24, 17:25
Varför tar det sådan lång tid innan de kommer fram till ett beslut?
8-9 månader. Läste i Pinglans journal att hon fick svar efter 3 månader på ett dopingtest hon fick göra på en tävling.

Greg
2006-04-24, 17:29
IFBB har väl dopingkontroller?

Jag personligen tycker att det är bra att de "haffar" fuskarna. Sorgligt nog så är det doparna som drar ner kraftsporter. Vanliga "Svenssons" syn på det hela är väl att alla utövare käkar ryssfemmor med kaffet.

Jompi
2006-04-24, 17:29
Varför tar det sådan lång tid innan de kommer fram till ett beslut?
8-9 månader. Läste i Pinglans journal att hon fick svar efter 3 månader på ett dopingtest hon fick göra på en tävling.

för att han har överklagat när han testats positivt.

Metal_boy_
2006-04-24, 17:32
nej förbjudet enligt etiopisk lag.

:laugh:

-=(WatchTower)=-
2006-04-24, 17:36
Är man en av sveriges starkaste män så är man ett fysiologiskt undantag ÄVEN om man är dopad. Det finns 100tals runtom i Sverige som trycker ordentligt och inte kommer över 150kg i bänk eller 200 i böj.

Men det är oftast pga. av att dem trycker alldeles för lite.

Lillgrabben
2006-04-24, 17:40
Men det är oftast pga. av att dem trycker alldeles för lite.

Vaffan, ditt inlägg var ju korkat som satan.

De allra flesta manspersoner kan bänka 150 kg & mer än så utan doping. Tränar man inte alltför jävla lökigt, är inte precis 150 kg som ren bänkpressare någon oöverstiglig vikt...

Men det var inte precis vad tråden handlade om...

palme
2006-04-24, 17:47
Dopingchocken :eek:

z_bumbi
2006-04-24, 17:50
Varför tar det sådan lång tid innan de kommer fram till ett beslut? 8-9 månader.

Hur det kortfattat går till vid test och sen ett ev positiva prov.

Bli uttagen till test.

Berätta för kontrollanten från RFs dopingkommission vad man äter för mediciner och kosttillskott etc.

Pissa i flaskan i närvaro av kontrollanten

Testet skickas på test av dopingkommission till Karolinska Universitetssjukhuset .

Dopingkommission får resultatet från dopningslabet.

Den testade får reda på resultatet och får sen chans att förklara sig om det var positivt (Om han/hon av någon dum anledning vill torska så kan han/hon säker överklaga ett negativt besked också.)

Dopingkommission svarar den testade som sen i sin tur har chans att svara på deras svar. Detta kan upprepas några gånger tills dopingkommission bestämmer att det är nog.

Sen får förbundet för den idrott som den testade räknas till ett besked som sen skickas vidare till en bestraffningskommite.

Den aktiva kan sen om han/hon blir fälld överklaga det bestutet till Riksidrottsnämnden som gör en rent juridisk prövning av proceduren.

Detta kan nog ta ett tag..

-=(WatchTower)=-
2006-04-24, 17:53
Från Nerikes Allehanda:

Intressant att dem stöttar honom!! Särskilt när Ljungberg begått en kriminell och straffbar handling. Hagamannen kanske skulle kunna söka sympati hos ÖKK och eventuellt få dem att gå ett korståg för hans skull i Umeå och vara hans stöd??

Förklaringen kanske är så enkel att lagkamraterna ingick i samma "program" men Ljungberg "slarvade" med att ta "motmedel" inför testet och torskade dit helt enkelt.

Man kan hitta samma empati hos exempelvis Hells Angels när medlemmar åker dit, men dem har ändå organisationens fulla stöd. Ett mycket vanligt beteende bland kriminella som lever efter sina egna lagar.

Baan
2006-04-24, 17:58
Intressant att dem stöttar honom!! Särskilt när Ljungberg begått en kriminell och straffbar handling. Hagamannen kanske skulle kunna söka sympati hos ÖKK och eventuellt få dem att gå ett korståg för hans skull i Umeå och vara hans stöd??

Förklaringen kanske är så enkel att lagkamraterna ingick i samma "program" men Ljungberg "slarvade" med att ta "motmedel" inför testet och torskade dit helt enkelt.

Man kan hitta samma empati hos exempelvis Hells Angels när medlemmar åker dit, men dem har ändå organisationens fulla stöd. Ett mycket vanligt beteende bland kriminella som lever efter sina egna lagar.

Du kan alltså inte se skillnaden på doping och våldtäkt? Varför ens bry sig om att diskutera om man inte kan fundera så långt. Det är en viss skillnad.

Baha
2006-04-24, 18:01
haha, skillnaden mellan doping och våldtäkt är minimal :D

Vem bryr sig om han åkte dit, en mindre att tävla emot och han var ju bäst ,så mindre konkurrens, skönt att slippa han.

aliquis
2006-04-24, 18:19
för att han har överklagat när han testats positivt.Han kan väl inte överklaga innan det kom ett beslut? Beslutet blev väl officiellt i söndags(?) och han har nu en tid på sig att överklaga det, vilket han kommer att göra.

jwzrd
2006-04-24, 18:32

Ska dom utesluta honom även för fortkörning? Ärligt talat WatchTower, du var inte med när hjärnorna delades ut va?

Pingu
2006-04-24, 18:32
Ska dom utesluta honom även för fortkörning? Ärligt talat WatchTower, du var inte med när hjärnorna delades ut va?

:laugh:

Allan
2006-04-24, 18:34
Nu lugnar vi ner oss litegrann. Andas, ta djupa andetag, hämta en zingo eller gå ut och rök. Det här är ett Internetforum - det finns ingen anledning att skaffa sig blodstörtning. Eller att reta upp moderatorerna.

allan

Krampus
2006-04-24, 18:34

Är du så dum som du verkar eller är du bara ute efter att provocera som vanligt?

jwzrd
2006-04-24, 18:39
Är du så dum som du verkar eller är du bara ute efter att provocera som vanligt?

