Visa fullständig version : Fel att äta nyttig??
Gym Biffen
2006-04-17, 00:47
Hej.
Någon som mer än jag som stött på fenomenet att folk klankar ner på en ifall man vill äta nyttigt??
Varför bryr sig folk vad jag stoppar i mig? Varför kan de bara inte sköta sig själva? :( De själva sitter och trycker i sig massa cola och ser allmänt tjocka ut men inte fan klagar jag på dem. Så länge det inte går till överdrift så ser jag inga problem i om man vill vara nyttig.
Till slut orkar man inte med deras tjat längre att man själv dricker cola till maten i skolan och så vidare för att få slippa höra det.
Någon som har någon teori vad det beror på? Kan det vara för att de själva inte har tillräcklig självdisciplin och väljer att klanka ner på en för att känna sig lite bättre?
Ville bara skriva av mig lite. :confused:
Gonatt.
Nej, du är helt ensam i detta. Det är första gången en sådan här tråd postats på Kolozzeum faktiskt, om inte första gången på Interwebbet tom. Låter helt galet faktiskt.
Lycka till med det där.
Nej, du är helt ensam i detta. Det är första gången en sådan här tråd postats på Kolozzeum faktiskt, om inte första gången på Interwebbet tom. Låter helt galet faktiskt.
Lycka till med det där.
Varför så ilsk?
Varför så ilsk?
Du har rätt. Jag var kort och otrevlig i tonen, usch.
Vi börjar om.
Jag tycker att vi helt enkelt räknar upp alla de gånger folk frågat varför man äter mörkt bröd istället för vitt, varför man inte super ner sig på krogen varje helg, varför mamma ifrågasätter att man inte ens kan smaka på tårtan hon bakat till ens födelsedag, varför vi raljerar över GI på pommes osv..
Jag kan ge dig svaret i en mening - det folk inte förstår kommer dom ifrågasätta.
Sen är det generellt sett rätt vanligt att man i ung ålder driver en del saker in excess, att man helt enkelt fokuserar så mycket på detaljer när det gäller exempelvis träning och kost att det blir löjligt, att det blir absurt. Varpå folk i ens närhet (ofta mamma) ifrågasätter varför man inte kan äta chips en gång i veckan ens, varför man inte kan vara som alla andra barn. Normal liksom. :)
Sen kommer folk i den här tråden ta upp tex avundsjuka, lathet etc som förklaringar till ovanstående beteenden.. och huruvida det stämmer eller ej - det är upp till er själva vad ni väljer.
WheyProtein
2006-04-17, 01:02
Pez är väl inte ilsk??
Edit: mhmm ok då...
no1fitness
2006-04-17, 01:04
Varför så ilsk?
Han är lite sur för att jag inte svarar på alla sex-pm som han skickat till mig.
Ontopic : Jag har faktiskt inte märkt av det av vad jag minns. FOlk är istället nyfikna och "imponerade" av vilken tid och ork man lägger ner p åatt hålla formen och leva nyttigt. :)
Pez är väl inte ilsk??
Edit: mhmm ok då...
Lite kanske. *morr*
http://www.watercure2.org/images/fat_cat.jpg
Han är lite sur för att jag inte svarar på alla sex-pm som han skickat till mig.
Jag vet inte om man kan kalla det sex-pm när det mest är explicita bilder från min sida..? Nåja.. nån slags reaktion kunde man ju förvänta sig iallafall. *hmf*
tossefar
2006-04-17, 01:10
Är det verkligen ingen som kan hjälpa trådskaparen byta nick?
Är det verkligen ingen som kan hjälpa trådskaparen byta nick?
Sista garvet innan bingen. Tack tosse! :laugh:
Vi börjar om.
Jag tycker att vi helt enkelt räknar upp alla de gånger folk frågat varför man äter mörkt bröd istället för vitt, varför man inte super ner sig på krogen varje helg, varför mamma ifrågasätter att man inte ens kan smaka på tårtan hon bakat till ens födelsedag, varför vi raljerar över GI på pommes osv..
Jag kan ge dig svaret i en mening - det folk inte förstår kommer dom ifrågasätta.
