handdator

Visa fullständig version : Problem med maten

Tol Sirion
2002-11-08, 17:49
Lite information om mig:
Ålder: 17 år (850619)
Vikt: 61kg
Tränat: Sedan skolan började i augusti.
Övrigt: Träningen har blivit slapp under några veckor och ibland på riktig topp (och allt beror på maten jag äter :()

Först och främst så är jag ganska kräsen av mig (tyvärr).
Jag har problem med att äta maten i skolan och min ekonomi är inte god nog att äta ute varje dag (knappt 1 dag i veckan).
Jag har ett mål och det är att äta 6 gånger(+)/dag, kontinuerligt.
Jag har absolut inga problem eller ätstörningar så jag äter gärna.

Så här ser min dag ut nu:
1. Äter frukost (är oftast jävligt trött då): I portion gröt med hemgjorda lingon + någon macka (ibland).
2. Äter mat i skolan (ofast ganska lite eftersom jag verkligen hatar maten och står inte ut med smaken - men jag försöker verkligen (ibland kan jag tom. få kväljningar)).
3. Tar gainer efter träning eller mjölkpulver (blandat med oboy).
4. Ibland får jag hemlagad mat när jag kommer hem men cirka 50% av gångerna så finns det ingen mat färdliglagad utan jag brukar ta en portion gröt till.
Där är mina mål slut och som du ser så är det inga rejäla utan snarare mål som knappt skulle mätta en 5åring.

Jag är i desperat behov av råd så om du ger mig något ge verkligen all information du kan (var man köper, pris etc etc) så jag blir ordentligt motiverad och kan ta tag i mina matvanor!

Tack,
Tol Sirion:bpump:

Prankie
2002-11-08, 18:34
Pasta från EuroShopper. 20kr för 5kg.
Vita bönor med tomatsås och tonfisk. 400gram bönor med sås och 200gram tonfisk ligger på totalt 8kr. (I billigare affärer)
Själv tycker jag skolmat är rätt okej, iofs bulka jag inte så jag trycker inte i sig massor mat.

palme
2002-11-08, 18:39
Har hela familjen problem med ekonomin eftersom du bara käkar 2 ggr om dagen? +en oboy drink + skolmaten?

Om inte så tycker jag du låter lite bortskämd och lat. Om inte maten är klar kan du väl laga ett till hela familjen? Jag har tagit hand om mig själv sen jag var 11 år. Allt inräknat utom räkningar.

Ta och lär dig hur du sammanställer kosten (igen lathet) annars kommer du fortsätta väga 61kg. Du måste försöka själv först.

Frazze
2002-11-08, 19:40
om man inte gillar skolmaten kan man alltid hälla i sig någon liter mjölk och ta en macka...

Tol Sirion
2002-11-08, 23:45
Plame: "Nej, min familj har inte problem med ekonomin - men det har alltid varit så. Att vi ätit cirka 2 gånger om dagen (skoldagar).
Men det får ta och bli ändring på det nu.
Om maten i skolan inte duger får det bli mjölk, som Frazze, sa och jag ska försöka köpa in billiga råvaror som jag kan göra något bra av.

Vad tycks om det här upplägget då?
Frukost: Gröt (1-2port), ett glas mjölk och 2 mackor (varierar om de är vitt eller grovt bröd).
Mellanmål: Mjölkdrink med banan, havregryn och någon frukt (mixad).
Skolmat: Först och främst mycket mjölk. Om maten är duglig så blir det åtminstoende en full portion med mycket grönsaker.
Efter träning: Någon from av gainer (just nu kör jag på Twinlabs) fast det kan tänkas kompeneras med mjölkpulver+oboy eller något liknande.
Hemma: Någon form av pasta/ris eller något annat tillsammans med en köttbit eller ägg. En rejäl portion eller två kommer det minst att bli.
Kvällen: Någon timme innan jag går och lägger mig så tar jag något/några glas mjölk samt mackor.

Blir jag stor nu? :bpump: :cheers: :hbang: :muscle:

Frazze
2002-11-09, 01:08
Hm... Njae... Du blir väl kanske inte störst :angel:

Tryck in lite ägg här och där så du får upp proteinintaget lite...

palme
2002-11-09, 02:27
Var inget illa menat med min ekonomi fråga.

Räkna inte med några massiva viktökningar på den dieten. Du lär bli tonad men inte så mycket mer. SOm jag sa innan ta och lär dig hur du ska sätta upp kosten. Köp en bok om näringslära.

Åse Columbus
2002-11-09, 11:18
Du skulle behöva äta en gång till innan träningen..........

rudeboy_stig
2002-11-16, 01:29
Jag brukar ofta dra och köpa 2 bananer om det är riktigt äcklig skolmat. Det är ju ganska mättande, men är det nyttigt? Har fått för mig att det är det. Vad ligger GI:it på?

halvt OT: Jag är född 2 dagar senare än dig, väger lika mycket och värkar ha ungefär samma matvanor...:)

Officer
2002-11-30, 20:14
En banans GI ligger på runt 80-85.
100 gram banan innehåller cirka 21 gram kolhydrater, 1 gram protein och knappt 100 kalorier.

Ganska nyttigt alltså.