Visa fullständig version : Spelar ingen roll när man tar morgonpromenaden?
Jag läste i deff-guiden att de spelar ingen större roll vilken tid på dygnet man går "morgonpromenader" sett till att man vill bränna fett. Varför är de så? Borde de inte vara optimalare att göra sin morgonpromenaden just på morgonen och innan frukost för bästa fettförbränning :confused: När man fått i sig en del mat under dagen är ju insulinnivån praktiskt taget hyfsat högt, känns inte riktigt logiskt. Lite hjälp vore på sin plats :hbang:
Helena B
2006-04-05, 22:28
Alltså en morgonpromenad görs innan frukost, men det behöver inte betyda att det sker på morgonen. En del sover ju till 12 och kan då gå upp och göra sin morgonpromenad då. :)
fråga hasse36 han gillar att säga att man ska göra ett stort energi underskott på morgonen :cool:
varesig du går 45 minuter på kvällen eller på morgonen, bränner du ändå X Kalorier.
Skillnaden till att promenaden är bra på morgonen är att du förbränner mer fett innan frukost (innan du stoppar energi i magen) än efter frukosten (efter du stoppat energi i magen)
Har jag fel?
RajtanTajtan
2006-04-05, 22:37
Dessutom så är det ju större chans att bränna fler kalorier om man har ngt eller några mål mat i kroppen, för då har du mer energi och ork att anstränga dig hårdare. Att gå raskt på bandet efter passet tycker jag är hur enkelt som helst, det har blivit en vanesak. Men att stiga upp yrvaken och ta på sig för att gå ut och traska.. kommer aldrig vara kul eller kännas bra. Det är ju vidrigt trist :) Det jag vill säga är att den bästa förbränningen är den som du gör regelbundet, och det brukar ju vara den som är roligast/minst tråkig.
Fredrik_S
2006-04-05, 23:16
Anledningen att du vill gå på morgonen skulle väl vara den att under en diet så har du inte så stort glykogenlager och du vill ha så mycket som möjligt till övers för din styrketräning och mental förmåga under dygnet.
Alltså om du tänker äta 2500 kcal totalt på dagen och du gör din promenad på morgonen innan frukost och bränner 500 kcal så har du mer till övers vad gäller energi till styrketräning senare på dagen.
Går senare på dagen och bränner större mängd glykogen men ändå 500kcal så får du mindre ork till styrketräning trots samma totala energiintag på 2500 kcal.
Viktminskningen torde bli densamma men det blir nog jobbigare med ännu lägre glykogennivå än nödvändigt.
RajtanTajtan
2006-04-05, 23:21
Anledningen att du vill gå på morgonen skulle väl vara den att under en diet så har du inte så stort glykogenlager och du vill ha så mycket som möjligt till övers för din styrketräning och mental förmåga under dygnet.
Alltså om du tänker äta 2500 kcal totalt på dagen och du gör din promenad på morgonen innan frukost och bränner 500 kcal så har du mer till övers vad gäller energi till styrketräning senare på dagen.
Går senare på dagen och bränner större mängd glykogen men ändå 500kcal så får du mindre ork till styrketräning trots samma totala energiintag på 2500 kcal.
Viktminskningen torde bli densamma men det blir nog jobbigare med ännu lägre glykogennivå än nödvändigt.
Varför skulle du få mindre ork till styrketräningen? Det bör ju ta mer på krafterna att ha tränat ett pass (morgonpromenaden) innan man går till gymmet, även om det är flera timmar emellan. Än att ha ätit flera ggr och sen komma laddad till gymmet och köra stenhårt, för att direkt efter kliva på bandet och ta sin cardio. Har man stryketränat innan så är ju dessutom förbränningen igång.
Fredrik_S
2006-04-06, 01:00
Varför skulle du få mindre ork till styrketräningen? Det bör ju ta mer på krafterna att ha tränat ett pass (morgonpromenaden) innan man går till gymmet, även om det är flera timmar emellan. Än att ha ätit flera ggr och sen komma laddad till gymmet och köra stenhårt, för att direkt efter kliva på bandet och ta sin cardio. Har man stryketränat innan så är ju dessutom förbränningen igång.
Läs mitt inlägg igen om varför man skulle få mindre ork.
Du får äta lika många gånger ändå innan själva styrketräningen. Men eftersom du har bränt mer andel fett då du gått på morgonen har du sparat lite mer glykogen till styrketräningen.
RajtanTajtan
2006-04-06, 01:12
Läs mitt inlägg igen om varför man skulle få mindre ork.
Du får äta lika många gånger ändå innan själva styrketräningen. Men eftersom du har bränt mer andel fett då du gått på morgonen har du sparat lite mer glykogen till styrketräningen.
