handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. grepp i marklyft

Skakis
2006-04-23, 11:58
Hej! Jag pluggar just nu träningslära på högskolan, där vi ska analysera en mängd olika övningar. Jag har en fråga kring greppet när man kör marklyft. Det vanliga verkar vara att hålla händerna i mixed grip, dvs ena handflatan mot din kropp, andra från din kropp. (supinerat/pronerat för er som har läst anatomi :cool: )

Jag skulle vilja veta vilka fördelar (och ev. nackdelar) detta grepp har just i marklyften? Min första tanke är att det har med stabilisering att göra, men jag vill bara få det bekräftat.

Tack på förhand!

Liten Men Fet
2006-04-23, 12:00
Hej! Jag pluggar just nu träningslära på högskolan, där vi ska analysera en mängd olika övningar. Jag har en fråga kring greppet när man kör marklyft. Det vanliga verkar vara att hålla händerna i mixed grip, dvs ena handflatan mot din kropp, andra från din kropp. (supinerat/pronerat för er som har läst anatomi :cool: )

Jag skulle vilja veta vilka fördelar (och ev. nackdelar) detta grepp har just i marklyften? Min första tanke är att det har med stabilisering att göra, men jag vill bara få det bekräftat.

Tack på förhand!

Det motverkar att stången rullar i händerna, rullar den är det mycket svårare att hålla kvar den.

Arf Pingvin
2006-04-23, 12:02
Det är bara för att orka hålla greppet. Det är ett låsgrepp som gör att stången ej kan rulla åt nåt håll då de olika greppen tar ut varandra. Vissa anser att det kan ge en snedbelastning så folk byter ibland grepp mellan seten andra kör med dragremmar och normalt överhandsgrepp. Det är ej tillåtet med remmar i tävling så därför kör man med mixat grepp.

Skakis
2006-04-23, 12:04
Då tackar jag för hjälpen! :bow:

dt06mj2
2013-02-20, 11:47
Så det finns egentligen inte någon anledning att köra mixed om man trivs utan?
Känns som jag kommer kunna nå mitt genetiska max utan att köra mixed nämligen. ;-)

hugok
2013-02-20, 11:55
Känns som jag kommer kunna nå mitt genetiska max utan att köra mixed nämligen. ;-)

Då har du sjukt starkt grepp i förhållande till ryggen.

Nackdelen med mixat grepp är att det finns risk för brusten biceps. Som denna herren (känsliga tittare varnas):
Wjq82nYPUeo

mikaelj
2013-02-20, 12:26

Nej. Vad menar du skulle vara anledningen?

dt06mj2
2013-02-20, 13:28

Har små underarmar/handleder/händer men har ändå väldigt bra grepp av någon konstig anledning. Glider ingenting på 180kg mark iallafall.

Nej. Vad menar du skulle vara anledningen?

Jag frågade efter anledningar. Vill du ha exempel så kan det vara saker som redan nämnts i tråden, men även skaderisk och även i tekniskt avseende.

Gpajpen
2013-02-20, 13:28
Mixedgrip bygger snea överkroppar. Drabbad.

rooz
2013-02-20, 16:08
Mixedgrip bygger snea överkroppar. Drabbad.
Om du kör samma hand pronerat respektive supinerat så kan det hända. Därför byter man mellan seten;)

musicpanda
2013-02-20, 16:15

Nackdelen med mixat grepp är att det finns risk för brusten biceps. Som denna herren (känsliga tittare varnas):

Nu kommer jag aldrig våga köra mixed igen... *cry*

MaxHBG
2013-02-20, 16:25
nu kommer jag aldrig våga köra mixed igen... *cry*

+1

Snömannen
2013-02-20, 18:07
Nu kommer jag aldrig våga köra mixed igen... *cry*

Inte så roligt att köra sumo med överhandsgrepp och tappa stången på tårna heller. :cryout: