handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott

Halldin
2002-11-16, 13:04
Gör en ny tråd o tar bort gamla för o hålla det rent.

Det är så här ... om drygt en månad kommer nog jag och en kompis börja ta kosttillskott hade vi tänkt.
Problemet är att vi inte vet vilket

Har kollat i broschyrer från Twinlab och Eiselt och det står olika om i princip samma produkter så det var bara förvirrande ...

Jag själv är ~16½ år, morgonvikten idag var ~62½kg och jag är _lite_ över 175cm.
Jag är ju inte fet men jag är inte heller "senig" ... har nog inga problem o lägga på mig fett

Den andre killen är ungefär lika gammal som jag (ett par månader yngre), han väger över 90kg och är typ lika lång som jag ... det är inte direkt 90kg muskler han har ..

Om vi nu ska utgå från t.ex Twinlab.. vad rekommenderas ?

Jag såg lite på Super Gainers Fuel först men det innehåller Kreatin som någon sa inte var bra o ta så kort efter man börjat träna...
Sen har vi ju Super Mass fuel... och femtielva andra saker som säger sig göra samma sak!! blir galen ...

Övrig info är att vi tränar gym 5 dagar i veckan (MaxOT) och är ute o springer lite grann på lördag o söndag ..
Vi äter vad vi får i oss (inte godis för min del iaf) men just nu är det vad morsan lagar om man säger så..

Vore glad om någon kan reda ut detta

Niclaaas
2002-11-16, 13:13
vad är ni ute efter?

själv skulle jag satsa på ett proteinpulver iaf

Halldin
2002-11-16, 13:17
Vi är ute efter o få muskler, bli starka men inte se ut som två feta medicinbollar :)

Niclaaas
2002-11-16, 13:19
då håller jag fortfarande på att ni satsar på ett proteinpulver. tycker själv att eiselt är bättre OCH billigare än twinlab. däremot kommer ni nog inte lägga på er allt för mycket muskler om ni tränar 7 dar i veckan. kanske funkar nu men ni kommer nog bli övertränade rätt fort......det är vad jag tror

har ni koll på kosten i övrigt förresten?

Halldin
2002-11-16, 13:24
Vi hade tänkt ta en vilovecka var 8:e vecka mot överträning.. fast det kanske inte räcker iofs

Vi har ingen koll på kosten i övrigt nej.. har kollat runt på massa olika sidor men det är inte helt lätt o hålla en korrekt kost när man inte är den enda i huset (att jag ska ha en viss mat men inte dom andra etc.)
Letade efter ett program som mäter hur mycket man får i sig men det kostade såklart pengar.. duhh (hälsovakten)

Halldin
2002-11-16, 13:34
Eiselt säger du... t.ex HMB Extreme står det

"Om du tränar oftare än 4dar i veckan eller kombinerar träningen me konditionsträning riskerar du att bli övertränad"

Och lite till ... gubben där nere visar "Typ 1 : Lite fett, senig etc"

Minskar nedbrytning av muskler o rekommenderas främst till dig som har svårt för o gå upp i vikt ..

Jadu.. jag har inte en aning om vilken som e bäst... vet du?

Niclaaas
2002-11-16, 13:37
för det första.....fortsätt leta fakta om kost. fråga på kolozzeum allt vad ni inte vet. tycker det känns onödigt att börja köpa kosttillskott om ni inte har någon koll på kosten i övrigt. sedan till vilket ni bör köpa finns det nog de som kan svara bättre än mig. fråga i "kosttillskotts" forumet.....men först få ordning på kosten som sagt

:cheers:

Halldin
2002-11-16, 13:42
Okej .. nu är frågan hur fan jag ska lyckas hålla koll på kosten om jag inte hittar något vettigt program för att mäta hur mycket man får i sig :/
Att mäta "manuellt" är ju slav
Sen ska man väl äta frukost,mellanmål,lunch,middag,mellanmål,kvällsmat .. eller nåt sånt.. :)

Ingen som vet ett bra gratis kostprogram ?

spinkoo
2002-11-16, 13:46
Jag trodde hälsovakten var gratis:notme:

Linnet
2002-11-16, 14:00
Använd köksvåg och dra ut en kosttababell finns i vänstra listen.