Här, jag bjuppar på Zingo och lite röka! :D

Mehdi
2006-04-24, 18:40
Offtopic: T/E-ration ligger numera på 4/1 och inte 6/1.

jwzrd
2006-04-24, 18:57
Offtopic: T/E-ration ligger numera på 4/1 och inte 6/1.

Det var som fan. Dom borde sätta 1:1 och börja ta blodprover. Om dom vill haffa alla som dopar sig då alltså.

Metal_boy_
2006-04-24, 19:00
Nu lugnar vi ner oss litegrann. Andas, ta djupa andetag, hämta en zingo eller gå ut och rök. Det här är ett Internetforum - det finns ingen anledning att skaffa sig blodstörtning. Eller att reta upp moderatorerna.

allan

Inte för att jag är delaktig i diskussionen, jag måste bara få hoppa in och påpeka att Trocadero är ett mera optimalt val.

Diggler
2006-04-24, 19:17

Nu är det liiiite skillnad på en stabil godhjärtad idrottslig förebild som chansar med doping i slutet av sin föredömliga idrottskarriär och kriminella mc-gäng.

stahlberg
2006-04-24, 19:44
Om Ljungberg testat positivt har han använt dopingpreparat och varit medveten om det.

En orsak till att han testat negativt förut kan vara att han slutat använda förbjudna preparat tillräckligt långt före testtillfällena. En annan orsak kan vara att han varit ren tidigare ; bara han själv kan veta hur länge han dopat sig och orsakerna till detta. Själv kan jag mycket väl tänka mig att enn styrkelyftare som nått den NATIONELLA TOPPEN kan tycka att han måste dopa sig för att t.ex vinna VM (där han tävlar mot lyftare som GARANTERAT är dopade).

Doping är förbjuden enligt tävlingsreglerna. Orsakerna till detta behöver vi inte gå in på. Men det är BRA att doping är förbjuden. Parallellen till utrustning haltar, därför att utrustning är tillåten. En idrottsman har rätt att använda alla tillämpliga TILLÅTNA medel och metoder. Att däremot bryta mot reglerna är FUSK.

Visst är det bra att dopinganvändare åker fast och blir avstängda. Trots detta är Ljungbergs dopingfall naturligtvis en tragedi för SL. SL är en liten gren, och varje dopingfall minskar chanserna för SL att betraktas som en etablerad idrottsgren av myndigheter, idrottsliga takorganisationer mm.

Då min egen f.d adept - utan min vetskap - började använda förbjudna preparat och åkte fast var det naturligtvis rätt åt honom. Finlands styrkelyftsförbund (som utsett honom till Årets lyftare), vår stad (som utsett honom till Årets idrottsman), Svenska Finlands Idrottsförbund (som utsett honom till Årets idrottsman) och hans många anhängare blev lidande.

Trots att han sjäv ställt till sina problem betyder det inte att han hade det lätt. Från att ha blivit bjuden på bal till presidentens slott och "hyllad" av alla blev han en storskurk, omtalad på TV, i radio, i tidningar. Han fick sparken från sitt jobb. Hela hans tillvaro var förändrad, i kaos.

När Ljungberg dopat sig är det bra att han blivit fast, och rätt att han blivit avstängd. Detta hindrar inte att MÄNNISKAN Ljungberg kan behöva stöd, eller att han skulle vara värd stöd.

Själv är jag en stor motståndare mot doping. Det största problemet med doping - som jag ser det - är att det är "tillåtet" i många länder, vilket gör det betydligt svårare för den som vill tävla ren att hävda sig internationellt. Personligen både hoppas och tror jag dock att det ska vara möjligt för en ren idrottsman att nå internationell toppnivå. Jag känner också flera toppar som jag TROR - men inte vet - att är rena.

Att tillåta doping skulle ändra förutsättningarna för SL som idrott helt. Jag hoppas att sådana förslag aldrig går igenom. Visst är dopingfall som Ljungbergs ett dråpslag mot SL. Ändå får man hoppas att vi som vill arbeta för ren idrott - både aktiva och ledare - orkar kämpa vidare.

Allan
2006-04-24, 19:51
Bra där stahlberg!!!!

allan

Jorgen
2006-04-24, 19:57
Att tillåta doping skulle ändra förutsättningarna för SL som idrott helt. Jag hoppas att sådana förslag aldrig går igenom. Visst är dopingfall som Ljungbergs ett dråpslag mot SL. Ändå får man hoppas att vi som vill arbeta för ren idrott - både aktiva och ledare - orkar kämpa vidare.
:thumbup:

Pudzianovski
2006-04-24, 20:06
Människor som dopar sig ska inte ha något "stöd" som Stahlberg pratar om. Speciellt inte om de dopar sig medvetet.

Jag vill däremot ge en kram till alla som tränar rent och kämpar och har kul.

:thumbup:

devi
2006-04-24, 20:08
Vilken sopa.

bluelight
2006-04-24, 20:33
Kommer hans rekord "tas bort" nu?

tano
2006-04-24, 20:35

mycket
sant

the_PL_man
2006-04-24, 20:35
Tja, eftersom jag ansvarar för rekorden inom vårt distriktsförbund så har jag fått indikationer att hans rekord satta efter 050822 skall tas bort.

/the_PL_man

Kommer hans rekord "tas bort" nu?

Bonnie
2006-04-24, 20:45
Pengar han vunnit då? Medaljer?
Kommer det att bli ändrade placeringar?

Tja, eftersom jag ansvarar för rekorden inom vårt distriktsförbund så har jag fått indikationer att hans rekord satta efter 050822 skall tas bort.

/the_PL_man

the_PL_man
2006-04-24, 20:48
Mitt förslag är att du vänder dig till ordforande@styrkelyft.se för att få svar på dina frågor.

/the_PL_man

Pengar han vunnit då? Medaljer?
Kommer det att bli ändrade placeringar?

Lyset
2006-04-24, 20:54
Nu är ju -=(Watch Tower)=- uppenbarligen en knepig typ som började dilla om paralleller till Hagamannen. Det gjorde också att ingen brydde sig om andra halvan av hans inlägg som var av visst intresse.

