Visa fullständig version : Hur kommer ni rösta?
Jag hinner bli 18 innan valet och har därmed rösträtt men är så osäker på vad man ska rösta på funderar på en blank.
Hur kommer ni rösta motivera!
Tycker inte att du ska rösta blankt för att du inte har koll. Läs på om vad de olika partierna står för och gör ett val. Vill du inte sympatisera med något så kan du rösta blankt.
Jag ska rösta på moderaterna, främst för att det ska löna sig att arbeta.
Tycker inte att du ska rösta blankt för att du inte har koll. Läs på om vad de olika partierna står för och gör ett val. Vill du inte sympatisera med något så kan du rösta blankt.
Vad är det som får folk att arbeta idag då om det inte är lönt? Knappast för någon kollektiv välfärd i alla fall..
Jag håller med föregående talare med samma argument..
Tycker det är aldeles för lukrativt att vara hypokondrisk simulant i det här landet, så det blir en röst på moderaterna ännu en gång.
Tricklev
2006-04-22, 19:30
Funderar på att rösta på sverigedemokraterna pga att dagens politik är ett skämt.
Jag sympatiserar dock inte med sverigedemokraterna, gör det mera som en piss i ansiktet på resten av partierna.
Helena B
2006-04-22, 19:31
Jag hinner bli 18 innan valet och har därmed rösträtt men är så osäker på vad man ska rösta på funderar på en blank.
Hur kommer ni rösta motivera!
Ett tips är att inte lyssna så mycket på vad de olika partierna säger under valåret, utan att gå tillbaka och se vad de har gjort.
Tricklev
2006-04-22, 19:32
Ett tips är att inte lyssna så mycket på vad de olika partierna säger under valåret, utan att gå tillbaka och se vad de har gjort.
:thumbup:
Alltså vad jag snappat upp så är det skitsamma vilket parti man röstar på eftersom de lovar saker som de aldrig håller. Tex skulle inte studiebidraget höjas med en märkvärd summa enligt Socialdemonkraterna? Visst de höjde 100 kroner det är fan inte mycket! Så för mig spelar det nästan ingen roll vad man röstar min röst kommer inte betyda så mycket. Jag låter nog de vetande rösta så blir det säkert bra. Jag är inte ett dugg intresserad av politik så har inte lust att läsa på mig heller!
Alltså vad jag snappat upp så är det skitsamma vilket parti man röstar på eftersom de lovar saker som de aldrig håller. Tex skulle inte studiebidraget höjas med en märkvärd summa enligt Socialdemonkraterna? Visst de höjde 100 kroner det är fan inte mycket! Så för mig spelar det nästan ingen roll vad man röstar min röst kommer inte betyda så mycket. Jag låter nog de vetande rösta så blir det säkert bra. Jag är inte ett dugg intresserad av politik så har inte lust att läsa på mig heller!
Har det ens höjts med 100 kronor än? Jag får fortfarande 950:-
Saken är den att det tar tid att förändra någonting, ibland år. Du kan inte förvänta dig någonting direkt.
Jag tycker att det är varje människas plikt att ta reda på vad ett parti vill inför ett val. För hela samhällets bästa, ALLT styrs av politik.
strong-man
2006-04-22, 19:35
helt rätt sen man kan man inte lösa all problem med att höja skatten som Göran gör
Jag tycker det är en ganska vettig inställning. Rätt dumt att rösta på ett parti bara för att man ska rösta på något.
Vad är det som får folk att arbeta idag då om det inte är lönt? Knappast för någon kollektiv välfärd i alla fall..
Fast å andra sidan är det lite tragiskt när fullt arbetsdugliga människor kan få ut, och leva gott på, feta socialbidrag bara för att de är slöa. Känner en snubbe som känner en annan snubbe som förtidspensionerade sig i 30-årsåldern eftersom han resonerade som så att han kunde slippa arbeta, men ändå leva hyfsat, så varför anstränga sig.
Tricklev
2006-04-22, 19:36
Rösta på sverigedemokraterna eller annat clownparti, resten är bara olika högar av skit ändå, alla stinker :thumbup:
Fast å andra sidan är det lite tragiskt när fullt arbetsdugliga människor kan få ut, och leva gott på, feta socialbidrag bara för att de är slöa. Känner en snubbe som känner en annan snubbe som förtidspensionerade sig i 30-årsåldern eftersom han resonerade som så att han kunde slippa arbeta, men ändå leva hyfsat, så varför anstränga sig.
Jag känner folk i 20års åldern som är förtidspensionerade för att de är lite deprimerade, som sedan jobbar svart.
Jag tycker det är en ganska vettig inställning. Rätt dumt att rösta på ett parti bara för att man ska rösta på något.
typ så jag tänker. Sen ändrar de sin demonkrati när de väl är valda till något skit.
Jo de är fortfarande 950 men de höjer det nu tror jag iaf barnbidraget till 1050 vilket fortfarande är för lite. Men jag kommer inte få känna på den där extra 100:- i månaden för man går på studiebidraget som inte ska höjas :cryout:
Mela, sätt dit dom då.
Hur då? Learn me and I will do it.
edit: fan va helt engelska
Helena B
2006-04-22, 19:39
Har det ens höjts med 100 kronor än? Jag får fortfarande 950:-
Saken är den att det tar tid att förändra någonting, ibland år. Du kan inte förvänta dig någonting direkt.
Jag tycker att det är varje människas plikt att ta reda på vad ett parti vill inför ett val. För hela samhällets bästa, ALLT styrs av politik.
Tror det ska gälla från 1 juni.
Jag känner folk i 20års åldern som är förtidspensionerade för att de är lite deprimerade, som sedan jobbar svart.
haha fan vad klockrent. Jag hade en polare förut hans farsa ville inte att han skulle gå i skolan för det behövdes inte han skulle få några mille efter 18 bast. Men han var klok nog att börja plugga när han var 14 ;)
PAPPA BETALAR *grr* JÄVLA BORTSKÄMDA UNGJÄVLAR!
Tror det ska gälla från 1 juni.
Skulle ske i oktober först.. men skitsamma.
Ge mgi ett jobb ist :D
Det lönar sig ganska väl för mig att arbeta, jag får ut mer än dubbelt så mycket av att arbeta som att gå hemma och dra mig.
Helena B
2006-04-22, 19:43
Skulle ske i oktober först.. men skitsamma.
Ge mgi ett jobb ist :D
1 juli var det visst, inte juni. Iofs är det bara ett förslag.
Regeringen föreslår att studiemedlen höjs fr.o.m. den 1 juli 2006
Förslag om höjda studiemedel
Regeringen har föreslagit att studiemedlen ska höjas från och med den 1 juli 2006. Riksdagen kommer att fatta beslut om regeringens förslag i slutet av juni.
Förslaget innebär att studiemedlen höjs med 72 kronor per vecka för en heltidsstuderande i Sverige. Detta innebär att en veckas heltidsstudiemedel kommer att bli 1 814 kronor. Av höjningen föreslås 24 kronor vara bidrag och 48 kronor lån. Regeringen föreslår även att beloppen ska höjas för dig som läser på deltid.
http://www.csn.se/Aktuellt/Aktuellt.asp?intNumber=641&nyheterAktuellSida=1
btw, var har Freddie o co. tänkt att få alla pengar ifrån för att subventionera sina skattesänkningar?
btw, var har Freddie o co. tänkt att få alla pengar ifrån för att subventionera sina skattesänkningar?
Bland annat genom att skrota en hel del av de onödiga myndigheterna socialdemokraterna skapat som slukar otroligt mycket pengar antagligen.