Niclaaas
2002-11-16, 14:06
www.paulun.com

där finns det en massa tabeller

Halldin
2002-11-16, 14:10
Hälsovakten är gratis i 7 dagar sen måste man registrera :(

Ska bara se om jag fattat det här rätt ...
Först av allt ska jag kolla hur mycket jag får i mig med den maten jag äter nu... och sen ska jag kolla upp lämpligare mat att ersätta detta med (mer protein, mindre fett o kolhydrater)
Jag får även kolla hur mycket mina aktiviteter förbränner ...
(Ska proteinpulvret ersätta nån måltid på nåt vis eller ska det bara lägga till extra protein ?)

Hur!?!?? :)
Jag tränar gym 5 mån-fre o springer lite lör-sön .. hur ska jag veta vad jag förbränner på det ?

Vilka andelar fett/protein/kolhydrater ska man ha om man har som mål o bygga massa muskler (vikt/längd/ålder står längst upp på sidan) och dessutom snart ska ha nån form av proteinpulver (vet ej vilket)

Jag får hjärnkollaps av allt detta

spinkoo
2002-11-16, 14:19
Hej Moff.

Du vill gå ner i fett?! Jahapp, får jag fråga varför i hela friden då för?!?! Du skriver att du inte är fet, om du inte verkeligen har hängmage ser jag ingen anledning att ta bort fettet. Du väger ju redan lite (62kilo) jag tror knappast din kropp vill göra av med mer vikt. Det skulle bara vara onödigt jobbigt. Den vill ju väga lite. Är det inte bättre att träna hårt för att gå UPP i vikt, jag lovar att du kommer känna dig smalare medans du går upp för muskler syns rätt bra under fettet. Ordna upp din kost, sluta träna varje dag, och träna vidare efter max-ot om du vill...

Försöker bara ge lite konsturktiv kritik för jag har varit i din situation och jag vet vad du tänker och varför. Jag valde att gå upp i vikt och ångrar inte mitt beslut för fem öre. Lyssna på essen här, mat kommer ge dig en brutalare kropp, så ÄT ÄT ÄT:)

Återigen, jag försöker inte skälla på dig utan tycker du verkar ha en seriös inställning och en vilja att lära dig...:thumbup:

P.S: Jag är nästan minst här på forumet så om du vill kan du skita i dettta...:p

P.S #2: Det var ett inlägg som såg ut så här som fick mig att gå upp i vikt så egentligen vidarbefodrar jag bara infon till dig...den lita på den, den är bra!!

Halldin
2002-11-16, 14:31
Va.. jag trodde det var så att man skulle ha i sig mer protein o mindre kolhydrater/fett .. :)

Tack för inlägget men det besvarar inte så mycket av frågorna jag hade

mååste man verkligen mäta vad man får i sig nu?? det är så mycket blandat så det är skitjobbigt o mäta exakt ... speciellt utan nåt vettigt datorprogram
vore mycket skönare om det bara fanns någon som sa : Väger du 65kg ska du äta blabla och blabla... :)

Muskelsmurfen
2002-11-16, 14:53
Moff>Var bor du?
Har du något större bibliotek i närheten? I så fall rekomenderar jag att du letar upp böckerna som Paulun skrivit. Det finns mycket bra information där. När du läst hans böcker och sökt igenom gamla trådar här på forumet så kommer du förmodligen att ha tillräckligt med koll för att kunna avgöra vad som är bra och dåligt med olika näringsstrategier.
Börja INTE attt stoppa i dig en massa tillskott utan satsa i första hand på den vanliga kosten. Då du inte är så gammal och fortfarande växer så borde detta räcka långt.
Kosttillskott som är bra för alla är väl Protein och kreatin. Mer än detta tvivlar jag på att du behöver. Välj istället bra kvallité. Det är INTE samma sak i burkarna hos de "billiga" tillverkarna.
:bpump:

Halldin
2002-11-16, 17:13
Bor i Varberg..

