handdator

Visa fullständig version : Glada besked för alla TV-licanssmitare

Nitrometan
2006-04-07, 14:03
Beviskraven på pejlarna skärps.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=535446&previousRenderType=6

När tevepejlaren kom påstod den 25-årige mannen att han inte hade någon teveapparat. Ord stod mot ord men länsrätten i Norrbotten, som hänvisade till ett liknande fall i kammarrätten, gav mannen rätt. Enligt domen finns inte tillräckliga bevis för att mannen ska tvingas betala avgiften.

Papi
2006-04-07, 14:06
:cheers:

JJ
2006-04-07, 14:06
Men kan de lägga ner radiotjänst någon gång för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.

Gabber
2006-04-07, 14:08
Intressant att detta händer efter jag börjat betala avgiften.

Nitrometan
2006-04-07, 14:09
Men kan de lägga ner radiotjänst någon gång för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.
Nej. Regeringen har flera gånger sagt nej till att skattefinansiera SVT, SR och UR.

Vilket jag tycker vore det enda vettiga sättet att finansiera det.

Men om man kanske provar att byta regering?

JJ
2006-04-07, 14:12
Nej. Regeringen har flera gånger sagt nej till att skattefinansiera SVT, SR och UR.

Vilket jag tycker vore det enda vettiga sättet att finansiera det.

Men om man kanske provar att byta regering?

Men varför passar de inte på att koda digitalboxarna så betalar man den vägen. Nu ska vuxna människor gå omkring och "pejla" efter alla syndare. Billigt och bra, mmmm. Fan, jag tror jag RASAR.

Diana
2006-04-07, 14:20
YES! :D trist tajming, när man flyttat hem igen :MrT:

skaparn
2006-04-07, 14:33
Ja, det är visserligen lovvärt att man stärker rättsäkerheten i systemet, men det fundamentala felet är ju att vi tvingas betala för underhållning utan att ha ett val. Det dyker ju upp idéer om en mediaskatt istället med jämna mellanrum, hur långt de planerna kommit i dagsläget vet jag dock inte, man kan anta att under valår petar man inte i mindre problem utan det lär bli ungdomsarbetslöshet etc som dominerar agendan.

Letade runt lite bland motionerna och fann att åtminstone några har vett

TV-licensen, Johan Pehrson och Karin Granbom (fp) (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GS02Kr390&rm=2004/05&bet=Kr390)

Dumleman
2006-04-07, 15:23
Vadå det är ju bara att erkänna och när man får inbetalningskortet så ringer man till kiruna och säger upp den.

Cilia
2006-04-07, 15:25
Jag har inget emot att man ska ha klara bevis innan man dömmer någon men det är intressant att så många tycker det är acceptabelt att bryta mot vissa lagar och att det nästan är hedervärt att inte betala licens.

Jag kan förstå att man inte gillar allt men då får man väl arbeta för att förändra det alternativet kan väl inte vara att bryta mot dom lagar man anser inte är bra. Då måste ju det innebära att jag kan bryta mot någon annan lag som jag anser är dålig och vem ska då överpröva det?

skaparn
2006-04-07, 15:38
Jag har inget emot att man ska ha klara bevis innan man dömmer någon men det är intressant att så många tycker det är acceptabelt att bryta mot vissa lagar och att det nästan är hedervärt att inte betala licens.

Jag kan förstå att man inte gillar allt men då får man väl arbeta för att förändra det alternativet kan väl inte vara att bryta mot dom lagar man anser inte är bra. Då måste ju det innebära att jag kan bryta mot någon annan lag som jag anser är dålig och vem ska då överpröva det?

Visst kan man tycka att den parlamentariska vägen är att föredra framför civil olydnad, men detta är ett fall där det är så enkelt att sätta sig upp mot majoritetens diktatur. Jag ser det som att massan tagit sig en rätt de inte borde genom att utgå från hur de själva vill ha det och sedan tvinga det på alla andra.
Så länge det är möjligt för mig att undslippa detta kommer jag inte att betala.

Skulle det finnas en öronmärkt skatt som gick till stöd för någon högtravande perifer teaterverksamhet eller annan kultur skulle jag vägra betala den också om det gick. Som jag varit inne på tidigare är vuxnas nöjen ingen kollektiv vara att finansiera kollektivt.

Spiffy
2006-04-07, 15:47

Antar att du aldrig kör för fort.

Pata
2006-04-07, 15:54
Jag kan förstå att man inte gillar allt men då får man väl arbeta för att förändra det alternativet kan väl inte vara att bryta mot dom lagar man anser inte är bra.

Jag äger en TV som jag ENDAST använder för att koppla ut bild från datorn till. Den är alltså inte ansluten via antennsladd till TV uttaget och har därmed inga kanaler via TV nätet. Så har jag haft det de senaste åren. Ändå så är det lagstadgat att jag ska betala för min skärm (ja TV, som används som en skärm).
Då tycker jag att alla som äger en dator med skärm ska betala licensen en gång till så det blir rättvist, en summa per teve, skärm, eller LCD display (ja inkl mp3 spelar displayer som kan visa video). Äh vafan, Vi kan väl lika gärna ge hela vår lön till staten så kan dom bestämma vad vi ska se, äta, sova på, bo i, och vem vi ska fortplanta oss med. Lets go for it!

Mao ... jag vägrar licensen nu, och kommer alltid att vägra den.

Nitrometan
2006-04-07, 16:22
Skulle det finnas en öronmärkt skatt som gick till stöd för någon högtravande perifer teaterverksamhet eller annan kultur skulle jag vägra betala den också om det gick. Som jag varit inne på tidigare är vuxnas nöjen ingen kollektiv vara att finansiera kollektivt.
Du har en poäng. Men jag ser också ett värde i "public service" - TV & radio som produceras med statsmedel. Som inte behöver bry sig om tittar-/lyssnarsiffror eller jaga reklam. Eller överväger om de ska sända vissa inslag för att de som köper reklamplatsen kan bli sura...

stocktown
2006-04-07, 16:26
Varför betala för propaganda skräpet de sänder!?

King Grub
2006-04-07, 16:39
Jag betalar gärna för dom program och kanaler jag tittar på, men inte för att äga en apparat.