handdator

Visa fullständig version : Kyckling - Inder?

wilibald
2002-11-12, 16:23
Hej!

Det är så att jag har vart på den lokala stormarknaden och inhandlat det jag tror är kycklingfile. Det är fileer och de är paketerade i en genomskinlig påse, så det finns ingen innehållsdeklaration på påsen. En sak som aj upptäckte när jag kikade lite närmare på påsen så ser jag att det står "inderfileèr". Vad e detta? Är det inte kycklingfileèr jag har inhandlat? Det står även att per 100 gram så är det 80 gram inderfilee, salt, vatten och dextrose! jag fattar ingenting....Det smakar rätt likt kyckling.

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta?

//W

Åse Columbus
2002-11-12, 16:32
Jag tror inder står för "inner".....är säkert kyckling......

Grahn
2002-11-12, 17:22
Indierfileér? Låter inte bra det där! :devil:

Jarod
2002-11-12, 17:30
Kanske är dansk kyckling... Då bör "inder filee" va danska för "inner-file"? Kanske?

Mvh

wilibald
2002-11-12, 17:49
Originally posted by Jarod
Kanske är dansk kyckling... Då bör "inder filee" va danska för "inner-file"? Kanske?

Mvh

Tack!

Det var dansk kyckling...innerfilèer alltså..men man undrar varför det bara innehåller 80 % rent kött....trodde inte kyckling innehöll dextros..det låter lite konstigt.

Men jag fick svar på en av frågorna iaf ;=))

Munter
2002-11-12, 18:09
20% vatten och eventuell krydda är insprängt i kycklingen för att göra den mer saftig, det har vart uppe för debatt på forumet förut. Personligen föredrar jag danska filéer p.g.r av detta...blir mycket godare.

z_bumbi
2002-11-12, 18:09
Kycklingen kan vara marinerad och innehåller då mindre ren kyckling per förpackning än vad ickemarinerad kyckling gör, detta är väldigt vanligt med lågpriskyckling men räknar på det så blir vinsten ibland inte så stor om man är ute efter kycklingen och inte marinaden.

Apan Koko
2002-11-12, 19:03
http://www.svt.se/umea/plus/plus_tom01v16/ARKIVET/v51_2000/KYCKLING/kyckling.html

Vatten och kyckling.