Visa fullständig version : Uppvärmning Max-ot
Till er som kör enligt Max-OT: Kör ni alltid enligt Max-Ot:s regler för uppvärmning? Dvs 5 uppvärmningsset för en muskelgrupp?
Jag tyckte det sög när jag testade det för några år sen.
WheyProtein
2006-04-05, 21:50
Nej. Jag värmer upp på känsla, värmer tills jag känner att musklerna är varma.
Sheogorath
2006-04-05, 21:54
Till er som kör enligt Max-OT: Kör ni alltid enligt Max-Ot:s regler för uppvärmning? Dvs 5 uppvärmningsset för en muskelgrupp?
Jepp. Men bara på första övningen. Eftersom det alltid är en stor basövning blir ju hela kroppen varm då, så sen räcker det med ett eller två sets acklimatisation för andra muskelgrupper, även om de inte är synergister, tycker jag.
Ok! Tackar för svaren! Har kollat lite på Max-ot programmen och det är träning mån-fre. Är det några av er som kör styrka 5 dagar i veckan eller delar ni upp det på 4 pass?
Och en fråga till: Är det verkligen möjligt att ett max-ot pass tar ca 40 min? Det är ju så lång vila mellan set samt att uppvärmningen lär ta tid (kanske bara arbetssetten inräknade i denna tid). Anledningen till att jag börjat läsa om max-ot är att jag vill ha ett tidseffektivt styrkeprogram som tar lite tid men ändå bygger.
WheyProtein
2006-04-05, 22:18
Ok! Tackar för svaren! Har kollat lite på Max-ot programmen och det är träning mån-fre. Är det några av er som kör styrka 5 dagar i veckan eller delar ni upp det på 4 pass?
Jag kör 5 dagar, men det är för att jag nu är arbetslös och inte har ngt liv, så jag tränar gärna ofta.
När jag gick i skolan blev det 4 pass/vecka.
Sheogorath
2006-04-05, 22:18
Och en fråga till: Är det verkligen möjligt att ett max-ot pass tar ca 40 min? Det är ju så lång vila mellan set samt att uppvärmningen lär ta tid (kanske bara arbetssetten inräknade i denna tid). Anledningen till att jag börjat läsa om max-ot är att jag vill ha ett tidseffektivt styrkeprogram som tar lite tid men ändå bygger.
De skriver uttryckligen att det är utan uppvärmning, men i min mening får man ha perfekt flyt (stenkoll på vilotiden, snabba byten utan väntan etc.) för att komma ner i 40 minuter.
Tjopp. Jag nöjer mig med 4 uppvärmningsset, för varje muskelgrupp, istället för de traditionella 5. Sedan, vad gäller tiden, så brukar jag vara klar efter ca 50 minuter - exlusive upvärmningsseten. Det händer ibland att jag hamnar inom 40-minutersgränsen, men 30 minuter finner jag svårt att hålla mig till. Det kan bero på att jag tränar ihop med en vän.
Jag har kört MAX-OT ända sen jag började träna för första gången någonsin för ca 8månader sedan. Har gått upp ca. 16kg, blivit dubbelt så stark (dvs tar dubbelt så hög vikt idag som jag gjorde när jag började) och har mycket bättre/finare kropp än vad jag hade när jag började. Så Ja max-ot och dess uppvärmnings sett kan jag ej klaga på. :thumbup:
but thats just me =)
Tack för alla tips om uppvärmning för max-ot. Ni som tränar enligt dessa principer, brukar ni även köra någon uppvärmining för att bli varm i kroppen tex cykel, trappmaskin etc, eller går ni direkt på och kör uppvärmning med vikterna? Uppvärmingsseten med vikterna lär ju ta tid, ca 15 min..
Eftersom det alltid är en stor basövning blir ju hela kroppen varm då, så sen räcker det med ett eller två sets acklimatisation för andra muskelgrupper, även om de inte är synergister, tycker jag.
Sheogorath? menar du med acklimatisation viktanpassningsset? Tex om du värmt upp och kört färdigt bröst och sedan när det är dags för axlar kör du tex 1-2 set med ganska tung vikt och ca 3 reps eller något??
1-2 set med ganska tung vikt och ca 3 reps eller något?? Detta menar jag är uppvärmning för axlarna
Sheogorath
2006-04-07, 17:33
Sheogorath? menar du med acklimatisation viktanpassningsset? Tex om du värmt upp och kört färdigt bröst och sedan när det är dags för axlar kör du tex 1-2 set med ganska tung vikt och ca 3 reps eller något??
Helt rätt.
WheyProtein
2006-04-07, 18:06
Tack för alla tips om uppvärmning för max-ot. Ni som tränar enligt dessa principer, brukar ni även köra någon uppvärmining för att bli varm i kroppen tex cykel, trappmaskin etc, eller går ni direkt på och kör uppvärmning med vikterna? Uppvärmingsseten med vikterna lär ju ta tid, ca 15 min..
Ska man träna ben eller rygg är ju cykel resp rodd bra uppvärmning till att börja med alltså.
Är det däremot tex tricepsträning ser jag ingen anledning till att ro eller cykla, de involverar ju ben och rygg, jag spar hellre all energi till den tänkta muskeln.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.