Daniel Mattusch
2006-04-07, 18:34
Hej!
Namn: Daniel Mattusch
Född: 1988
Längd: 191cm
Vikt: ca 100kg
Har nu efter SM bestämt mig att köra lite grundträning. Bänken kommer jag lägga lite extra vikt på, dock inget topschema utan snarare "volymschema".
Kollade runt lite och hittade detta:
http://www.joeskopec.com/highbenchkg.xls 1RM137,5.
Tycker schemat ser ut att passa mig bra. Har haft toppschema innan så blir nog bra att lägga om träningen lite.
På fredagar tänkte jag även köra lite medeltung hantelpress, pyramid - 5or.
Söndagar blir det att börja med plankbänk. Börjar på 15 cm planka och trappar sedan av 1 cm varje söndag.
Söndagar blir det även smalbänk på 8 cm planka.
Har inte satt ut några vikter eller reps/set-antal på smal och plankbänken. Blir att testa nu på söndag.
--------------------------------------------------------------------------
Exempel på träningsvecka:
Tisdag: Bänk
1 15 85kg
2 12 92,5kg
2 10 100kg
Torsdag: Bänk
2 10 97,5kg
2 8 105kg
1 RO 105kg
Fredag: Hantelbänk
1*5 21kg
1*5 31kg
1*5 41kg
1*5 46kg
1*5 41kg
1*5 31kg
1*5 21kg
Söndag: Plankbänk/Plankbänk - Smal
2*5 150kg 15cm (bänk)
3*3 120kg 8cm (smalbänk)
Övrig info om schemat:
RO - For a rep out, do the target weight at a 4-0-2 tempo till failure.
F - Do set to failure, if you can't lift more than 6 times, drop 1RM by 2,5Kg, if you can lift it 7-10 times, continue with current 1RM and if you can lift it more than 10 times increase your 1RM by 2,5Kg
För vissa kanske det ser mycket ut och risk till överträning men jag brukar klara mig från sådant och istället bara öka vid mycket bänkträning. Skulle jag börja bli övertränad tar jag 1 veckas ledigt och fortsätter sedan med aningen lättare vikter.
Den som lever får se hur det blir!
Hoppas ni orkar följa denna journal, tänker bara skriva om min bänkträning och inte resterande grundträning. 7 veckor är själva High Rep schemat men plankbänken är 15 veckor. Får se om jag skriver mer än de 7 veckorna.
Namn: Daniel Mattusch
Född: 1988
Längd: 191cm
Vikt: ca 100kg
Har nu efter SM bestämt mig att köra lite grundträning. Bänken kommer jag lägga lite extra vikt på, dock inget topschema utan snarare "volymschema".
Kollade runt lite och hittade detta:
http://www.joeskopec.com/highbenchkg.xls 1RM137,5.
Tycker schemat ser ut att passa mig bra. Har haft toppschema innan så blir nog bra att lägga om träningen lite.
På fredagar tänkte jag även köra lite medeltung hantelpress, pyramid - 5or.
Söndagar blir det att börja med plankbänk. Börjar på 15 cm planka och trappar sedan av 1 cm varje söndag.
Söndagar blir det även smalbänk på 8 cm planka.
Har inte satt ut några vikter eller reps/set-antal på smal och plankbänken. Blir att testa nu på söndag.
Exempel på träningsvecka:
Tisdag: Bänk
1 15 85kg
2 12 92,5kg
2 10 100kg
Torsdag: Bänk
2 10 97,5kg
2 8 105kg
1 RO 105kg
Fredag: Hantelbänk
1*5 21kg
1*5 31kg
1*5 41kg
1*5 46kg
1*5 41kg
1*5 31kg
1*5 21kg
Söndag: Plankbänk/Plankbänk - Smal
2*5 150kg 15cm (bänk)
3*3 120kg 8cm (smalbänk)
Övrig info om schemat:
RO - For a rep out, do the target weight at a 4-0-2 tempo till failure.
F - Do set to failure, if you can't lift more than 6 times, drop 1RM by 2,5Kg, if you can lift it 7-10 times, continue with current 1RM and if you can lift it more than 10 times increase your 1RM by 2,5Kg
För vissa kanske det ser mycket ut och risk till överträning men jag brukar klara mig från sådant och istället bara öka vid mycket bänkträning. Skulle jag börja bli övertränad tar jag 1 veckas ledigt och fortsätter sedan med aningen lättare vikter.
Den som lever får se hur det blir!
Hoppas ni orkar följa denna journal, tänker bara skriva om min bänkträning och inte resterande grundträning. 7 veckor är själva High Rep schemat men plankbänken är 15 veckor. Får se om jag skriver mer än de 7 veckorna.