Visa fullständig version : Bryta godisätande
userfriendly
2006-04-12, 17:28
Jag äter inte godis så ofta men när jag väl gör det brukar det bli MÄNGDER eftersom mitt blodsocker får spel och jag i princip blir hög.
Hur avbryter man en sånhär ond cirkel? Känns nästan hopplöst om man väl börjat äta för det går inte att sluta :cryout: *cry*
Jag äter inte godis så ofta men när jag väl gör det brukar det bli MÄNGDER eftersom mitt blodsocker får spel och jag i princip blir hög.
Hur avbryter man en sånhär ond cirkel? Känns nästan hopplöst om man väl börjat äta för det går inte att sluta :cryout: *cry*
Får du samma problem av drinken efter träningen?
userfriendly
2006-04-12, 17:31
Får du samma problem av drinken efter träningen?
nepp.. :em: men då har jag inte heller mer att äta..
hemma hos mamma (där jag bor) kan jag inte tex. slänga allt godis då det inte är mitt
jag är inte sockerberoende.. *förneka*
äter inte mkt godis ofta
King Grub
2006-04-12, 17:32
Hur avbryter man en sånhär ond cirkel?
Tar sig i kragen och applicerar viljestyrka. Fysiskt sockerberoende finns inte.
userfriendly
2006-04-12, 17:32
Tar sig i kragen och applicerar viljestyrka.
*cry* word.
jag tror att jag övertalar mig själv om att det är ok oxå...
Röda_Lacket
2006-04-12, 17:33
Jag har samma problem *popcorn* *popcorn* *popcorn*
userfriendly
2006-04-12, 17:34
Jag har samma problem *popcorn* *popcorn* *popcorn*
hahah då kan vi starta nån jourtelefon...
seriöst.. jag brukar försöka gå ut o gå osv osv men jag kommer ju ändå alltid hem till sockret sen igen
det är nog som Grub skrev... man måste bli stark psykiskt
Sluta äta godis helt och hållet. Det psykiska beroendet försvinner faktiskt. Det gjorde det för mig iaf, även om jag kanske inte är/var värsta godisgrisen.
Röda_Lacket
2006-04-12, 17:37
Hur blir man psykiskt stark för att motstå alla dekadenta små frestelser där ute? *grr*. Jag har då inte den styrkan just nu kan man träna upp den på något sett ?
/Anonyma Godis Frossarna AGF *popcorn*
userfriendly
2006-04-12, 17:37
Sluta äta godis helt och hållet. Det psykiska beroendet försvinner faktiskt. Det gjorde det för mig iaf, även om jag kanske inte är/var värsta godisgrisen.
men jag äter inte godis ofta.. bara ibland som jag tänker typ "äh vafan jag äter ju aldrig godis så nån gång kan jag ju göra det...." osen blire skitmkt :em:
nepp.. :em: men då har jag inte heller mer att äta..
hemma hos mamma (där jag bor) kan jag inte tex. slänga allt godis då det inte är mitt
jag är inte sockerberoende.. *förneka*
äter inte mkt godis ofta
Kan du inte be din mamma lägga undan godiset nånstans så att du inte vet var det finns? (Nu skriver du "allt godis" så jag vet inte. det kanske handlar om mängder:-))
Sen när du vill ha så bestämmer du en viss mängd bara. Och resten är gömd.
Eller ja, köper själv en viss mängd är ju också ett alternativ:-)
Vet inte om detta funkar i praktiken dock.. om det är så lätt att gömma godis
för nån annan när man lever tätt
userfriendly
2006-04-12, 17:39
Kan du inte be din mamma lägga undan godiset nånstans så att du inte vet var det finns? (Nu skriver du "allt godis" så jag vet inte. det kanske handlar om mängder:-))
Sen när du vill ha så bestämmer du en viss mängd bara. Och resten är gömd.
Eller ja, köper själv en viss mängd är ju också ett alternativ:-)
Vet inte om detta funkar i praktiken dock.. om det är så lätt att gömma godis
för nån annan när man lever tätt
grejen är att vi är 6st i familjen o alla går o äter jämt typ... (bara jag som har någorlunda vettiga kostvanor) om någon ska äta godis kommer det att synas.. de får äta när jag inte är hemma isf vilket de aldrig går med på...
jag köper aldrig godis själv.. o jag kan inte bestämma en mängd, har jag börjat är det kört.. :cryout:
ja ghar en rätt så extrem kroppskontakt ibland.. kan vara därför oxå.. jag känner att min kropp reagerar på socker på ett annat sätt än andra gör kanske?
Kvinnorna säger att jag är söt som socker, men jag lovar om du smakar på mig kommer du att bränna kalorier snarare än att ta till dig kalorier :) *flirt flirt*
Kvinnorna säger att jag är söt som socker, men jag lovar om du smakar på mig kommer du att bränna kalorier snarare än att ta till dig kalorier :) *flirt flirt*
Vad är det med alla psykon nuförtiden. Hur orkar ni.
Helena B
2006-04-12, 17:46
Vår favorit Paulun likställer sockerberoende (om du nu lider av det) med alkoholberoende och enda sättet att bli av med det är att sluta helt. Men eftersom du inte äter ofta, men när du äter så kan du inte sluta så kanske det inte är beroende. Utan det du behöver lära dig är att sätta gränser och skaffa lite karaktär?
