Visa fullständig version : fett?
bofinken
2006-04-22, 06:35
Om man ska gå upp i vikt spelar det då någon roll vad det är man äter? gör det någon skillnad om mitt överskott består av glass och godis eller nötter och avocado liksom? inlagras kanske fettet från godis på magen medan det andra blir mer jämt fördelat?
en annan fråga.. har man högre förbränning om man väger 50 kg till största del muskler än om man dessutom har 5 kg extra fett? alltså minskar fettet förbränningen?
King Grub
2006-04-22, 07:21
1. Både fettsyrefördelningen och sammansättningen av kosten i övrigt är av stor vikt för din hälsa och påverkar om inte annat på sikt parametrar som har betydelse för din förbränning och din fettinlagring.
2. alltså minskar fettet förbränningen?
Nej.
bofinken
2006-04-22, 07:59
Kanske lite dum.. men jag förstod inte riktigt första svaret... spelade det någon roll vad jag åt för att gå upp så länge jag äter normalt för övrigt?
King Grub
2006-04-22, 08:16
spelade det någon roll vad jag åt för att gå upp så länge jag äter normalt för övrigt?
Ja.
En bra "bulk"kost är samma sak som en bra deffkost, fast i större mängder. Givetvis har man större utrymme att unna sig saker man vill ha utan att dom är näringsmässigt perfekta under uppbyggnadsperioden, och det är inget fel att göra det, tvärtom, men kostens sammansättning påverkar definitivt, och det bör fortfarande handla om undantag, inte regel, när det gäller skräpmat och godis.
Vilka negativa effekter kan en lågfettdiet ha på en person i puberteten?
Som kille så kan han bli smal. Som tjej så kan man bli anorektiker. Lättast är om man tänker på vad man äter. Ungefär såhär, vilket är bäst en stor portion torsk med potatis, lite grönsaker och äggsås eller en kebabtallrik? Man blir som man äter helt enkelt.
stjernbecker
2006-04-25, 10:02
Som kille så kan han bli smal. Som tjej så kan man bli anorektiker. Lättast är om man tänker på vad man äter. Ungefär såhär, vilket är bäst en stor portion torsk med potatis, lite grönsaker och äggsås eller en kebabtallrik? Man blir som man äter helt enkelt.
Borde det inte var förbjudet att nämna ordet kebabtallrik i ett forum för deff, där alla hungriga byggare huserar. *lol*
Som kille så kan han bli smal. Som tjej så kan man bli anorektiker.
Du tror väl inte att bara tjejer kan bli anorektiker? *screwy*
Även killar får anorexia, även om det är mer ovanligt. Det har nog mest att göra med att killar har ett mer avslappnat förhållande till sin kropp och sina matvanor.
Att man kan få sämre hy och hår är väl det som syns mest; på insidan får man så småningom hormonella störningar (bl.a. för att många könshormoner är uppbyggda av samma sorts "skelett" som kolesterol), hos tjejer blir det tydligaste symptomet att mensen försvinner eller, om man inte har fått mens ännu, att den helt enkelt aldrig kommer (med "aldrig" menas här "inte förrän kroppen får det den behöver"). Vilka effekter killarna märker har jag tyvärr dålig koll på, men något symptom lär de ju få.
Anorexia är f.ö. inte att vara smal, och orsakas inte av att man är/blir smal i sig. Lite info (http://www.abkontakt.se/) om ätstörningar, t.ex. anorexia.
Vidare: Fett minskar inte förbränningen; det "gör" överhuvudtaget inte särskilt mycket mer än bara ligger där det ligger. Det är förstås skillnad på 55 kg muskler och 50 kg muskler + 5 kg fett, men ingen består av 100% muskler. Inte ens proffsbyggare är ju tokdeffade året runt.
Om du lägger märke till vad så skrev jag "Som kille SÅ kan han bli smal. Som tjej SÅ kan man bli anorektiker."
Tjejer som tänker på vad dem äter under högstadiet eller t.o.m. från mellanstadiet har större risk att bli anorektiker, speciellt om dem känner sig utstötta eller har dåligt självförtroende. Detta är en studie som publiserades i Västerås Tidning ungefär ½år sen. Tre stycken skolor som hade elever i åldrarna 9 - 15 fick svara på frågor om deras matvanor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.