handdator

Visa fullständig version : Extremt heldagspass för armar

jim
2006-04-20, 12:24
Hittade en film som ska sälja proteinpulver och kreatin genom ett extremt träningsprogram. Det såg ut ungefär såhär:

Alla vikter ska vara vad man klarar 10 reps kontrollerat på:

Pass 1:
Stående bicepscurl 3 x 8
superset till
Liggande tricepsextension 3 x 8

Pass 2:
Sittande hantelcurl 3 x 8
superset till
Pushdowns i kabelmaskin 3 x 8

* Frukost på morgonen, kreatin innan träningen

* Mellan kl 8 och 11.30 har man ett träningspass varje halvtimme (se ovan), varannan gång pass 1 varannan pass 2, mellan passen var det vassledrinkar och en kreatindrink till vid 10

* Klockan 12 lunch vila mellan 11.30-passet fram till kl 13.00

* Mellan 13.00 och 18.00 ett träningpass varje halvtimme, varannan gång pass 1, varannan gång pass 2. Kreatin vid typ 15.00 och vassle 4 ggr jämnt utspritt mellan de timmarna

* Middag efter sista passet, sista kreatindrink och vassle, sen sömn

Innan och efter detta skulle man ha 4-6 dagars vila.

Jag tror som regel inte på mirakelkoncept *rolleyes* men roligt att se vad alla tycker om sånt här. :naughty:

Sheogorath
2006-04-20, 12:26
Hittade en film som ska sälja proteinpulver och kreatin genom ett extremt träningsprogram. Det såg ut ungefär såhär:

Alla vikter ska vara vad man klarar 10 reps kontrollerat på:

Pass 1:
Stående bicepscurl 3 x 8
superset till
Liggande tricepsextension 3 x 8

Pass 2:
Sittande hantelcurl 3 x 8
superset till
Pushdowns i kabelmaskin 3 x 8

* Frukost på morgonen, kreatin innan träningen

* Mellan kl 8 och 11.30 har man ett träningspass varje halvtimme (se ovan), varannan gång pass 1 varannan pass 2, mellan passen var det vassledrinkar och en kreatindrink till vid 10

* Klockan 12 lunch vila mellan 11.30-passet fram till kl 13.00

* Mellan 13.00 och 18.00 ett träningpass varje halvtimme, varannan gång pass 1, varannan gång pass 2. Kreatin vid typ 15.00 och vassle 4 ggr jämnt utspritt mellan de timmarna

* Middag efter sista passet, sista kreatindrink och vassle, sen sömn

Innan och efter detta skulle man ha 4-6 dagars vila.

Jag tror som regel inte på mirakelkoncept *rolleyes* men roligt att se vad alla tycker om sånt här. :naughty:

Jag tror muskelinflammation.

delta_mats
2006-04-20, 12:30
Varför skulle man få muskelinflammation?

Honn
2006-04-20, 12:32
Jag tror som Sheo. Har ett minne av att någon på forumet testade något liknande tidigare. Vad jag minns så mådde den personens armar inte så bra efteråt.

delta_mats
2006-04-20, 12:44
Nu är jag inte säker om jag räknade rätt men det blev 9 pass totalt under dagen med sammanlagt 27 set biceps och triceps. Att man skulle få muskelinflammation av det tycker jag låter osannolikt om man inte är ganska otränad. Man kommer förmodligen ha ganska mycket träningsvärk då den träningen i sig är något dom flesta är ovan med. Det där är ju uthållighet.

Personer som har tunga fysiska jobb tex skogshuggare belastar kroppen betydligt mer 8 timmar per dag och 5 dagar i veckan, än det där fjösiga träningspasset i jämförelse. Och dom verkar ju överleva...

jwzrd
2006-04-20, 12:50
Nu är jag inte säker om jag räknade rätt men det blev 9 pass totalt under dagen med sammanlagt 27 set biceps och triceps. Att man skulle få muskelinflammation av det tycker jag låter osannolikt om man inte är ganska otränad. Man kommer förmodligen ha ganska mycket träningsvärk då den träningen i sig är något dom flesta är ovan med. Det där är ju uthållighet.

Personer som har tunga fysiska jobb tex skogshuggare belastar kroppen betydligt mer 8 timmar per dag och 5 dagar i veckan, än det där fjösiga träningspasset i jämförelse. Och dom verkar ju överleva...

Men dom lyfter inte nära failure i 27 set.

jim
2006-04-20, 12:55

du tror också att muskelinflammation är den mest troliga följden alltså?

debbe
2006-04-20, 12:59
Verkar onödigt att slita ut armarna så :)
kommer ju vara förstörd en vecka? Kan någon testa å kommentera? :D

Doctor Snuggles
2006-04-20, 13:01

Fast det finns failure och failure. Om man kör ben hela dagen till failure, så sliter det nog jävligt mycket på återhämtningen (fast då blir man nog snarare sjuk än får muskelinflammation), men t.ex händerna klarar mycket mer stryk än så. Grepp kan många köra till fail X antal ggr per dag, t.ex. Så länge man tränar antagonisterna också så är skaderisken liten. Snarare förslitningsskador som är mer aktuellt (om man tränar så dag ut och dag in i en massa år).

GymTT
2006-04-20, 13:01
Har varit uppe förr.

delta_mats
2006-04-20, 13:02

Nu är jag ingen expert inom skogshuggning. Har sysslat lite grann med det för några år sedan men långt ifrån som anställd "proffshuggare".
Nej du lyfter inte 27 set bicepscurl i nära failure. Men jag tycker belastningen på musklerna fortfarande är högre vid huggningen än vid ett sånt pass. Har faktiskt testat ett sånt där maratonträningspass två gånger. Jag är mer öm och sliten efter en dag i skogen än efter dessa träningspass. Men jag är å andra sidan inte tillräckligt vältränad för att vara effektiv i skogen heller.