Jag har inte 100% koll på hur allt ska fungera. Men det finns noggranna uträkningar om hur allt ska fungera och det ligger klart för att genomföras 18 september.
Om du syftar på det med 250milj. så är det centerpartiets förslag och det är ingenting som M gått ut med även om de är i en allians. Däremot har Reinfeldt sagt att det säkert går att genomföra under en 10 års period eller liknande.
Pengarna läggs på det som är viktigast-.
Jag _vet_ inte, men jag antar att skattesänkningarna går hand i hand med att de vill få fler som arbetar vilket ger mer skatt, samtidigt som mindre bidrag betalas ut osv.
jag tycker att om man inte rostar sa ska man inte komma och klaga sen, da har man haft sin chans att paverka och inte tagit den!
manga sager att de inte ar intresserade av politik och att de inte bryr sig. sen klagar de pa att momsen ar for hog, statens monopol pa alkoholforsaljning, for lagt studiebidrag, foraldrarforsakringar, for laga straff, for fa/manga poliser osv osv, listan kan goras lang. att saga att man inte bryr sig om politik ar nastan som att saga att man inte bryr sig om sig sjalv, de mesta i ens vardag paverkas ju av politik.
Kanner man sig inte saker eller missnoja tycker ja man ska rosta blankt, da har man iallafall visat sin politiska forvirring/missnoje mot systemet/"alla partier ar lika daliga"/osv
de ar vad jag tycker, alla kanske inte haller me mig men men...
personligen ska ja rosta pa moderaterna, en sjalvklarhet, hoppas pa en bla regering!!!
Moderaterna.
Det ska löna sig att arbeta. Det ska löna sig att utbilda sig.
Jag vill bestämma över mig själv. Jag vet bäst vad jag vill, inte staten.
Människor som lyckas bättre än andra i livet ska ha det bättre. Det är drivkraften för att ett samhälle ska utvecklas..
Självklart ska det finnas ett socialt skyddsnät. Bra skola, vård och omsorg till alla. Men nu är bidragsnivåerna lite väl höga. Det ska vara skillnad mellan att arbeta och sitta hemma och lata sig..
Hur då? Learn me and I will do it.
edit: fan va helt engelska
Hows it goin' Melish Capone? :D
Stenberg
2006-04-22, 21:30
Blått, förmodligen moderaterna.
Hörde en intressant studie om hur mycket vi betalar i skatt. Räknar man med all skatt vi betalarför varor (moms) mm, så går i medel ca 60% av inkomsten i skatt. Tänk er att jobba från januari till i augusti innan du börjar tjäna pengar till dig själv.... Kanske inte blir så stor ändring med regeringsbyte men åt rätt håll iaf...
Rött.
allan
Det märks att du är röd när du pratar politik, men jag har inte förstått om du är socialdemokrat eller ännu mer vänster. Får jag bara fråga om du anser att Sverige fungerar bra som det gör idag? Och om inte, vilka är lösningarna för att få det att fungera bättre?
reinholdsson
2006-04-22, 21:50
Jag skiter nog i att rösta tror jag. Finns så mycket att välja mellan och jag har svårt att bestämma mig.
Jag funderar faktiskt på att starta ett eget parti till valet. Hinner nog inte köra någon kampanj eller så, men det vore kul att få ett 10-tal röster i kommunvalet i alla fall. I framtiden kanske jag har ett bättre kontaktnät och mer kunskaper för att bygga upp Partiet.
Om jag inte gör det så kommer jag att rösta på någon form av direktdemokratiskt parti.
Om jag inte gör någon av dessa saker blir det nog miljöpartiet.
Jag funderar faktiskt på att starta ett eget parti till valet. Hinner nog inte köra någon kampanj eller så, men det vore kul att få ett 10-tal röster i kommunvalet i alla fall. I framtiden kanske jag har ett bättre kontaktnät och mer kunskaper för att bygga upp Partiet.
Om jag inte gör det så kommer jag att rösta på någon form av direktdemokratiskt parti.
Om jag inte gör någon av dessa saker blir det nog miljöpartiet.
Måste inte vallistorna och dylikt vara klara inför valet väldigt snart? Kan bli tight? Nästa val kanske? :D
Partiprogram? :D
Blått, förmodligen moderaterna.
Hörde en intressant studie om hur mycket vi betalar i skatt. Räknar man med all skatt vi betalarför varor (moms) mm, så går i medel ca 60% av inkomsten i skatt. Tänk er att jobba från januari till i augusti innan du börjar tjäna pengar till dig själv.... Kanske inte blir så stor ändring med regeringsbyte men åt rätt håll iaf...
Det intressanta ligger i hur det ser ut för dig under en blå regering. Jag sätter härmed 100 spänn på att du inte vet vilka skatter, om ens några, som (M) vill sänka UTAN att slå upp det först.
Det märks att du är röd när du pratar politik, men jag har inte förstått om du är socialdemokrat eller ännu mer vänster. Får jag bara fråga om du anser att Sverige fungerar bra som det gör idag? Och om inte, vilka är lösningarna för att få det att fungera bättre?
Funkar bäst i hela europa, no? Duger inte för dig?
Du ställer frågan på fel vis min kära lilla moderat. Jag anser att Sverige är ett bra land att leva i - det gör jag utifrån dels ett historiskt perspektiv och dels från ett omvärldsperspektiv. Fråga - tycker du att Sverige är ett bra land att leva i? Och då vill jag inte ha en massa förbehåll för det behöver man inte ha på en sån enkel fråga.
Är Sverige ett bra land att leva i?
För mig är alltså svaret att ja, det är det. Nästa fråga är då om jag är nöjd med det. Och det är jag inte. Det kan ALLTID bli bättre. Det finns en jävla massa orättvisor som fortfarande existerar- på en mängd olika områden.
Vi har världens bästa spädbarnssjukvård. Antalet överlevande födda är det högsta i världen. Men det dör fortfarande bebisar - alltså är inte systemet fullständigt. På samma vis är det på område efter område. Varefter man når en nivå flyttar man målsättningen.
Idag tar väldigt många levnadsstandarden i Sverige för självklar. Det är den inte - den är tvärtom ständigt ifrågasatt av diverse folk och partier. För mig är det en självklarhet att människor inte är vare sig produker eller produktionsenheter som kan flyttas omkring hur som helst. Och fortfarande ifrågasätts levnadsstandarden mest av folk som verkligen haft den hela sina liv.
Dessutom lever vi i en sån totalt högerdominerad medievärld att om mostvarande förhållanden skulle finnas i ett annat land skulle vi kalla det en bananrepublik - vilket kan förklara varför man hela tiden får läsa om elände, olyckor och ekonomiskt och moraliskt kaos.
Sveriges ekonomi går väldigt bra just nu. Därför borde det finnas resurser att lägga på behjärtansvärda ändamål. Men vilka områden det är lär jag och Pär Nuder ha olika uppfattningar om.
allan
Är det verkligen så? På vilket sätt har man mätt det? Under hur lång tid?
Är det verkligen så? På vilket sätt har man mätt det? Under hur lång tid?
Ekonomisk tillväxt t ex.
allan: vill inte citera allt för det tar så stor plats då.
Men det du skriver är sant, Sverige är ett bra land att leva i och jag är förbannat glad för att jag är född här istället för i Pakistan eller liknande.
Och mycket kan bli bättre, nästan allting kan bli bättre och de olika partierna har olika lösningar på hur detta ska ske. På hur arbetslösheten skall sänkas, på hur sjukvården skall effektiviseras, på hur man skall förbättra kunskapen i skolan och liknande. Det är mer där jag är nyfiken på varför du är röd? Jag har inte hört några bra argument från vänsterkanten än så länge utan har ofta fått "det löser sig" som svar. Men någonting måste väl göras? Eller?