Jaha och hur gör man det då? *grr27*
grejen är att vi är 6st i familjen o alla går o äter jämt typ... (bara jag som har någorlunda vettiga kostvanor) om någon ska äta godis kommer det att synas.. de får äta när jag inte är hemma isf vilket de aldrig går med på...
jag köper aldrig godis själv.. o jag kan inte bestämma en mängd, har jag börjat är det kört.. :cryout:
Ok.
Jag tänker också; gör det nåt då? Om du inte äter godis alls ofta, men när du väl gör det så blir det mkt iofs, men det kanske må vara hänt? Åandrasidan så är det väl kanske inte det, godiset i sig, utan känslan av att inte "kunna" kontrollera sig själv som inte känns bra antar jag. Själva beteendet liksom.
Callister
2006-04-12, 17:52
Det är svårt. Jag brukar själv vilja smälla i mig 2000 kalorier godis direkt än att sprida ut det som en fjolla. :P Det bästa är att lägga av helt..
userfriendly
2006-04-12, 17:58
Ok.
Jag tänker också; gör det nåt då? Om du inte äter godis alls ofta, men när du väl gör det så blir det mkt iofs, men det kanske må vara hänt? Åandrasidan så är det väl kanske inte det, godiset i sig, utan känslan av att inte "kunna" kontrollera sig själv som inte känns bra antar jag. Själva beteendet liksom.
Alltså, visst det gör inget på det sättet, att jag äter godis då och då.. men du får oxå tänka på att jag hela tiden ligger på plus i princip i mitt energiintag så det blir EXTRA plus på nåt sätt...
självklart är det väl känslan av att inte kunna säga nej till nåt jag vill säga nej till som är det läskiga..
userfriendly
2006-04-12, 17:59
Vår favorit Paulun likställer sockerberoende (om du nu lider av det) med alkoholberoende och enda sättet att bli av med det är att sluta helt. Men eftersom du inte äter ofta, men när du äter så kan du inte sluta så kanske det inte är beroende. Utan det du behöver lära dig är att sätta gränser och skaffa lite karaktär?
Jaha och hur gör man det då? *grr27*
haha precis... hur gör man?
alltså det gäller på nåt sätt att stabilisera blodsockret tror jag
userfriendly
2006-04-12, 18:00
sämsta jag hört på länge ;)
Helena B
2006-04-12, 18:02
haha precis... hur gör man?
alltså det gäller på nåt sätt att stabilisera blodsockret tror jag
Har du testat krom-tabletter? Det kanske är något som fattas i kosten man äter?
Cerberus
2006-04-12, 18:02
Jag e också godisnarkoman, inget jag planerar på att sluta med dock. Nån gång i veckan e okej tycker jag.
sämsta jag hört på länge ;)
Jag är kungen på torra skämt, slå till nu och få gratis "shaker" på köpet, rörlig höft utlovas :)
christian
2006-04-12, 18:04
...Fysiskt sockerberoende finns inte.
Är alla (som forskar inom detta) verkligen ense om det?
Dopaminpåverkan är ju en fysisk påverkan, right?
userfriendly
2006-04-12, 18:05
Jag är kungen på torra skämt, slå till nu och få gratis "shaker" på köpet, rörlig höft utlovas :)
hahaha rörlig höft.. :laugh:
paddanboy
2006-04-12, 18:06
Till mitten av oktober de här året kommer jag ha varit utan godis i 3 år. Jag bara sluta en dag. Fast jag har gott upp massa kilon i ren mat, de är inte heller så roligt.
userfriendly
2006-04-12, 18:06
Har du testat krom-tabletter? Det kanske är något som fattas i kosten man äter?
haha MEN JAG ÄR JU INTE GODIS SUGEN..
det är typ nån ggn varannan vecka/ nån ggn i månaden som jag typ "åh en godis påse" oso tar jag några.. sen ere kört :D
userfriendly
2006-04-12, 18:07
Till mitten av oktober de här året kommer jag ha varit utan godis i 3 år. Jag bara sluta en dag. Fast jag har gott upp massa kilon i ren mat, de är inte heller så roligt.
jag går iof upp hur jag än gör.. det är inte det som är frågan, utan hur man avbryter en sån ond cirkel :em:
userfriendly
2006-04-12, 18:08
Är alla (som forskar inom detta) verkligen ense om det?
Dopaminpåverkan är ju en fysisk påverkan, right?
jag tror psyket kan bli det på så sätt att man blir låg utan godis... plus att när blodsockret sjunker så mår man dåligt o vill ha godis...
dt är nån sorts kombination
Helena B
2006-04-12, 18:09
haha MEN JAG ÄR JU INTE GODIS SUGEN..
det är typ nån ggn varannan vecka/ nån ggn i månaden som jag typ "åh en godis påse" oso tar jag några.. sen ere kört :D
Jaha du känner inget sug alls. Då skulle det enklaste vara att inte äta överhuvudtaget. Fast godis är ju gott och ibland vill man ju kunna unna sig lite, utan att överäta då. Då har jag ingen aning, det är knas :D
mistermr
2006-04-12, 18:09
Ät mer kvarg!
