Visa fullständig version : Forumkopyrajt.
Äger man som medlem rättigheten till det man skriver på ett forum? Kan man kräva att alla ens inägg skall raderas? Kan någon ta alla inlägg Grub har skrivit och publicera detta i en bok under eget namn? Jag menar, om jag gör mig skyldig till hot via detta forum, så kan jag bli fälld för detta som "ägare av texten", eller?
Nej, jag har inte planerat något av ovanstående. Bara en tanke som slog mig.
Stålkrull
2006-04-07, 07:18
Någon typ upphovsrätt finns. För några år sedan stal B&K ett helt inlägg från mig och publicerade det undertecknat av Ove Rytter. Efter att jag uppmärksammat några forum om det inträffade, så gjordes tidningen en dementi och meddelade att det var skrivet av signaturen STÅLKRULL.
Hade det inte funnits några juridiska aspekter så hade det säkert aldrig hänt. Ove är ju inte den som är känd för sin ödmjukhet och vill ju gärna sola sig i glansen av sin egen förträfflighet.
Stålkrull
På skalman diskuterades det där en gång, och det är ganska ironiskt att jag snor ett stycke om upphovsrätt, fast jag länkar så blir alla glada. Det verkar som att de flesta forum sätter sina egna regler, och att man "skriver under" på dessa i och med användarregistreringen.
skalman (http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=22097)
Några exempel hur andra hanterar problematiken:
Göteborgs-Posten: "Om du gör ett inlägg medger du att GP utan ersättning får lagra, tillhandahålla och sprida materialet till andra, exempelvis genom publicering i papperstidningen."
Svenska Dagbladet: "[D]ina inlägg kan komma att användas i andra sammanhang på SvD.se eller i den tryckta SvD"
IDG: "All information eller allt material som du skickar till vår webbplats kommer att behandlas som icke-konfidentiellt och som IDGs egendom.
...
IDG förbehåller sig även rätten att kunna använda inlägg i våra diskussionsforum vid publicering i IDGs olika publikationer."
edit: Du är förresten genomskådad, jag förstår att du vill ta de liberala skribenternas alster och använda dem som dina egna insändare i DalaDemokraten.
På skalman diskuterades det där en gång, och det är ganska ironiskt att jag snor ett stycke om upphovsrätt, fast jag länkar så blir alla glada. Det verkar som att de flesta forum sätter sina egna regler, och att man "skriver under" på dessa i och med användarregistreringen.
skalman (http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=22097)
edit: Du är förresten genomskådad, jag förstår att du vill ta de liberala skribenternas alster och använda dem som dina egna insändare i DalaDemokraten.
Men i de exempel de tar upp så ger man ju sitt godkännande genom att man tagit del av den informationen. (dvs att texten tillhör sidan) Någon sådan text/info har jag inte sett på Kolozzeum. Vad gäller då? Ingen av moderatorerna som vet något?
Nonsens: Jag ringde faktiskt till Marita när hon var chefredaktör på D-D, någon gång i början på 90-talet. Jag gjorde ett arbete om för och emot ett eventuellt svenskt medlemskap i EG. Hon var som du kanske minns emot detta. Jag var för. Så jag finns förmodligen på en svart lista på D-D´s redaktion, och eventuella insändare från mig publiceras därför endast i pappersåtervinningshögen...
Dumleman
2006-04-07, 11:35
Kan man kräva att alla ens inägg skall raderas?
Nej de som driver forumet är endast tvungna att ta bort inlägg som strider mot lagen, de är alltså inte tvungna att ta bort inlägg bara för att man själv vill få sina inlägg borttagna (Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM)).
Men i de exempel de tar upp så ger man ju sitt godkännande genom att man tagit del av den informationen. (dvs att texten tillhör sidan) Någon sådan text/info har jag inte sett på Kolozzeum. Vad gäller då? Ingen av moderatorerna som vet något?
Jag kom också att tänka på att vi inte skrivit under en disclaimer på kolo.
Nonsens: Jag ringde faktiskt till Marita när hon var chefredaktör på D-D, någon gång i början på 90-talet. Jag gjorde ett arbete om för och emot ett eventuellt svenskt medlemskap i EG. Hon var som du kanske minns emot detta. Jag var för. Så jag finns förmodligen på en svart lista på D-D´s redaktion, och eventuella insändare från mig publiceras därför endast i pappersåtervinningshögen...
Haha, det känner jag igen. Jag är nog satt på en liknande lista hos Radiotjänst och vissa SVT-program.
Nej de som driver forumet är endast tvungna att ta bort inlägg som strider mot lagen, de är alltså inte tvungna att ta bort inlägg bara för att man själv vill få sina inlägg borttagna (Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM)).
Danke för das länken.
Haha, det känner jag igen. Jag är nog satt på en liknande lista hos Radiotjänst och vissa SVT-program.
KAn tänka mig det... " Ja, hej mitt namn är Skaparn. jag tänkte bara höra med er om det är okej att jag betalar dubbel licensavgift, då jag äger både en tv och en radio?"
Äger man som medlem rättigheten till det man skriver på ett forum? Kan man kräva att alla ens inägg skall raderas?
Det beror på hur "avtalet" du godkännde när du registrerade dig ser ut.
Kan någon ta alla inlägg Grub har skrivit och publicera detta i en bok under eget namn?
Nej, om det Grub har skrivit uppnår verkshöjd har han upphovsrätt till det. Har han genom avtal överlåtit upphovsrätten till Kolozzeum har han fortfarande kvar en ideel rätt till sitt verk. Det betyder att han har rätt att bli omnämnd i samband med att texten publiceras, dett kan EJ avtalas bort (möjligt i viss mån). Skulle någon publicera hans text under sitt eget namn (oavsett eventuellt avtal) bryter detta mot upphovsrättslagen och Grub har rätt till skadestånd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.