Onekligen är det lite förvånande när dopade idrottsmäns konkurrenter inte verkar vara det minsta fördömande vid ett avslöjande. Och det är något som är ganska vanligt, till exempel inom proffscyklingen. En förklaring (bland andra) som ligger nära till hands är då förstås att de som inte tydligt tar avstånd själva är dopade.

OBS, OBS, OBS, jag försöker inte säga något om det specifika fallet som avhandlas i tråden och jag hävdar heller inte att den som inte fördömer själv måste vara en fuskare. Ingen behöver heller känna sig manad att igen förklara distinktionen idrottare/privatperson.

sunkan
2006-04-24, 22:39

Men ditt ägghuve ta å knip igen. Bara för att en nu åkt dit så kan du fan i dra alla över en kamm. *grr*

Sen är det ju ganska farliga spekulationer du sitter och gör

RajtanTajtan
2006-04-24, 23:53

Om en fotbollspelare åker dit för skattebrott, tror du inte då att han har klubbens stöd? Tro fan att HA backar upp sina gubbar när de behöver det som mest. Nöden prövar ju vännen.

the_PL_man
2006-04-25, 06:19
http://pub44.bravenet.com/forum/3751415949/fetch/719896/

/the_PL_man

Bonnie
2006-04-25, 07:17
http://www.na.se/artikel.asp?intId=995257

Avstängde världsstjärnan Jörgen Ljungberg hävdar sin oskuld och kritiserar dopningkontrollanternas agerande.
- Oväsentligt när proven faktiskt gått att analysera, säger Tommy Forsgren, dopningskommissionens handläggare.

Bonnie
2006-04-25, 07:27
Fått svar ang Jörgen och strongman. IFSAs ansvarig Anders Johansson svarar så här:
"J.L kommer ej att tävla i strongman inom IFSA."

Då återstår SSA (dvs Magnus Samuelsson/Anders Axklo/Kega Larsson) strongman serie. Om de vill tillåta att han tävla i deras tävlingar.

stahlberg
2006-04-25, 09:42
ALLA SOM DOPAR SIG GÖR DET FULLT MEDVETET (utom ifråga om vissa specialfall, med t.ex medicin som innehåller uppiggande ämnen). Dessutom är alla idrottsmän skyldiga att kontrollera att den näring de intar är tillåten.

Det är förbjudet att använda doping i idrott. Därför fuskar alla som dopar sig. Det är bra att dopade idrottsmän blir fast. De ansvarar själva för sitt handlande och har därmed sig själva att skylla.

Det finns dock en annan, mänskligare sida av samma sak. De som inte sysslar med toppidrott - som Pudzianovski - har säkert mycket svårt att förstå detta.

En idrottsman som tränat t.ex 15 år för att nå toppen i SL har fått mycket ut av det, men han har också försakat mycket. Hela hans liv har kretsat kring träningen : han måste antingen satsa ALLT på träningen eller också acceptera att han - kanske trots mycket goda anlag - inte kan nå den absoluta toppen. Anhängare, allmänhet, förbundsmänniskor, sponsorer mm ställer allt högre krav och förväntningar på lyftaren ju högre han kommer.

Lyftaren ifråga kanske tävlar internationellt. Han ser hur lyftare från andra länder - t.ex från Östeuropa - nästan öppet sysslar med doping. Han påverkas av information som kommer från olika håll. Han kanske råkar ut för rådgivare som tutar i honom att han måste börja med doping för att kunna klara sig internationellt. Han blir äldre. Han kanske stagnerar i sin utveckling.

Tröskeln till att börja med doping kanske kan vara ganska låg om man är i en sådan situation. Man kanske rationaliserar : "`Alla andra` (i internationella toppen) dopar sig, jag fuskar inte mer än de om de jag gör det". Kraven som ställs från alla håll blir högre. Man börjar fuska.

Så kommer smällen. Man åker fast. Hela ens liv har varit uppbyggt kring idrott, hårdträning, tävling. Alla har förknippat en med idrottsgrenen, hela ens identitet är uppbyggd kring detta.

En sådan människa har gjort fel, fuskat, och det är bra att han åkt fast. Men på det personliga planet upplever han en livskris. Visst är det rätt att han blivit fast. Men att överge en människa i kris - att slå en redan liggande - visar bara på feghet.

Pudzianovski må vara ofelbar och ha rätt att - utöver straffet för doping - utdela personliga domar till J Ljungberg och andra dopade idrottsmän. Vi mindre perfekta människor kan inse, att också en människa som av någon orsak gjort fel (kanske t.om under svår press övertalats till det) kan behöva stöd för att leva vidare.

Jag menar alltså INTE att vi behöver tycka synd om en idrottsman som äkt fast för doping. Han har blivit avstängd, och det är bra. Men att överge en människa i kris är fegt, framförallt om man tidigare hört till dem som klappat honom på axeln och solat sig i hans glans.

Mental
2006-04-25, 09:52
ALLA SOM DOPAR SIG GÖR DET FULLT MEDVETET (utom ifråga om vissa specialfall, med t.ex medicin som innehåller uppiggande ämnen). Dessutom är alla idrottsmän skyldiga att kontrollera att den näring de intar är tillåten.

Det är förbjudet att använda doping i idrott. Därför fuskar alla som dopar sig. Det är bra att dopade idrottsmän blir fast. De ansvarar själva för sitt handlande och har därmed sig själva att skylla.

Det finns dock en annan, mänskligare sida av samma sak. De som inte sysslar med toppidrott - som Pudzianovski - har säkert mycket svårt att förstå detta.

En idrottsman som tränat t.ex 15 år för att nå toppen i SL har fått mycket ut av det, men han har också försakat mycket. Hela hans liv har kretsat kring träningen : han måste antingen satsa ALLT på träningen eller också acceptera att han - kanske trots mycket goda anlag - inte kan nå den absoluta toppen. Anhängare, allmänhet, förbundsmänniskor, sponsorer mm ställer allt högre krav och förväntningar på lyftaren ju högre han kommer.

