handdator

Visa fullständig version : schema för deff, bra?

emil123
2006-04-06, 19:52
information.
15år.
tränat typ 1.5månad med schema.
längd: 1,84.
vikt: 86.

såhär ser kosten och träningarna ut.

Måndag: Rygg, Ben, Biceps och Mage.
Tisdag: Triceps, Bröst, Axlar och Underarmar.
Onsdag: Vila. ev: jogging på kvällen.
Torsdag: Helkroppspass.
Fredag: Vila.
Lördag: Vila, jogging.
Söndag: Vila, jogging.

En vardag:

07:45
Frukost: Cornflakes med yoghurt, 2 st grovtbröd skivor med ost, skinka och sallad. Dryck: 1glas juice. + 2st omega3 tabletter.

11:20
Lunch: En vanlig skollunch, äter en vanlig måltid med mycket sallad.

14:00
Mellanmål: Frukt, macka och juice.

16:00/17:00/18:00
Middag: Vanlig middag, kan bli vad som helst. Spaggetti, potatis, allt.
Och jag äter jämt en väldigt stor portion med mat där och sallad, vädligtväldigt stor, snålar inte ett skit.

men nu kommer vi till det, jag styrketränar jämt innan jag äter middag, därför jag äter väldigt mycket. + Frukt eftermaten och 2 hårdbrödsmackor till maten med 1 varsin ost skiva på.

21:00
Lätt mellanmål:
1 banan och 1 glasjuice.
----------------------

Eftervarje kvällsjoggningpass så äter jag:
Havregrynsgröt, 1 banan och 1 glas juice.

Nu till frågan, tror ni att jag kommer tappa fett på detta? och ändå fortsätta hålla kvar musklerna, för dom är jag rädd om :).

martynj
2006-04-06, 20:00
Ska du gå ner i vikt måste du ligga på energiunderskott..
Utan att räkna på hur många kcal du får i dig blir det nog svårt att gå ner i vikt. kalorierna springer iväg om du inte håller koll!

emil123
2006-04-06, 20:10
Hur gör jag det då? Måste jag väga maten och skit? Skulle aldrig ha orken/lusten att ta med en våg till skolan.

krilleh
2006-04-06, 21:06
Personligen skulle jag skippa cornflakes och juicen ;)

Om du inte går ner i vikt får du antingen röra på dig mer elle dra bort nåt från kosten. Jag tycker du ska dra ner på kolhydraterna. Typ mackor o sånt och äta bra med protein. Om du tycker att du får för lite energi till gympassen pga att du äter för lite kolhydrater så kan du beställa hem lite kosttillskott som sätter fart på kroppen. Ett tips är KCG+LEAN. Kostar 600 kr tillsammans och räcker i ca 2 månader.. Helt klart värt..

Och kvällsmålet skippa alla kolhydrater. OM du är så pass rädd om musklerna så borde du äta 250 gram kvarg där eller nån annan proteinkälla. Kolhydrater får du energi av, det är proteinet som är det viktiga under deffen. Tycker jag iaf

krilleh
2006-04-06, 21:10
Nu när jag ser närmare på dina måltider verkar du absolut äta för LITE protein och FÖR Mkt kolhydrater.. Som tex ditt mellanmål "Frukt, macka och juice." vart är proteint? Du skulle iaf kunna dricka mjölk istället för den förbannande juicen. haha hoppas du tål kritik så du inte blir helt förstörd nu ;)

Aja lycka till grabben.

Fed up
2006-04-06, 21:20
Såhär skulle jag ändra:

Frukost: Cornflakes med yoghurt, 2 st grovtbröd skivor med ost, skinka och sallad. Dryck: 1glas juice. + 2st omega3 tabletter.

Istället: fiberhavregrynsgröt, keso och lågkalorisylt, minimjölk.Helt klart det mest kcalfattiga och mättande du kan äta. Om du inte gillar det: kvarg med lite yoghurt (blanda till tjock, god yoghurliknande grej), sockerfri musli, grovt rågbröd (utan vetemjöl), mjukost (4%), skinka och sallad, litet glad juice. Eller varför inte en god smoothie gjord på minimjölk, kvarg, och frusna bär och lite honung för att få lite sötma. Rågbröd/knäckebröd till med keso/ägg, mjuokst/linsgroddar, eller nåt köttpålägg.

Inte så mycket att ändra, men typ ta mindre av "onyttiga" saker och mer av "nyttiga" och mättande etc. om du frågar mattanterna bruakr man kunna få vegetariskt/laktosfritt alternativ som ibland är mindre fett i, om man är snäll. Men det gäller kanske bara när man är lärare....

Samma grova rågbröd som ovan, räcker kanske med antingen frukten eller juicen? ah, inte hela världen kanske.

Och jag äter jämt en väldigt stor portion med mat där och sallad, vädligtväldigt stor, snålar inte ett skit.

Ät inte onödigt mycket om du vill gå ner i vikt ät så du blir mätt, det räcker. Brödet låter definitivt överflödigt, om det itne är soppa eller sallad typ. Tänk på att ta mer av proteindelen för att stimulera proteinsyntesen (som det tals så mkt om här på kolo) efter träningen. Alltså mest kött/fisk/annan prot-källa, sallad och mindre kolisar. En frukt efter för att stilla ev. sötsug kan ju vara bra iallafall, om du känner för det.

men nu kommer vi till det, jag styrketränar jämt innan jag äter middag, därför jag äter väldigt mycket. + Frukt eftermaten och 2 hårdbrödsmackor till maten med 1 varsin ost skiva på.

