Visa fullständig version : När deffen avstannar
Har deffat sedan i januari och vikten rör sig nu inte sedan ca 1 månad.
Har ätit mellan 2000-2500 kcal per dag och går ca 7 km i rent förbränningssyfte per dag, sen tillkommer då gymmet och den vanliga motion jag får varje dag bestående av att gå fram och tillbaka till skolan osv.
Hur som helst har viktminskningen försvunnit nu. Har testat att öka vardagsmotionen nu och aktiverat mig mera, går kanske ca 6 km extra varje dag. Har även testat att minska på energiintagetutan resultat.
Kan det vara så att kroppen börjar tröttna på att deffa nu? Visst i teorin ska det bara vara energi in och ut men jag antar att det finns deffare som märker att det kanske inte är så långt in i deffen? Kroppen tycks ju vara ganska så anpassningsbar till nya energinivåer, fanns något exempel någon gång om en tjej som dansade som åt ca 1000 kcal mindre än vad som ansågs vara hennes förbrukning men vikten ändrades inte det minsta.
Så nu undrar jag om någon har något roligt tips? Att ta en paus känns lite trist då studenten osv närmar sig och dessutom kanske det inte hjälper. Att äta mindre, säg 2000 kcal per dag känns inte riktigt som om det ska behövas då jag väger 83 kg och är 188 cm och rör mig som sagt var en hel del per dag.
Några funderingar?
Har deffat sedan i januari och vikten rör sig nu inte sedan ca 1 månad.
Har ätit mellan 2000-2500 kcal per dag och går ca 7 km i rent förbränningssyfte per dag, sen tillkommer då gymmet och den vanliga motion jag får varje dag bestående av att gå fram och tillbaka till skolan osv.
Hur som helst har viktminskningen försvunnit nu. Har testat att öka vardagsmotionen nu och aktiverat mig mera, går kanske ca 6 km extra varje dag. Har även testat att minska på energiintagetutan resultat.
Kan det vara så att kroppen börjar tröttna på att deffa nu? Visst i teorin ska det bara vara energi in och ut men jag antar att det finns deffare som märker att det kanske inte är så långt in i deffen? Kroppen tycks ju vara ganska så anpassningsbar till nya energinivåer, fanns något exempel någon gång om en tjej som dansade som åt ca 1000 kcal mindre än vad som ansågs vara hennes förbrukning men vikten ändrades inte det minsta.
Så nu undrar jag om någon har något roligt tips? Att ta en paus känns lite trist då studenten osv närmar sig och dessutom kanske det inte hjälper. Att äta mindre, säg 2000 kcal per dag känns inte riktigt som om det ska behövas då jag väger 83 kg och är 188 cm och rör mig som sagt var en hel del per dag.
Några funderingar?
Jag tror att du ev kan ha börjat släppa lite på kontrollen, det gjorde jag :D
petnoga i början men slappare och slappare framåt slutet, med resultat där efter.
Minska till 1800kcal, och se till att mäta/räkna ordentligt, samt att inte tillåta något fusk. Så ska du se att du fortsätter nedåt.
Fuskar ingenting, har 100% koll på vad jag får i mig.
Däremot har jag ett väldigt enformigt schema nu när jag vet vad jag tycker mättar bäst, är godast och mest näringsrikt så nackdelen med det är att jag äter i stort sett alltid samma mat. Om jag då har något fel i beräkningen av den maten så kan man ju säga "många bäckar små" men jag tror knappast att det skulle kunna påverka slutresultatet.
'alternativen som finns är väll typ:
Fortsätta som vanligt
Minska intaget
Öka förbränningen
Vila ett tag (typ en vecka)
Öka intaget och förbränningen
Någon som varit i samma sits?
Cerberus
2006-04-23, 15:00
Du äter nog precis lika mycket som du förbrukar, du får helt enkelt fila på nåt matschema som gör att du äter mindre än vad du förbrukar.