Lyftaren ifråga kanske tävlar internationellt. Han ser hur lyftare från andra länder - t.ex från Östeuropa - nästan öppet sysslar med doping. Han påverkas av information som kommer från olika håll. Han kanske råkar ut för rådgivare som tutar i honom att han måste börja med doping för att kunna klara sig internationellt. Han blir äldre. Han kanske stagnerar i sin utveckling.

Tröskeln till att börja med doping kanske kan vara ganska låg om man är i en sådan situation. Man kanske rationaliserar : "`Alla andra` (i internationella toppen) dopar sig, jag fuskar inte mer än de om de jag gör det". Kraven som ställs från alla håll blir högre. Man börjar fuska.

Så kommer smällen. Man åker fast. Hela ens liv har varit uppbyggt kring idrott, hårdträning, tävling. Alla har förknippat en med idrottsgrenen, hela ens identitet är uppbyggd kring detta.

En sådan människa har gjort fel, fuskat, och det är bra att han åkt fast. Men på det personliga planet upplever han en livskris. Visst är det rätt att han blivit fast. Men att överge en människa i kris - att slå en redan liggande - visar bara på feghet.

Pudzianovski må vara ofelbar och ha rätt att - utöver straffet för doping - utdela personliga domar till J Ljungberg och andra dopade idrottsmän. Vi mindre perfekta människor kan inse, att också en människa som av någon orsak gjort fel (kanske t.om under svår press övertalats till det) kan behöva stöd för att leva vidare.

Jag menar alltså INTE att vi behöver tycka synd om en idrottsman som äkt fast för doping. Han har blivit avstängd, och det är bra. Men att överge en människa i kris är fegt, framförallt om man tidigare hört till dem som klappat honom på axeln och solat sig i hans glans.

Sen måste man ta hänsyn till de som inte kände honom som person, och som är kränkta och besvikna och fått sina idial pissade på. självklart är man förbannad om någon man ser upp till har ljugit. det är inte kul att se en idol svika. jag förstår båda sidorna faktiskt.

KRILLE!
2006-04-25, 10:03
Detta är det bästa som kunde hända, det bevisar att testerna blir bättre och att ingen peppare går säker. Ett fruktansvärt bakslag för sporten i.o.m. att sveriges kanske största profil gjorde detta svek men nu är det bara att ta nya krafttag och se till att hålla andan uppe och inte nedslå sig och tro att man inte kan bli bäst utan prepp, för det kan man om viljan finns.

Prepparna har ett försprång men jag är fast besluten att dedikera mitt liv åt Styrkelyft och bevisa att det går att komma långt utan fusk. Det finns hur många unga talanger som helst där ute som med rätt stöd kan ta sig till den absoluta eliten rena, det har jag inga som helst tvivel om. Det tar tid, men klarar man av att prioritera lyftningen så går det.

LSR
2006-04-25, 12:04

Mycket bra skrivet!

Pudzianovski
2006-04-25, 17:37
Jag håller inte med Stahlberg alls. Vi tycker olika.
Reglerna är satta väldigt tydliga och de som tävlar vet om det.

I övrigt är jag långt ifrån perfekt. Precis som de flesta andra.

pandan6666
2006-04-25, 18:19
Bäst med dopning är bäst utan också!!

jwzrd
2006-04-25, 18:23

Hur kan du veta det?

Daniel Mattusch
2006-04-25, 18:37

Vad menar du med det?

jwzrd
2006-04-25, 18:39
Vad menar du med det?

Bland många dopare finns missuppfattningen att dom som just nu är bäst, och dopade, även skulle vara bäst utan doping. Problemet är att dom inte fattar att det finns många med mycket goda genetiska och mentala förutsättningar som helt enkelt, kanske tack vare sina mentala förutsättningar, låter bli att dopa sig.

Daniel Mattusch
2006-04-25, 18:41
Bland många dopare finns missuppfattningen att dom som just nu är bäst, och dopade, även skulle vara bäst utan doping. Problemet är att dom inte fattar att det finns många med mycket goda genetiska och mentala förutsättningar som helt enkelt, kanske tack vare sina mentala förutsättningar, låter bli att dopa sig.

gulligt :thumbup:

Pudzianovski
2006-04-25, 18:53
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=24029&a=579543

SVT Repotage.

shibi
2006-04-25, 19:05
Först trodde jag det handlade om Fredrik Ljungberg.
Blev väldigt förvånad.

stahlberg
2006-04-26, 07:34
Visst är reglerna tydliga. Visst tycker också jag att man inte ska bryta mot dem. Också jag tycker det är bra att dopade lyftare åker fast.

Det jag försökte förklara - och som Pudzianovski inte förstod, eller förstod och inte håller med om - är att en dopad idrottsman kan hamna i en livskris, och att han kan behöva stöd.

Men varför tjata om detta? Det är lika bra att vi fortsätter vara av olika åsikt. Om Pudzianovski en dag gör ett medvetet fel i livet och råkar illa ut pga det, så får vi hoppas att han blir behandlad som han vill behandla andra : att han INTE får hjälp eller stöd.

Davil
2006-04-26, 08:24
Jag blev väldigt besviken när jag fick höra om doping-"shocken". Tråkigt och dumt...

Det är synd att dopingtest kostar så mycket. Jag önskar att det kunde vara dopingtest vid alla tävlingar inom all idrott.

Jag tycker Stahlberg skriver väldigt bra i denna tråd.

aliquis
2006-04-26, 08:34
Jag tycker att inslaget var lite vinklat, jag tror inte klubben har valt att lägga locket på för att frågan är känslig utan helt enkel för att media mer än gärna dyker upp, publicerar och förstorar så fort det händer någonting dåligt och i deras tycke sensansationellt men i vanliga fall ger man bokstavligen blanka fan i att nämna någonting om sporten.