Lätt mellanmål:
1 banan och 1 glasjuice.

Byt ut till tex. keso mini blandat med lågkal.sylt, eller kvarg med funlight och lite avocado eller nåt sånt. Banan och juice mättar inte och det är mycket kolhydrater så sent.

Var är proteinet? på med keso! keso är king!

Detta är alltså bara hur jag skulle gjort (utom köttet då, jag är veg.), eller gör, jag är inget proffs eller nånting. Bara lite tankar. Jag tycker det är svårt att hålla koll och vara säker på att man går ner om man inte väger och räknar, men det kan funka. Ge det ett försök!

Snorkfröken
2006-04-06, 21:31
Jag skulle också främst försöka få mer protein i ditt upplägg. Men iom att du är i dina bästa "växar-år" skulle jag inte rekommendera att du skulle deffa - speciellt inte iom att du bara tränat 1,5 månad än så länge. Ät ordentligt och träna så som du tycker att det är roligt - och var glad att du har kommit igång med det här intresset så pass ung - iom det har du förutsättningar att "bli större" innan de flesta ens börjat tänka på att sätta foten i ett gym :thumbup:

emil123
2006-04-07, 14:07
Okej, tack alla. Men anledningen till att jag deffar är att typ, jag vill inte se ut som en stort fläskberg, för har en polare som också tränar han har tränat typ 1år och är skit stor med stora muskler och sådär men typ han är svingrov och musklerna syns inte så mycket. Jag vill ha en vältränad kropp med mycket muskler så dom syns osv.

emil123
2006-04-07, 14:18
Såhär skulle jag ändra:

Istället: fiberhavregrynsgröt, keso och lågkalorisylt, minimjölk.Helt klart det mest kcalfattiga och mättande du kan äta. Om du inte gillar det: kvarg med lite yoghurt (blanda till tjock, god yoghurliknande grej), sockerfri musli, grovt rågbröd (utan vetemjöl), mjukost (4%), skinka och sallad, litet glad juice. Eller varför inte en god smoothie gjord på minimjölk, kvarg, och frusna bär och lite honung för att få lite sötma. Rågbröd/knäckebröd till med keso/ägg, mjuokst/linsgroddar, eller nåt köttpålägg.

Inte så mycket att ändra, men typ ta mindre av "onyttiga" saker och mer av "nyttiga" och mättande etc. om du frågar mattanterna bruakr man kunna få vegetariskt/laktosfritt alternativ som ibland är mindre fett i, om man är snäll. Men det gäller kanske bara när man är lärare....

Samma grova rågbröd som ovan, räcker kanske med antingen frukten eller juicen? ah, inte hela världen kanske.

Ät inte onödigt mycket om du vill gå ner i vikt ät så du blir mätt, det räcker. Brödet låter definitivt överflödigt, om det itne är soppa eller sallad typ. Tänk på att ta mer av proteindelen för att stimulera proteinsyntesen (som det tals så mkt om här på kolo) efter träningen. Alltså mest kött/fisk/annan prot-källa, sallad och mindre kolisar. En frukt efter för att stilla ev. sötsug kan ju vara bra iallafall, om du känner för det.

Lätt mellanmål:
1 banan och 1 glasjuice.

Byt ut till tex. keso mini blandat med lågkal.sylt, eller kvarg med funlight och lite avocado eller nåt sånt. Banan och juice mättar inte och det är mycket kolhydrater så sent.

Var är proteinet? på med keso! keso är king!

Detta är alltså bara hur jag skulle gjort (utom köttet då, jag är veg.), eller gör, jag är inget proffs eller nånting. Bara lite tankar. Jag tycker det är svårt att hålla koll och vara säker på att man går ner om man inte väger och räknar, men det kan funka. Ge det ett försök!

Jag ska ge det ett försök, tack så mycket! Ska ösa på med mer protein. Men måste fråga, är det mycket kolhydrater i juice och banan? :S

martynj
2006-04-07, 14:21
en banan på 100g = 21gkolhydrat (92kcal)
ett glas juice 2dl = 20g kolhydrat (90kcal)

Pepz
2006-04-07, 14:22
Jag ska ge det ett försök, tack så mycket! Ska ösa på med mer protein. Men måste fråga, är det mycket kolhydrater i juice och banan? :S

relativt sett så: ja.

emil123
2006-04-07, 16:48
åhh, vafan. Men ska ösa på med mycket mer protein.

Fed up
2006-04-07, 16:57
Det är ju inte jättemycket kolhydrater i jucie och banan om man jämför med typ godis osv, men det är ju i stort bara kolhydrater i dem. Inte särskilt mättande heller. Du står dig mycket längre på en knäckemacka med nåt gott på än på en banan och ett glad juice...

Java_Java
2006-04-07, 17:01
Har du tränat i 1,5 månader och ska deffa ? *screwy* ¨
tror inte det är så mycket muskler att deffa fram...

emil123
2006-04-07, 17:55

Jag har inte bara fått muskler av styrketräning, jag har spelat hockey i 5år så har ganska mycket muskler där ifrån.

SamTheMan
2006-04-09, 00:23
*yourock*