Honn
2006-04-20, 13:04
Hmm, Jag fick det till 18 pass. Ett pass var 30:e minut. Fast jag glömde bort att passen tar några minuter att genomföra. Det kanske inte är så troligt att man kör ett nytt varje pass hel och halvtimma.

delta_mats
2006-04-20, 13:17
Hmm, Jag fick det till 18 pass. Ett pass var 30:e minut. Fast jag glömde bort att passen tar några minuter att genomföra. Det kanske inte är så troligt att man kör ett nytt varje pass hel och halvtimma.

Ja det stämmer, jag räknade lite annorlunda dig :(

jim
2006-04-20, 13:20
Mm det blir 18 pass på 4-5 minuter styck.

Jag sökte runt lite hittade en hel del forum där det diskuterades, de flesta är väldigt skeptiska, bara 2 st som provat och båda påstod att de växt 1-2 cm i omkrets några dagar senare..

Tror någon att det kan komma något positivt överhuvudtaget av det här?

jwzrd
2006-04-20, 13:28
Fast det finns failure och failure. Om man kör ben hela dagen till failure, så sliter det nog jävligt mycket på återhämtningen (fast då blir man nog snarare sjuk än får muskelinflammation), men t.ex händerna klarar mycket mer stryk än så. Grepp kan många köra till fail X antal ggr per dag, t.ex. Så länge man tränar antagonisterna också så är skaderisken liten. Snarare förslitningsskador som är mer aktuellt (om man tränar så dag ut och dag in i en massa år).

Varför skulle olika muskler reagera olika på att konstant arbeta nära sitt max en hel dag?

jwzrd
2006-04-20, 13:30
Mm det blir 18 pass på 4-5 minuter styck.

Jag sökte runt lite hittade en hel del forum där det diskuterades, de flesta är väldigt skeptiska, bara 2 st som provat och båda påstod att de växt 1-2 cm i omkrets några dagar senare..

Tror någon att det kan komma något positivt överhuvudtaget av det här?

Att dumma kortsiktiga panikträningsmetoder inte fungerar. Vad väntar du dig?

Honn
2006-04-20, 13:33
De där 1-2cm de växt är garanterat bara svullnade muskler. Jag är säker på att det försvann efter några dagar. Jag brukar själv ha kvar lite pump i armarna i 1-2 dagar efter jag kört, för att sedan återgå till det normala.

jim
2006-04-20, 13:37
Att dumma kortsiktiga panikträningsmetoder inte fungerar. Vad väntar du dig?

Nej jag väntar mig ingenting =) hade med min nuvarande kunskap svårt att dra en slutsats kring det här, det går väldigt långt ifrån hur jag normalt sett tränar, men roligt att höra mer erfarna människors åsikter

Doctor Snuggles
2006-04-20, 13:40
Varför skulle olika muskler reagera olika på att konstant arbeta nära sitt max en hel dag?

Jag anser inte att passet ovan är att "konstant arbeta nära sitt max en hel dag". Sedan antar jag att högrepsmax fysiologiskt sett inte samma sak som lågreps max, så redan där kan det finnas en distinktion.
Men varför just händerna tål mer styrk t.ex, det kan jag inte riktigt svara på. Om det förekommer några direkta fysiologiska skillnader mellan en muskel och en annan, det har jag ingen aning om, inte tillräckligt insatt. Teoretiskt sett torde det dock vara rimligt att händerna tål mer arbete ur en evolutionär synpunkt.
Kanske har det att göra mer med CNS än med själva musklerna? Tunga set knäböj tar ju avsevärt mycket mer på CNS:en än tunga set grippers, det är relativt lätt konstaterat.

z_bumbi
2006-04-20, 16:17

Meningen är nog att man faktiskt ska starta varje halvtimme.

Volymen är inte så extremt hög och är man van vid hög volym redan innan så kanske det funkar, det är inget jag rekommenderar däremot.

Om jag skulle göra något liknande skulle jag istället utgå från vad jag brukar köra för en viss muskelgrupp och sen kanske öka setantalet med 20-40 %. Vilan skulle jag gissningvis anpassa efter mina mål men längre vila än normalt i början och kortare på slutet om jag vill bygga verkar rimligt.

zirak
2006-04-20, 17:48
Efter en liknande tråd tidigare i höstas så kände jag mig manad att testa själv :D

Den gången så länkades det till 2-3 st olika endagars armpass, det slutade med att jag valde att köra 12 pass på 8 timmar. Så en söndag i februari när jag av diverse anledningar inte hadde kunnat träna under ett par dagar och dessutom viste att det skulle vara kört minst 3 dagar efter så kände jag att det var dags att testa mirakelkuren.

Träningen som så var inte någon större utmaning, precis som jag misstänkte. utan det som var krävande var att hålla motivationen uppe och verkligen vilja ge gärnet även när man hadde 7 pass i ryggen. Enligt dom olika förslag som jag har sett så är det samma antal set för biceps och triceps och det var så jag körde. Med facit på hand så skulle jag ha laggt till ett set extra för triceps vid varje pass, dvs börja och sluta med triceps.

Växte mina armar? inte specielt mycket 5mm max, men vilken dunderpump det gav och även om det inte gav så mycket precis då så var samtliga armpass under följande 5-6 veckor efter helt grymma. Så i fortsättningen tänker jag försöka ha en armdag minst 2 ggr per år.