(skämtar bara)
Försök att undvika allt överdrivet socker (särskilt i bröd), på så sätt kommer man att reagera efter ett tag då man får i sig ngt för sött och man kommer att finna det rent av oätligt.
MVH
" *innocent* Jag är inte godissugen, jag kan sluta näääär som helst" :D
Helena B
2006-04-12, 18:11
Ät mer kvarg!
(skämtar bara)
Försök att undvika allt överdrivet socker (särskilt i bröd), på så sätt kommer man att reagera efter ett tag då man får i sig ngt för sött och man kommer att finna det rent av oätligt.
MVH
Iofs med den nya funlighten *popcorn* Fast det kan inte ersätta godis,tyvärr.
Åh, jag ver precis hur det är! Så fort jag kommer hem till mor och far börjar det dra i godismagen och utan att man vet ordet av har man hittat lite choklad eller något annat smaskigt och tryckt i sig och efter det är det svårt att hejda sig. :D Jag brukar äta gelégodis efter träningen dock och det hjälper faktiskt för då är det ju faktiskt helt ok att dra i sig lite. Det svåra är när man köper förpackningar där man bara bör äta halva av för att få tillräckligt med kolhydrater, blir lätt att man smaskar i sig allt, haha.
Läs om playboymicke under receptavdelningen, smakar snickers men ger mkt bra fett o protein :)
Jag brukar vara rätt strikt med min kost men ändå tänka att lite lördagsgodis skadar ju inte. Senaste halvåret har dock den där påsen blivit större och större. Formen har väl varken blivit bättre eller sämre under den tiden. Men så härom helgen så var jag sjuk och dessutom borta stor del av lördagen så då blev det inget godis. Jag försökte hoppa över godiset helgen efter det också och det gick mycket bra (blev bara fem stycken müslitoppar), det krävdes dock en hel del viljestyrka för att inte börja plocka från godispåsen som stod på bordet.
För min del tror jag att det handlar väldigt mycket om vanans makt. På lördagen sjunker man ner i filmsoffan och då ska man ha en stor påse godis i näven. Så mitt tips kanske är att försöka undvika de situationer då man "ska" äta godis, ge dig ut och gör något annat istället.
Jag har inte vägt mig innan jul så jag vet inte hur det här påverkat formen men jag tycker att det ser ut som att jag tappat fett. Kläderna sitter lösare också. Detta alltså efter tre veckor utan godis och med mindre träning än vanligt. :D Nu vet jag ju inte om det beror på godisuteslutandet eller om det helt enkelt är en trägen kosthållning som har lönat sig. Man tycker ju inte att godis en gång i veckan ska göra så mycket skada, men det beror väl på hur stor påsen är.
Vet precis vad du menar.
Min familj har också dålig koll på kosten, och jag själv är väl knappast gud på det heller, men med hästlängder bättre. De har också en väldigt stor smak för godis, och jag trodde typ det var normalt att äta så mycket godis och dricka så mycket läsk som vi gjorde.
Att bryta en sådan cirkel var svinsvårt, men det gick, och det är som Grub säger, Ta dig i kragen och applicera viljestryka för böveln! :thumbup:
Jag kan skicka upp lite gammalt godis från jobbet som du kan knapra på, sen kommer du inte vilja ha något på väldigt länge ;)
Edit;
Tips - Ifall du sitter med en godispåse och kommer på att "Fan, ska kanske inte sitta här och musta", ta påsen, flytta den. Typ in med den i något skåp eller något, och se sedan till att göra något annat, se en film eller något.
Ifall du sitter med flera, flytta den så att du inte når den utan att resa dig eller be någon annan ta den åt dig.
Helena B
2006-04-12, 18:17
Jag kan skicka upp lite gammalt godis från jobbet som du kan knapra på, sen kommer du inte vilja ha något på väldigt länge ;)
Eller gå in och läs den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67332
Då får man avsmak på allt, ett perfekt defftips :thumbup:
mistermr
2006-04-12, 18:20
Iofs med den nya funlighten *popcorn* Fast det kan inte ersätta godis,tyvärr.
Men godis är ändå inte ngt man längtar efter?
Jag vet att suget kan komma, men endast om man börjar äta godis. Håller man sig borta från det och äter en massa nyttig mat samt frukt så känner man ej av suget.
Funlight innehåller väl sötningsmedel är det inte lika illa, dvs även det beroendeframkallande?
MVH
King Grub
2006-04-12, 18:21
Jag vet att suget kan komma, men endast om man börjar äta godis. Håller man sig borta från det och äter en massa nyttig mat samt frukt så känner man ej av suget.
Funlight innehåller väl sötningsmedel är det inte lika illa, dvs även det beroendeframkallande?
MVH
Nej, varken socker eller sötningsmedel är beroendeframkallande.
Helena B
2006-04-12, 18:22
MVH
Det sägs ju att aspartam gör en ännu hungrigare så det kanske inte är så bra.
mistermr
2006-04-12, 18:22
DVS rent psykiskt
King Grub
2006-04-12, 18:23
Aspartam ökar mättnad, om något, inte tvärtom.
Hall WL, Millward DJ, Rogers PJ, Morgan LM. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.
Att det ökar hungern är "Du är vad du äter"- och Aftonbladettrams.