Ekonomisk tillväxt t ex.
Utbildning och sjukvård då?
Ekonomisk tillväxt t ex.
Ekonmisk tillväxt hur? Per capita? BNP? DNI? Berätta gärna varifrån du har fått den här informationen. Det är inte för att låta överlägsen som jag frågar utan av nyfikenhet.
Utbildning och sjukvård då?
Jag vet faktiskt inte, det är mitt ärliga svar. (Hur den står sig mot resten av europa då alltså).
Från www.moderat.se
"Fråga
Kan skatten sänkas?
Svar
Ja, definitivt. Sverige har idag världens högsta skatter, men har sämre skolor och sjukvård än de flesta europeiska länder."
Moderaterna håller inte med dig
Ekonmisk tillväxt hur? Per capita? BNP? DNI? Berätta gärna varifrån du har fått den här informationen. Det är inte för att låta överlägsen som jag frågar utan av nyfikenhet.
Ledsen att behöva länka till externa källor, men här följer en:
http://www.nutek.se/sb/d/207/a/529
Jag skulle gärna vilja se siffror ang. skolfrågan. Sjukvårdsfrågan är däremot rätt självklar när en läkare snittar 2 patienter per dag.
Jag vet faktiskt inte, det är mitt ärliga svar. (Hur den står sig mot resten av europa då alltså).
Okay. Pratade med en sjuksköterska på tåget till Afanatic idag, hon hade arbetet i Tyskland och Norge blandannat. Tysklands sjukvård var tydligen effektivare än Sveriges då svenska läkare och sjuksköterskor gärna var hemma någon dag ibland för att de inte orkade arbeta just den dagen.. Jag vet att det inte är en skitbra källa, men det är ändå läskigt.
Ungefär var fjärde kille som går ur grundskolan idag har lässvårigheter. Det tycker jag är alldeles för många.
Men vi har det säkert bätte ekonomiskt, det vet jag inget om
Från www.moderat.se
"Fråga
Kan skatten sänkas?
Svar
Ja, definitivt. Sverige har idag världens högsta skatter, men har sämre skolor och sjukvård än de flesta europeiska länder."
Vad håller dom inte med mig om? Påstår jag att vi har låga skatter i sverige? Påstår jag att vi har bättre skola och sjukvård än de flesta europeiska länder?
Från www.moderat.se
"Fråga
Kan skatten sänkas?
Svar
Ja men ekonmisk tillväxt har inget absolut direkt samband med sjukvård och skolor, dock ett indirekt.
TheLoser
2006-04-22, 22:16
Från www.moderat.se
"Fråga
Kan skatten sänkas?
Svar
Konstigt värre att de inte lägger upp ett motargument mot sig själva :)
Ledsen att behöva länka till externa källor, men här följer en:
http://www.nutek.se/sb/d/207/a/529
Det är inget att vara ledsen för. Jag tacka och bockar. Dock måste jag poängtera att enligt NUTEK har vi inte den starkaste ekonmisk tillväxten i Europa. Även om den ligger bra till.
Jag ska inte rösta alls, men ideologiskt tycker jag att den autonoma marxismen står mig närmast. Om jag nu blev tvingad att rösta på något befintligt parti så skulle det nog bli Folkpartiet även fast jag av hela mitt hjärta hatar svinen till liberalister och dras mycket mer till vänstern och sossarna på ett personligt och kemiskt plan.
Okay. Pratade med en sjuksköterska på tåget till Afanatic idag, hon hade arbetet i Tyskland och Norge blandannat. Tysklands sjukvård var tydligen effektivare än Sveriges då svenska läkare och sjuksköterskor gärna var hemma någon dag ibland för att de inte orkade arbeta just den dagen.. Jag vet att det inte är en skitbra källa, men det är ändå läskigt.
Ungefär var fjärde kille som går ur grundskolan idag har lässvårigheter. Det tycker jag är alldeles för många.
Men vi har det säkert bätte ekonomiskt, det vet jag inget om
Men... tycker du att det är negativt att någon är hemma för att vila en dag? Vill du hellre ha sjukvårdspersonal som går till jobbet trots att hon inte är 100% eller vill du ha med utvilad personal att göra?
Jag hör också massor av negativa rapporter om skolan och jag tror även att skolan är riktigt usel i många fall. Mitt påstående handlade om sveriges konjunktur och ekonomi, jag hoppas att regeringen som regerar efter nästa val satsar MYCKET på skolan framförallt.
Måste inte vallistorna och dylikt vara klara inför valet väldigt snart? Kan bli tight? Nästa val kanske? :D
Partiprogram? :D
Nejdå, det är lugnt. Man måste ju egentligen inte göra sånt. Det räcker med att man röstar på sitt parti, så finns man ju. Eller ja, man behöver ju inte ens göra det. Det räcker ju med att man säger att man har startat ett parti så har man det. Sen finns det ju vissa fördelar med att vara registrerad och så, men det är bagateller, speciellt om partiet är såpass litet.
Partiprogram har jag inte skrivt något eftersom jag ändå inte ska köra någon officiell kampanj. Men det handlar hur som hellst om ett enfrågeparti, och den frågan är hurvida varje medborgare ska ha rätt att rösta i varje fråga som det röstas om i riksdagen eller ej. Det är lite mer avancerat än så, men jag orkar inte förklara detaljerna nu. Kanske startar jag en tråd här på kollo om detta i framtiden.
Men... tycker du att det är negativt att någon är hemma för att vila en dag? Vill du hellre ha sjukvårdspersonal som går till jobbet trots att hon inte är 100% eller vill du ha med utvilad personal att göra?
Jag hör också massor av negativa rapporter om skolan och jag tror även att skolan är riktigt usel i många fall. Mitt påstående handlade om sveriges konjunktur och ekonomi, jag hoppas att regeringen som regerar efter nästa val satsar MYCKET på skolan framförallt.
Ja, jag tycker faktiskt att det är negativt att man är hemma från jobbet för att motivationen inte är på topp. Det är en sak om man är sjuk eller liknande,men om det bara är att man hellre sover tycker jag att det är helt fel. Speciellt om man får 80% av sin vanliga lön för det.
Det är inget att vara ledsen för. Jag tacka och bockar. Dock måste jag poängtera att enligt NUTEK har vi inte den starkaste ekonmisk tillväxten i Europa. Även om den ligger bra till.
Jag överdrev en smula. Men kort kan man säga att t ex tyskland i dagsläget har en rätt skakig ekonomi, italien har legat till senaste åren, frankrike har ENORMA problem med en ovilja att genomföra viktiga reformer som gör att deras ekonomi sannolikt kommer att krasha relativt snart osv. Ekomin i resten av europa ser inte bra ut. Länderna det går bra för är typ norge, sverige och finland.
Ja, jag tycker faktiskt att det är negativt att man är hemma från jobbet för att motivationen inte är på topp. Det är en sak om man är sjuk eller liknande,men om det bara är att man hellre sover tycker jag att det är helt fel. Speciellt om man får 80% av sin vanliga lön för det.
Inte om det betyder att man jobbar dubbelt så effektivt en vecka efter. Sen glömmer du karensdagen, man får inte ett ruttet öre första dagen.
Varför tycker du så mela?
Jag röstar inte...
Under min värdighet att stödja något av dagens politiska partier...
Jag röstar inte...
Under min värdighet att stödja något av dagens politiska partier...
Men det gör inget Garnax, för du är inte intresserad av att förändra något i vilket fall.
Varför tycker du så mela?
