handdator

Visa fullständig version : Stämmer kcal förbränningen på..

jewzie
2006-04-21, 10:05
.. maskiner som är på gymmet egentligen? Jag brukar köra en crosstrainer-maskin utan stavar. Enligt den så bränner jag om jag kör lagomt 800kcal på 1h och om jag turbar lite då och då så blir det 1000kcal. Jag blir lite skeptiskt till dessa resultat. Någon som vet? Kan man lite på dem? *screwy*

King Grub
2006-04-21, 10:08
Stämmer kcal förbränningen på..*.. maskiner som är på gymmet egentligen?

Nej, det är uppskattningar, oftast överdrivna sådana.

jewzie
2006-04-21, 10:57
Nej, det är uppskattningar, oftast överdrivna sådana.
Usch vad jobbigt :( kanske man måste räkna på ännu mindre kcal nu då

Cerberus
2006-04-21, 12:14
Sluta räkna kcal vid aktivitet, det har jag gjort. Slipper man den stressen. Tycker det fungerar bättre att bestämma sig för att äta ett visst antal kcal på en dag oavsett aktivitetsgrad.

Fed up
2006-04-21, 12:51
Sluta räkna kcal vid aktivitet, det har jag gjort. Slipper man den stressen. Tycker det fungerar bättre att bestämma sig för att äta ett visst antal kcal på en dag oavsett aktivitetsgrad.

Nä det tycker inte jag, att räkna med aktivitet blir ju en bra morot att vara mer aktiv. Så funkar jag iallafall.

Men lita inte på maskinerna iallafall (det vet väl alla som sett terminator att man inte bör göra? :D )

devi
2006-04-21, 13:01
Någon gång ska väl de träffa rätt?

Cerberus
2006-04-21, 13:05
Nä det tycker inte jag, att räkna med aktivitet blir ju en bra morot att vara mer aktiv. Så funkar jag iallafall.

Men lita inte på maskinerna iallafall (det vet väl alla som sett terminator att man inte bör göra? :D )

ah, vi är väl alla olika. För mig blir jag bara stressad av att inte veta "exakt" hur många kcal jag brännt. Försöker dra ner på stressande faktorer.. :)

Fed up
2006-04-21, 16:03
ah, vi är väl alla olika. För mig blir jag bara stressad av att inte veta "exakt" hur många kcal jag brännt. Försöker dra ner på stressande faktorer.. :)

Jo, men jag brukar underdriva träningen rätt mycket så jag känner att jag är på den säkra sidan och sen får man ta det lite på en höft. Om jag tex gått snabbt i en timme så skriver jag inte det som att jag bara gått och dessutom med hälsovaktens snålsiffror, men känner ändå att det blir bättre så eftersom jag rör mig såpass olika mycket från dag till dag+ att jag, som sagt, blir motiverad att springa en extra sväng eftersom jag då får äta mer etc.

Cerberus
2006-04-21, 16:31
Jo, men jag brukar underdriva träningen rätt mycket så jag känner att jag är på den säkra sidan och sen får man ta det lite på en höft. Om jag tex gått snabbt i en timme så skriver jag inte det som att jag bara gått och dessutom med hälsovaktens snålsiffror, men känner ändå att det blir bättre så eftersom jag rör mig såpass olika mycket från dag till dag+ att jag, som sagt, blir motiverad att springa en extra sväng eftersom jag då får äta mer etc.

aha :) jag har slutat med hälsovakten, för jobbigt tycker jag. Räknar på ett ungefär och tränar som fan istället. Blir skönare så tycker jag.

Fed up
2006-04-21, 16:36
aha :) jag har slutat med hälsovakten, för jobbigt tycker jag. Räknar på ett ungefär och tränar som fan istället. Blir skönare så tycker jag.

Ja så gör jag också nu när jag inte är på diet längre men ändå försöker behålla den form jag lyckats åstadkomma...
Eller jag räknar inte, men jag äter någorlunda som när jag var på diet, ungefär samma mat (dock lite generösare, lite onyttigheter slinker igenom emellanåt) och ungefär lika mycket, men väger inte och räknar inte. Har inte hunnit röra lika mkt på mig denna veckan, men planen är att göra det.

Cerberus
2006-04-21, 16:45
Ja så gör jag också nu när jag inte är på diet längre men ändå försöker behålla den form jag lyckats åstadkomma...
Eller jag räknar inte, men jag äter någorlunda som när jag var på diet, ungefär samma mat (dock lite generösare, lite onyttigheter slinker igenom emellanåt) och ungefär lika mycket, men väger inte och räknar inte. Har inte hunnit röra lika mkt på mig denna veckan, men planen är att göra det.

du e alltså klar? Jag har skärpt till mig med dieten, inget mer fuskande på ett bra jävla tag.

Två kardiopass per dag utöver hittils 2 styrkepass sen i söndags ;), sen har jag ätit som en flicka(räknat på ungefär 2200-2400kcal per dag, på ett ungefär, ganska så överskattat). Gått ner 1.3kg på 6 dagar :D

Fed up
2006-04-21, 16:51
du e alltså klar? Jag har skärpt till mig med dieten, inget mer fuskande på ett bra jävla tag.

