Visa fullständig version : Önskvärt mål i löpning!!
Pluttski
2006-04-22, 10:55
Vill gärna höra vad kollo tycker är rimliga tider i löpning på sträckorna 2,5 och 5km.
Nu springer jag inte för att slå världsrekord utan som komplement till gymet och för att det är kul.
Mina nuvarande mål 2,5km på 11min och 5km på 25min.
För att få rimliga mål kan jag tillägga att det är 114kg som ska runt spåret.
Vad säger ni?
Skulle uppskatta förslag på en vältränad tid och en tid att skryta med (där folk blir riktigt imponerade när de får höra den, av :eek: sorten)
Tack på förhand...
Pudzianovski
2006-04-22, 11:12
Tycker du gör bra tider nu. 114 kg är en del också. Mycket bra redan.
Pudzianovski
2006-04-22, 11:14
Ursäkta, läste fel. Dina mål är bra tider.
:D
BigForre
2006-04-22, 12:42
Själv har jag precis börjat förstå charmen i löpning och har inte så bra koll på tider hit och dit, men i mitt huvud utan att tänka speciellt mycket: Är det inte relativt respektabelt att i funktionibelt tempo avverka en halvmil utan större bekymmer om man väger 114kg?
Vad ligger du på för tider nu? Hur ser din (löp)träningsbakgrund ut?
Pluttski
2006-04-22, 14:52
Just nu tar jag 2,5km på 11min49sek och 5km på 27min8sek
Ska precis till att ta på mig skorna och försöka slå tiden på 5km. Ska försöka komma in under 26min :)
Har aldrig löpt så kontinuerligt som jag gör nu.
Har sprungit lite nu och då konditionen jag har kommer, främst från de bollsporter jag pysslat med på fritiden.
Sprang en del sommaren för två år sen, men vänster knät sa stopp efter ett tag. Just nu springer jag två ggr/vecka, var tredje löppass springer jag 2,5 de andra 5km.
Tider som jag tycker är riktigt bra på fem kilometer är om du tar dom under 17 minuter. En vettig tid kan annars vara 20 minuter vilket är ett ganska bra mål. Det kan bli svårt med 114kg men absolut inte omöjligt. Världsrekordet är 12:37.35 men det är ju på bana. Två och en halv kilometer är lite svårare men man borde kunna skryta rätt bra med tider under 8 minuter där. Det beror lite på vilket sällskap du hamnar i. :) Mera rimligt kanske kan vara under 9 minuter. Båda de tider som jag skrev är bra på ute på ett inte allt för slätt spår. Kan nog kapa några sekunder till på band eller bana.
Pluttski
2006-04-22, 16:37
Dagens tider, 2,5km på 12min3sek (lite missnöjd med det vill ligga under 12 på första varvet) 5km landade till sist på 25min45sek.
Så vad tror ni är rimliga tider säg till sommaren?!!
Dagens tider, 2,5km på 12min3sek (lite missnöjd med det vill ligga under 12 på första varvet) 5km landade till sist på 25min45sek.
bra tider tycker jag och visst kan du komma unde 25 min till sommaren.
vad är målet annat än tiden?
varför håller du dig bara till dom sträckorna?
Jag är ingen erfaren löpare men känner på det lilla jag har joggat att det är lättare att öka tiderna på distanserna om man även springer längre sträckor iaf ibland dvs variera med längre och kortare och hastigheter.
Sen är det bra med intervaller för att få ner tiderna om man orkar med det.
Alltså det beror ju helt på hur mycket krut du vill lägga på löpningen. Om du satsar fullt ut och kör seriöst typ 4 pass i veckan lovar jag att du kan kapa en hel del tid. Det beror ju lite på hur pass vältränad du har varit tidigare och hur bra du svara på löpträningen. Givetvis också vilken form du är i idagsläget. Det är ganska svårt att säga exakt men jag tror att du minst kan räkna med en förbättring på två till tre minuter på 5km tiden. Det tror jag de flesta fixar. Det samma gäller nog tiden på 2,5:an. Den kan nog bli lite lättare eftersom det går att köra på mer vilja här. Men som sagt det är ganska individuellt och svårt att svara på exakt. Det jag kan säga med all säkerhet är att du kommer att hanma på en platå som där det krävs mycket träning för att prestera bättre än. Det löpning funkar som all annan träning skulle jag säga.
hej!
lopning ar roligt, jag kor ocksa mest pa distanserna 2.5 och 5 km.
Vissa kor samma runda vecka ut och vecka in i samma tempo, ar efter ar.
For att fa battre kondition och orka mer galler det att variera loptraningen.
