Visa fullständig version : Acne
Cykelmannen
2006-04-12, 13:03
Okej, nu är jag desperat då min acne blommat upp alldeles för mycket för att det ska vara acceptabelt. Givet är att tidigare trådar behandlat detta ämne men jag hittade ingen efter 3 minuters letande i alla fall.
Frågorna är lika enkla som givna. Om vi bortser från rådet att "kontakta din hudläkare" etc vilket jag inte anser mig ha råd att kunna göra (köpte proteinpulver för mina slantar istället) i första taget. Vad kan då hjälpa mot "medelsvår/svår" acne som jag har? Kikade lite på Apoteket, hittade både Basiron och Stioxyl. Någon som provat? Hjälper det?
HJÄLP!
/Akut och desperat :(
Langster
2006-04-12, 13:11
Okej, nu är jag desperat då min acne blommat upp alldeles för mycket för att det ska vara acceptabelt. Givet är att tidigare trådar behandlat detta ämne men jag hittade ingen efter 3 minuters letande i alla fall.
Frågorna är lika enkla som givna. Om vi bortser från rådet att "kontakta din hudläkare" etc vilket jag inte anser mig ha råd att kunna göra (köpte proteinpulver för mina slantar istället) i första taget. Vad kan då hjälpa mot "medelsvår/svår" acne som jag har? Kikade lite på Apoteket, hittade både Basiron och Stioxyl. Någon som provat? Hjälper det?
HJÄLP!
/Akut och desperat :(Hmm... Du har inte råd att gå till läkare men har råd att köpa receptfri medicin på apoteket? Det rimmar lite illa.
hm.. ska du ha nått som funkar så får du gå till läkare.. Jag fick Tetralasyl eller något sånt, hjälpte rätt bra, fick någon kräm också, kom nån finne då och då men inget märkvärdigt.
en sak du kan testa är att sola solarium, det hjälpte mig innan jag började ta tabletter.
Cykelmannen
2006-04-12, 13:24
Hmm... Du har inte råd att gå till läkare men har råd att köpa receptfri medicin på apoteket? Det rimmar lite illa.
En tub med stioxyl t.ex kostar ca 50 kr. Att gå till läkare samt att köpa den medicin de skriver ut lär kosta långt mer än det. Men okej, om det är det enda som hjälper så tar jag mig råd naturligtvis. Tänkte bara höra om någon kan rekomendera dessa receptfria läkemedel.
Cykelmannen
2006-04-12, 13:26
hm.. ska du ha nått som funkar så får du gå till läkare.. Jag fick Tetralasyl eller något sånt, hjälpte rätt bra, fick någon kräm också, kom nån finne då och då men inget märkvärdigt.
en sak du kan testa är att sola solarium, det hjälpte mig innan jag började ta tabletter.
Lustigt, jag har provat med solarium faktiskt (dock i syfte att bli brun, utan en tanke på acne) men det verkar snarare ha förvärrat saken även om jag inte tror att det beror på just solariet utan något annat jag kan ha gjort den senaste tiden. Hur mycket kostar det där Tetralasyl då ifall man får det utskrivet på recept?
Lustigt, jag har provat med solarium faktiskt (dock i syfte att bli brun, utan en tanke på acne) men det verkar snarare ha förvärrat saken även om jag inte tror att det beror på just solariet utan något annat jag kan ha gjort den senaste tiden. Hur mycket kostar det där Tetralasyl då ifall man får det utskrivet på recept?
dyrt som fan, en ask med 100 kapslar + 2 tuber kräm kostade 550 kr.. men det funkar!
Cykelmannen
2006-04-12, 13:38
Shit också.. :S Ja men då ska jag prova något receptfritt först och om det inte hjälper får jag ta mig råd att köpa det där för 550 kr + läkarkostnader för..200 kr(?). Tack för hjälpen i alla fall.