Men har man inte kvar de glykogenet då, om man inte har promenerat?
Du säger alltså att man skulle ha mer ork till styrkepasset kl.16, om man promenerat på morgonen? Må hända att det är så i teorin, men i praktiken brukar man ju vara som starkast om man inte ansträngt sig innan man tränar.
Fredrik_S
2006-04-06, 02:00
Men har man inte kvar de glykogenet då, om man inte har promenerat?
Du säger alltså att man skulle ha mer ork till styrkepasset kl.16, om man promenerat på morgonen? Må hända att det är så i teorin, men i praktiken brukar man ju vara som starkast om man inte ansträngt sig innan man tränar.
Jag menar under längre tid än en dag.
Du har sparat muskleglykogen för varje dag du går på morgonen istället för på kvällen...
Under dieten om du ligger på exempelvis 2500 kcal och varje morgon bränner 500 kcal med störst andel fett då kommer du klara dig betydligt längre
(dagar eller veckor) än om du väljer att bränna dessa 500 kcal senare på dagen och då inte kan bränna lika stor andel fett på samma mängd arbete.
Alltså på en enskild dag så skulle du ha mer energi över till styrketräningen om du skippade morgonpromenaden, men nästa dag skulle du ha mindre energi på grund av att du använt muskelglykogen på din senarelagda promenad.
Vad Fredrik_S menar, i alla fall vad jag menar, är att hypotetiskt så har du mer energi i plasma efter det du ätit och kan därmed bättre tillgodogöra dig och orka med styrketräningspasset och därmed bygga muskler. Att gå på morgonen skulle, fortfarande hypotetiskt, ske utan att ta av dagens energitillskott utan ligga på kreditkontot, det behöver inte kompenserar för att själva syftet är att just tära på resurserna.
Lizard
Sedan spelar det ju ganska stor roll var man har sin utgångspunkt. Den lilla fördel som kan finnas med att promenera före frukost är, skulle jag gissa, så pass liten att den egentligen inte spelar någon roll för många. Jämfört med skillnaden promenad-ingen promenad är skillnaden morgonpromenad-kvällspromenad inte stor.
Cerberus
2006-04-06, 12:19
Har börjat jogga på kvällarna istället för jag inte orkar med att dra mig upp tidigt på morgonen just nu(börjat på kurs). Det ger mig ett kcal-underskott och kommer att göra att jag blir av med fett, varifrån energin just under passet är mindre intressant då jag ändå blir av med fett summa summarum.
Sedan spelar det ju ganska stor roll var man har sin utgångspunkt. Den lilla fördel som kan finnas med att promenera före frukost är, skulle jag gissa, så pass liten att den egentligen inte spelar någon roll för många. Jämfört med skillnaden promenad-ingen promenad är skillnaden morgonpromenad-kvällspromenad inte stor.
Nej hasse36 har sammanfattat det ganska bra med att fördelen med att gå på morgonen är att man får en timmes extra motion på dagen (man sover inte utan är uppe med tuppen och går), eller att man går en timme då man annars skulle ha ätit.
Makes sense.
Lizard
Gorgoroth
2006-04-06, 15:48
Efter nattens fasta har man minimala mängder insulin i blodet, vilket gör förbränningen av kroppsfett mer effektiv innan frukost.
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=927737
<3 t-nation. ^^
King Grub
2006-04-06, 15:50
Efter nattens fasta har man minimala mängder insulin i blodet, vilket gör förbränningen av kroppsfett mer effektiv innan frukost.
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=927737
<3 t-nation. ^^
Stämmer. Men då förbrukar man mindre fett resten av dagen i stället.
Gorgoroth
2006-04-06, 15:56
Menar du att man istället förbränner fett sämre resten av dagen isf?
King Grub
2006-04-06, 16:01
Ja.
Kort gott och sagt kan man säga att HIIT pass innan frukost är den optimala fettförbrännaren då? Om vi nu pratar, morgonpromenader och motion.
Gorgoroth
2006-04-06, 16:50
King Grub - Bra att veta :)
Men även om det, med musik i öronen och om somrarna särskilt, är grymt skönt med morgonpromenader har jag själv upplevt bäst resultat i samband med HIIT.
Hmm det står där att bästa effekt uppnås vid ett "non-pamting" tempo. Jag gjorde en liten koll på senaste promenaden och gick 12 km på 1 tim o 30 min, alltså 8 km/h. Tydligen hade jag då en förbränning på ca 1000 kcal. För bästa fett förbrännandet borde jag kanske dra ner på tempot?
Kan tilläga att jag äter ca 1200 kcal om dagen, men väldigt lite fett, förutom omega-3 3ggr samt lax två ggr i veckan. annars blir det nästan bara protein och kolhydrater från kikärtor, grönskaker, frukt och Polar extrem.