Är väl samma sak med kroppsbyggning, hur ofta publiceras det något om vanliga tävlingar eller så? Nej, det är bara när någon "kroppsbyggare" är involverad i en misshandel som det blir intressant för gamarna på skvallerblaskorna (dit även Expressen och Aftonbladet hör.)

Nerikes Allehanda har skrivit om sporten tidigare, de hade ett stort reportage om mästarmötet osv, och därför fick de även vara med vid detta tillfälle.

Vem gagnas av en massa negativ press om styrketräning?

Börje H
2006-04-26, 08:37
Visst är reglerna tydliga. Visst tycker också jag att man inte ska bryta mot dem. Också jag tycker det är bra att dopade lyftare åker fast.

Det jag försökte förklara - och som Pudzianovski inte förstod, eller förstod och inte håller med om - är att en dopad idrottsman kan hamna i en livskris, och att han kan behöva stöd.

Jag håller med i detta avseende. Ur ett idrottsligt perspektiv är jag av den uppfattningen att en dopad atlet för alltid skall vara utfrusen från sin idrott. Det känns ju däremot aningen korkat att frysa ut människan bakom, det skulle iallafall strida mot min etik. Det är ju trots allt idrottaren Ljungberg som förtjänar spöstraff.

the_PL_man
2006-04-26, 11:10
SSFs officiella uttalande i ärendet:
http://www.styrkelyft.se/t2.aspx?p=109805&x=1&a=426921

/the_PL_man

Pudzianovski
2006-04-26, 15:45

Men varför tjata om detta? Det är lika bra att vi fortsätter vara av olika åsikt. Om Pudzianovski en dag gör ett medvetet fel i livet och råkar illa ut pga det, så får vi hoppas att han blir behandlad som han vill behandla andra : att han INTE får hjälp eller stöd.

Absolut ska jag ta det straff som väntar mig om jag medvetet gör något fel en gång trots att jag vet att folk "testar" mig flera gånger om året och att det medvetna fel jag gör är allvarligt och kan förstöra mig och den sport jag utövar.

Idrottsmänniskan och människan talar ni om också. Det är fortfarande människan som väljer att ta steget och göra det som är fel.

Baan
2006-04-26, 15:54
Absolut ska jag ta det straff som väntar mig om jag medvetet gör något fel en gång trots att jag vet att folk "testar" mig flera gånger om året och att det medvetna fel jag gör är allvarligt och kan förstöra mig och den sport jag utövar.

Idrottsmänniskan och människan talar ni om också. Det är fortfarande människan som väljer att ta steget och göra det som är fel.

Finns väl dock ingen anledning att för man felat och tagit sin straff (nu är det lite fult att han överklagar och så) att man ska behöva bli utfryst ur allt man kan tänka sig här i livet, jag kan förstå sportsliga sammanhang men livet måste gå vidare äver för jörgen. Nu är det inte så att han mördat en hel by heller, så då hade jag tyckt att det är lite fattigt om hans kompisar överger honom för den här saken. Bara för man stödjer någon som felat betyder det inte direkt att man stödjer hans felande.

Yankeee
2006-04-26, 16:15
Finns väl dock ingen anledning att för man felat och tagit sin straff (nu är det lite fult att han överklagar och så) att man ska behöva bli utfryst ur allt man kan tänka sig här i livet, jag kan förstå sportsliga sammanhang men livet måste gå vidare äver för jörgen. Nu är det inte så att han mördat en hel by heller, så då hade jag tyckt att det är lite fattigt om hans kompisar överger honom för den här saken. Bara för man stödjer någon som felat betyder det inte direkt att man stödjer hans felande.

Beror ju på hur man ser på det. Han har ju trots allt levt i en lögn den senaste tiden, det är inget jag skulle uppskatta som kompis, särskilt inte om man kämpar mot det som kompisen sysslar med. Tom att en massa människor har kämpt mot doping tillsammans med ljungberg, och sen åker han dit.

Fatalist
2006-04-26, 17:11
Ironiskt nog kan det ju vara så att personen som placerat sig efter Ljungberg och därför kommer att få hans buckla från någon av de avverkade tävlingarna där han diskas gott och väl kan vara minst lika välpreppad...

Baan
2006-04-26, 17:15
Beror ju på hur man ser på det. Han har ju trots allt levt i en lögn den senaste tiden, det är inget jag skulle uppskatta som kompis, särskilt inte om man kämpar mot det som kompisen sysslar med. Tom att en massa människor har kämpt mot doping tillsammans med ljungberg, och sen åker han dit.

Självklart beror det på bekantskapen, är det så att han kämpat tillsammans med någon mot doping så förstår jag att just dom personerna inte hör av sig, jag menade mer nära vänner (utanför SL dvs) och familj.

Diggler
2006-04-26, 17:50
Är det bara jag som ser det som en förmildrande omständighet att det handlar om en legend som börjar falna? Eller att han förmodligen är renare än de flesta andra han tävlar emot på hög nivå? Det är nog inte så att han har byggt upp hela sin styrkekarriär på doping, till skillnad från andra.

Låt den som är utan synd kasta första stenen.

Baan
2006-04-26, 17:53
Är det bara jag som ser det som en förmildrande omständighet att det handlar om en legend som börjar falna? Eller att han förmodligen är renare än de flesta andra han tävlar emot på hög nivå? Det är nog inte så att han har byggt upp hela sin styrkekarriär på doping, till skillnad från andra.

Det är en teori som du har, som inte bygger på mycket, dvs spekulationer. Det är lika stor sannolikhet egentligen att han kommit undan en väldig lång tid (inte omöjligt) som att han började kura nyligen för att hänga med i världstoppen.

Diggler
2006-04-26, 17:58
Det är en teori som du har, som inte bygger på mycket, dvs spekulationer. Det är lika stor sannolikhet egentligen att han kommit undan en väldig lång tid (inte omöjligt) som att han började kura nyligen för att hänga med i världstoppen.

Det är en teori ja. Bara vad jag tror. Jag känner inte personen. Jag tror att det finns personer som är trettio ggr värre och inte ens hälften så bra.

