handdator

Visa fullständig version : Fetma sjukdom?

Spawn
2006-04-23, 21:19
Anser ni att fetma är en sjukdom?

Jag tror att det handlar om hur föräldrarna lägger grunden för barnen redan inne i mammas mage. Visst sen har en del lättare för att gå upp i vikt men jag anser att det är deras eget fel om man väger 50 kg övervikt i rent fett eller kanske 100 kg man blir vad man äter. Jag blir så förbannad på det där programet "du blir vad du äter" Då föräldrarna till deras knubbiga överviktiga barn säger att de vet inte vad de ska göra.

Sen öppnar de kylskåpet japp där finns det 4 st 2L cola 3 st 200grams chokladbitar. Fettig bearnese sås bara friterat. Frysen består av choklad glass med mera. vad anser ni om tjocka människor är det deras eget fel eller finns det en genetisk grund till att man inte kan sluta äta fet mat?

Wennerberg
2006-04-23, 21:21
Jag vet om att min fetma beror på för dålig mat under uppväxten. Mina barn skall få bra mat och bli starka ungjävlar

Mental
2006-04-23, 21:22
Okunskap i grunden, sedan ett beroende.
Lite som med alkohol och alkoholism, folk super fast de vet att skiten in är bra och man kan fastna, och en del tappar kontroll och blir beroende. Och jag hör till de som ser alkoholism som en sjukdom, även om kanske inte läkarvetenskapen håller med om definitionen.

Slartibartfast
2006-04-23, 21:22
Fetma är självförvållat. Sen om det är en sjukdom kan man diskutera. Lungcancer är oftast också självförvållat, och det är en sjukdom.

Spawn
2006-04-23, 21:24
Okunskap i grunden, sedan ett beroende.
Lite som med alkohol och alkoholism, folk super fast de vet att skiten in är bra och man kan fastna, och en del tappar kontroll och blir beroende. Och jag hör till de som ser alkoholism som en sjukdom, även om kanske inte läkarvetenskapen håller med om definitionen.

håller med delvis att det finns en viss liknelse men spriten är något som vi valt att ta in i livet på senare dagar nu talar jag om tjocka barn som är kanske 6 år och väger 60 kg och är 1.20 långa men en viss liknelse finns det

Metal_boy_
2006-04-23, 21:25
Ingen aning om det är klassat som sjukdom.

Mental
2006-04-23, 21:27
håller med delvis att det finns en viss liknelse men spriten är något som vi valt att ta in i livet på senare dagar nu talar jag om tjocka barn som är kanske 6 år och väger 60 kg och är 1.20 långa men en viss liknelse finns det

Valt och valt, för många är det knappt ett val, utan mer ett socialt krav att börja supa. grupptryck är inte att leka med.
Och bli fet klarade jag bra utan föräldrarnas hjälp. jag tjockade på mig när jag flyttat hemifrån och kunde äta hur och när jag ville.

Trance
2006-04-23, 21:30
Jag anser att det inte är det.

Spawn
2006-04-23, 21:31
Valt och valt, för många är det knappt ett val, utan mer ett socialt krav att börja supa. grupptryck är inte att leka med.
Och bli fet klarade jag bra utan föräldrarnas hjälp. jag tjockade på mig när jag flyttat hemifrån och kunde äta hur och när jag ville.

Du kan knappas klassa alkohol som ett socialt krav *screwy* Jag tänker på träningen varige gång jag blir erbjuden en öl eller dylikt. Så du menar att dina polare kan pressa dig in i alkolism? Låter som en grymt fin social krets du lever i! :thumbup:

Lizard
2006-04-23, 21:33
Är malaria en sjukdom?

Jag tänker på alla de barn som får malaria varje år och som blir jättesjuka och kanske dör. Är det inte föräldrarnas fel? Jag menar, de vet att det är farligt att bo i jungeln och hålla till kring vatten och så. Såg ett program från en sån där negerby där de gick runt och ingen av ungarna hade myggnät kring sina sängar, Jag blir så j*a förbannad när jag ser sånt. Okej om de inte visste, men FN och alla har ju varit nere och upplyst dom om att de måste passa sig för malaria och myggor och så så då tycker jag faktiskt att det är föräldrarnas fel om ungarna får malaria senare.