Tvivlar på att dom har dom böckerna på det biblioteket ... men ... ska man inte skära ner på fett/kolhydrater om man fortfarande växer ?? eller va?

Egentligen ska man väl inte träna gym 5ggr/vecka om man växer heller

Linnet
2002-11-16, 17:36
Det är inte alls nödvändigt att mäta vad du får i dig. Snarare skulle jag rekommendera dig att inte göra det just nu. Försök äta nyttigt men stressa inte ihjäl dig över minsta lilla gram, det viktigaste är att du försöker lära dig vad som är bra att äta och vad man skall försöka undvika. Skulle tro att om du försöker väga upp all mat och räkna exakt på varje kalori att du ledsnar på allt och kanske slutar träna överhuvudtaget. Därmed inte sagt att man inte kan försöka vara seriös med vad man äter. Det viktigaste är att ha kul och lära sig om träningen, sen när man är lite äldre kan man satsa seriösare om man vill det och väga mat o dyl.

Halldin
2002-11-16, 17:38
Innebär det att jag kan äta mammas mat, käka proteinpulver och ändå va glad o bli starkare ?

Linnet
2002-11-16, 17:46
Appropå diet också, ät ordentligt med kolhydrater, tycker inte att du ska leka med lågkolhydratsdieter, ät mer kolhydrater än protein och fett! Medan man växer skall man inte exprimentera allt för mycket med kosten, tycker nog också att Spinkoo har en poäng 62 kilo och 175 cm då kan man inte vara tjock eller ha något stort behov av att gå ner i vikt. Tycker heller inte att ni behöver bulka något, tvärtemot vad många här på forumet säger är det möjligt att utvecklas utan att lägga på sig all för mycket. Vill ni springa och känner att ni mår bra av det tycker jag absolut att ni ska fortsätta med det. Försök dock att se till så ni har två vilodagar i veckan, ni kan lägga in löpningen på en styrketräningsdag(helst ej ben). Varför inte köra ett program baserat på styrketräning tre dagar i veckan? Ni kommer att göra stora ökningar ändå!

Det är bara att tuta och köra! Försök lära er så mycket som möjligt om kost och träning, sen kan ni själva bestämma hur mycket ni vill satsa just nu.

moff Absolut! Mammas mat duger säkert!

spinkoo
2002-11-16, 17:48
Moff: Meningen med mitt inlägg var att få dig att förstå att du inte ska räkna kalorier. Ät mycket bra mat och väx istället...;)

Halldin
2002-11-16, 17:53
Om man går efter... hmmm Palmes signatur tror jag det är... så står det att all kostillskott etc. i världen inte hjälper om man inte kan lägga upp kosten rätt

Men det strider mot vad kompisen sa om en i hans klass ... han hade tränat med samma schema i ett år.. hade inte hänt alls mycket på muskelfronten
sen började han med proteinpulver (en billig sort) o gjorde mycket ökningar ..

Alla säger så olika om allt så man vet ju inte vad man ska tro :)

Linnet
2002-11-16, 17:57
Tro inte att proteinpulver och gainers är några mirakelmedel som kommer ge dig enorma ökningar. Basen ska alltid vara en bra kost sen kan man krydda med något kosttillskott om man känner för det. Din kompis kanske åt alldeles för lite protein, så när han tog det som tillskott kunde kroppen reparera skadorna på muskelfibrerna bättre och snabbare därav ökningarna!

Halldin
2002-11-16, 22:02
Okej .. ponera nu att jag fortsätter äta som vanligt och ska ha nåt proteintillskott .. vilket proteintillskott tycker ni jag ska ta isåfall ?

