handdator

Visa fullständig version : Ljudkort problem ?

Pudzianovski
2006-04-10, 18:07
Har kopplat datorn ->stärkaren -> högtalare
Märkte att diskanten lät sönder rätt som det var för ngn vecka sen. Helt övertygad om att det var fel på stärkaren eller högtalarna (nya).

Idag har jag dock felsökt och kommit fram till att datorns ljudkort antagligen är problemet.

Kan man kontrollera på ngt sätt (genom datorn, program, online eller ngt, ta ut ljudkortet och kolla??) om så är fallet?

Bonusfråga: En annan grej jag tänkte på är om det finns låtar/skivor whatever som man kan testa högtalarna hyfsat med för att kolla att de låter rent (inte är paj).

Eller har någon något annat bra tips.......

Janne
2006-04-11, 08:12
Jag hade ngt liknande problem, det distade som fan i mina med nya datorn. Kom till sist fram till att det var ljudkortets volym som inte fick stå för högt då den distade. Detta på ett Creative Fatality FPS.
Åtgärden var alltså bara att sänka volymen på volymkontrollen i windows och höja lite på den externa stärkaren...fast jag tycker fn att det skulle funka på max, även om det inte alls är nödvändigt för min del.

På bonusfrågan säger vi pass, även om Megadeths family tree är en favorit att testa högtalare med p.g.a. att den låter så satans bra.