Hardcore_pb
2006-04-12, 18:24
att äta mycket vanlig och nyttig mat brukar minska sötsuget, ifs. borde inte jag uttala mig eftersom jag äter godis jämt men de dagar jag äter ordentlig mat så brukar jag också hålla mig borta från godis!
mistermr
2006-04-12, 18:24
Ett alternativ till godis som jag kan rekommendera är dadlar som de är eller fyllda med några nötter - mums!
Helena B
2006-04-12, 18:30
Aspartam ökar mättnad, om något, inte tvärtom.
Hall WL, Millward DJ, Rogers PJ, Morgan LM. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.
Att det ökar hungern är "Du är vad du äter"- och Aftonbladettrams.
Trams, men *cry* Jaha okej så man blir alltså inte mer sugen eller hungrigare. Fast detta har ju sagts länge, alltså innan "Du är vad du äter". Inte det att jag inte tror på din källa, men varför ljuger dom då? Vad tjänar Aftonbladet och tv3 på att säga att det ökar hungern eller suget efter sött?
Vad dillar du om, det är ju bulk! ;) *spy*
King Grub
2006-04-12, 18:32
Trams, men *cry* Jaha okej så man blir alltså inte mer sugen eller hungrigare. Fast detta har ju sagts länge, alltså innan "Du är vad du äter". Inte det att jag inte tror på din källa, men varför ljuger dom då? Vad tjänar Aftonbladet och tv3 på att säga att det ökar hungern eller suget efter sött?
Sök på "aspartame" på Google så hittar du en miljon sidor som sprider skräckpropaganda, varav inte en procent av påståendena har någon vetenskaplig grund.
När sötslisksuget sätter full fart på dina "svältorganismer((C)Userfriendly)" så varva lite långsamma kolisar tillsammans med godiset så jämnar du ut kurvan sen när normalt sockret faller några timmar efter svullandet.
Dumleman
2006-04-12, 18:49
Sätt ett gummiband runt handleden och varje gång du äter en godis ska du dra ut gummibandet allt vad det går och sen släppa. Till slut har du "lärt" dig att det gör ont att äta godis :D.
Karl_alfred
2006-04-12, 19:33
Ät ordentligt med mat! Det är fullständigt omöjligt att bli sugen iaf för mig om jag verkligen trycker ned vanlig mat. Äter man för lite brukar suget bli stort som fanken dock.
Karl_alfred
2006-04-12, 19:38
Ät ordentligt med mat! Det är fullständigt omöjligt att bli sugen iaf för mig om jag verkligen trycker ned vanlig mat. Äter man för lite brukar suget bli stort som fanken dock.
Glömde att säga:Visa lite jäklar anamma och att du är stark! Är ju bara skita i det o inte köpa hem naturligtvis! :thumbup:
Cerberus
2006-04-12, 19:46
försöker avvänja mig med mer frukt o grönsaker för att fylla ut magen. Har dock en narkotisk dragning till godis o dylikt..
Metal_boy_
2006-04-12, 19:50
Slarvar själv nån gång i veckan, men jag ser inget problem i det. De andra dagarna så får det liksom inte plats för mig att äta godis emellan mina måltider, då kommer jag inte orka äta den måltiden som kommer härnäst förrän flera timmar längre fram än vad jag skulle ha gjort. Dessutom så slutar det ju med en måltid mindre för den förseningen innebär att jag inte kommer kunna äta alla mina planerade måltider. Då har jag ersatt en bra ballanserad måltid med en massa onödigt socker och noll protein, det gör jag bara inte.
Sätt ett gummiband runt handleden och varje gång du äter en godis ska du dra ut gummibandet allt vad det går och sen släppa. Till slut har du "lärt" dig att det gör ont att äta godis :D.
:laugh: :laugh: :laugh:
Kom just hem från en kompis och hon hade massor av de där goda chokladpåskäggen med nougat i mitten men jag tog inte en enda. Chipsskålen stod precis framför mig också men jag höll mig även ifrån den också. Jag är grymt stolt över mig själv.
Tilläggas bör väl också att jag hade med mig kvarg blandat med fun light jordgubb som jag smaskade i mig under tiden jag var där. Nio av tio personer där trodde jag åt någon slags proteinglass och helt fel ute var de ju inte. :D
jag var godisnarkoman, har inte tagit en enda på 3 veckor, snart en månad... känner inget som helst behov numera om jag ser godis :naughty:
Helena B
2006-04-12, 21:16
jag var godisnarkoman, har inte tagit en enda på 3 veckor, snart en månad... känner inget som helst behov numera om jag ser godis :naughty:
Hur lång tid tog det innan behovet gick över? Äter du ingen choklad heller?
Är inte det en rätt naturlig grej att vi människor gillar sött?
Det kanske inte är samma sak som sockersug eller godissug iofs, men ändå. Jag tycker alltid det är konstigt med människor som säger att de aldrig, aldrig är sugna på något sött.
Varför skulle uppskattningen av det söta försvinna bara för att man undvek socker så mkt som möjligt under en tid? Kanske man inte uppskattar det där allra sötaste längre, men att det helt skulle upphöra.
Jag har åandrasidan aldrig provat att vara ifrån det en längre tid.Men jag är skeptisk ändå. :cool:
RajtanTajtan
2006-04-12, 21:27
Det kanske inte är samma sak som sockersug eller godissug iofs, men ändå. Jag tycker alltid det är konstigt med människor som säger att de aldrig, aldrig är sugna på något sött.