Sen är det generellt sett rätt vanligt att man i ung ålder driver en del saker in excess, att man helt enkelt fokuserar så mycket på detaljer när det gäller exempelvis träning och kost att det blir löjligt, att det blir absurt. Varpå folk i ens närhet (ofta mamma) ifrågasätter varför man inte kan äta chips en gång i veckan ens, varför man inte kan vara som alla andra barn. Normal liksom. :)
Sen kommer folk i den här tråden ta upp tex avundsjuka, lathet etc som förklaringar till ovanstående beteenden.. och huruvida det stämmer eller ej - det är upp till er själva vad ni väljer.
Hej, nu fick han ju sitt svar ändå! Tror dock du missuppfattade mig en aning. Jag trodde i min naivitet att du skulle förstå ironin som kanske inte var den tydligaste.
Hej, nu fick han ju sitt svar ändå! Tror dock du missuppfattade mig en aning. Jag trodde i min naivitet att du skulle förstå ironin. *screwy*
Jag misstänker att det är du som blir gäckad av ironin. :)
Gym Biffen
2006-04-17, 01:19
Vi börjar om.
Nu handlar inte det här riktigt om att äta chips en gång i veckan.
Hur normalt tycker du det är att trycka i sig en kebabpizza och en halvliter läsk till lunch varje dag?
För så fungerar det på mitt gymnasium. Vi får pengar varje dag att gå ut att käka för (jävligt lyxigt jag vet :)) och då vill alltid folk gå till den lokala pizzerian eller någon liknande resturang.
Skulle jag föreslå att gå och käka kinamat får man svaret: är du dum eller, vi ska käka kebab.
Förlåt för att jag inte är som alla andra barnen. Normal liksom :)
Förstår att detta låter som ett riktigt fjortisklago brev.
Veckla inte in detta för mycket nu.
Hur menar du?
Folk känner sig dåliga när någon äter nyttigt, då måste dom trycka ner den som äter nyttigt. "Tro inte att du är bättre än oss.." etc.
Säg åt dom att sluta tjata och hota med fysiskt våld, du bör väl vara aningen större&starkare än dom. Det funkade för mig, sen slutade dom.
no1fitness
2006-04-17, 01:22
Jag vet inte om man kan kalla det sex-pm när det mest är explicita bilder från min sida..? Nåja.. nån slags reaktion kunde man ju förvänta sig iallafall. *hmf*
Iofs, ber om ursäkt.
Hoppas det är ok att jag svarar här.
Du måste sola lite innan du tar bilderna då jag blir bländad av din hud och inte helt ser vad det är du försöker göra på bilderna. Du har dock stora armar och är säkert bra på dips.
Och snälla du raka dig innan du tar bilderna ok ?
:D sorry Pez. *kissass*
Någon som har någon teori vad det beror på? Kan det vara för att de själva inte har tillräcklig självdisciplin och väljer att klanka ner på en för att känna sig lite bättre?
Tror att det lika gärna kan vara så enkelt som att det är något de inte känner igen, det är något avvikande. Nu vet inte jag hur din kost ser ut eller i vilken utsträckning som folk "klanknar ner" på dig, men folk i allmänhet äter ju liksom inte en drink baserad på havregryn, ägg och tonfisk, så att bli förvånad över att folk inte fattar då känns lite som att man kanske har glömt att man själv inte hela livet har ätit så/har samma värderingar och livsstil och att man kanske skulle reagera precis likadant själv. Plus att om man gör en mer eller mindre helomvändning, från att käka som "alla andra" till att bli mera strikt i sin kost, man börjar äta på ett annat sätt så är det kanske inte så konstigt att folk i ens omgivning reagerar.
Sen om det handlar om att äta sunt på en nivå som de flesta ändå borde vara hyffsat bekanta med (typ inte dricka läsk varenda dag, käka mat med vettig näring i osv) så är det väl bara tragiskt om folk inte fattar det alls.
Metal_boy_
2006-04-17, 01:54
Har varit med om det många gånger. Folk är helt vridna och tror man har ätstörningar eller är sjuk bara för att man inte äter snabbmat och godis varje dag.