Muskelsmurfen
2002-11-16, 22:24
Jag tycker att det varit mycket bra råd i den här tråden :thumbup:
Husmanskost är helt ok.
När det gäller valet av protein så tror jag att jag skulle rekomendera Fairings Complete II. Det är inte det billigaste men inte heller det dyraste. Du vet att du får bra kvallité eftersom det kommer från ett erkänt företag. Blandningen är majoritet vassle vilket är ett snabbt protein, en del kasein vilket är ett långsamt protein samt en gnutta soja vilket är blandat i mest för sina hälsoegenskaper.
Ta en shake efter träningen och ät lite winegums. :D
Det borde vara en bra början.:bpump:

Halldin
2002-11-16, 22:37
Jag har inte kollat exakt överallt i stan, men de två märken jag hittat är Eiselt och Twinlab.. finns det något därifrån ifall jag inte hittar Fairings ? :)

Frazze
2002-11-17, 01:59
Originally posted by Moff
Jag har inte kollat exakt överallt i stan, men de två märken jag hittat är Eiselt och Twinlab.. finns det något därifrån ifall jag inte hittar Fairings ? :)

May I ask you to have a look at the left-hand-side of the screen...

Halldin
2002-11-17, 10:43
Originally posted by Frazze

May I ask you to have a look at the left-hand-side of the screen...

Huh ? vad är det jag ska se till vänster ?? :)

Linnet
2002-11-17, 11:05
Twinlab är väldigt dyra om du inte kan köpa det av nån som köper in det privat. Kvalitén är det inget fel på. Eiselt verkar vara ett hyfsat seriöst företag som har hyfsade priser, köper du av dem rekommenderar jag antingen protec + eller hi-whey. Om du vill köpa twinlab är det triple whey fuel som gäller, helt ok kvalitét men som sagt mycket dyrt. Vänster list hittar du Kolzzeums sortiment. Köper du mycket kan det löna sig att handla här, köper du lite blir frakten jävligt dyr!

Så länge det du inte köper kommer från något skumt företag som rear ut varorna till överdrivet låga priser så ska det nog inte vara något problem.

z_bumbi
2002-11-17, 13:08
Originally posted by Moff
Bor i Varberg..

Tvivlar på att dom har dom böckerna på det biblioteket ... men ... ska man inte skära ner på fett/kolhydrater om man fortfarande växer ?? eller va?

Egentligen ska man väl inte träna gym 5ggr/vecka om man växer heller

Alla bibliotek tar hem böcker om man vill, kostar visst en femma eller nått per bok men det är inte så farligt, sen tror jag faktiskt de finns en chans att de finns hemma också

Du ska inte skära ner på kolhydrater och fett när du fortfarande växer om du inte har kraftig övervikt, man bör inte deffa på något sätt när man växer (enligt mig i alla fall).

Du bör nog inte träna på gym 5 dar i veckan, dra ner till tre och dela upp kroppen på de tre dagarna, tycker du det blir lite vila så skadar det inte att springa någon av de gymfria dagarna och sen göra något annat en annan dag.
Kroppen är gjord för att röra på sig helt enkelt så gör det men inte överdrivet mycket kanske.

Linnet
2002-11-17, 14:21
Z bumbi Dööh har jag redan sagt! :smash: :stick:

Nä du får också säga det om du vill:love:

Halldin
2002-11-17, 15:27
Men vi försöker ju följa MaxOT o då blir det ju 5 dar i veckan..

Måndag - ben o vader (o mage?)
tisdag - triceps biceps (o mage?)
onsdag - axlar
torsdag - rygg
fredag - bröst o mage

Blir det så övertränat ?
Hur är det lämpligt att lägga det på 3 dar ?

Linnet
2002-11-17, 15:44
Dag 1 ben, vader, axlar

Dag 2 biceps, triceps, bröst

Dag 3 rygg, mage

Så kan man köra och få med alla muskelgrupper på tre dagar.

Varför gå på gymmt fem dagar i veckan när man kan klara det på tre?

Ni kan också lägga triceps tillsammans med rygg och mage om ni vill.

Varför köra mage så ofta? Kör magen tungt en gång i veckan det räcker.

Halldin
2002-11-17, 19:05
Jag vet inte, läs maxot.. det har o göra med maximal överbelastning o massa schit .. träningspassen är redan långa nog som dom är nu, vet inte hur det blir om man gör om det till 3 dagar (går till gymmet efter skolan, har även en buss o passa)

Min gissning är väl att om man har ex: biceps.triceps o bröst på samma dag o ska köra maxot så är man så slut i armarna när man kommer till brösten så man kan inte ge lika mycket

Linnet
2002-11-17, 19:14
Har inte kört efter Max- OT men vet vad det innebär. Om du inte orkar köra bröst och biceps på samma pass rekommenderar jag att du tränar upp kondisen! Om du tycker att Max-OT Känns bra är det väl bara att köra vidare, tycker dock att du ska se till att ha två vilodagar i veckan vilket kan göra det hela lite trixsigt att sy ihop om man ska få med löpningen. Tre dagar styrketräning plus två dagar löpning kommer att ge dig bättre återhämtning jämfört med 5 dagar styrka och två löppass.