Varför skulle uppskattningen av det söta försvinna bara för att man undvek socker så mkt som möjligt under en tid? Kanske man inte uppskattar det där allra sötaste längre, men att det helt skulle upphöra.
Jag har åandrasidan aldrig provat att vara ifrån det en längre tid.Men jag är skeptisk ändå. :cool:
Om man är utan ngt under en längre tid, så vänjer sig kroppen till slut. Att sluta röka, regelbunden sex, sötsug osv.
Helena B
2006-04-12, 21:30
Det verkar som att det finns olika sorters sötbehov. Man kan bli av med sitt godissug men fortfarande behöver man något sött i maten som till exempel frukt. Jag har också svårt att tro att folk som helt undviker socker, fruktsocker etc allt sött inte känner något sug.
Hur lång tid tog det innan behovet gick över? Äter du ingen choklad heller?
kan ju berätta hur det var innan jag beslutade mig...
Mina föräldrar är föräldrar som givetvis ska köpa pizza åt barnen om dom nu vill ha det, samma sak gäller godis, vi hade i princip alltid en påse med mini snickers, after eight eller willys kexchoklad som innehöll 500kcal per 100g eller något (det har vi säkert nu med, men jag har inte ens känt för att kika efter :thumbup: ) och givetvis så tog jag nästan varje dag...
Sen hade syrran (som är en korrupt godisråtta) alltid kandyrsocker (stavning?) som jag nallade från så sent som för nån månad sen, så mitt intag var nog inte det mest hälsosamma om man säger så... kunde tex bli 4-5 semlor i veckan om det var tid för det...
Sen började jag titta lite på Kolozzeum forumet, samt på min egen kropp och insåg att dit jag var påväg ville jag inte...
Då började jag tänka mer på vad jag äter, har varken rört kakor eller godis, har tagit tuggummi nån gång ibland när jag velat det.
Det var svårt i början, mobba mig inte eller så, men det var en kväll då man snörvlade över att man tyckte att ens liv var så värdelöst etc, och då skulle ju föräldrarna självklart trösta en och få en att inse att livet är värt och sånt, och dom satt ju framför tvn med varsin öl samt massa ostar, och det blev ju så att man själv tog...
Det blev till att ta nya tag, då blev jag lite mer regelbunden i min träning också!
Men det var ett tag sen, sedan dess har jag alltså inte käkat en enda onödig grej, enda jag syndat med är en liten pucko nån gång...
så det tog inte så lång tid när jag väl hade bestämt mig och när jag väl satte igång med träningen, jag började faktiskt se små resultat direkt, jag blev mer uppåt som människa och jag orkade med mycket mer i vardagen, mitt midjemått har krympt lite och jag känner mig i bättre form, fortsätter jag så här så vet jag att jag till slut kommer få den kropp jag vill ha
:)
Det gäller att bestämma sig, den första veckan kan vara väldigt kämpig, numera om vi har familjekvällar så sitter farsan och morsan med sitt vin och sina öl och käkar feta ostar samt ostbågar och syrran sitter med sin fulla godisskål som senare blir tom, inte distraheras jag av det, jag sitter och dricker mitt stora glas med C-vitamin och tar en frukt/kesella med kanel.
är otroligt nöjd med mina framsteg, levde verkligen sjukt onyttigt förut!
edit: det jag gjorde när jag hade sockersuget första veckan var antingen att äta något och se till att jag hade energi, eller om jag fick suget efter maten så var det ett stort glas vatten som gällde, det hjälper!
RajtanTajtan
2006-04-12, 21:36
Jo det kan ju visst vara psykiskt beroendeframkallande. Och det är ju också ett beroende.
Fatalist
2006-04-12, 21:38
Disciplin. Du får helt enkelt lära dig att tänka på ett annorlunda sätt så behöver du inget mer.
Jo det kan ju visst vara psykiskt beroendeframkallande. Och det är ju också ett beroende.
Mja, det går att bryta sig ur utan några som helst konsekvenser - man klarar sig utan det - man är inte beroende av det.
Man kanske intalar sig att man är beroende av det.
Helena B
2006-04-12, 21:40
kan ju berätta hur det var innan jag beslutade mig...
Mina föräldrar är föräldrar som givetvis ska köpa pizza åt barnen om dom nu vill ha det, samma sak gäller godis, vi hade i princip alltid en påse med mini snickers, after eight eller willys kexchoklad som innehöll 500kcal per 100g eller något (det har vi säkert nu med, men jag har inte ens känt för att kika efter :thumbup: ) och givetvis så tog jag nästan varje dag...
Sen hade syrran (som är en korrupt godisråtta) alltid kandyrsocker (stavning?) som jag nallade från så sent som för nån månad sen, så mitt intag var nog inte det mest hälsosamma om man säger så... kunde tex bli 4-5 semlor i veckan om det var tid för det...
Sen började jag titta lite på Kolozzeum forumet, samt på min egen kropp och insåg att dit jag var påväg ville jag inte...
Då började jag tänka mer på vad jag äter, har varken rört kakor eller godis, har tagit tuggummi nån gång ibland när jag velat det.