För att alla måste bidra till samhället för att det ska fungera. Alla måste bidra för att få ta del av det.
Hur skulle det se ut om alla var hemma samma dag?
För att alla måste bidra till samhället för att det ska fungera. Alla måste bidra för att få ta del av det.
Nej alla måste inte bidra. Du jobbar inte så vitt jag vet t ex, alltså är det inte alla. Sen glömmer du att allting inte sker på en och samma dag. Stannar samhället på lördagar? Vad sägs om när onsdagar är röda? Folk som inte jobbar enligt den vanliga sjudagarsveckan då?
Vad håller dom inte med mig om? Påstår jag att vi har låga skatter i sverige? Påstår jag att vi har bättre skola och sjukvård än de flesta europeiska länder?
Vad jag vet så påstår inte du att vi har låga skatter i Sverige, skatterna var inte riktigt relevanta i frågan. Poängen var bara att moderaterna tycker att våran sjukvård och skola fungerar dåligt jämfört med övriga Europa. Och hur skola/sjukvård fungerar måste väl!? vara relevant i frågan om hur bra ett land "funkar". Och när du påstår att Sverige fungerar bäst i Europa så borde ju skola/sjukvård funka bra, eller?
Men nu handlar det ju inte om att alla är hemma samma dag, utan om att en person som uppenbarligen mår dåligt av att gå till jobbet just den dagen får stanna hemma och samla energi igen. Tycker du inte att det är ganska osympatiskt att villkorslöst tvinga människor att gå till jobbet varje dag, oavsett hur det får dem att må, så länge de är "friska"? Hur definierar du sjuk förresten?
Jag överdrev en smula. Men kort kan man säga att t ex tyskland i dagsläget har en rätt skakig ekonomi, italien har legat till senaste åren, frankrike har ENORMA problem med en ovilja att genomföra viktiga reformer som gör att deras ekonomi sannolikt kommer att krasha relativt snart osv. Ekomin i resten av europa ser inte bra ut. Länderna det går bra för är typ norge, sverige och finland.
Mja jag håller delvis med dig. Tysklands ekonomi börjar så sakterliga rulla igång, den är drevet i hela EU:s ekonomiska tillväxt. Italien har enorma problem med den svart arbetskraften och kommer säkert behöva genomgå en ekonomisk reform för att få bukt med problemen de har sopat under mattan. Vi får inte glömma bort östeuropa som visar upp en stark tillväxt. Haha ja se fransmän, de är rätt bestämda. Jag glömmer aldrig när vi bilade genom Frankrike med bil och de franska bönderna protesterade mot någon reform genom att blockera alla väga. Vi fick kör apå små cykelvägar :D
Det positiva är dock att Tyskland har börjat komma på fötter.
Vad Norge beträffar så hörde jag som senast igår att de gör rätt feta vinster tack vare det höga oljepriset.
Nej alla måste inte bidra. Du jobbar inte så vitt jag vet t ex, alltså är det inte alla. Sen glömmer du att allting inte sker på en och samma dag. Stannar samhället på lördagar? Vad sägs om när onsdagar är röda? Folk som inte jobbar enligt den vanliga sjudagarsveckan då?
Nej jag studerar på fulltid. Även det måste göras, men jag har faktiskt ett sommarjobb.
Det finns folk somjobbar lördagar och söndagar, min bror är en av dem och han är elektriker.
Vad jag vet så påstår inte du att vi har låga skatter i Sverige, skatterna var inte riktigt relevanta i frågan. Poängen var bara att moderaterna tycker att våran sjukvård och skola fungerar dåligt jämfört med övriga Europa. Och hur skola/sjukvård fungerar måste väl!? vara relevant i frågan om hur bra ett land "funkar". Och när du påstår att Sverige fungerar bäst i Europa så borde ju skola/sjukvård funka bra, eller?
Skulle du vilja påstå att du vet nånting som sjukvården i t ex finland eller portugal?
Men nu handlar det ju inte om att alla är hemma samma dag, utan om att en person som uppenbarligen mår dåligt av att gå till jobbet just den dagen får stanna hemma och samla energi igen. Tycker du inte att det är ganska osympatiskt att villkorslöst tvinga människor att gå till jobbet varje dag, oavsett hur det får dem att må, så länge de är "friska"? Hur definierar du sjuk förresten?
Nej alla stannar inte hemma samma dag. Men möjligheten finns ju där, det är det jag menar. Och vad händer då?
Nej jag tycker inte att det är osympatiskt att folk ska arbeta för sina pengar om de är friska.
Sjuk är man när man är sjuk, inte när man har brist på motivation.
Nej jag studerar på fulltid. Även det måste göras, men jag har faktiskt ett sommarjobb.
Det finns folk somjobbar lördagar och söndagar, min bror är en av dem och han är elektriker.
Men du inser ändå inte att det är skillnad på hur bra arbetsinsats man gör beroende på om man är motiverad eller inte?
Jag har inte hört några bra argument från vänsterkanten än så länge utan har ofta fått "det löser sig" som svar.
Nå, det beror nog på hur mediespridningen i Sverige fungerar. Alla regeringens propositioner finns tillgängliga på nätet, om det är det du är ute efter. Likaledes finns nådiga luntan där också. Bara att börja läsa.
Själv har jag under senaste månaderna gått genom alliansens valplattform och sedan jämfört den med vad respektive parti i alliansen egentligen tycker (i sina egna partiprogram) och det spretar åt en jävla massa håll. Själv tycker jag att Reinfeldts uppgörelse med den gamla bunkerhögern påminner om hur Chrustjov gjorde upp med Stalinepoken vid partikongressen 1959, eftersom i stort sett allt Lundgren och kompani har haft för sig verkar vara skit.
Problemet är bara att man bara bytt partiprogram, knappast medlemmar. Själv undrar jag lite över hur det ska gå när den praktiska politiken ska genomföras så småningom, eftersom bunkerhögern sitter kvar i orubbat bo. Vem ska man lita på?
Reinfeldt har förkastat skattesänkarpolitiken - ändå motsvarar alliansens uttalade mål om att sänka det svenska skattetrycket till den europeiska medelnivån besparingar på 250 miljarder. Vart ska det tas?
Sverige är ett litet land populationsmässigt. Det går inte med automatik att överföra ekonomiska teser från andra länder hit. Vi kan inte ens överföra lösningar på arbetsmarknadsproblematiken hit - eftersom vissa av de där modellerna inte funkar där de används nu.
Sänkta arbetsgivaravgifter, försämrad anställningstrygghet har inte gett fler jobb nån annanstans. Varför ska vi pröva det här då?
Vi ska förenkla för småföretagen - visst. Men hur enkelt ska det vara då? Nån sorts jävla papper ska man väl ändå tänkas fylla i. Speciellt om man har anställda - för vem skulle annars göra det? Staten?
Jag tror på kraftiga statliga investeringar i infrastruktur, i byggande av bostäder, av utbyggnad av hemtjänst och omsorg, och detta gärna i samarbete med rpivata intressenter. Däremot är jag jävligt tveksam till att låta privata intressen ha primära vinster av just vård och omsorg - jag gillar inte när värnlösa blir profitmoduler.
Svenska företag visar större vinster än på urminnes tider - men de anställer inte. Nå, då kommer de inte att anställa även om man sopar bort alla tekniska "hinder" - anställnngstrygghet, kollektivavtal - som finns. Det kan jag säga eftersom man faktiskt anställer friskt i vissa branscher, trots dessa hinder.