Jag tycker att det är tragiskt att han smutskastas i pressen som förmodligen inte ens vet skillnaden på styrkelyft och tyngdlyft. Jag tycker det är tragiskt att han blir smutskastad på ett forum av folk varav många säkert är lika goda kålsupare själva.

Baan
2006-04-26, 18:00
Det är en teori ja. Bara vad jag tror. Jag känner inte personen. Jag tror att det finns personer som är trettio ggr värre och inte ens hälften så bra.

Jag tycker att det är tragiskt att han smutskastas i pressen som förmodligen inte ens vet skillnaden på styrkelyft och tyngdlyft. Jag tycker det är tragiskt att han blir smutskastad på ett forum av folk varav många säkert är lika goda kålsupare själva.

Tja om man är hycklare här på forumet lurar man ingen annan än en själv. Men å andra sidan, varför ska man vara neutral om man nu inte gillar doping bara för någon kan kalla en hycklare?

Lillgrabben
2006-04-26, 18:02
. . ..

Är det bara jag som ser det som en förmildrande omständighet att det handlar om en legend som börjar falna?

Nej, troligen inte. Det är många som har åsikter om allt möjligt, det finns säkert någon med samma åsikt som du. Det är ingen förmildrande omständighet att han i svensk styrkelyftning varit en "legend" & bland de allra bästa i världen.

Eller att han förmodligen är renare än de flesta andra han tävlar emot på hög nivå?

Det kan vi inte veta. Tidigare trodde jag & många andra det, men nu är jag inte lika säker längre.

Det är nog inte så att han har byggt upp hela sin styrkekarriär på doping, till skillnad från andra.

Även detta är svårt att veta för någon annan än Jörgen... Jag själv har svårt att se att en livstidsren 40-åring, som är på toppen av sin karriär prestandamässigt, skulle proppa i sig en massa dopingpreparat.

aliquis
2006-04-26, 18:05
han smutskastas i pressen som förmodligen inte ens vet skillnaden på styrkelyft och tyngdlyft. Jag tycker det är tragiskt att han blir smutskastad på ett forum av folk varav många säkert är lika goda kålsupare själva.Mjo, nämndes tidigare att aftonbladet visst hade skrivit att han hade vunnit två VM i tyngdlyft tidigare ;) (om jag nu förstor det rätt.)

Bra koll.

Baha
2006-04-26, 18:06
"Även detta är svårt att veta för någon annan än Jörgen... Jag själv har svårt att se att en livstidsren 40-åring, som är på toppen av sin karriär prestandamässigt, skulle proppa i sig en massa dopingpreparat.
"

precis, folk verkar ju tro att det här var första gången och då hade han otur och precis då kom dopingpolisen..himla otur *spy*

Diggler
2006-04-26, 18:12
När man är mer till åren får man inte samma resultat som tidigare. Är man skadad tar det längre tid att komma tillbaks. Man kan inte träna lika hårt längre, utan måste ha huvudet med.

med det i bagaget kan man ju tänka sig att det blir svårare att hävda sig emot 25-30 åringar som är ännu mer dopade.

Baha
2006-04-26, 18:31
visst kan det va så, men han kan ju lika gärna ha dopat sig sen han var 15 oxå.

tano
2006-04-26, 18:50
Jag håller med i detta avseende. Ur ett idrottsligt perspektiv är jag av den uppfattningen att en dopad atlet för alltid skall vara utfrusen från sin idrott. Det känns ju däremot aningen korkat att frysa ut människan bakom, det skulle iallafall strida mot min etik. Det är ju trots allt idrottaren Ljungberg som förtjänar spöstraff.

Exact så känner jag :thumbup:

och jag förstår INTE varför det inte kan beslutas så att det blir LIVSTIDS AVSTÄGNING i regel !!
( givetvis kan det finnas en straffskala, där doping genom medicinska misstag kanske bara ger en avstägning på två år, men i klara fall med testosteron... då är det slut )

Bönne
2006-04-26, 18:57
Ironiskt nog kan det ju vara så att personen som placerat sig efter Ljungberg och därför kommer att få hans buckla från någon av de avverkade tävlingarna där han diskas gott och väl kan vara minst lika välpreppad...Öskyldig till motsatsen är bevisad. Att spekulera tjänar inget syfte, annat än för folk som gillar att snacka skit bakom andras ryggar.

tano
2006-04-26, 18:57
Självklart beror det på bekantskapen, är det så att han kämpat tillsammans med någon mot doping så förstår jag att just dom personerna inte hör av sig, jag menade mer nära vänner (utanför SL dvs) och familj.

Men självklart kommer det ju itne göra så han mister sin familj, vore ju helt skumt i så fall. inte närmsta vänner heller.
Folk kan ju tom göra grova brott och ändå har de ofta sin familj kvar.

Bonnie
2006-04-26, 18:58
Är det bara jag som inte kommer in på hemsidan??
http://www.orebrokk.org

Har de tagit bort hemsidan? Vilken jäkla klubb i så fall.....

Baan
2006-04-26, 18:59
Men självklart kommer det ju itne göra så han mister sin familj, vore ju helt skumt i så fall. inte närmsta vänner heller.
Folk kan ju tom göra grova brott och ändå har de ofta sin familj kvar.

men då är det inte särskilt konstigt om hans polare i klubben fortfarande är kompisar med honom, han är nog rätt nära med andra lyftare som tränar där

Baan
2006-04-26, 19:00
Är det bara jag som inte kommer in på hemsidan??
http://www.orebrokk.org

Har de tagit bort hemsidan? Vilken jäkla klubb i så fall.....

Den är nere, förmodligen pga antalet besök.

tano
2006-04-26, 19:02

Vad menar du? Påstår du att andra här dopat sig, eller rent av att du dopat dig?
Att fuska inom styrkelyft är det väl itne många som gjort här, och som folk tagit upp tidigare man får ta och skilja på sporten och vanliga livet.

tano
2006-04-26, 19:04
men då är det inte särskilt konstigt om hans polare i klubben fortfarande är kompisar med honom, han är nog rätt nära med andra lyftare som tränar där

Ja jag förstår inte varför alla tycker annorlunda.

stahlberg
2006-04-26, 19:55
"Pudde" : Det är inte fråga om att ta sitt straff. Det är klart att Ljungberg och andra dopade lyftare ska ta sina straff, dvs bli avstängda från idrottslig verksamhet. Det är rätt åt dem.