Allt är givetvis upp till dig och din kompis att bestämma.

Niclaaas
2002-11-17, 19:46
Originally posted by Linnet
Har inte kört efter Max- OT men vet vad det innebär. Om du inte orkar köra bröst och biceps på samma pass rekommenderar jag att du tränar upp kondisen!

har såklart ingenting med kondis att göra utan att man tröttar ut en muskelgrupp innan man kör den. t.ex att du kör bicepscurl innan bänkpress, då kan du ju inte ta ut dig maximalt i bröstet för att biceps inte orkar med. tycker själv inte att biceps coh bröst går ihop särskilt bra...är ju främst styrkan som påverkas av det här men lär inte vara bra för att bygga massa heller

Muskelsmurfen
2002-11-17, 20:02
Kör man riktigt tungt så tar ju kroppen slut även om man har bra kondis. Man kör ju muskeln till total utmattning eller hur...

Halldin
2002-11-17, 21:44
Många som testat MaxOT säger att det är jättebra så du kanske borde prova Linnet ?

Kan någon föreslå ett bra tredagarsschema på gymmet som passar med maxot då ?

Så här ser det ut nu

[Måndag - Ben,Vader]

Benböj
Benpress
Rak ben deadlift
Bencurls
Stående vadresningar
45 graders vadpress

[Tisdag - Mage Biceps Triceps]

Rak skivstångscurl
Alt. Hantelcurl
Rakstångcablecurls
Liggande tricepspress
Tricepskabelnerdragning
Hantel kickbacks
Handledscurl
Hantel handledscurl
Benlyft

[Onsdag - Axlar]

Raka militärpress
Hantelpress
Hantel åt sidan
Skivstångsshrugs
Raka rows

[Torsdag - Rygg]

Kabelneddragningar
Sittande kabelrodd
Böjd skivstångsrodd
Enarmshantelrodd
Hyper Extensions med vikter
Good Mornings

[Fredag - Bröst & Mage]

Rak bänkpress skivstång
Lutande hantelbänkpress
Vikttillsatta dips
Benlyft
Kabel crunches
Crunches m.vikt

Fatta att det kommer ta tid o göra klart ett pass, strider mot en annan MaxOT regel att passen ska vara 30-40 minuter (helst närmare 30)

Föreslå isåfall gärna detta så snart som möjligt, för benpasset är imorgon :)

spinkoo
2002-11-17, 21:50
Du behöver inte lyda alla deras regler för att få resultat...;)

Niclaaas
2002-11-17, 22:07
bröst, triceps, mage

bänkpress
crunches
dips
lutande bänkpress
frenchpress
cablecrunches

rygg, axlar

marklyft
chins
militärpress
framåtlutande rodd
hantelshrugs

ben, biceps, vader

bicepscurl
benböj
hammercurls
sittande vadpress
stelbenta marklyft

nåt sånt här tycker jag borde funka. själv gillar jag lågvolymsträning, kör mindre än det här. har ingen aning om det här skulle funka för dig heller men.....ni andra kom gärna med synpunkter på schemat!

edit: har du testat max-ot länge? ge det en chans annars. vill du byta till 3 dagars var det här ett förslag bara på vad jag skulle köra ungefär.