Men det finns ju behov - inom skola, vård och omsorg. Men då kommer vi på andra bitar, nämligen utbildning, och där har jag en del egna funderingar....
allan
Kebab-Arne
2006-04-22, 22:30
Enligt den valdebatt som var här på skolan så var alla partier överens om att det finns pengar. För argumenten när moderaterna vill sänka skatten är vart ska de få de pengarna i från är lite ute i dagsläget. Frågan är väl mer vad man ska göra med pengarna... Om jag fattat åtminstone det rätt?
Men du inser ändå inte att det är skillnad på hur bra arbetsinsats man gör beroende på om man är motiverad eller inte?
Det är klart att det är. Men jag ser fortfarande att lite är bättre än ingenting.
Nu menar jag inte folk som är seriöst deprimerade eller någonting, utan folk som bara "Inte känner för det".
Mja jag håller delvis med dig. Tysklands ekonomi börjar så sakterliga rulla igång, den är drevet i hela EU:s ekonomiska tillväxt. Italien har enorma problem med den svart arbetskraften och kommer säkert behöva genomgå en ekonomisk reform för att få bukt med problemen de har sopat under mattan. Vi får inte glömma bort östeuropa som visar upp en stark tillväxt. Haha ja se fransmän, de är rätt bestämda. Jag glömmer aldrig när vi bilade genom Frankrike med bil och de franska bönderna protesterade mot någon reform genom att blockera alla väga. Vi fick kör apå små cykelvägar :D
Det positiva är dock att Tyskland har börjat komma på fötter.
Vad Norge beträffar så hörde jag som senast igår att de gör rätt feta vinster tack vare det höga oljepriset.
Ja Norge kammar hem storkovan på grund av "oljekrisen". Det är rätt intressant sen att S styr ekonomin så att den fungerar bra, mycket på bekosnad av stackars medborgarna som får jobba skitan av sig samtidigt som JAG upplever att skola och vård får stryka på foten. Det känns som en M-regering på så vis.
Skulle du vilja påstå att du vet nånting som sjukvården i t ex finland eller portugal?
Nej det skulle jag inte vilja påstå, jag har bara lagt fram moderaternas påstående i frågan
Nej alla stannar inte hemma samma dag. Men möjligheten finns ju där, det är det jag menar. Och vad händer då?
Nej jag tycker inte att det är osympatiskt att folk ska arbeta för sina pengar om de är friska.
Folk stannar ju hemma trots karensdagen - det betyder ju att de faktiskt anser sig vara så sjuka att de behöver vara hemma. MUF vill ju ha fler karensdagar - tror du det skulle göra folk friskare, eller mer sjuka?
allan
Det är klart att det är. Men jag ser fortfarande att lite är bättre än ingenting.
Nu menar jag inte folk som är seriöst deprimerade eller någonting, utan folk som bara "Inte känner för det".
Du har talat med en människa som jobbat i tyskland om att det minsann finns sjuksköterskor som "inte känner för det". Jag har själv en väldigt fri arbetstid så jag styr mina timmar till dom timmar på dygnet när jag "känner för det"; menar du att jag genast borde rätta mig i ledet och jobba 7-4 då eftersom en liten insats .. er.. är bättre än en stor insats?
Nej det skulle jag inte vilja påstå, jag har bara lagt fram moderaternas påstående i frågan
Jag vet. Jag lade fram min egen, för jag hade en.
I min bransch är det extremt ovanligt att folk är hemma för att de "känner för det". Det tror jag gäller för de flesta vuxna människor. Skulle man bli påkommen blir det så tråkig stämning på jobbet, med chefen, och dessutom kostar det en massa pengar.
allan
Det samhälle du förespråkar är ju fascistiskt och totalitärt. Samhället är en produktionsmaskin som hela tiden måste producera och människorna i den är bränsle enligt löpandebandprincipen. Vet du vad mela? Det där samhället tyckes mig vara kallt och i avsaknad av sympati för människorna som lever i det. Var är friheten?
Du måste gå till jobbet varje dag annars får du inga pengar och då får du svälta ihjäl.
Jag tror nog att jag ber släkten att rösta på sossarna också detta år.
Tror inte att vi kommer att ändra någons uppfattningar i den här diskussionen. Jag måste däremot sova. Men det du skrev Allan låter vettigt även om jag inte kan hålla med på alla punkter, men alla är vi olika ellerhur?
Good night and sleep tight.
Jag vet. Jag lade fram min egen, för jag hade en.
Vet du hur sjukvården fungerar i Finland och Portugal?
Ja Norge kammar hem storkovan på grund av "oljekrisen". Det är rätt intressant sen att S styr ekonomin så att den fungerar bra, mycket på bekosnad av stackars medborgarna som får jobba skitan av sig samtidigt som JAG upplever att skola och vård får stryka på foten. Det känns som en M-regering på så vis.
Pengarna-på-hög-metoden. Jobbar som svin nu så får era efterlevande njut av pengarna :D
Desutom har Norge gjort sig ovänner med Island. Tack vare att deras Oljefond har gjort ltie spekulationer/placeringar som missgynnar Islands ekonomi, så har det börjat svaja ordentligt i den isländska ekonomin. Lite elakt, men norge tjänade bra på det och det finns väl värre fiender än några puckade eskimåer på en genomfrusen jökul. :D
TheLoser
2006-04-22, 22:37
Vi ska förenkla för småföretagen - visst. Men hur enkelt ska det vara då? Nån sorts jävla papper ska man väl ändå tänkas fylla i. Speciellt om man har anställda - för vem skulle annars göra det? Staten?
Nej, det ska småföretagarna göra själva. Men vet du vilken mängd papper det är? Det kan vara upp till 5 olika enheter som kan kräva samma sak av dig. Att istället skapa ett stort samkört register för alla skulle underlätta fruktansvärt mycket för såväl staten som småföretagarna.
Jag säger inte emot dig över huvud taget men du håller ju med om att beroende på vilken sida du står på så ser du olika på åsikterna?
//TheLoser
Sänkta arbetsgivaravgifter, försämrad anställningstrygghet har inte gett fler jobb nån annanstans. Varför ska vi pröva det här då?
Det där är jag lite nyfiken på, har nämligen diskuterats på jobbet en del. Har du några exempel/källor där man kan läsa lite mer om det så vore det :thumbup:
Vet du hur sjukvården fungerar i Finland och Portugal?
Nej, så jag uttalar mig inte om hur vår sjukvård respektive skola fungerar i andra länder. Det jag sa var att jag uttalade MIN åsikt eftersom jag hade en. Du som inte hade någon lånade moderaternas istället. Det är ok, alla tänker inte själva.
Pengarna-på-hög-metoden. Jobbar som svin nu så får era efterlevande njut av pengarna :D
Desutom har Norge gjort sig ovänner med Island. Tack vare att deras Oljefond har gjort ltie spekulationer/placeringar som missgynnar Islands ekonomi, så har det börjat svaja ordentligt i den isländska ekonomin. Lite elakt, men norge tjänade bra på det och det finns väl värre fiender än några puckade eskimåer på en genomfrusen jökul. :D
Haha, det visste jag inte. Det är skrämmande hur lite jag(/man?) vet om islands styre och ekonomi. Faktiskt ingenting alls i mitt fall.
Funderar på att rösta på Junilistan med Nils Lundgren i spetsen. Den politiker man faktiskt orkar lyssna på, och kan lyssna på utan att blir irriterad. Annars finns ju möjligheten att starta ett eget parti. Inte för att samla röster, utan för att bara ha något att rösta på.
Självklart ska man ha pengar från arbetsgivaren när man är sjuk, om man har kommit överens med vederbörande om det.
TheLoser
2006-04-22, 22:42
Haha, det visste jag inte. Det är skrämmande hur lite jag(/man?) vet om islands styre och ekonomi. Faktiskt ingenting alls i mitt fall.