Vad anser ni? Att det är föräldrarnas fel att negerbarnen får malaria eller är det genetiskt att vissa får det?

Lizard

Spawn
2006-04-23, 21:37
Är malaria en sjukdom?

Jag tänker på alla de barn som får malaria varje år och som blir jättesjuka och kanske dör. Är det inte föräldrarnas fel? Jag menar, de vet att det är farligt att bo i jungeln och hålla till kring vatten och så. Såg ett program från en sån där negerby där de gick runt och ingen av ungarna hade myggnät kring sina sängar, Jag blir så j*a förbannad när jag ser sånt. Okej om de inte visste, men FN och alla har ju varit nere och upplyst dom om att de måste passa sig för malaria och myggor och så så då tycker jag faktiskt att det är föräldrarnas fel om ungarna får malaria senare.

Vad anser ni? Att det är föräldrarnas fel att negerbarnen får malaria eller är det genetiskt att vissa får det?

Lizard

Om du pratar om folk som bor där nere så tror jag inte att alla som bor där har råd att vaxinera sina barn och var snäll och kalla dem inte neger barn det anses lite opassande i dagens moderna samhälle dvs om du inte vill ha Rasist stämpeln? Jag tror knappast att det har något med genetiken att göra malarian har väl inte funnits i flera tusentals år för att människan ska hinna bli resistanta?

Deceiver85
2006-04-23, 21:37
50% dålig karaktär
50% genetik

Sheogorath
2006-04-23, 21:39
Är malaria en sjukdom?

Lizard

Och han gör det igen. Du är ta mig fan sjukligt skarptsynt ibland :bow:.

Tolkia
2006-04-23, 21:40
Och han gör det igen. Du är ta mig fan sjukligt skarpsynt ibland.
Bah; jag var på väg att skriva "klockrent", men nu verkar man ju som en härmapa. :D

Me_Myself
2006-04-23, 21:41
Jag är inte så insatt men jag anser att man har ett ansvar som förälder att ge sina barn rätt förutsättningar för att må bra.
Min dotter får en hel del sötsaker men hon är underviktig. Om hon hade börjat gå över kurvan så hade jag genast sett över vad hon får i sig. Jag tycker det är såå synd om barn som redan rån början blir väldigt överviktiga. Dem har det nog otroligt tufft att gå ner när dem blir äldre.

Sen finns det ju säkert massvis med diagnoser som leder till fetma pga mediciner och dåliga leder osv som gör det svårt att röra sig.

Sheogorath
2006-04-23, 21:43
...och som alltid kan man ju framföra det deterministiska argumentet: även om vi delar upp det hela i socialt arv (uppväxt, prägling, kompisar mm.) och genetiskt arv så kommer vi ingenstans.

Exempelvis:

Socialt arv: 0-100% av dispositionen. Du väljer inte din sociala kontext. Du föds in i den.
Genetiskt arv: 100-0% av dispositionen. Du väljer inte din genetiska kontext. Du föds in i den.

Trance
2006-04-23, 21:43
Är malaria en sjukdom?

Lizard

Mängder dör ju av malarian på grund av att DDT blev förbjudet, tror de har tagit upp det igen med gott resultat. Lite OT sådär.

Men om vi säger så här:

Är det en sjukdom att vara väldigt smal?
Är det en sjukdom att sitta väldigt mycket framför datorn?

christian
2006-04-23, 21:44
Enligt wikipedia
Sverige har anslutit sig till FN-organet WHO:s definition på av vad som är sjukt respektive friskt. WHO har definierat friskt som frånvaro av ohälsa och sjukt är närvaro av ohälsa. ..
..
Sjukdom, ett tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och, eller, social ohälsa.

Enligt sjukvårdsrådgivningen:

Fetma är en sjukdom som beror på en blandning av många olika saker, bland annat ärftlighet, livsstil, miljö och kultur. Man kan till exempel ha en ärftlig egenskap som gör att man har lättare att lagra fett än andra. Den egenskapen kan sedan förstärkas hos vissa personer bland annat beroende på hur man lever. Resultatet blir att man äter mer än vad man förbränner vilket i sin tur leder till fetma. Fetma ökar sedan risken för att man ska drabbas av andra sjukdomar.