det viktiga *tycker jag* det är att du kommer lära dig med tiden vad din kropp svara bra och mindra bra på och du kommer lära dig att ändra om i schemat själv för bättre resultat

lycka till

Linnet
2002-11-17, 22:47
Maximal uttröttning har en hel del att göra med allmänkondis. Har man en god kondition har man bättre återhämtning mellan seten och en bättre tålighet mot mjölksyran! Att man inte har nytta av kondis tror jag inte alls på. Angående Max-Ot är det mycket möjligt att jag ger det en chans i framtiden, just nu håller jag på och försöker komma tillbaka från en skada så det är inte aktuellt på ett bra tag men vad som sker längre fram vet man inte. Jag upplever också att man genom att periodisera träningen får optimalt resultat både avseende styrka och muskeltillväxt, detta är något som Max-OT avfärdar som nonsens. moff kör på det du tror på jag kom bara med några förslag, det var inga order om vad du skulle göra!:notme:

mangs
2002-11-18, 09:26
Kommer lite sent in i diskussionen men tänker här ge dig några tips som jag själv önskar att jag fått då jag började träna. En del är redan sagt men tål att upprepas. Du kanske inte behöver följa alla tipsen till punkt och pricka men använd de som grundsten.

1. Se till att äta var tredje timme.
2. Försök sova 8 timmar per natt.
3. Drick massor av vatten.
4. Få i dig minst 2gram protein/kilo kroppsvikt uppdelat på många tillfällen på dagen, speciellt efter träning.
5. Försök få i dig nyttiga vegetabiliska fetter.
6. basera kolhydratintaget på långsamma kolisar utom direkt efter träning (snabba).
7. Du bör ha minst 1-2 vilodagar i veckan.
8. Kör tunga basövningar.
9. Det är bättre att köra hälften så mycket men lite tuffare än att "lalla runt".
10. Läs mycket på Kolozzeum för här finns många kunniga som kan hjälpa dig och din kompis långt på vägen.

Bra mat:
Tonfisk,makrill, tonfisk, torsk, oxkött, kesella,minimjölk,keso, pasta, ris, Branflakes, grönsaker och frukt av alla slag, oliv- och raps-olja.

Lycka till!

Big_ShaQ
2002-11-18, 11:42
Tänkte bara ge dig och din kompis träningenstips som jag fick när jag träna på gym. Gubben som gav mig tipsen va runt 65-70 år och som tränade intensiv. Han lärde mig och min kompis ett och annat om träningen.
Jag tycker personligen att du ska skita i kosttillskott för tillfället och satsa mer på kost. Både träningen och kost går hand i hand, allså 50-50. Om du inte sköter ena som ger det i andra inte något resultat.

1.Angående träningen:
Tänk inte på vikterna utan att ha rätt teknik och kör strikt. Kör fria vikter eftersom de involvera de preminära muskelerna, fler muskelfibrer blir inblandad.

2.Angående vilan:
Det gäller att vila som möjligt när du inte tränar. Sov minst 8 h och sov gärna på förmiddan om du kan på helger o lov. Undvik festande och drickande.

3. Angående kosten:
Följ de kosttips och råd som mangs skrev tidigare. Se till att drycka mycket mjölk minst 1-packet om dan.

Sitt men inte minst de tipsen som mangs skrev kalls för träningens tiobudorden. Hoppa över punkt 4 till vidare som gällde angående kosttillskott. Dessa typs gjorde att jag gick upp i vikt från ha vägt 54 kg till 70kg på ca 6 mån.

4. En fråga som jag är less på är "Har du tagit anbola steorider eller?" som nästan varje idiot frågar. Undrar om de har hört talas om nåt som kallas för mat ;)

5. Peace and I'm out

spinkoo
2002-11-18, 11:50
Mat är det bästa kosttillskottet:eating:

Går inte att komma upp sig i kalorierena utan energirik mat...:)

Halldin
2002-11-18, 19:15
Duger detta då eller, vad säger folket ?

bröst, triceps, mage

bänkpress
crunches
dips
lutande bänkpress
frenchpress
cablecrunches

rygg, axlar

marklyft
chins
militärpress
framåtlutande rodd
hantelshrugs

ben, biceps, vader

bicepscurl
benböj
hammercurls
sittande vadpress
stelbenta marklyft

Vilka repetitioner gäller för övningarna förresten ?? MaxOT har ju oftast "du ska klara mellan 4 till 6 men vara positivt utmattad på sexan" men det varierar ju ..