Du behöver inte veta så mycket, enligt oggeP så är det ju ändå bara eskimåer som sitter med sina harpuner där och guppar. Men jag förstår att han var ironisk. Isländska ekonomin är en bubbla, men det händer alla förr eller senare.
Funderar på att rösta på Junilistan med Nils Lundgren i spetsen. Den politiker man faktiskt orkar lyssna på, och kan lyssna på utan att blir irriterad. Annars finns ju möjligheten att starta ett eget parti. Inte för att samla röster, utan för att bara ha något att rösta på.
Självklart ska man ha pengar från arbetsgivaren när man är sjuk, om man har kommit överens med vederbörande om det.
Kommit överrens om?
Nej, det ska småföretagarna göra själva. Men vet du vilken mängd papper det är? Det kan vara upp till 5 olika enheter som kan kräva samma sak av dig. Att istället skapa ett stort samkört register för alla skulle underlätta fruktansvärt mycket för såväl staten som småföretagarna.
Jag säger inte emot dig över huvud taget men du håller ju med om att beroende på vilken sida du står på så ser du olika på åsikterna?
//TheLoser
jajamän, jag vet mycket väl hur det är att ha eget företag. Men där kommer det fina i kråksången - då är det ju meningen att varje liten enmansbyggfirma ska köpa tjänster av en liten skrivbyrå som sköter allt det där och sedan lassa över papprena till en liten revisor som också ska ha nåt att göra...
Det har ju pågått en översyn av administrationen för småföretag, och man kom fram till att det inte var så mycket som kunde ses som oviktigt när det gällde fåmansbolag. Och då ska man veta att enligt Småföretagarnas Riksförbund är man småföretag även när man har trettio anställda.
Jag skulle gärna se ett stort centralt register för alla de där sakerna - ett slags småföretagarverket. Det har funnits som förslag från miljöpartiet - gissa vilka som inte ville ha det....
allan
Kommit överrens om?
Ja, vid anställning.
Nu var iofs Islands ekonomi lite på dekis innan, men Norges spekulationer gjorde inte saken bättre.
Lite mer info finns här: http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\04\18\183906&words=island&SectionID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
Nej, så jag uttalar mig inte om hur vår sjukvård respektive skola fungerar i andra länder. Det jag sa var att jag uttalade MIN åsikt eftersom jag hade en. Du som inte hade någon lånade moderaternas istället. Det är ok, alla tänker inte själva.
Du har alltså inte den blekaste aning om hur svensk sjukvård står sig i förhållande till sjukvård i övriga Europa (antar att det gäller andra områden också, ex skola...), men klarar ändå av att sitta o påstå att Sverige fungerar bäst i hela Europa, i något slags generell mening. Vettigt att ha en åsikt som saknar grund att stå på då...
TheLoser
2006-04-22, 22:45
Varför har politiken kommit att präglas av hur människorna som utför den ser ut och är. Varför kan man inte titta på hur man utför den istället. Hitler var jätteintressant och lätt att lyssna på men vad sa han egentligen? Politik ska inte vara ett yrke, man ska vara politiker för att man tror att man kan förbättra.
Snälla, om du inte orkar engagera dig, titta på några sakfrågor och håll dig till dem.
High1ander
2006-04-22, 22:46
Jag får väl poströsta på Moderaterna eller Folkpartiet. Beroende på vilka som vinner så kanske man faktiskt stannar i Sverige några år istället för att plugga vidare i Australien när man är färdig med USA...
Jag får väl poströsta på Moderaterna eller Folkpartiet. Beroende på vilka som vinner så kanske man faktiskt stannar i Sverige några år istället för att plugga vidare i Australien när man är färdig med USA...
Så fick man sagt att man pluggar man i USA man och man sen man man ska man plugga vidare i man Au-man-stralien. Man.
Du har alltså inte den blekaste aning om hur svensk sjukvård står sig i förhållande till sjukvård i övriga Europa (antar att det gäller andra områden också, ex skola...), men klarar ändå av att sitta o påstå att Sverige fungerar bäst i hela Europa, i något slags generell mening. Vettigt att ha en åsikt som saknar grund att stå på då...
Ja det har du rätt i. Jag avsåg sveriges ekonomiska utveckling och tillväxt. Vad hade du själv att tillföra, då utan att låna moderaternas åsikter?
TheLoser
2006-04-22, 22:52
jajamän, jag vet mycket väl hur det är att ha eget företag. Men där kommer det fina i kråksången - då är det ju meningen att varje liten enmansbyggfirma ska köpa tjänster av en liten skrivbyrå som sköter allt det där och sedan lassa över papprena till en liten revisor som också ska ha nåt att göra...
Det vet både du och jag att det knappast finns marginaler till, iaf inte marginaler man vill ta av :D
Det har ju pågått en översyn av administrationen för småföretag, och man kom fram till att det inte var så mycket som kunde ses som oviktigt när det gällde fåmansbolag. Och då ska man veta att enligt Småföretagarnas Riksförbund är man småföretag även när man har trettio anställda.
Jag skulle gärna se ett stort centralt register för alla de där sakerna - ett slags småföretagarverket. Det har funnits som förslag från miljöpartiet - gissa vilka som inte ville ha det....
Även en blind höna kan hitta ett korn. Det är faktiskt ett väldigt bra förslag och jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan vara emot det. Jag kan förstå att viss övergripande information inte kan ses som oviktig. Men när man kräver att jag ska gå ut och mäta hur breda och djupa mina dikningarn längs med vägarna är. Då tycker jag att man kanske lägger pengar på fel saker.
High1ander
2006-04-22, 22:53
Så fick man sagt att man pluggar man i USA man och man sen man man ska man plugga vidare i man Au-man-stralien. Man.
Nej, att man INTE vill vara i Sverige i dagsläget.
Ok, Sossarna klarar jag av.
Men OM vänstern skulle vinna och få styra (vilket självklart inte händer) så skulle jag flytta på direkten. Samma sak om SD eller ND skulle vinna. Jag tänker inte "jobba för ett land/regering jag inte tycker om".
Vad hade du själv att tillföra, då utan att låna moderaternas åsikter?
Nu kanske han inte lånar utan delar åsikter med M. ;)
Nu kanske han inte lånar utan delar åsikter med M. ;)
Han citerade Ms hemsida?
Hade jag fått rösta nu hade min röst hamnat på folkpartiet eller moderaterna, lutar mest åt FP..
Varför har politiken kommit att präglas av hur människorna som utför den ser ut och är. Varför kan man inte titta på hur man utför den istället. Hitler var jätteintressant och lätt att lyssna på men vad sa han egentligen? Politik ska inte vara ett yrke, man ska vara politiker för att man tror att man kan förbättra.
Snälla, om du inte orkar engagera dig, titta på några sakfrågor och håll dig till dem.
Tycker inte det finns någon vidare koppling till mitt inlägg.
Vräker man ur sig korkade moraliseringar blir jag irriterad, och orkar inte lyssna. Det funkar på så väl Hitler och Ohly som på Reinfeldt. Även på någon som ser ut och talar som Nils Lundgren!
Han citerade Ms hemsida?
Sluta vara så stingslig, det blir för enkelt att retas med dig. :love:
Hade jag fått rösta nu hade min röst hamnat på folkpartiet eller moderaterna, lutar mest åt FP..Varför?
Ja det har du rätt i. Jag avsåg sveriges ekonomiska utveckling och tillväxt. Vad hade du själv att tillföra, då utan att låna moderaternas åsikter?