Men SOM MÄNNISKOR kan de ändå behöva stödas, eftersom de hamnat i en livskris.

Låt oss anta att Pudzianovski är med sin flickvän på en fest. De dricker båda alkohol. Efter en stund märker P att flickvännen är försvunnen. Han letar efter henne. Han går ut på verandan. Där ser han flickvännen ha samlag med en annan kille. Han blir förbannad. Flickvännen säger : "Tror du att jag någonsin älskat dig, din idiot? Jag har varit otrogen under hela vårt förhållande. Och nu är det slut!".

P älskar sin flickvän. Han får en chock. Han har druckit lite alkohol. Han rusar ut i bilen, startar med en rivstart, och kör hemåt i ilfart. Bilen krockar mot ett träd. P förs till sjukhuset. Det visar sig att han blivit förlamad från midjan och neråt.

Styrkelyftaren som åkt dit för doping har kanske under stark press beslutat sig för att fuska och dopa sig. Han åker fast. Hela hans liv är i kaos. Han ska avstängas från styrkelyft. Enligt P:s logik ska han dessutom förvägras allt stöd.

P själv har mist sin flickvän. Under stark press körde han berusad. Han ska mista körkortet. Enligt hans egen logik ska man dessutom säga åt den förlamade stackars mannen : "Det är rätt åt dig att du blev förlamad. Du behöver ingen rehabilitering. Här kan du ligga och ruttna resten av livet".

Det är inte utan att jag hoppas att detta skulle hända P i verkligheten. Så kan han ligga resten av sitt liv och undra om det är rätt att han körde berusad.

Sheogorath
2006-04-26, 19:58
"Pudde" : Det är inte fråga om att ta sitt straff. Det är klart att Ljungberg och andra dopade lyftare ska ta sina straff, dvs bli avstängda från idrottslig verksamhet. Det är rätt åt dem.

Låt oss anta att Pudzianovski är med sin flickvän på en fest. De dricker båda alkohol. Efter en stund märker P att flickvännen är försvunnen. Han letar efter henne. Han går ut på verandan. Där ser han flickvännen ha samlag med en annan kille. Han blir förbannad. Flickvännen säger : "Tror du att jag någonsin älskat dig, din idiot? Jag har varit otrogen under hela vårt förhållande. Och nu är det slut!".

P älskar sin flickvän. Han får en chock. Han har druckit lite alkohol. Han rusar ut i bilen, startar med en rivstart, och kör hemåt i ilfart. Bilen krockar mot ett träd. P förs till sjukhuset. Det visar sig att han blivit förlamad från midjan och neråt.

Styrkelyftaren som åkt dit för doping har kanske under stark press beslutat sig för att fuska och dopa sig. Han åker fast. Hela hans liv är i kaos. Han ska avstängas från styrkelyft. Enligt P:s logik ska han dessutom förvägras allt stöd.

P själv har mist sin flickvän. Under stark press körde han berusad. Han ska mista körkortet. Enligt hans egen logik ska man dessutom säga åt den förlamade stackars mannen : "Det är rätt åt dig att du blev förlamad. Du behöver ingen rehabilitering. Här kan du ligga och ruttna resten av livet".

Det är inte utan att jag hoppas att detta skulle hända P i verkligheten. Så kan han ligga resten av sitt liv och undra om det är rätt att han körde berusad.

*börjar misstänka och stahlberg och Lizard är en och samma* Skarptsynt, är ordet. Detta gillas :thumbup:.

stahlberg
2006-04-26, 20:02
Jag vill ännu framhålla att den som dopat fuskat och ska ta sitt straff. Detta är rätt.

De som inte känner den dopade lyftaren - och "människan bakom" - har naturligtvis ingen skyldighet att på något sätt stöda honom. De som känner honom behöver självfallet INTE tycka synd om honom. Men de bör nog vara medvetna om att ha hamnat i en livskris, och till viss del stöda honom.

stahlberg
2006-04-26, 20:04
Jag är inte Lizard.

Pudzianovski
2006-04-26, 20:14

Om du jämför den situtaionen med Ljungberg så tycker jag du totalt brister i dina resonemang eller så tar du detta väldigt personligt då du själv (som du sagt tror jag) råkat ut för en "ljungberg" likande situation.

Din historia jämförelse med L. (Ljungberg)
1. Ingen tänkter helt klart med alkohl i kroppen. L. tänkte antagligen klart i många år.
2. Jag kan inte påverka en annan människans val. L kan påverka sitt eget val.
3. Jag har aldrig påstått att L. skall skjutas. Jag är ganska neutral mot det han gjort. Men jag tänkter inte stödja sådana personer.
4. Jag har inte gjort något fel än. Det har tydligen L. men du verkar vilja mer att jag skadar mig än att någon tycker illa om det L gjort.

"Men SOM MÄNNISKOR kan de ändå behöva stödas, eftersom de hamnat i en livskris."

Man har inte hamnat där bara "sådär". Han har "antagligen" försatt sig själv i den situtaionen. För mig är idrottaren och människan samma person. Det är människan som har gjort valet och det är människan som får ta konsekvenserna. Jag tycker inte synd om honom om han nu har dopat sig. Jag ger absolut inte mitt stöd åt dessa personer.

Min åsikt. Jag vet din nu.

Bolio
2006-04-26, 20:21
Jag tycker att du är en mycket osympatisk människa Pudzianovski. :(

Pudzianovski
2006-04-26, 20:22
Jag tycker att du är en mycket osympatisk människa Pudzianovski. :(

Jag tror att många dopade personer tycker det. Men det har väldigt lite med tråden att göra.

Bolio
2006-04-26, 20:26
Jag tror att många dopade personer tycker det. Men det har väldigt lite med tråden att göra.

