handdator

Visa fullständig version : Ökad salivproduktion

re3t
2006-04-18, 08:42
Jag är precis inne i min deffperiod och det är första gången som jag tar det på fullt allvar. Som van storätare blir jag förstås lite grinig, trött ibland och magen kurrar. Det får man väl räkna med antar jag.

Det som stör mig är att jag har fått en ökad salivproduktion så att jag måste spotta hela tiden. Jag klarar inte av att svälja min egen saliv. Är detta något ni känner till? Gör jag något fel?

Jag har ingen strikt rutin, men jag har räknat ut min dagliga energiförbrukning vid vila och jag håller mig under detta värde (1668 kcal) varje dag. Igår är ett exempel på en vilodag (även om jag säkert gick ca. 5 km under dagen):

Morgon:
1 medelstor banan (95 kcal)
1 kiwi (ca 50 kcal)
4 grova knäckemackor med prickig korv (ca 4 x 50 kcal)
Vatten

Förmiddag
1 medelstor banan (95 kcal)
1 glas apelsinjuice (ca 50 kcal)

Eftermiddag
5 bitar sushi (ca 5 x 60 kcal)

Kväll
1 glas lättmjölk (ca 50 kcal)
1 grov knäckemacka (ca 44 kcal)

= 884 kcal

z_bumbi
2006-04-18, 08:49
Varför äter du så lite?

Du har extremt lite fett och protein i dieten.

King Grub
2006-04-18, 08:49
Du skall inte ligga långt under din viloförbrukning! Du skall ligga under din viloförbrukning plus den energi ditt liv förbrukar! Du äter ju ingenting!

men jag har räknat ut min dagliga energiförbrukning vid vila och jag håller mig under detta värde

Du skall lägga till energin allt du gör kostar också! "Energiförbrukning vid vila" avser inte vila från träning eller ett normalt liv, utan sängläge dygnet runt!

re3t
2006-04-18, 08:57
Varför äter du så lite?

Du har extremt lite fett och protein i dieten.

Du skall inte ligga långt under din viloförbrukning! Du skall ligga under din viloförbrukning plus den energi ditt liv förbrukar! Du äter ju ingenting!

Du skall lägga till energin allt du gör kostar också! "Energiförbrukning vid vila" avser inte vila från träning eller ett normalt liv, utan sängläge dygnet runt!

Det är möjligt att jag äter för lite men en dag när jag tränar äter jag bra mycket mer, det här var alltså bara en dag utan större aktivitet. Tack för svaren!

King Grub
2006-04-18, 09:14
Även om det var en dag med vila från ansträngning så levde du väl ett normalt liv och hamnar därmed betydligt högre vad gäller energibehov än "energiförbrukningen i vila". Tvingar du ändå kroppen att klara sig på mindre energi än vad dom inre organen kräver för att upprätthålla sin funktion, får du nog räkna med otrevliga effekter.

re3t
2006-04-18, 09:27
Även om det var en dag med vila från ansträngning så levde du väl ett normalt liv och hamnar därmed betydligt högre vad gäller energibehov än "energiförbrukningen i vila". Tvingar du ändå kroppen att klara sig på mindre energi än vad dom inre organen kräver för att upprätthålla sin funktion, får du nog räkna med otrevliga effekter.

Kan man inte vänja organen vid att få mindre energi, på så sätt minimera ämnesomsättningen och leva längre? =D

OggeP
2006-04-18, 09:32
Men varför vill du självsvälta?

re3t
2006-04-18, 09:44
Men varför vill du självsvälta?

Äh, lägg ner. Jag vill inte självsvälta. Jag missuppfattade bara vad viloförbrukning innebär. Nu när jag vet hur det ligger till så kommer jag äta mer. Jag skulle ju inte fråga om jag visste från början hur det ligger till.

Det jag vill är att bli av med underhudsfett och få fram magrutor.

OggeP
2006-04-18, 10:40
Äh, lägg ner. Jag vill inte självsvälta. Jag missuppfattade bara vad viloförbrukning innebär. Nu när jag vet hur det ligger till så kommer jag äta mer. Jag skulle ju inte fråga om jag visste från början hur det ligger till.

Det jag vill är att bli av med underhudsfett och få fram magrutor.

Bra. Skönt att du inser att det var en ohållbar form av viktminskning du använde dig av. Lyck till med den fortsatt viktnedgången.

Ola Wallengren
2006-04-18, 18:33
Vissa alfa-adrenerga blockerare, tex yohimbin ökar salivproduktionen ganska rejält. Äter du någon fettförbrännare som det kan va något liknande i?