handdator

Visa fullständig version : Behörighet till högskola

hultman
2006-04-14, 14:27
Jag har en polare som går det andra året på natur. Är det möjligt för honom att söka till högskola till hösten, om han pluggar till de kurser som är kärnämnen, och enbart söka på tidigare betyg plus de som han skulle tenta i sommar och komplettera sitt betyg med?

Det står ju ingenstans om komplicerade frågor, men jag förstår inte varför man skulle få kunna söka på betyg från exempelvis handel, som läser färre kurser än vad natur gör.

hultman
2006-04-14, 14:30
Varför då? Om man läst lika många poäng som andra program, fast bara som samlat betygsdokument? Om han skulle byta linje så skulle det ju gå att fixa.

sunkan
2006-04-14, 14:49
sålänge han har 2500p och har dem kurser som behövs för behörighet så borde det ju funka. Men lär ju va svårt å få ihop till 2500p efter 2:an. Sen så läser väl handel ungifär lika mycket som natur gör, eller?

Yankeee
2006-04-14, 15:08
Är det en tråd så att du (hultman) kan prata med sig själv?

Bönne
2006-04-14, 15:29
sålänge han har 2500p och har dem kurser som behövs för behörighet så borde det ju funka. Men lär ju va svårt å få ihop till 2500p efter 2:an. Sen så läser väl handel ungifär lika mycket som natur gör, eller?Det är absolut inte omöjligt, jag läser 1600 P på lite mer än två terminer, bara man planerar lite så funkar det.

ugglan
2006-04-14, 15:35
2500p är ju bara 208 8-timmarsdagar utan raster, borde ju gå rätt bra att ta snabbt om man ligger i ;)

sunkan
2006-04-14, 15:42
Det är absolut inte omöjligt, jag läser 1600 P på lite mer än två terminer, bara man planerar lite så funkar det.
läser du på komvux då eller?

Garnax
2006-04-14, 15:44
Är man lite effektiv finns det inget som hindrar att man läser mer än 400 per termin. Bra också om man väljer kurser man inte är helt tappad i.

Ingen bra idè att t.ex börja läsa ett språk man inte kan något av
eller programmering om man inte vet hur man startar en dator...

Som när jag läste Programmerig A 50p förra terminen det tog ca 3 timmar
att göra allt fram till slutprojektet
och sen la jag ner säkert 40 timmar på slutprojektet som blev långt mer avancerat än det man skulle göra. Gjorde 65/65 på provet och fick MVG.

hade säkert kunna fått ett MVG på ett mindre slutprojekt så det hade
kanske räckt med 5-6 timmars totalt på 50p kursen.

Hade jag läst Spanska hade jag fått plugga fullt ut och mycket hårdare
och kanske klarat ett G.

Inte jag som byggt systemet med betyg men nu är det som det är
och då är det betyg som räknas inte vad du kan.

Så långt jag kan väljer jag kurser jag vet att jag får det lätt, kan plugga snabbt och få ut ett bra betyg.

Bönne
2006-04-14, 15:47
läser du på komvux då eller?Gymnasie.
Är man lite effektiv finns det inget som hindrar att man läser mer än 400 per termin. Bra också om man väljer kurser man inte är helt tappad i.Eller välja kurser som är inne på samma ämne, får väldigt mycket gratis då.

sunkan
2006-04-14, 15:47
Gymnasie.

Tentar du av massa kurser på en gång då eller?

Bönne
2006-04-14, 15:53
Tentar du av massa kurser på en gång då eller?Kör några kurser med klass, så i vanligt tempo, sedan läser jag andra kurser parallellt som jag lägger av tentor på lite då och då, som jag kör högre tempo på.

Garnax
2006-04-14, 15:54
Gymnasie.
Eller välja kurser som är inne på samma ämne, får väldigt mycket gratis då.

Ja, nu läser jag Programmering C++ (C kursen)
Java är ett språk som bygger på C++, så nu läser jag också Java och det
är väldigt enkelt då jag redan i princip kan språket.