spinkoo
2002-11-18, 19:25
Tycker det ser bra ut. Släng in stående vadpress tycker jag:thumbup:

Niclaaas
2002-11-18, 19:42
woho! mitt schema

variera reps och set lite tycker jag. tycker själv om att köra rätt lågt repsantal men då ska man kunna köra så och köra strikt också....och seten tror jag du kommer känna efter ett tag om du ska köra mer / mindre

ugly_kid
2002-11-20, 22:22
Ni säger att man inte kan träna styrka 5 gånger i veckan + 2 pass löpning untan att bli övertränad. Jag tror att man kan träna MYCKET mer än så om man bara vänjer kroppen vid det.
Jag själv kör sällan mindre än 10 pass på en vecka. Min förra vecka bestod av 5 gympass, 7 kanotpass och 3 konditionspass.
jag hade en vecka förra skollovet där jag körde 11 kanotpass, 5 gympass och 4 konditionspass.

Jag har aldrig varit övertränad, är nästan aldrig sjuk och gör bättre styrkeökningar än kompisar som tränar enbart styrketräning och gör det 4-5 ggr i veckan.

Linnet
2002-11-21, 08:10
Klart att man kan utvecklas, jag har i alla år legat runt 10 träningspass i veckan. Men jag upplever faktiskt att med en något mindre träningsmängd utvecklas man ännu fortare! Det är också väldigt lätt att bli övertränad i benen med mycket löpning plus styrketräning!

Niclaaas
2002-11-21, 19:04
Originally posted by ugly_kid
Ni säger att man inte kan träna styrka 5 gånger i veckan + 2 pass löpning untan att bli övertränad. Jag tror att man kan träna MYCKET mer än så om man bara vänjer kroppen vid det.
Jag själv kör sällan mindre än 10 pass på en vecka. Min förra vecka bestod av 5 gympass, 7 kanotpass och 3 konditionspass.
jag hade en vecka förra skollovet där jag körde 11 kanotpass, 5 gympass och 4 konditionspass.

Jag har aldrig varit övertränad, är nästan aldrig sjuk och gör bättre styrkeökningar än kompisar som tränar enbart styrketräning och gör det 4-5 ggr i veckan.

vet inte om jag ska ta åt mig här eller inte men....jag sa bara vad jag trodde, och det är att han skulle öka bättre om han minska träningen från 7 pass i veckan och det står jag för. visst kan han fortfarande få väldigt bra resultat, träna så mycket kan ju vara rätt för han men som sagt....bara vad jag tror. har inte sagt att man INTE KAN köra så utan att bli övertränad

Niclaaas
2002-11-21, 19:05
Originally posted by Linnet
Klart att man kan utvecklas, jag har i alla år legat runt 10 träningspass i veckan. Men jag upplever faktiskt att med en något mindre träningsmängd utvecklas man ännu fortare! Det är också väldigt lätt att bli övertränad i benen med mycket löpning plus styrketräning!

måste bara säga att jag håller med här också....
ugly_kid: har du kört bara styrke nån period på senaste tiden och sett skillnader mot när du kör all kanot och kondition också?

ugly_kid
2002-11-21, 23:14
Mej, jag har inte kört nån period med bara stryreträning.
Och jag tror inte att jag skulle få bättre styrkeökningar om jag gjorde det.

Muskelsmurfen
2002-11-22, 18:33
ugly_kid> Måste bara fråga...
Kör du tunga basövningar?
Kör du så tungt att du vill kräkas?
Är du så slut efter passet att du känner för att beställa taxi mellan busshållplatsen/gymmet och dörren?
Klarar du av att gå i trappor efter benpasset?
Är du en sån där diskoturk som brukar stå och hänga i maskinerna?:devil:

ugly_kid
2002-11-22, 18:46
jag kör inge maskiner alls, jag kör nästan bara basövnignar.
Och jag tränar nästan aldrig ben, kanske låter lite Disco men jag tränar inte för att bli bodybuilder utan för att bli bra kanotist.
och visst kör man så hårt att man vill kräkas ibland men eftersom jag inte tränar ben så blir det inga riktiga spypass eftersom benpassen är dom jobbigaste.