Jag är inte dopad. Faktum är att jag troligtvis har mindre testosteron i kroppen just nu än vad de flesta människor har, ändå tycker jag som jag tycker! Mycket osympatiskt och känslokallt av dig. Var är empatin? Var är medlidandet? Man blir ju alldeles mörkrädd! Att det även i vårt avlånga land skall få finnas människor som inte hyser medlidande för sina medmänniskor gör mig alldeles ursinnig! Mycket besynnerligt är det att vanligt hederligt folk kan bete sig på detta vis.

Pudzianovski
2006-04-26, 20:27
Jag är inte dopad. Faktum är att jag troligtvis har mindre testosteron i kroppen just nu än vad de flesta människor har, ändå tycker jag som jag tycker! Mycket osympatiskt och känslokallt av dig. Var är empatin? Var är medlidandet? Man blir ju alldeles mörkrädd! Att det även i vårt avlånga land skall få finnas människor som inte hyser medlidande för sina medmänniskor gör mig alldeles ursinnig! Mycket besynnerligt är det att vanligt hederligt folk kan bete sig på detta vis.

Du kan ju alltid maila Sverker på Plus. Han kanske bryr sig.

A.Pahkamaa
2006-04-26, 20:29
Det är ju självklart att Jörgen behöver stöd från familj och vänner.
Det jag syftade på var hur hans klubb beter sig.

A.Pahkamaa
2006-04-26, 20:32

Wow, du är ren just nu! :thumbup:
Grattis...

stahlberg
2006-04-26, 20:33
Iof är det onödigt att fortsätta argumentera. Det leder bara till att båda parter upprepar sina argument om och om igen (men med olika ordval).

Jag gissade naturligtvis att P skulle anse att den situation jag utmålade för honom inte skulle gå att jämföras med Ljungbergs nuvarande situation. Men det kan den - i viss mån : båda har pga felaktigt handlande hamnat i en livskris.

P menar att man inte kan tänka klart med alkohol i kroppen. Det är sant. Men vad är det att tänka klart? En idrottsman som från början varit emot doping, men som upplever den press från alla håll jag nämnt i mina tidigare inlägg kan kanske inte heller mera tänkas resonera klart.

Ingen har SLUTGILTIGT kunnat påverka Ljungbergs val. Men ingen annan än P har heller i min påhittade situation - att P kör full - SLUTGILTIGT kunnat påverka P att köra full. Både den lyftaren som dopar sig och P som kör full har SJÄLVA BESTÄMT SIG för att bryta mot gällande regler.

Ingen har väl sagt att Ljungberg skulle skjutas. Ingen har helleri exemplet "P kör rattfull" sagt att P ska skjutas. Men enligt P:s logik så ska han inte ha något stöd (någon hjälp eller rehabilitering) om han skulle råka så illa ut som i exemplet. P:s logik säger ungefär såhär : "Om någon brutit mot gällande regler/lagar ska han straffas. Och utöver detta så ska han inte ha något stöd pga den livskris han får pga straffet". Om en lyftare dopat sig ska han enligt denna logik avstängas och FÖRVÄGRAS stöd till honom som människa. Om samma logik gäller då P kör rattfull som i exemplet, så ska P mista körkortet,och FÖRVÄGRAS HJÄLP där han ligger förlamad och i livskris.

Ingen - inte heller jag - har krävt att P ska tycka synd om eller stöda Ljungberg. Det enda jag för min del begärt är förståelse för att Ljungbergs förening, vänner etc kanske inser att han behöver stöd SOM MÄNNISKA, för att han är i en livskris.

Jag vill inte direkt att mitt exempel med P inträffar i verkligheten. Men visst vore det intressant att se om hans logik håller om han kör full, krockar med en stolpe och blir förlamad från midjan och neråt. I så fall hoppas man att han visar full förståelse för alla ofördragsamma som säger : "Du bröt mot reglerna och körde full. Du är inte värd något stöd". Då får vi hoppas att hans logik gäller inte bara dopade lyftare utan också honom själv, och han svarar : "Självklart är jag inte värd någon hjälp".

Lillgrabben
2006-04-26, 20:33
Några av problemen som såväl jag som många med mig ser med dopingeländet:

En dopad idrottsman skadar inte endast sig själv & sin hälsa med sitt missbruk. Det finns rejälv många fler "instanser" som tar skada av detta.

Exempelvis:

* idrottsförbundet - SSF i det här fallet

* hans / hennes idrottsförening

* vår sports anseende i idrottssverige

* familj

* vänner inom idrotten som förts bakom ljuset... jag förstår att många känner sig lurade & bedragna

* de kvarvarande idrottsmännen / kvinnorna & deras fortsatta utövande av sporten - det är inte speciellt muntert att vara medlem i ett idrottsförbund där fixstjärnan bommat på test...

* det är rekorderligt dålig publicitet för alla inom sporten då en "atlet" åker dit för dopingbruk.

* FUSK är totalt oacceptabelt i sporten & strider totalt mot dess värderingar

und so weiter....

Det enda som är bra med en sån här historia är att det genom ett uppklarat dopingfall rensas upp i "träsket".

Bolio
2006-04-26, 20:34
Du kan ju alltid maila Sverker på Plus. Han kanske bryr sig.

Monster! *spy*

Bolio
2006-04-26, 20:37
Wow, du är ren just nu! :thumbup:
Grattis...

Jag vet. Jag känner mig rätt duktig. :D

Men snart är det sommar och då måste sommarformen fram igen! He-he! *innocent*

sunkan
2006-04-26, 20:40
Jag vet. Jag känner mig rätt duktig. :D

Men snart är det sommar och då måste sommarformen fram igen! He-he! *innocent*
kan nån ta å banna bolio nån gång *grr*

Allan
2006-04-26, 20:41
Ordning i tråden, annars ryker den.

allan

Diggler
2006-04-26, 20:46
Vad menar du? Påstår du att andra här dopat sig, eller rent av att du dopat dig?
.

jag citerar Jesus? Ja och Ja.