Det var svårt i början, mobba mig inte eller så, men det var en kväll då man snörvlade över att man tyckte att ens liv var så värdelöst etc, och då skulle ju föräldrarna självklart trösta en och få en att inse att livet är värt och sånt, och dom satt ju framför tvn med varsin öl samt massa ostar, och det blev ju så att man själv tog...
Det blev till att ta nya tag, då blev jag lite mer regelbunden i min träning också!
Men det var ett tag sen, sedan dess har jag alltså inte käkat en enda onödig grej, enda jag syndat med är en liten pucko nån gång...
så det tog inte så lång tid när jag väl hade bestämt mig och när jag väl satte igång med träningen, jag började faktiskt se små resultat direkt, jag blev mer uppåt som människa och jag orkade med mycket mer i vardagen, mitt midjemått har krympt lite och jag känner mig i bättre form, fortsätter jag så här så vet jag att jag till slut kommer få den kropp jag vill ha
:)
Det gäller att bestämma sig, den första veckan kan vara väldigt kämpig, numera om vi har familjekvällar så sitter farsan och morsan med sitt vin och sina öl och käkar feta ostar samt ostbågar och syrran sitter med sin fulla godisskål som senare blir tom, inte distraheras jag av det, jag sitter och dricker mitt stora glas med C-vitamin och tar en frukt/kesella med kanel.
är otroligt nöjd med mina framsteg, levde verkligen sjukt onyttigt förut!
edit: det jag gjorde när jag hade sockersuget första veckan var antingen att äta något och se till att jag hade energi, eller om jag fick suget efter maten så var det ett stort glas vatten som gällde, det hjälper!
Härligt att höra och lycka till i fortsättningen :thumbup:
RajtanTajtan
2006-04-12, 21:41
Disciplin. Du får helt enkelt lära dig att tänka på ett annorlunda sätt så behöver du inget mer.
Mja, det går att bryta sig ur utan några som helst konsekvenser - man klarar sig utan det - man är inte beroende av det.
Det psykiska beroendet kan ju faktiskt vara än värre än det fysiska. Många har nog svårare att hantera det.
Härligt att höra och lycka till i fortsättningen :thumbup:
tack, jag ska kämpa på, nya mål blir det hela tiden! ;)
Om man är utan ngt under en längre tid, så vänjer sig kroppen till slut. Att sluta röka, regelbunden sex, sötsug osv.
Om vi jämför med att äta istället. Om jag bestämmer mig för att börja dra ner på portionerna och jag gör det och blir så småningom förstås mer van efter en tid så innebär ju inte det nödvändigtvis att hungern förvinner.
Ja, man kan tycka att hungern är ett vettigare och mer livsnödvändigt "begär" än vad sockersug är ( även om förvisso hungern kan ställa till stora problem) men jag menar att man kan tänka sig att sötsuget är lika "naturligt" som hungern. Om det är så vet jag förstås men inte, men det låter inte orimligt i mina öron.
I sådana fall är man ju inte beroende av alkohol eller heroin heller; dessa beroenden går det ju också att bryta sig ur utan konsekvenser; man lär snarare må bättre (fysisikt) om man slutar än om man inte gör det.
En sådan förklaring tycker jag är att göra det lätt för sig. Jag tror inte att det är särskilt ofta någon VILL vara beroende och därför intalar sig att han/hon är det. Däremot kan man TRO att man är beroende, eller, som påpekats ovan, vara psykiskt beroende. Även substanser som verkligen är påtagligt fysiskt beroendeframkallande (alkohol, lugnande mediciner osv.) ger ett psykiskt beroende, och det psykiska beroendet behöver inte alls vara "lättare" än det fysiska; om inte annat går fysiska abstinensbesvär i regel över fortare.
Jag säger inte att jag sväljer samtliga kvällstidningsdefinitioner på sockerberoende; men det är nog möjligt att bli beroende av/på ett skadligt sätt överkonsumera/missbruka det mesta.
RajtanTajtan
2006-04-12, 22:10
Om vi jämför med att äta istället. Om jag bestämmer mig för att börja dra ner på portionerna och jag gör det och blir så småningom förstås mer van efter en tid så innebär ju inte det nödvändigtvis att hungern förvinner.
Ja, man kan tycka att hungern är ett vettigare och mer livsnödvändigt "begär" än vad sockersug är ( även om förvisso hungern kan ställa till stora problem) men jag menar att man kan tänka sig att sötsuget är lika "naturligt" som hungern. Om det är så vet jag förstås men inte, men det låter inte orimligt i mina öron.
Jag tycker inte att man kan jämföra det. Du överlever ju inte utan näring, men du överlever utan socker.
Jag tycker inte att man kan jämföra det. Du överlever ju inte utan näring, men du överlever utan socker.
Att man inte har ett behov av socker på det viset att man dör om man inte får socker betyder ju förvisso inte att det inte skulle vara "naturligt" med ett visst sötsug.
Cerberus
2006-04-12, 22:13
Kan inte tänka mig ett liv HELT utan godis och skräpmat, alla droghormoner som frisätts...gött som satan ju. Tycker det e gött som fan att frossa nån gång då man aldrig äter skräp annars, man uppskattar det mer.