Stioxyl fungerar hur bra som helst, det kan jag verkligen rekommendera! :thumbup: Jag skulle välja den med 5% koncentration, den använder de flesta som jag känner.
King Grub
2006-04-12, 14:25
Vad kan då hjälpa mot "medelsvår/svår" acne som jag har?
Dra ner på träningen. Uteslut kraftigt hormonpåverkande kost.
ger träning acne?
Cykelmannen
2006-04-12, 14:36
Jag ska åka å köpa stioxyl 5%, prova den i några veckor och om det inte hjälper gå på det dyrare förslaget. Dra ner på träningen vill jag inte göra :S
Jag ska åka å köpa stioxyl 5%, prova den i några veckor och om det inte hjälper gå på det dyrare förslaget. Dra ner på träningen vill jag inte göra :S
tänk på att de flesta saker som är mot acne tar ett tag innan det börjar värka. Ta dig tid, ha inte brottom!
King Grub
2006-04-12, 14:45
ger träning acne?
Ja, givetvis. Hormonpåverkan är en jättefaktor, och större hormonpåverkande aktiviteter är svåra att hitta.
Är det framförallt insulin du menar, och därmed undvika mat som ger stort insulinpåslag, eller finns det andra livsmedel man bör undvika för att hålla andra hormoner i schack?
Ja, givetvis. Hormonpåverkan är en jättefaktor, och större hormonpåverkande aktiviteter är svåra att hitta.
är det så hoss alla mer eller mindre eller är det bara hoss vissa?
och spelar det någon roll i tonåren när man brukar få acne ändå?
är det så hoss alla mer eller mindre eller är det bara hoss vissa?
och spelar det någon roll i tonåren när man brukar få acne ändå?
Träning påverkar hormoner. Hormoner påverkar acne.
Men även gener och ens ursprungliga hormonnivåer har ju betydelse.
King Grub
2006-04-12, 14:52
Är det framförallt insulin du menar, och därmed undvika mat som ger stort insulinpåslag, eller finns det andra livsmedel man bör undvika för att hålla andra hormoner i schack?
Implications for the role of diet in acne. Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)
Sedan jag drog ner på mjölk så har min acne försvunnit ganska mycket, och jag tränar.
Osäker om mjölk ger ett stort insulinpåslag.
Sedan jag drog ner på mjölk så har min acne försvunnit ganska mycket, och jag tränar.
kalciumet i mjölken bryter ner något... iaf. nu när jag tar mina tabletter får jag icke dricka mjölk.. så det kan nog stämma.
King Grub
2006-04-12, 16:32
Ja, det gör det.
Daniel Mattusch
2006-04-12, 16:54
Stioxyl suger med tanke på att de finns bättre salvor(glömt namn) De är blekande också.
johnnytex
2006-04-12, 18:00
Dra ner på träningen.
Egentligen hatar jag poster drar skaparen skriver; jag har hört av en polare att...
Men, detta måste få vara ett undantag. Jag har hört (:D) att måttlig träning skulle kunna ha bra konsekvenser på akne också. Kroppen lär sig att hålla horomnivåerna på stabil nivå i o m att man tränar. Hormon nivåer skulle bli mindre känsliga och mer "stabila" om man tränade och därmed "tränade" på och reglera hormonnivåerna. Är jag ute och cyklar nu, månne?
hockeyFREAK
2006-04-12, 19:32
HJÄLP!
/Akut och desperat :(
Basiron Stioxyl och alla andra acnemedel som JAG testat har bara dragit ner lite på det men sen efter ett tag gå tillbaka till att vara normalt igen. Jag hade verkligen testat allt möjligt, varit hos hudläkare osv!
Sen fick jag höra om vitamin B5 det tog mig 2 månader sen hade jag inte en enda finne på hela kroppen! Ta samtidigt aloe vera på märkena du får av finnarna som försvinner så blir det kanon.