Du äter nog precis lika mycket som du förbrukar, du får helt enkelt fila på nåt matschema som gör att du äter mindre än vad du förbrukar.
Med tanke på att jag åt 2500 kcal i början av deffen (första månaderna) och gick ner i vikt trots att jag motionerade mindre än vad jag gör nu talar knappast för det.
tigerofsweden
2006-04-23, 15:50
Med tanke på att jag åt 2500 kcal i början av deffen (första månaderna) och gick ner i vikt trots att jag motionerade mindre än vad jag gör nu talar knappast för det.
tydligen gör du ju det eftersom du inte går ner!
Scratch89
2006-04-23, 16:07
Det har ju med fysik att göra.
En lättare kropp kräver mindre energi.
Att du gick ner när du vägde x+10 kg men inte går ner när du väger x kg, är ju för att 10 kg gör så pass mycket skillnad.
tinkerbell
2006-04-23, 16:54
Hur ser dina cardiopass ut under dan? Hur har du delat upp de? Hur många gånger i veckan kör du cardio?
t
Har du ätardagar?
Ytterst sällan. Och de få jag har (kanske haft 4 eller så) består av ca 3000-3500kcal och de kalorierna kommer från kyckling och någon extra polarkraft extrem. Brukar ta en ätardag när jag tycker att det känns som om kroppen behöver en liten boost.
Cardion består av promenader med en hastighet av 7-7.5 km/h, oftast på morgonen under ca 45-90 minuter. Sen går jag till och från skolan (enkel sträcka ca 1.5 km) och sedan till och från gymmet (ca 3 km enkel tripp). Sen gör jag utöver det det alla gör som typ köper mat osv.
Har funderat på att börja springa men ja föredrar att gå längre istället. Men det kanske är dags att börja springa?
tinkerbell
2006-04-23, 17:37
Ytterst sällan. Och de få jag har (kanske haft 4 eller så) består av ca 3000-3500kcal och de kalorierna kommer från kyckling och någon extra polarkraft extrem. Brukar ta en ätardag när jag tycker att det känns som om kroppen behöver en liten boost.
Cardion består av promenader med en hastighet av 7-7.5 km/h, oftast på morgonen under ca 45-90 minuter. Sen går jag till och från skolan (enkel sträcka ca 1.5 km) och sedan till och från gymmet (ca 3 km enkel tripp). Sen gör jag utöver det det alla gör som typ köper mat osv.
Har funderat på att börja springa men ja föredrar att gå längre istället. Men det kanske är dags att börja springa?
Försök att vara så aktiv som möjligt, gå VART du än ska, ta trappor, utnyttja vardagen. Du skulle kunna klämma in en kvällspromenad på 1-1.5 h med? eller?
Lycka till ...
Om du har riktigt självdiciplin som jag har :D så kan du innan frukosten gå till gymmet, köra en cardiomaskin på gymmet i 1h i fettförbränningssyfte och sen gå hem och äta frukost. Du bör då förbränna en hel del fett. Men som sagt, motionera mera, ät mindre. Får du inga resultat så kanske du ska avvakta ett par dagar. Rör dig minimalt och ät som du gjorde "in the good old days" och sen så prövar du igen. Detta BÖR funka.
/J
Cerberus
2006-04-23, 17:48
kör intensivare kardio, joggning/löpning/intensiv cykling. Mycket effektivare i förbränningssyfte imho.
Försök att vara så aktiv som möjligt, gå VART du än ska, ta trappor, utnyttja vardagen. Du skulle kunna klämma in en kvällspromenad på 1-1.5 h med? eller?
Lycka till ...
Kör redan för fullt på det, går vart jag än ska i stort sätt.
Jag gör så att jag ska testa att köra samma förbrukning som tidigare men sänka intaget till strikt 2000 kcal per dag nästa vecka och se om det händer något. Om det inte fungerar kommer jag köra hård cardio i form av löpning och då öka till ca 2200 kcal per dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.