handdator

Visa fullständig version : Chins. Blir det lättare om man drar upp benen med magen?

yankee
2002-11-05, 15:27
Som topic säger. Jag och en kompis testade detta och det kändes som att man fick en extra skjuts om man drog upp benen. Stämmer det eller är det bara inbillning?

Tack på förhand,

Åse Columbus
2002-11-05, 15:48
Inbillning....benen ska du inte blanda in alls......

Lord_X
2002-11-05, 15:57
Ja, om man tar lite sats med benen och slänger upp dem på det sättet så ger det en viss skjuts... Men då kan man ju fråga sig vad du och din kompis är ute efter... Riktig träning går ut på att göra det så svårt för sig som möjligt, så att kroppen får kämpa för att klara av det.

yankee
2002-11-05, 16:05
Anledningen till att jag vill veta om det verkligen är lättare är att; om det är lättare så ska jag genast sluta med det.
Du behöver inte stämpla mig som oseriös bara att jag undrar? Är det inte det forumet är till för?

michael
2002-11-05, 16:06
Jag håller tyvärr inte med Åse här, om du verkligen slungar upp benen får du lite momentum, som kan upplevas som skjuts! Dragningskraften känns inte lika tung för en kort tid.

Däremot krävs det ju fortfarande lika mycket arbete för att få upp din kropp dit, men den svingande rörelsen skapar momentum som gör det lättare för dina lats och biceps och vilka fler muskler som används i dragningsrörelsen att sedan dra sig uppåt.

yankee
2002-11-05, 16:33
Tack så mycket michael. Det var det jag trodde.
Då lägger jag av med det direkt.

mr_ping
2002-11-05, 18:50
/me undrar hur mycket han måste deffa ner sig för att klara en riktig enarmschin utan fusk hehe...

Daemon
2002-11-06, 08:12
mr_ping
Du kan ju alltid höra med Pudzianovski, han klarar tydligen enarmschins vägandes typ 80kg har jag för mig.

mr_ping
2002-11-06, 08:45
Hehe!
Men nu var det så att han tränade på 70 eller 80kg (!) i bicepscurl om jag inte minns fel osv...

Men det e klart... jag gör en sexa på 50 iaf... så går jag ner till 74kg och blir LITE starkare (väger 79kg nu) så kanske det går ?