handdator

Visa fullständig version : Upper/Lower-träning

mvda
2006-04-17, 06:57
Läste för ett tag sen om konceptet att köra igenom hela kroppen 2 ggr i veckan genom att köra något i stil med dag1 lower body, dag2 upper body dag3 vila osv. med 1-2 dagars vila emellan. Tänkte köra detta ett tag eftersom jag inte är riktigt nöjd med mitt nuvarande upplägg (bröst/triceps, rygg/biceps, ben/axlar).

Passet för benen fungerar bra hittills men min fråga är hur jag ska lägga upp övningarna då jag tränar överkroppen. Ska jag köra 1-2 övningar (3 set) per muskelgrupp (totalt runt 8-10 övningar, 24-30 set) vid båda passen för överkropp i veckan? Eller är det bäst att dela upp det och till exempel köra bröst, rygg på pass1 och axlar, armar på pass2?

Har hittills prövat mig fram men har än så länge blivit alltför trött framåt slutet av överkroppspasset, troligtvis på grund av att jag inte är van vid att involvera så många muskler på ett och samma pass.

Kunde inte hitta sökfunktionen så jag hoppas jag kan få lite hjälp här. Tackar!

z_bumbi
2006-04-17, 07:19
Om du vill köra igenom kroppen två gånger i veckan med en över- och underkroppsplit så är det väl meningen att du ska köra hela överkroppen varje överkroppspass.
Det är inget som säger att du måste köra på det sättet däremot och vill du dela upp överkroppen på två dagar så är det ju bara att göra det och se vad som händer.

Guns n hoses
2006-04-17, 11:00
Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning:
Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM
Latsdrag: 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM
Sittande Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM
Vilar typ 1.5 till 2min mellan seten.

Dag 2 - underkropp, Lätt Explosiv Träning:
Benpress, 4 set, 10 reps @ 12RM
Benlyft med hantel, 4 set, 10 reps @ 12RM
Marklyft, 4 set, 10 reps @ 12RM