Om det specifikt var sveriges ekonomsika tillväxt så kan det mycket väl hända att det stämmer som du säger, något som inte jag tyckte framgick från början. Jag ville bara mena att det inte är så självklart att det går bra för Sverige sett till helheten som jag tyckte du menade.
Jag kommer rösta höger av filosofiska själ då jag anser att det står närmast den framtid jag vill ha och även den framtid som ger mest lycka åt flest. Kommer specifiera mig mer senare när jag läst på mer, även om det lutar åt moderater eller folkpartiet.
Sluta vara så stingslig, det blir för enkelt att retas med dig. :love:
Du måste vara den sista som förstår att jag trivs i en diskussion, jag är glad och gör det jag gillar. Ffs Oggo, jag är inte sur :)
Om det specifikt var sveriges ekonomsika tillväxt så kan det mycket väl hända att det stämmer som du säger, något som inte jag tyckte framgick från början. Jag ville bara mena att det inte är så självklart att det går bra för Sverige sett till helheten som jag tyckte du menade.
Jag hajar det. Jag associerade "gå bra för" direkt till landet som om det vore ett företag.
Varför?
För att jag stödjer det dom står för, varför ifrågasätta någons val? Det är ett personligt val man gör, inte för att nån annan inte tycker man ska välja det...
För att jag stödjer det dom står för, varför ifrågasätta någons val? Det är ett personligt val man gör, inte för att nån annan inte tycker man ska välja det...Min fråga syftade till att du skulle ifrågasätta ditt eget val. Det är nyttigt. :)
Min fråga syftade till att du skulle ifrågasätta ditt eget val. Det är nyttigt. :)
Det har jag redan gjort ett tjugotal gånger och jag har insett att jag är mer höger än vänster.. Men det är ju nåra år kvar tills jag får rösta så jag har lite tid att tänka :)
Helena B
2006-04-22, 23:07
http://www.folkpartiet.se/FPImages/Folkpartiet_logo.gif
Det där är jag lite nyfiken på, har nämligen diskuterats på jobbet en del. Har du några exempel/källor där man kan läsa lite mer om det så vore det :thumbup:
Om att sänkta arbetsgivaravgifter driver upp lönerna istället http://www.fas.forskning.se/konferenser/konferensrapporter/arbetslivsforum2005snabbref.pdf
http://www.netpub.se/site/showcase/3575/html/chapter03.htm
Om hur lite sänkta arbetsgivarabgifter ökat jobben
http://websok.libris.kb.se/websearch/showrecord;jsessionid=72C68A8B1F82E77ADC8361F94773 D742?searchId=9729&nr=1&displayholdings=true
http://www.regeringen.se/content/1/c4/23/91/3f5d0bae.pdf
Om övertron på sänkta skatter som arbetskapande åtgärder
Storey, David, 1994, Understanding the Small Business Sector, Routledge: London
Till detta kan tilläggas att man kanske ska veta vad arbetsgivaravgifter är innan man börjar rya om det. Det är avgifter som arbetsgivaren betalar in FÖR de anställda, av det löneutrymme som arbetstagaren avstått.
Om han slipper den avgiften kommer det tillbaka som ökade lönekrav istället eftersom vi vill ha de där pengarna i varje fall.
allan
Jag hajar det. Jag associerade "gå bra för" direkt till landet som om det vore ett företag.
Inte för att käfta, men det där är fortfarande öppet för tolkning :) , ett företag består ju trots allt av en mängd människor som driver det, och hur man mäter hur bra ett företag går behöver inte med nödvändighet betyda att man kollar hur mycket stålar det drar in. Ett företag som går bra tycker jag är mer än så, även att människorna som är en del av det mår bra (får tillgång till sjukvård, deras ungar lär sig något i skolan etc.)
Du måste vara den sista som förstår att jag trivs i en diskussion, jag är glad och gör det jag gillar. Ffs Oggo, jag är inte sur :)
Jaja jag är väl lite ..... (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121)
Inte för att käfta, men det där är fortfarande öppet för tolkning :) , ett företag består ju trots allt av en mängd människor som driver det, och hur man mäter hur bra ett företag går behöver inte med nödvändighet betyda att man kollar hur mycket stålar det drar in. Ett företag som går bra tycker jag är mer än så, även att människorna som är en del av det mår bra (får tillgång till sjukvård, deras ungar lär sig något i skolan etc.)
Det finns knappast någon större tolkningsmån där. Om du läser: "Just nu går det bra för Ericsson" så är knappast dina första 5 tankar något som rör livskvaliteten för Ericssons anställda.
Jaja jag är väl lite ..... (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=121)
Haha. På tal om det, jag ska strax tippa in samma vara.
Jo, men man ska svartmåla rejält för att få det att låta som en jävla katastrof ute i riket. Svenska kidz kan fortfarande bra mycket mer än de flesta andra, svenskar lever längre än de flesta andra, svenskar är friskare ände flesta andra, svenskar har genrellt en bättre materiell standard än de flesta andra, den svenska normen för "fattig" ligger högre än nån annanstans (dvs hur låg nettoinkomsten ska vara för att man ska vara berättigad till socialbidrag) etc.
Inte för att det är bra - men de problem Sverige upplever är inte unika för Sverige. Visst, vi kan säkert åtgärda en del av arbetslösheten genom att sätta avsevärda delar av befolkningen på undantag när det gäller trygghet. Är det så vi vill ha det?
Hur känns det att vara under tjugosex och inte få ha fast anställning? Kolla in vad Maud tycker...
allan
Haha. På tal om det, jag ska strax tippa in samma vara.
Underbart, eller varför inte säga ........ (http://www.optimalt-brandskydd.se/) :D
Tack alla för mycket bra svar jag kanske väljer att rösta ändå alltså inte blankt men då blir det nog åt sosialdemonkraterna
Helena B
2006-04-22, 23:25
Tack alla för mycket bra svar jag kanske väljer att rösta ändå alltså inte blankt men då blir det nog åt sosialdemonkraterna
Varför då?
Om hur lite sänkta arbetsgivarabgifter ökat jobben
http://websok.libris.kb.se/websearch/showrecord;jsessionid=72C68A8B1F82E77ADC8361F94773 D742?searchId=9729&nr=1&displayholdings=true
http://www.regeringen.se/content/1/c4/23/91/3f5d0bae.pdf
Första länken fungerade inte.
I andra länken kunde jag slita ut två roliga citat:
"Många har svårt att anställa personal på grund av stora kostnader i form av arbetsgivaravgifter. Om arbetsgivaravgiften sänks vågar företag anställa folk. I annat fall kan många företagare frestas att fiffla med skatter och avgifter."
"Arbetsgivaravgiften är ett problem. Många småföretagare är återhållsamma med att anställda folk på grund av dagens höga arbetsgivaravgifter."
Första länken fungerade inte.
I andra länken kunde jag slita ut två roliga citat:
"Många har svårt att anställa personal på grund av stora kostnader i form av arbetsgivaravgifter. Om arbetsgivaravgiften sänks vågar företag anställa folk. I annat fall kan många företagare frestas att fiffla med skatter och avgifter."
"Arbetsgivaravgiften är ett problem. Många småföretagare är återhållsamma med att anställda folk på grund av dagens höga arbetsgivaravgifter."