Tvätta av ansiktet, Smörj in me Aloe Vera där det behövs.
Det kan ta ända upp till 3 månader innan du kan få resultat av B5. I början finns det risk att du får ännu mer finnar så du inte slutar tar det då för det går ner sen efter detta.
Börja att dosera ca 10-15 g B5 per dag första månaden och sen trappa ner till den gränsen att du precis inte får finnar. Ta detta parallelt med multivitamin för det finns risk att de andra B-vitaminerna blir lidanden
hoppas att det kommer hjälpa lika bra som dig som det gjorde för mig!
Implications for the role of diet in acne. Semin Cutan Med Surg. 2005 Jun;24(2):84-91. (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf)
Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa igenom det där. Mycket intressant! Hoppas det kommer lite moderna studier inom området.
sömn, solljus och b-vitamin tror jag att det var.
Det är svårt att ge råd angående krämer och tillskott när vi inte vet hur pass allvarlig din acne är. Alla i min närhet har fått utmärkta resultat med Stioxyl, men då har de inte haft särskilt mycket acne. De flesta som haft värre har gått till en hudläkare, och fått recept utskrivna därifrån.
Så det enda som kan rekommenderas med säkerhet är som sagt kosten och träningen. Alternativt att gå till en hudläkare. :thumbup:
Vad i mjölkprodukterna är det som gör att man får en högre fettproduktion i ansiktet som leder till finnar? Är det insulinpåslaget enbart? Har nämligen märkt att min hud blir mindre fet och finnarna tynar bort när jag slutar äta mjölkprodukter och snabba kolhydrater, men då förlorar man ju så mycket kost som är bra för träningen...kan inte välja.
Om det är sjukt akut kan du prova med tandkräm på utsatta ställen, det torkar ut huden och finnen försvinner. Har du lite extra tid, dvs. runt fem veckor rekomenderar jag dalacin och differin, fungerar jäkligt bra för mig. Dalacin kostar visserligen 160:- och differin ligger nog stax ovanför 200:-.
Vad i mjölkprodukterna är det som gör att man får en högre fettproduktion i ansiktet som leder till finnar? Är det insulinpåslaget enbart? Har nämligen märkt att min hud blir mindre fet och finnarna tynar bort när jag slutar äta mjölkprodukter och snabba kolhydrater, men då förlorar man ju så mycket kost som är bra för träningen...kan inte välja.
tror inte det är det att man blir mer fettig av mjölk. Kalciumet i mjölken bryter ner något som är bra mot finnar typ, som man får i sig genom mat och sånt. sen kan det säkert va att det påverkar något annat också. men det är vad jag läst.
tror inte det är det att man blir mer fettig av mjölk. Kalciumet i mjölken bryter ner något som är bra mot finnar typ, som man får i sig genom mat och sånt. sen kan det säkert va att det påverkar något annat också. men det är vad jag läst.
Ett av de bästa, mest sammanhängande och övertygande svaren jag sett på länge. Tack för det.
Ett av de bästa, mest sammanhängande och övertygande svaren jag sett på länge. Tack för det.
på allvar?
Det är svårt att ge råd angående krämer och tillskott när vi inte vet hur pass allvarlig din acne är. Alla i min närhet har fått utmärkta resultat med Stioxyl, men då har de inte haft särskilt mycket acne. De flesta som haft värre har gått till en hudläkare, och fått recept utskrivna därifrån.
Så det enda som kan rekommenderas med säkerhet är som sagt kosten och träningen. Alternativt att gå till en hudläkare. :thumbup:
Varför använda Stioxyl när det är samma verksamma ämne i Basiron som är mycket lättare att smörja in? Skiljer väl bara någon krona mellan dem också.
Varför använda Stioxyl när det är samma verksamma ämne i Basiron som är mycket lättare att smörja in? Skiljer väl bara någon krona mellan dem också.
själv använder jag Differin ! funkar skit bra!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.