Visa fullständig version : Socker vs fruktsocker och druvsocker
Hur stor skillnad är det i upptagshastighet mellan bordsocker och en blandning av druvsocker och fruksocker i samma proportioner som i vanligt bordsocker (50/50) ?
Är bara en bindning mer så frågan är lite intressant i teorin, praktiskt borde det inte göra någon skillnad men i alla fall.
He he,,,
Ren gissning, GI Glukos 138, GI Fruktos 32, GI Bordsocker 92
( 138 + 32 ) / 2 = 85 ganska nära 92 :D
Om denna uträkning skulle stämma skulle den extra bindningen göra sockret snabbare, mao. är jag ute och cycklar, fan också :D
Deamon: Glöm inte att frukstsocker inte går direkt ut i blodet utan gärna vill stanna i levern, därav dess låga givärde.
Tror inte att det går att räkna fram gi på det enkla sätt du föreslår men du får en guldstjärna för att ha lärt dig använda mina enkla regler för att räkna, lite för lite algebra bara :D
Funderare bara på att börja blanda mer vanligt socker i gainer efter träningen tillsamman med en mindre mängd maltos.
Vissa här inne användet t o m ren oboy blandat med protein efter träningen :D
Jovars det här med att räkna har vi lärt oss.
Om man skulle vara lite allvarlig.
Har faktiskt funderat på att kombinera fruktos och glukos.
Rent teoretiskt vore det väl bra att tillföra såpass mycket fruktos att levern blev nöjd och inte stjäl mitt fina glukos som musklerna ska ha.
Har ingen aning om det gör någon skillnad, men funkar det inte i teorin?
Deamon: Både Eiselt och Sverker håller med om din teori på sitt eget lilla sätt har jag fått för mig.
Eislet med sin gainer och Sverker med sin Oboy.
Ärligt talat så tycker jag idén med att dricka oboy låtet betydligt godare än att stoppa i sig fruktsocker som är satans så sött och det är därför jag letar efter kunskap i ämnet.
Inte insatt i Eiselts gainer eller Sverkers O'boy men jag tror dig på ditt ord.
Det känns isåfall genast bättre om två sådana profiler tror på detta, jag som trodde att jag skulle bli sågad :D
O'boy tycker vi om!!
Man kommer nära sanningen genom att använda Deamons enkla formel. Med den kan man ganska enkelt beräkna vilket GI en blandning av olika kolhydrater har (man måste då givetvis ta hänsyn till hur många gram av varje källa man tar).
Käkar man snabba direkt efter så är det bra om man äter igen inom en timme så blodsockret aldrig hinner sjunka så lågt. Jag personligen försöker få i mig ganska mycket snabba kolhydrater och då är jag inte intresserad av att få mig ännu mer söt vätska vilket jag måste dricka om jag istället ska dricka vanligt socker eller blanda i fruktos.
Peter: Teorin är alltså att fruktsockret går direkt till levern och glukosen går till musklerna, funderar alltså inte på att öka mängden kolhydrater utan bara förändra sammansättningen. Men du har ju helt rätt att man ju oftast äter inom en timme efteråt så det är ju mest en kul teoridiskution, som vanligt när det gäller vad som ska funka "bäst" inom kost kan man kanske tillägga.
Att äta glukos + fruktos innebär att det blir dubbelt så många molekyler än att äta vanligt socker. Detta borde påverka osmosen i magsäcken och sänka tömningshastigheten till tarmarna, jämför glukos:maltodextrin.
Fördel O´boy :D
Originally posted by Sverker
Att äta glukos + fruktos innebär att det blir dubbelt så många molekyler än att äta vanligt socker. Detta borde påverka osmosen i magsäcken och sänka tömningshastigheten till tarmarna, jämför glukos:maltodextrin.
Fördel O´boy :D
He he, listigt,,,
Då var ju frågan hur mycket jobb det krävs för att bryta bindningen mellan glukos och fruktos.
z_bumbi: Om du inte ska inta mer kolhydrater kommer ju mängden snabba kolhydrater minska om du dessutom ska få i dig långsamma, eller hur? Med bland annat lägre insulinpåslag som följd.
Sverker: Ja helt rätt, osmolariteten och tömningshastigheten påverkas ju av antalet molekyler och inte koncentratioen. Frågan är hur intressant detta är i en återhämtningsdryck där man kan blanda betydligt starkare än i en sportdryck. Om det vore viktigt skulle ju maltodextrin eller vitargo vara helt överlägset druvsocker.
Deamon: Att bryta ner bindningen i så små molekyler är inget problem, jämför maltodextrin och glukos. Det går blixtsnabbt och påverkar förmodligen varken upptag eller snabbhet märkbart.
Peter: Det går ju åt en viss mängd snabba kolhydrater för att fylla på levern och frågan är om de påverkar insulinet eftersom lever plockar upp dem, gör de det så ska jag fortsätta köra med min maltos efter träningen.
Vilket jag nog skulle göra i vilket fall eftersom vanligt socker efter träningen blir väldigt sött och äckligt.
Allt är alltså fortfarande teorisnack
Jag tror det påverkar insulinet oavsett om det sen går till levern eller musklerna.
Levercellen tar " spontant " upp glukosen eller fruktosen och kan omsätta dessa i olika reaktioner.
Att stimulera enzymerna för att lagra in överskottet av glukos till glykogen är däremot insulinkrävande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.