Så ja, det är en sjukdom.

Spawn
2006-04-23, 21:45
Är malaria en sjukdom?

Lizard
Du skriver att det är föräldrarnas fel att de bor i jungeln men tror du att alla har det bra ställt i "jungeln" De har förmodligen inget val än att leva där. Det är lätt för oss att säga att det är sjukt att de inte flyttar men vi lever i ett I-land med bra ekonomi och nästan inga dödliga sjukdomar orsakade av djur!

Fy på er som tyckte att hans text var klockren! *screwy*

Spawn
2006-04-23, 21:47
Mängder dör ju av malarian på grund av att DDT blev förbjudet, tror de har tagit upp det igen med gott resultat. Lite OT sådär.

Men om vi säger så här:

Är det en sjukdom att vara väldigt smal?
Är det en sjukdom att sitta väldigt mycket framför datorn?

det där med datorn skulle jag klassa som beroende det gör iaf min morsa. ....du ärju beroende av den där dumburken du får dataförbud! *grr27*

Sheogorath
2006-04-23, 21:47
Du skriver att det är föräldrarnas fel att de bor i jungeln men tror du att alla har det bra ställt i "jungeln" De har förmodligen inget val än att leva där. Det är lätt för oss att säga att det är sjukt att de inte flyttar men vi lever i ett I-land med bra ekonomi och nästan inga dödliga sjukdomar orsakade av djur!

Det var klockrent eftersom han skrev texten med en syrlig ironi. Du såg det inte och blev därför arg istället för imponerad :).

Kontentan är: barnen har valt att växa upp nära negersjön lika lite som Tjocke-Stefan valde att växa upp i sin sociala kontext med överätande föräldrar.

Spawn
2006-04-23, 21:48
Det var klockrent eftersom han skrev texten med en syrlig ironi. Du såg det inte och blev därför arg istället för imponerad :).

erkänner han det som ironi så är det "chill"

Trance
2006-04-23, 21:49
Sedan undrar jag också om det är en sjukdom att röka.

Trance
2006-04-23, 21:50
erkänner han det som ironi så är det "chill"

Han behöver inte det eftersom det var uppenbart, hur kan du missa det?

Sheogorath
Sedan undrar jag också om det är en sjukdom att röka.

*ser hur den eviga diskussionen om determinismen kontra den fria viljan kryper närmare och närmare*

Krokodil
Jag anser att fetma är en sjukdom.

Lizard
2006-04-23, 22:03

Sheogorath har redan dyrkat upp sammanhanget åt dig och jag kan bara tillägga att jag inte ämnade bevisa utan endast belysa någonting :

När fetma och feta debatteras är alla medel tillåtna, medel som de flesta av oss inte skulle tillämpa på någon annan grupp, vare sig det är afrikaner, anorektiker eller dyslektiker. "Föräldrarnas fel", "sig själv att skylla", "bara att ta sig i kragen" och liknande faschistargument hör till vardagstonen gärna måleriskt beskrivna av vittnesbörd från TV-soffan. Det kastas stenar stora som kaffebryggare i glashusen och alla ställer in sig i paraden med höger hand sträckt mot skyn; "ut med dom jävlarna bara!"

Vad som är värre än feta och fetas barn är de av oss som saknar respekt för att det är människor och människoöden som debatteras. Tycker jag.

Lizard

Krokodil
2006-04-23, 22:05
Sheogorath har redan dyrkat upp sammanhanget åt dig och jag kan bara tillägga att jag inte ämnade bevisa utan endast belysa någonting :

När fetma och feta debatteras är alla medel tillåtna, medel som de flesta av oss inte skulle tillämpa på någon annan grupp, vare sig det är afrikaner, anorektiker eller dyslektiker. "Föräldrarnas fel", "sig själv att skylla", "bara att ta sig i kragen" och liknande faschistargument hör till vardagstonen gärna måleriskt beskrivna av vittnesbörd från TV-soffan. Det kastas stenar stora som kaffebryggare i glashusen och alla ställer in sig i paraden med höger hand sträckt mot skyn; "ut med dom jävlarna bara!"

Vad som är värre än feta och fetas barn är de av oss som saknar respekt för att det är människor och människoöden som debatteras. Tycker jag.

Lizard :bow: