Logga in

Visa fullständig version : betalningskyldig?

sissa
2006-04-08, 02:51
Jag tror att jag betalar för lite till mitt gym. Typ halva kostnaden. Det kan vara jag som missat nåt( jag har...inte varit så pigg att rota alltför mkt i saken..) , men det ska kosta 329 spänn i månaden ( fick jag veta häromdan) och de har sedan 7 månader tillbaka dragit endast 150 kr i månaden.

Om de gjort fel, kan de kräva mig på de pengarna?

Frippe_L
2006-04-08, 05:04
Jag tror att jag betalar för lite till mitt gym. Typ halva kostnaden. Det kan vara jag som missat nåt( jag har...inte varit så pigg att rota alltför mkt i saken..) , men det ska kosta 329 spänn i månaden ( fick jag veta häromdan) och de har sedan 7 månader tillbaka dragit endast 150 kr i månaden.

Säker på att de inte drar hälften varannan vecka på autogirot? så gör de på mitt gym iaf. kostar 318/mån de drar 159kr varannan vecka.
Annars är det väl bara att hålla tyst om det.

Mental
2006-04-08, 08:02
de kan reglera skulden i upp till 3 år retroaktivt om de upptäcker sitt misstag, och ja, har du betalat mindre än du ska så är du betalningsskylldig

sissa
2006-04-08, 09:21
Säker på att de inte drar hälften varannan vecka på autogirot? så gör de på mitt gym iaf. kostar 318/mån de drar 159kr varannan vecka.

Jag tänkte att det var så, men det dras en gång i månaden.

sissa
2006-04-08, 09:22
de kan reglera skulden i upp till 3 år retroaktivt om de upptäcker sitt misstag, och ja, har du betalat mindre än du ska så är du betalningsskylldig

Okej. Kan bli en saftig räkning sen med andra ord.

JP
2006-04-08, 09:33

Matte och ekonomimix:

159:- varannan vecka = 318:- per månad. NOT!

159:- varannan vecka = 159:- x 52/2 per år = 4134:- per år.

318:- per månad = 318:- x 12 per år = 3.816:-

Skillnad per år: 318:-. Troligen betalar man för 13 månader, men får 12 månader om man betalar med fjortondagarsdragning. Hyfsat dryg ränta för att man får dela upp betalningen och samtidigt måste hålla koll på att man har pengar varannan vecka (och det kommer långt ifrån alltid att synka med lön). Saknas pengar vid dragningen tillkommer en avgift på gissningsvis 30-50:-. Kan bli dyrt på mer än ett vis detta.

Frippe_L
2006-04-08, 09:50
Matte och ekonomimix:

159:- varannan vecka = 318:- per månad. NOT!

159:- varannan vecka = 159:- x 52/2 per år = 4134:- per år.

318:- per månad = 318:- x 12 per år = 3.816:-

Skillnad per år: 318:-. Troligen betalar man för 13 månader, men får 12 månader om man betalar med fjortondagarsdragning. Hyfsat dryg ränta för att man får dela upp betalningen och samtidigt måste hålla koll på att man har pengar varannan vecka (och det kommer långt ifrån alltid att synka med lön). Saknas pengar vid dragningen tillkommer en avgift på gissningsvis 30-50:-. Kan bli dyrt på mer än ett vis detta.

Amen gomorron, jag menade att min månadskostnad är 318kr och de drar 159kr varannan vecka inte att Sissas skulle vara det.

sissa
2006-04-08, 10:03
Amen gomorron, jag menade att min månadskostnad är 318kr och de drar 159kr varannan vecka inte att Sissas skulle vara det.

Hans svar hade inget med mig att göra vad jag kan se. :)

Frippe_L
2006-04-08, 10:41
Hans svar hade inget med mig att göra vad jag kan se. :)

Nej jag förstår det med. Bryr mig inte så mycket om de skillnaderna han räknade upp heller, att jag inte skulle ha pengar på kontot bara för det var i mitten på månaden ser jag inte som troligt heller.

JP
2006-04-08, 11:10
Ursäkta om du kände dig trampad på tårna. Det var ett helt förutsättningslöst räkneexempel. Eftersom jag jobbar i branschen sen ett antal år, vet jag att långt ifrån alla har klart för sig skillnaden mellan fjortondagarsdragning och månadsdragning och att just det där med att ha pengar på kontot vid dragningarna ÄR ett problem för mer än en. Även om inte du behövde den informationen kan den vara viktig för någon annan, eftersom fler och fler använder autogirodragning och fjortondagarsintervall. Ursäkta att jag klampade in i tråden!

Frippe_L
2006-04-08, 11:16
Ursäkta om du kände dig trampad på tårna. Det var ett helt förutsättningslöst räkneexempel. Eftersom jag jobbar i branschen sen ett antal år, vet jag att långt ifrån alla har klart för sig skillnaden mellan fjortondagarsdragning och månadsdragning och att just det där med att ha pengar på kontot vid dragningarna ÄR ett problem för mer än en. Även om inte du behövde den informationen kan den vara viktig för någon annan, eftersom fler och fler använder autogirodragning och fjortondagarsintervall. Ursäkta att jag klampade in i tråden!

Det är lugnt, jag är med på hur du räknade nu, sen det med att inte ha pengar på kontot ja då får man väl räkna med extra avgifter när det inträffar.

Nils.R
2006-04-08, 11:46

Du har inte ett gammalt autogiroavtal då?
För isf kan det ju vara så att du betalar för samma pris som du gjorde från början elelr vad man ska säga...

sissa
2006-04-08, 15:16
Du har inte ett gammalt autogiroavtal då?
För isf kan det ju vara så att du betalar för samma pris som du gjorde från början elelr vad man ska säga...

Jo, det är ett gammalt avtal. Men det stämmer inte heller för det var inte den summan. Att man skulle få det billigare efter x antal år känns inte troligt heller. Jag vete fan.

dice
2006-04-08, 15:52
Gå dit och säg till och som tack för att du gjorde det så får du betala den hela summan hädanefter, men glömmer det gamla. Annars hotar du om att byta gym etc.

Diggler
2006-04-08, 15:54
Byt gym i vilket fall. HUTLÖST PRIS!