Två kardiopass per dag utöver hittils 2 styrkepass sen i söndags ;), sen har jag ätit som en flicka(räknat på ungefär 2200-2400kcal per dag, på ett ungefär, ganska så överskattat). Gått ner 1.3kg på 6 dagar :D

Klar och klar. Det är kanske att ta i. Men jag orkade inte mer för tillfället, det fanns inte riktigt tid att träna tillräckligt heller i några veckor nu när vi ska sälja lägenheter och skit. Sen har jag inte så himla mycket muskler att få fram så jag har tänk bygga lite ett tag nu, tar kanske ett kilo eller två till innan sommaren om jag känner för det, annars får det bli till nästa år. Är långt från perfekt, men bra mycket bättre än innan iallafall... (plus att alla var helt "oooh du har blivit så smaaaal, det är inte suuuuunt" fast jag faktiskt har massor hull kvar, himla gnäll.)
Det finns före/efter-bilder i min journal om du är nyfiken (se länk nedan).

1.3 på 6 dagar! grymt! :bow: Jag försökte ta ett hårdryck sista veckan på diet, men det gick åt skogen. noll motivation och jag gick typ upp lite istället fasst jag tränade som en tok och åt som en sparv (tyckte jag iallafall), men efter påsken med tokglufsande och typ noll träning så vägde jag mindre än nånsin. Nästan så jag börjar tro på det där med att höja intaget en period/ätardagar för att gå ner...

När ska du vara klar då? När får man se resultaten?

Fan va vi spammar den här tråden nu, men vafan, det bjuder vi på, tycker jag! :thumbup:

jewzie
2006-04-21, 18:16
Själv har man ju lyckats att gå ner 1,5kg på 6 dagar, men jag räknar ungefär såhär, mat 2000kcal utav 2800kcal ger -800kcal sen så kör jag 1h kardio, ca 700 - 1000kcal och så går jag i typ 30mins. Så man hoppas ju att man går ner =)

Spannmål
2006-04-21, 18:53
Själv har man ju lyckats att gå ner 1,5kg på 6 dagar, men jag räknar ungefär såhär, mat 2000kcal utav 2800kcal ger -800kcal sen så kör jag 1h kardio, ca 700 - 1000kcal och så går jag i typ 30mins. Så man hoppas ju att man går ner =)

hur får du fram 2800 ?

Cerberus
2006-04-21, 19:29

1 tim kardio 700-1000kcal?!? Är det 100m-lopp fast konstant i en timme då?

Thorwaldsson
2006-04-21, 19:36

Kanske är en tungviktare med brutal syreupptagningsförmåga på tråden :D

jewzie
2006-04-21, 20:06
hur får du fram 2800 ?

jag trollar? Nej men med ekvationen som grub hänvisade till i hans deff-guide så fick jag ganska exakt 2000kcal. När jag styrketränar så brukar det oftast bli hårt så jag räknar aktivitet till 1.4 = 2800kcal.

jewzie
2006-04-21, 20:12
Det finns en maskin på gymmet som kallas crosstrainer. På vårt gym har vi två varianter utav dessa maskiner en som har stavar och en som inte har stavar. Den som har stavar bränner jag 230kcal på 15 mins, enligt mätaren. Och med den andra så bränner jag om jag kör ashårt så bränner jag enligt maskinens dator 300 kcal på 15 minuter, men det brukar landa på typ 187,5kcal på 15 mins. Sen så kan jag ju säga att man kör även lite intervaller och då ökar den lite då och då så det brukar sluta på ungefär 800kcal på 1h. Kan säga att jag har kört detta 6 dagar i rad nu och börjar verkligen se resultat. Har tappat ungeför 1,5kg och är på rätt väg.

Cerberus
2006-04-21, 20:14
Det finns en maskin på gymmet som kallas crosstrainer. På vårt gym har vi två varianter utav dessa maskiner en som har stavar och en som inte har stavar. Den som har stavar bränner jag 230kcal på 15 mins, enligt mätaren. Och med den andra så bränner jag om jag kör ashårt så bränner jag enligt maskinens dator 300 kcal på 15 minuter, men det brukar landa på typ 187,5kcal på 15 mins. Sen så kan jag ju säga att man kör även lite intervaller och då ökar den lite då och då så det brukar sluta på ungefär 800kcal på 1h. Kan säga att jag har kört detta 6 dagar i rad nu och börjar verkligen se resultat. Har tappat ungeför 1,5kg och är på rätt väg.

de där siffrorna lär va grymt överdrivna av maskinen men så länge du går ner i vikt så är du på rätt spår! :thumbup:

jewzie
2006-04-21, 20:19
de där siffrorna lär va grymt överdrivna av maskinen men så länge du går ner i vikt så är du på rätt spår! :thumbup:
jo det är lite det som tråden handlar om, tack Cerberus känns skönt att äntligen se resultat på min träning, speciellt när man sliter så hårt. Fast tyvärr så är jag kräsen utav mig så det blir till att fortsätta deffen i ca 10 veckor. Planerar på att gå ner minst 1kg per vecka. Har ungefär 18kg fett nu, väger runt 90kg +-0.