Jag tycker ja forbattrat min kondition och tider avsevart genom att jag foljde detta program: http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1395&a=6508
som du ser i artikeln sa forbattrades loptiden pa coopers test for samtliga lopare som var skadefria.
coopers test ar forresten ett bra matt for att se hurvida din kondition ar bra eller ej. Lat oss saga att du klarar 2.5 pa 12 min (som ar tiden for coopers test). Da har du en kondition som for din alder och kon ar Above average (utgick fran att du va mellan 20-29, om inte, rakna om). Vill du komma upp i "excellent"-klassen galler att du ska klara minst 2800m pa samma tid.
har ar en sida for coopers test btw http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm
sen tycker ja ocksa du ska kora lite andra distanser an 2.5 och 5 for att variera sa mycke som mojligt, kor intervaller, backar, fartlekar, sprinter osv Dessutom hoppas ja du har riktigt bra skor samt ar duktig me stretching och uppvarmining for att minimera skaderisken. De ar sa himla trist nar man vill sa mycke och har sa mycke energi och kanner att man skulle orka springa jattelangt men sa satter ett varkande kna/halsena etc stopp for de hela.
Lycka till!
Apansson25
2006-04-22, 17:13
Jag tycker det låter som om du kommit en ganska hyfsad bit redan. När det gäller just sträckorna 2,5 och 5km har jag ingen riktig uppfattning, de sträckor jag brukar mäta mig mot är 3km och 10km.
På 3km är en tid på 12 min bra, för 10 km tider under 45 min.
Själv ligger jag tyvärr en bit därifrån just nu.... :whipped:
Pluttski
2006-04-22, 17:27
Först av allt tack för all uppmuntran och komplimanger!!
Jag började springa för att öka konditionen och bränna lite flott.
Nu bidrar även tävlingen mellan mig och en kompis i sommar till höja motivationen. Då är det snabbast på 5km som gäller.
Jag är inget stort fan av intervall, tycker det sliter mycket på kroppen. Jag drar på uppför eller nedför backarna ibland dock.
Anledningen till att jag kör just de sträckorna är att elljusspåret är 2,5km långt. Och jag började köra 2,5km var tredje gång just för att få variation.
När jag springer 5km försöker jag alltid göra en bättre tid än sist på första varvet.
Sen i andra hand försöker jag slå tiden på 5km. På det viset fastnar tempo steglängd från 2,5km, så försöker jag hålla samma på sista varvet (vilket jag aldrig orkar till fullo :cryout: ).
Kommer aldrig springa mer än 2ggr/vecka eftersom jag har lite gamla knäproblem och skador i hamstring. Sen tar det för mycket tid från t.ex. gymet där jag lägger ner mest av min träningsenergi.
Anledningen till att jag startade tråden var att jag gärna vill ha lite perspektiv på vad bra tider är. Så jag vet om jag kan vara nöjd med mig själv ;)
Hoppas du har en Brooks Beast 5, en löparsko för pojkar som väger 100+.
Ganska viktigt skulle jag säga(att du har en bra sko)
Pluttski
2006-04-23, 10:42
Var får man tag på en brooks beast 5 sko?
(jag har alltså inte en sån...
än iallafall ;) )
Just nu tar jag 2,5km på 11min49sek och 5km på 27min8sek
Kan ju säga att jag :eek:
Lilla jag klarar inte de tiderna och vet inte om jag nånsin har kunnat.
Pluttski
2006-04-23, 12:59
Kan ju säga att jag :eek:
Lilla jag klarar inte de tiderna och vet inte om jag nånsin har kunnat.
Tackar, allt går bara man vill ;)
Var in läste tråden om vem som var snabbast på kollo *cry*
Efter det kändes mina resultat ganska mediokra... men skam den som ger sig!!
Borde kanske lägga in lite intervall och se om det ger något, många verkar ju nått bra resultat med det.
Vill gärna höra vad kollo tycker är rimliga tider i löpning på sträckorna 2,5 och 5km.
Nu springer jag inte för att slå världsrekord utan som komplement till gymet och för att det är kul.
Mina nuvarande mål 2,5km på 11min och 5km på 25min.
För att få rimliga mål kan jag tillägga att det är 114kg som ska runt spåret.
Hur lång är du?
114 kg för en löpare är ju mycket alldeles oavsett, skulle vara kul att höra hur lång du är iaf.
Brooks, beast 5 kan du få tag på i stadiumbutikerna.
Just nu är den sänkt till 400:- så gå till din närmsta stadiumbutik och kolla läget.
MVH qwerty1 :thumbup:
Pluttski
2006-04-24, 00:16
Jag är 198cm lång, så vikten är ju lite mer symmetriskt placerad än på en 114 kilos medelsvensson :)
Tack för infon qwerty1, ska dit och prova när jag ska ner på stan nästa gång..
Ja vikten hänger ju lite ihop med längden för att avgöra den sk fluffaktorn ;)
Hade du varit säg 152cm med samma vikt skulle det kanske vara läge att rulla när det är medlut för att förbättra tiderna..
Pluttski
2006-04-24, 11:08
Hade du varit säg 152cm med samma vikt skulle det kanske vara läge att rulla när det är medlut för att förbättra tiderna..
Kanske skulle testa det för att spara på lederna :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.