Jag är ute efter att shedda lite kilo, inte bygga några muskler. 186 cm på 80 kg.
King Grub
2006-04-06, 20:00
Hmm det står där att bästa effekt uppnås vid ett "non-pamting" tempo. Jag gjorde en liten koll på senaste promenaden och gick 12 km på 1 tim o 30 min, alltså 8 km/h. Tydligen hade jag då en förbränning på ca 1000 kcal. För bästa fett förbrännandet borde jag kanske dra ner på tempot?
Snarare öka tempot. Optimal fettförbränning nås vid en intensitet av 65% av Vo2Max - betydligt högre än promenadtempo. Och det är inte individuellt.
Dessutom äter du vansinnigt lite i förhållande till din energiförbrukning, och skulle nog tjäna på att se över hela schemat.
haha läs vad han har skrivit
Ja jag har nog ganska svårt att öka det tempot, jag kan inte gå snabbare än det utan att börja jogga!
Du har nog rätt angående ett överseende.
Jag har sett över det och ändrat till detta:
1 whey 80 drink plus en polar med lättost o skinka= ca 400 kcal
nån frukt 100 kcal
150 g keso, 100g ärtor, 100g kyllingfile/tonfisk/makrill = ca 250 kcal
två frukt + whey 80 ca 350 kcal
köttfärs/lax/kyckling/kassler/hajmal +sallad ca 250-350 kcal
kvarg 200 kcal
tot 1650 Kcal
Låter lite bättre i mina ögon.
King Grub
2006-04-06, 20:41
Ja jag har nog ganska svårt att öka det tempot, jag kan inte gå snabbare än det utan att börja jogga!
Ja? En högre intensitet är en bättre fettförbrännare och löpning är effektivare än gång. Morgonpromenader är inget speciellt alls. Intensiteten för optimal fettförbränning under aktivitet är mycket högre än promenadtempo.
Damn it, thats news to me. Jag har levt under intrycket att promenader var mer fettförbrännande än jogging. Jaha. Så om jag joggar samma runda så bränner jag mer fett, även fast det tar mindre tid?
Grejen är att promenader bränner mer fett RELATIVT SETT än vad jogging gör. Men eftersom den totala mängden förbrukad energi är så mycket mindre är mängden fett ändå mindre, trots att andelen fett är större.
King Grub
2006-04-06, 20:51
Damn it, thats news to me. Jag har levt under intrycket att promenader var mer fettförbrännande än jogging. Jaha. Så om jag joggar samma runda så bränner jag mer fett, även fast det tar mindre tid?
Att springa en sträcka förbrukar 30% mer energi än att gå den.
Den intensitet där maximal fettförbränning nås ligger på 65% av Vo2Max, dvs runt 75% av maxpuls.
Ok, då får det bli morgon joggisar, hehe.skeptisk till att jag skulle palla hela sträckan direkt, men kanske mot mitten av sommaren...
Tack för hjälpen King o Tolkia!
Gorgoroth
2006-04-06, 23:02
Att springa en sträcka förbrukar 30% mer energi än att gå den.
Den intensitet där maximal fettförbränning nås ligger på 65% av Vo2Max, dvs runt 75% av maxpuls.Så länge man inte ligger över den intensitetsnivån behöver man alltså inte vara rädd att tappa massa, om man inte springer för lång tid/förbrukar för mkt energi?
eller så börjar man i någon sport man tycker är rolig.
Spelar hellre 4 timmar fotboll i veckan än att springa totalt 4 timmar på ett jävla löpband, men det är ju vad jag anser :P
Hehe aldrig att jag skulle ställt mig på ett löpband, jag blir knäpp! Nä här är det friska naturen som gäller och sura grannar som aldrig hälsar och hundar som skäller efter en och bilar som kör på som om man inte fanns där.
En helt annan fråga nu, har startat så många trådar känner jag *slap*
När jag räknat ut mitt dagliga intag brukar de landa på ca 2200kcal, men ska jag även räkna in fett, protein och kolhydraternas kcal i den slutgiltiga siffran? Om te.x intaget av fett är 83g = 755kcal, blir de då 2200kcal + 755kcal? :confused: Eller är de inräknat från början?
King Grub
2006-04-07, 12:36
Vad? :confused: Energin (kcal) är ju summan av energin från proteinet, fettet och kolhydraterna. Kcal är ingen beståndsdel i maten du kan väga upp i gram. Det är energi. Fett ger 9 kcal per gram, kolhydrat och protein 4 gram (avrundade siffror).
som jag trodde från början då, blir lite snurrig av allt :) tack för tillägget!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.