handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan statisk och dynamisk träning

Krille 87
2006-04-06, 15:05
Idag på biologin skulle vi sätta upp en laboration å bla bla. Vi tog att springa uppför en steppbräda 1.5 min och sitta i 90 grader så länge vi orka och ta pulsen efter båda. Nu är det så här att jag har varit skadad i hälarna sedan feb-05 så jag har inte kunnat springa sedan dess utan bara styrketränat. Och när jag sprang uppför steppbrädan så kunde jag bättre tempo än de andra och det var för att deras ben inte orkade pinna på mer. Medan när vi körde 90 grader klara de länge än mig :devil:.. Så min fråga är om man kan vara dynamisk stark och statsikt svag?

Mvh

MasterChief
2006-04-06, 15:36
Hoppa upp och ner på en steppbräda är inte vad jag ser som dynamisk styrka direkt. :MrT:

Doctor Snuggles
2006-04-06, 17:02
Snarare så att du har högre mjölksyretålighet och/eller bättre uthållighet i benen, d.v.s mer långsamma/mer tränade långsamma muskelfibrer. Inte styrka.
Generellt sett så är det så att koncentrisk styrka < statisk styrka < eccentrisk styrka.

Krille 87
2006-04-06, 17:34
Hoppa upp och ner på en steppbräda är inte vad jag ser som dynamisk styrka direkt. :MrT:

Men hon som jag "steppa" med klarade inte att steppa snabbare för benen orkade inte med. Så hon sluta med en låg puls.. Borde inte mjölksyratåligheten visat sig på 90 grader med?

Mvh

Sniggel
2006-04-06, 18:35
Svårt att säga det där, det skulle gjorts styrketester istället för det där var snarare uthållighetstester.

Jag vet inte om det är möjligt att man kanske kan vara mer mjölksyretålig i statiskt arbete än i dynamiskt arbete p ga individuella faktorer.