handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. grepp i marklyft

Skakis
2006-04-23, 11:58
Hej! Jag pluggar just nu träningslära på högskolan, där vi ska analysera en mängd olika övningar. Jag har en fråga kring greppet när man kör marklyft. Det vanliga verkar vara att hålla händerna i mixed grip, dvs ena handflatan mot din kropp, andra från din kropp. (supinerat/pronerat för er som har läst anatomi :cool: )

Jag skulle vilja veta vilka fördelar (och ev. nackdelar) detta grepp har just i marklyften? Min första tanke är att det har med stabilisering att göra, men jag vill bara få det bekräftat.

Tack på förhand!

Liten Men Fet
2006-04-23, 12:00
Hej! Jag pluggar just nu träningslära på högskolan, där vi ska analysera en mängd olika övningar. Jag har en fråga kring greppet när man kör marklyft. Det vanliga verkar vara att hålla händerna i mixed grip, dvs ena handflatan mot din kropp, andra från din kropp. (supinerat/pronerat för er som har läst anatomi :cool: )

Jag skulle vilja veta vilka fördelar (och ev. nackdelar) detta grepp har just i marklyften? Min första tanke är att det har med stabilisering att göra, men jag vill bara få det bekräftat.

Tack på förhand!

Det motverkar att stången rullar i händerna, rullar den är det mycket svårare att hålla kvar den.

Arf Pingvin
2006-04-23, 12:02
Det är bara för att orka hålla greppet. Det är ett låsgrepp som gör att stången ej kan rulla åt nåt håll då de olika greppen tar ut varandra. Vissa anser att det kan ge en snedbelastning så folk byter ibland grepp mellan seten andra kör med dragremmar och normalt överhandsgrepp. Det är ej tillåtet med remmar i tävling så därför kör man med mixat grepp.

Skakis
2006-04-23, 12:04
Då tackar jag för hjälpen! :bow:

dt06mj2
2013-02-20, 11:47
Så det finns egentligen inte någon anledning att köra mixed om man trivs utan?
Känns som jag kommer kunna nå mitt genetiska max utan att köra mixed nämligen. ;-)

hugok
2013-02-20, 11:55