Cilia
2006-04-21, 20:59
Det finns en maskin på gymmet som kallas crosstrainer. På vårt gym har vi två varianter utav dessa maskiner en som har stavar och en som inte har stavar. Den som har stavar bränner jag 230kcal på 15 mins, enligt mätaren. Och med den andra så bränner jag om jag kör ashårt så bränner jag enligt maskinens dator 300 kcal på 15 minuter, men det brukar landa på typ 187,5kcal på 15 mins. Sen så kan jag ju säga att man kör även lite intervaller och då ökar den lite då och då så det brukar sluta på ungefär 800kcal på 1h. Kan säga att jag har kört detta 6 dagar i rad nu och börjar verkligen se resultat. Har tappat ungeför 1,5kg och är på rätt väg.jag brukar förbränna 900 kcal på crosstrainern på mitt gym
kul siffra som inte har ngt med verkligheten att göra

tinkerbell
2006-04-21, 22:04
Håller med Cerberus, äta de antal kcal man gör under sin diet och träna hårt! Stämmer mycket riktigt att de känns skönt med, iaf för mig.

hasse36
2006-04-22, 07:26
jag trollar? Nej men med ekvationen som grub hänvisade till i hans deff-guide så fick jag ganska exakt 2000kcal. När jag styrketränar så brukar det oftast bli hårt så jag räknar aktivitet till 1.4 = 2800kcal.Då räknar du med att styrketräningen förbrukar 800 kcal utöver grundförbrukningen men sanningen är att du gör av med kanske 80 kcal till följd av styrketräningen. Jo, du läste rätt - och jag skrev rätt.

Angående energiförbrukning
När jag cyklar på gymmets Technogymcykel kan jag med lite möda bränna 700 kcal på en timma om jag inkluderar grundförbrukningen. För att nå 800 måste jag anstränga mig ordentligt, 900 skulle innebära PB och 1000 skulle nog innebära respirator.

Gunde Svan hade som 21-åring en syreupptagningsförmåga på ca 6 liter/minut. En normal, otränad man ligger på ca 2 liter/minut och en hyfsat vältränad motionär når 3,5 liter/minut. För varje liter syre man förbrukar, förbränns ca 5 kcal. OBS, detta är maximal syreupptagningsförmåga och ingenting man klarar i en timme.

Angående viktnedgång
Man går inte ner 1,5 kg på 6 dagar om man menar fettförlust. Ett dagligt energiunderskott på 700 kcal, vilket är ganska mycket, innebär en viktnedgång på 1 hg/dygn.

King Grub
2006-04-22, 07:35
Energiförbrukning vid styrketräning:

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/en_a06tab01.gif

MEIRELLES, Cláudia de Mello and GOMES, Paulo Sergio Chagas. Acute effects of resistance exercise on energy expenditure: revisiting the impact of the training variables. Rev Bras Med Esporte, Mar./Apr. 2004, vol.10, no.2, p.122-130. ISSN 1517-8692.

mmmCay
2006-04-22, 07:45
Det löpband vi har på vårt gym (technogym nånting) stämmer bra överens med caloriesperhour.com (om än inkl. grundförbrukningen). De "crosstrainers" vi har (också technogym) tycker jag har en energimätare som UPPSKATTNINGSVIS stämmer hyfsat bra överens med löpbandet.

För en hyfsat vältränad person ska det väl inte heller vara några större problem att bränna 700kcal på en timma? Om jag inte minns fel så går det åt CIRKA 1kcal/kg kroppsvikt/km på löpbandet, 12km/h skulle därmed ge 960kcal på en timme för någon som väger 80kg och det är inte direkt ett mördartempo.

jewzie
2006-04-22, 10:49
Då räknar du med att styrketräningen förbrukar 800 kcal utöver grundförbrukningen men sanningen är att du gör av med kanske 80 kcal till följd av styrketräningen. Jo, du läste rätt - och jag skrev rätt.

Som jag har uppfattat det så menas den där ekvationen att om man stryketränar effektivt i 1½h så bränner man mer än vad man hade gjort om man varit hemma och vilat. Då kanske 2800kcal som i mitt fall. Men sen om jag utöver det bränner 800kcal på en maskin på gymmet så måste jag väl ändå bränna bort lite utav det som jag har ätit under dagen, eller?

Angående viktnedgång
Man går inte ner 1,5 kg på 6 dagar om man menar fettförlust. Ett dagligt energiunderskott på 700 kcal, vilket är ganska mycket, innebär en viktnedgång på 1 hg/dygn.

Jo men tänk lite, om man ligger på ett underskott på 1500kcal per dag, tror du inte då att man skulle kunna gå ner 1,5kg i fett och kanske lite vatten? 1kg fett är ju ändå mellan 7000 och 7500kcal.