handdator

Visa fullständig version : Universitet Studier

Prankie
2006-04-23, 03:06
Nu har jag blivit bollat runt olika syo och är lagom less, vill bara förstår hur det svenska intagning till universitet går till. Det finns rätt många äldre erfarna så det är kanske lika bra att ställa mina frågor här.

1. Lägsta antagningspoäng: Om statestiken inte ändras och jag har över lägsta antagningspoäng som förstahandsval i urval 1, betyder det jag att jag har kommit in i linjel även utan att göra högskoleprovet?

2. Hur ökar högskoleprovet min chans att komma in? Kommer resultatet att läggas till mitt gymnaisetbetyg? Eller jämföras det bara med andra som ta högskoleprovet? Kan det ha negativ påverkan? (Suger helt och hållet på ORD delen i högskoleprovet)

tossefar
2006-04-23, 03:21
Du kan söka på ditt högskoleprovresultat separat från betygen. Det är det bästa som gäller.

(Fixa rubriken)

AlexGBG
2006-04-23, 03:46
Nu har jag blivit bollat runt olika syo och är lagom less, vill bara förstår hur det svenska intagning till universitet går till. Det finns rätt många äldre erfarna så det är kanske lika bra att ställa mina frågor här.

1. Lägsta antagningspoäng: Om statestiken inte ändras och jag har över lägsta antagningspoäng som förstahandsval i urval 1, betyder det jag att jag har kommit in i linjel även utan att göra högskoleprovet?

2. Hur ökar högskoleprovet min chans att komma in? Kommer resultatet att läggas till mitt gymnaisetbetyg? Eller jämföras det bara med andra som ta högskoleprovet? Kan det ha negativ påverkan? (Suger helt och hållet på ORD delen i högskoleprovet)

1: ja, om du hade sökt i fjol så hade du kommit in, således skulle du komma in även i höste om du söker då och statistiken inte ändras.

2: högskoleprovet brukar väl oftast vara lättare att ta sig in på om man inte har sådär jättehöga betyg. Det har ingen som hellst negativ verkan på din ansökan. Huruvida det skulle öka din chans att ta dig in beror ju helt och hållet på ditt resultat, men som sagt, det är oftast lättare att ta sig in på högskoleprovspoängen än gymnasiebetygspoängen.
Sen så är det väl för sent för dig att göra högskoleprovet för att få en normerad poäng tills i höst. Såvida du nu inte har tänkt söka nått gayprogram som börjar mitt i vintern :P

Och till sist hoppas jag verkligen att du har sökt till Chalmers =)

Prankie
2006-04-23, 04:26
Är faktist lite splittrad.
Första är civilekonom med japanska hos GU, men wushu utbud där sög. De har varken matta eller vettiga priser. Vi tar 900 per termin och de ta 900 per månad.

Andra är IBP, vilket också är civilekonom fast mer riktad till Scandinavien, och wushu här är faktist rätt bra.

Tomten
2006-04-23, 05:02
Är faktist lite splittrad.
Första är civilekonom med japanska hos GU, men wushu utbud där sög. De har varken matta eller vettiga priser. Vi tar 900 per termin och de ta 900 per månad.

Andra är IBP, vilket också är civilekonom fast mer riktad till Scandinavien, och wushu här är faktist rätt bra.

Om du vill läsa Japanska så går det ju att göra det separat utöver (eller under/efter) din civilekonomutbildning.

Går ju tex att läsa på halvfart, då hinner du med 40 poäng på fyra terminer. Tror bara halvfartkurserna går till 40 poäng dock.