Om du tror att du har problem med att folk lägger sig i ditt val av föda. testa bli vegan/vegitarian. Det är iof bättre nu, men för ett par år sedan så var det mycket tyngre. De tycks som att köttkonsumenterna känner sig trampade på tårna och måste tjafsa och diskutera bara för att man väljer att äta annorlunda käk.
Ryska_raketen
2006-04-17, 06:29
Ja skulle sparat dom pengarna och satt mig med min egna matlåda och äta givetvis. :thumbup:
Nej, du är helt ensam i detta. Det är första gången en sådan här tråd postats på Kolozzeum faktiskt, om inte första gången på Interwebbet tom. :D :laugh:
OnT: Nej, jag får inga sådana reaktioner.
Mr. Moose
2006-04-17, 08:27
Gym Biffen
En annan variant att köra för att slippa att folk "klagar" på ens matvanor är att var gång någon vill att man ska äta samma skräp som dom så kör man en lång utläggning om proteinbehov, vitaminer, bra och dåligt fett, GI...osv. Var gång dom försöker avbryta säger du bara.."Du kan ställa frågor efter jag är klar" sen fortsätter du. Efter ett par "lektioner" är det inte många som kommer att säga något.
Fungerade för mig. Nu bara skakar dom på huvudet och tycker jag är *screwy* .
Claes
Jacksatan
2006-04-17, 08:33
Är det därför ni på kolozzeum alltid ska ifrågasätta när en kille som inte är smällfet vill deffa?
Krokodil
2006-04-17, 09:33
Hej.
Någon som mer än jag som stött på fenomenet att folk klankar ner på en ifall man vill äta nyttigt??
Varför bryr sig folk vad jag stoppar i mig? Varför kan de bara inte sköta sig själva? :( De själva sitter och trycker i sig massa cola och ser allmänt tjocka ut men inte fan klagar jag på dem. Så länge det inte går till överdrift så ser jag inga problem i om man vill vara nyttig.
Till slut orkar man inte med deras tjat längre att man själv dricker cola till maten i skolan och så vidare för att få slippa höra det.
Ville bara skriva av mig lite. :confused:
Gonatt.
Jo folk är väldig intresserade av vad man äter (och inte äter).
Här på jobbet tror folk att jag säger emot bara för att jävlas varje gång jag dödar deras felaktiga påståenden om kost.
Detta är Jantelagen:
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger något till.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.Det räcker med att känna till att det finns sådana människor, man måste inte förstå varför de är som de är. Dessutom är det bra att känna till att ibland är man likadan själv.
Är det därför ni på kolozzeum alltid ska ifrågasätta när en kille som inte är smällfet vill deffa?
Jag kan inte svara för de andra 12438 medlemmarna, men - ja till viss del antar jag. Om man inte förstår syftet med det så är det lätt att ifrågasätta. Ibland gör man rätt i att ifrågasätta sånt som verkar galet, ibland inte. Det är nog en fråga om definitioner, så det är en bedömning från fall till fall som är det enda riktiga.
Du får pm:a dom medlemmar som inte svarar här för deras åsikt/anledningar till att agera som dom gör. :thumbup:
grisbil3n
2006-04-17, 11:21
Folk har ju fått för sig att en ordentlig måltid är falukorv dränkt i fet ost och sedan potatismos gjord på pulver till det. Väljer man att käka kvarg med havregryn istället så är svältdöden ett faktum.
Vissa klagar pga sitt egna dåliga samvete - Britta 47 med snaskberoendet.
Vissa klagar för att det inte förstår - Olle 16 med kebapen i käften.
När resultaten av träningen och kosten kommer däremot byts klagandet helt plötsligt ut mot ett mer beundrande bemötande, som no1 fitness pekade på.
Bejaka den passionen du har för träningen men låt de för fanken inte gå till överdrift, det kommer du ångra ;)
Folk har ju fått för sig att en ordentlig måltid är falukorv dränkt i fet ost och sedan potatismos gjord på pulver till det. Väljer man att käka kvarg med havregryn istället så är svältdöden ett faktum.
Jaomenvisst :D
Vadderat rum och krama-sej-själv tröjja nästa.
Scratch89
2006-04-17, 11:41
Det är väl ungefär av samma anledning som man skyller på invandrare att de stjäl och gör alla svenska tjejer med barn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.