Förvånar mig inte. Det innehåller ju remissvar också.
allan
Stenberg
2006-04-22, 23:27
Det intressanta ligger i hur det ser ut för dig under en blå regering. Jag sätter härmed 100 spänn på att du inte vet vilka skatter, om ens några, som (M) vill sänka UTAN att slå upp det först.
synd för mig att du inte ställde den frågan IRL, för då hade jag blivit hela 100 kr rikare. ;) Och är ganska säker på att min vardag skulle bli bättre
Hur känns det att vara under tjugosex och inte få ha fast anställning? Kolla in vad Maud tycker...
allan
Jag tycker inte man har RÄTT till fast anställning när man fortfarande är en junior på arbetsmarknaden, det tycker jag är ett privilegium för de som slitit ett par år och visat sitt värde. Jag är själv under 26 och har hellre ett osäkert jobb än inget alls. Dock kvarstår frågan om det verkligen ger nya jobb... För att även anknyta till frågan om arbetsgivaravgifterna vi var inne på tidigare, har du några egna idéer för hur arbetslösheten, förtidspensionerna och sjukskrivningstalen kan sänkas?
Jag tycker inte man har RÄTT till fast anställning när man fortfarande är en junior på arbetsmarknaden, det tycker jag är ett privilegium för de som slitit ett par år och visat sitt värde. Jag är själv under 26 och har hellre ett osäkert jobb än inget alls. Dock kvarstår frågan om det verkligen ger nya jobb... För att även anknyta till frågan om arbetsgivaravgifterna vi var inne på tidigare, har du några egna idéer för hur arbetslösheten, förtidspensionerna och sjukskrivningstalen ska sänkas?
Men du kan ju ha det redan idag i form av provanställning (dock max 6 månader), du kan ha en projektanställning också. Om du ser efter bland alla du känner och kan få tag i som är 25 och under så upptäcker du att dom till allra största del just inte har visstidsanställning, dvs, fast anställning.
Förvånar mig inte. Det innehåller ju remissvar också.
allan
Länken gav inte mer än så. Hittar inget som beskriver "hur lite sänkta arbetsgivarabgifter ökat jobben".
Borde det inte finnas en poll med till denna?
Jag tycker inte man har RÄTT till fast anställning när man fortfarande är en junior på arbetsmarknaden, det tycker jag är ett privilegium för de som slitit ett par år och visat sitt värde. Jag är själv under 26 och har hellre ett osäkert jobb än inget alls. Dock kvarstår frågan om det verkligen ger nya jobb... För att även anknyta till frågan om arbetsgivaravgifterna vi var inne på tidigare, har du några egna idéer för hur arbetslösheten, förtidspensionerna och sjukskrivningstalen kan sänkas?
Om man jobbar på bygge har man jobbat i åtta bast när man är 26. Man har mer än väl visat sitt värde då kan jag lova. Man kan ha flera barn, hur, familj - nä, vänta - det kan man inte alls, för det får man inte låna till utan fast anställning. Det blev bara barn och familj. Kanske.
allan
jag tänker rösta på SD punkt slut!
jag tänker rösta på SD punkt slut!
Jahaja, varför sympatiserar du med dem då?
Länken gav inte mer än så. Hittar inget som beskriver "hur lite sänkta arbetsgivarabgifter ökat jobben".
Fel länk. http://www.tco.se/554bbf14-519b-48c7-a047-12bfdd491828.fodoc
http://www.iies.su.se/~lcalmfor/Norge.pdf
http://www2.riksdagen.se/internet/rr-web.nsf/37ba96cdee4192e0c125673d003c0c24/642f1e2b8a79727cc1256a2500495735?OpenDocument
http://www.riksbank.se/upload/7854/030528.pdf
Ibland förekommer det som arbetsgivaravgift, ibland som sociala avgifter.
allan
Tack. Ska ta en titt på dessa imorgon.
Jahaja, varför sympatiserar du med dem då?
varför inte? deras politik är bra!
varför inte? deras politik är bra!Det kan man ju säga om alla partiers politik. Vad är det för bra med SD?
Det kan man ju säga om alla partiers politik. Vad är det för bra med SD?
Det här är deras åsikter:
:: Krafttag mot brottsligheten
:: Trygg och meningsfull ålderdom
:: Ansvarsfull invandringspolitik
:: Slå vakt om familjen
:: Trygghet genom tillväxt
:: Värdig vård för alla
:: Trygg och kunskapsinriktad skola
:: Ett fullgott djurskydd
:: Låt Sverige förbli Sverige!
Läs mer på deras hemsida http://www.sverigedemokraterna.se/
Men du kan ju ha det redan idag i form av provanställning (dock max 6 månader), du kan ha en projektanställning också. Om du ser efter bland alla du känner och kan få tag i som är 25 och under så upptäcker du att dom till allra största del just inte har visstidsanställning, dvs, fast anställning.
Går det att ha kvar någon indefinitely utan fast anställning? Isåfall känns ju föslaget de lagt fram rätt menlöst, såtillvida jag inte missuppfattat det totalt.
Om man jobbar på bygge har man jobbat i åtta bast när man är 26. Man har mer än väl visat sitt värde då kan jag lova. Man kan ha flera barn, hur, familj - nä, vänta - det kan man inte alls, för det får man inte låna till utan fast anställning. Det blev bara barn och familj. Kanske.
allan
Jag förespråkade inte att man skulle förbjuda fast anställning för folk <26, det måste ju finnas en gråzon. Om arbetsgivaren vill så borde denne självklart kunna tillhandahålla en fast tjänst. Men jag tycker inte att de borde tvingas göra det efter 6 månader, som jag fått bilden av att man måste göra i dagsläget.
shadowfire
2006-04-23, 00:09
I min bransch är det extremt ovanligt att folk är hemma för att de "känner för det". Det tror jag gäller för de flesta vuxna människor. Skulle man bli påkommen blir det så tråkig stämning på jobbet, med chefen, och dessutom kostar det en massa pengar.
allan
I min bransch är det hur vanligt som helst, för att inte tala om vård av sjukt barn som utnyttjas som semesterdag, oftast i samband med helg (främst måndagar). Antalet sjukdagar som är riktiga bedömer jag som chef som ca 50% på vår avdelning, tyvärr kommer jag inte åt övriga 50% även om vi blivit hårdare på att kräva in läkarintyg i ett tidigt skede osv.
Går det att ha kvar någon indefinitely utan fast anställning? Isåfall känns ju föslaget de lagt fram rätt menlöst, såtillvida jag inte missuppfattat det totalt.
Jag förespråkade inte att man skulle förbjuda fast anställning för folk <26, det måste ju finnas en gråzon. Om arbetsgivaren vill så borde denne självklart kunna tillhandahålla en fast tjänst. Men jag tycker inte att de borde tvingas göra det efter 6 månader, som jag fått bilden av att man måste göra i dagsläget.
I princip kan du ha kvar en projektanställd så länge han eller hon vill vara kvar eftersom du kan förlänga själva projektet till att aldrig ta slut. Men anställningsformen är ändå väldigt otrygg i det att projektägaren i princip kan lägga ner det när som helst. (Även om jag antar att det säkert finns avtalat om minsta anställningsperiod och dylikt).
Det här är deras åsikter:
:: Krafttag mot brottsligheten
:: Trygg och meningsfull ålderdom
:: Ansvarsfull invandringspolitik
:: Slå vakt om familjen
:: Trygghet genom tillväxt
:: Värdig vård för alla
:: Trygg och kunskapsinriktad skola
:: Ett fullgott djurskydd
:: Låt Sverige förbli Sverige!
Läs mer på deras hemsida http://www.sverigedemokraterna.se/
Aja, hur ställer man sig till typ Globalisering då? Man vill gärna ha de utländska investerarnas pengar men inga blattar över gränsen? Är EU:s fyra friheter över gränserna för kapital, arbete, varor och tjänster i sådana fall dåliga? Dessa kan ju bli lite kniviga om man ska driva en restrektiv och protektionistisk utrikespolitik?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.