Visst jag ska ju inte upp på scen så det spelar mindre roll känns det som. Men jag tror fan på det där med vanor, ska man bestämma sig för att bli av med sitt godisberoende så ska man verkligen bestämma sig och det inte jag gjort...
Men sötsug försvinner fan inte, frukt hjälper ju dock.
RajtanTajtan
2006-04-12, 22:16
Att man inte har ett behov av socker på det viset att man dör om man inte får socker betyder ju förvisso inte att det inte skulle vara "naturligt" med ett visst sötsug.
Sötsug kan ju iofs bero på lågt blodsocker, men det går ju att stilla med annat.
JaggedAxe
2006-04-12, 22:21
men jag äter inte godis ofta.. bara ibland som jag tänker typ "äh vafan jag äter ju aldrig godis så nån gång kan jag ju göra det...." osen blire skitmkt :em:
Var ofta med din pojkvän och be han lappa till dig om du berättar för honom att du är sockersugen.
mangemani
2006-04-12, 23:04
sluta upp med det bara.
vill du så kan du..simple as that.
d bara o lägga av med det... idag t.ex efter fotbollen köptes det lösvikt för 5 kr... en näve djungelvrål och såna där rödasupersura typ |-----------| sådär stora flaskor, extremt sura... 2 djungelvrål och en sån i munnen , det är det godaste jag vet. anyway, 5 kr liksom ;) behövs inge mer ...
Väg godiset och räkna ut exakt hur mycket kalorier det innehåller. :D Då vill man nog inte äta hur mycket som helst.
Har lite av samma problem, min pappa jobbar på cloetta så vi har JÄMT godis framme. Så jag tor jag ska dö ibland när jag är där o hälsar på. Idag blev det en näve polly helt i onödan ;)
userfriendly
2006-04-13, 07:16
Glömde att säga:Visa lite jäklar anamma och att du är stark! Är ju bara skita i det o inte köpa hem naturligtvis! :thumbup:
men vafan det låter som om att jag är en sån som köper godis varje dag.. jag köper ALDRIG godis.. morsan som gör.. jag äter kanske godis "på riktigt" (alltså mkt) 1-2 ggr i månaden..
bara det att jag får såna jäääävla blodsocker svägningar att det blir så sjukt mkt..
jag äter alltid bra med mat, jag blir fan hungrigare av socker!?
nästa ggn ska jag förska varva med långssamma kolisar oxå... men det sitter nog mkt i pysket som några av er sagt.
Varför måste allt vara svart eller vitt? Kan man inte bara bestämma sig för att det är helt ok att äta godis ibland och då i måttliga mängder. Återskapa det klassiska lördagsgodiset t ex, det var ju en bra uppfinning. Själv äter jag godis men aldrig/sällan i stora mängder på samma gång. Däremot kan jag bryta en bit 70% mörk choklad någon gång mitt i veckan istället, det brukar stilla "sötsuget".
Fast nu under påsk är det ju risk för att det kommer att bli en hel del godis :em:
Men vadå, alla här tränar ju regelbundet så en helgs rimligt frossande spelar ju inte så stor roll i ett större perspektiv.
/Glad påsk på er
King Grub
2006-04-13, 07:50
Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa. Läkartidningen 2005;102:1630-1. (http://www2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1183/1630_1631.pdf)
Snorkfröken
2006-04-13, 07:58
bara det att jag får såna jäääävla blodsocker svägningar att det blir så sjukt mkt..
jag äter alltid bra med mat, jag blir fan hungrigare av socker!?
Låter som om vi är rätt lika på den punkten user. Jag äter kakor, godis, chips och annan "skit" väldigt sällan nu för tiden (ok, jag är på diet, men annars också), iom att jag ändå käkar så pass mycket bra mat att jag aldrig blir sugen.
Men då jag blir för hungrig, då blodsockret sjunker alltför lågt alltså, då märker jag definitivt av suget. Om det går mer än 4 timmar mellan målen och jag dessutom inte druckit nåt under tiden - ja, då är det kört. Satt på ett möte i går kväll som drog ut på tiden, och efter det tog det ännu ett tag innan jag kom hem. Köpte ett paket skinka att käka på hemvägen, men borde ju ha köpt nåt med kolisar i också för att få blodsockret att stiga lite *slap* Väl hemma blev det mackor och en bit rulltårta... och sen några bitar till, nötter och lite lakrits. Var säkert riktigt mätt och belåten efter mackorna, men av någon anledning blev det ändå mer. Ingen katastrof i sig, men känns ändå så onödigt. Då man inte tänkt sig att det skulle bli så liksom *grr27*
Det jag borde ha gjort (lätt att vara efterklok :D) är att ha druckit minst en liter vatten innan jag tog den första biten rulltårta. För då jag fick "sockersmaken" i munnen - ja, då verkade hjärnan få för sig att jag behövde mer av den.
userfriendly
2006-04-13, 08:01
Låter som om vi är rätt lika på den punkten user. Jag äter kakor, godis, chips och annan "skit" väldigt sällan nu för tiden (ok, jag är på diet, men annars också), iom att jag ändå käkar så pass mycket bra mat att jag aldrig blir sugen.
Men då jag blir för hungrig, då blodsockret sjunker alltför lågt alltså, då märker jag definitivt av suget. Om det går mer än 4 timmar mellan målen och jag dessutom inte druckit nåt under tiden - ja, då är det kört. Satt på ett möte i går kväll som drog ut på tiden, och efter det tog det ännu ett tag innan jag kom hem. Köpte ett paket skinka att käka på hemvägen, men borde ju ha köpt nåt med kolisar i också för att få blodsockret att stiga lite *slap* Väl hemma blev det mackor och en bit rulltårta... och sen några bitar till, nötter och lite lakrits. Var säkert riktigt mätt och belåten efter mackorna, men av någon anledning blev det ändå mer. Ingen katastrof i sig, men känns ändå så onödigt. Då man inte tänkt sig att det skulle bli så liksom *grr27*
Det jag borde ha gjort (lätt att vara efterklok :D) är att ha druckit minst en liter vatten innan jag tog den första biten rulltårta. För då jag fick "sockersmaken" i munnen - ja, då verkade hjärnan få för sig att jag behövde mer av den.
vatten är iof ett bra hjälpmedel till att få ner mindre sött
Snorkfröken
2006-04-13, 08:02
vatten är iof ett bra hjälpmedel till att få ner mindre sött
Sant! Men om jag dricker ordentligt får jag för det mesta aldrig för mig att ens få i mig nåt sött öht.
Cerberus
2006-04-13, 10:07
Tonvis med vatten, spenat, broccoli, gröna bönor, isbergssallad. Tryck i dig så mycket du kan, kan nästan garantera att du tappar lust för att äta, iaf för ett tag.
mistermr
2006-04-13, 10:49
Bondbönor eller fava beans, funkar bra också!
Tror personligen att det är mindre blodsockersvängningar och mer psyket.
mistermr
2006-04-13, 13:36
Tror personligen att det är mindre blodsockersvängningar och mer psyket.
Jo det är sant. Fick förresten mörkchoklad och nu när jag har ätit det så tycker jag att det var riktigt äckligt. Det var en sådan chokladkanin som man brukar köpa till påsk - inte gott!
Helt ärligt så smakar havregrynsgröt mycket bättre!
MVH
Upprepa följande mantra
" efter påsk efter påsk"
Det är inte lönt att försöka sluta nu, tyvärr...
Fatalist
2006-04-13, 14:54
Det psykiska beroendet kan ju faktiskt vara än värre än det fysiska. Många har nog svårare att hantera det.
Nja, vem du är frågar så är det nog svårare att hantera ett fysiskt beroende, för det kan du inte. :)
Scratch89
2006-04-13, 15:05
Varför ens köpa godis till påsk? Är det nån som faktiskt firar det?
Jag ska träna i Göteborg och festa. Påskgodis och massa luddiga kycklingar blir det inget av.
RajtanTajtan
2006-04-13, 16:17
Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa. Läkartidningen 2005;102:1630-1. (http://www2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1183/1630_1631.pdf)
Svaga bevis är ju ändå bevis?
King Grub
2006-04-13, 16:21
Det är det väl inte alls det. Vad är det du säger? Bevis är bevis. Är det inte bevis är det inte så. Har du ens läst artikeln? Det är ett förnekande att sådana bevis finns.
RajtanTajtan
2006-04-13, 16:37
Vad heter länken då? Har den inget med innehållet i artikeln att göra?
King Grub
2006-04-13, 17:11
Va?
Läs om, läs rätt.
"Ytterligt svaga bevis" syftar på sockerberoendeförespråkarnas argument.
RajtanTajtan
2006-04-13, 17:15
Va?
Läs om, läs rätt.
"Ytterligt svaga bevis" syftar på sockerberoendeförespråkarnas argument.
Inga bevis är ju detsamma som att det inte finns ngt som tyder på att man kan bli sockerberoende? Svaga bevis betyder ju att det faktiskt finns bevis för det, men att de är svaga. Ett svagt bevis är ju fortfarande ett bevis.
King Grub
2006-04-13, 17:20
Nej, det gör det inte. "Svaga bevis" i vetenskapliga sammanhang betyder att man inte tar hänsyn till felkällor som slumpmässiga variationer eller påverkan av faktorer som inte har med det som studeras att göra, dvs att det som påstås saknar relevans, i det här fallet det som sockerberoendesidan framlägger.
Svaga bevis är när den ena sidan lägger fram påståenden som inte kan verifieras vetenskapligt.
Påstår jag att månen är en grönmögelost bara fär att den har samma färg som en grönmögelost och för att den har liknande hål, har jag "svaga bevis" för det jag påstår.
RajtanTajtan
2006-04-13, 17:27
Vad anser du om Charlotte Erlandsson-Albertsson kompetens? Du har ju uttalat dig om henne förut.
King Grub
2006-04-13, 17:29
Att hon grundar sina uttalanden på synnerligen svaga bevis, då det inte finns några studier som visar det hon påstår (att aspartam ger insulinfrisättning), medan alla studier som har gjorts visar motsatsen. Och det är inget som är svårt att mäta, och det finns inga oklarheter.
Vad är det för fel på det då? Godis är gott! Och det är ju "bara" energität mat...även om det är hälften fruktos och fett.
grisbil3n
2006-04-14, 21:21
Jag äter godis i denna stund och jag tror jag kommer att se solen gå upp imorgon men jag är inte säker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.