Visa fullständig version : Nytt schema, synpunkter(om någon orkar?)
Måndag:
Biceps: Stångcurl 3x6, Hantelcurl 3x6
Underarmar: Underarmscurl med stång/hantel, Omvänd underarmscurl med stång/hantel
Rygg: Chins 3x6, Latsdrag till bröst/nacke 3x6, Sittande rodd 3x6, Hantelrodd 3x6, Ryggresningar 3x10
Tisdag:
Bröst: Bänkpress/i smith 3x6, Hantelpress (plan/lutande) 3x6
Triceps: Dips 3x6, Pushdown 3x6
Mage: Crunches i maskin 3x6, Crunches/twistade crunches 3x20
Fredag:
Ben: Benpress 3x6, Liggande lårcurl 3x6
Vader: Sittande vadpress 3x6, Stående vadpress i maskin 3x6
Axlar: Hantelpress 3x6, Hantellyft åt sidan 3x6
Vad tror ni om detta? något som är helt galet? Första schemat jag har skrivit själv, är ruskigt sugen på att prova det :) Kom gärna med synpunkter!
Måndag:
Biceps: Stångcurl 3x6, Hantelcurl 3x6
Underarmar: Underarmscurl med stång/hantel, Omvänd underarmscurl med stång/hantel
Rygg: Chins 3x6, Latsdrag till bröst/nacke 3x6, Sittande rodd 3x6, Hantelrodd 3x6, Ryggresningar 3x10
Om du har skrivit i vilken ordning du hade tänkt köra skulle iaf jag lagt underarmarna sist, så man inte tappar greppet i övningarna där du drar, ex: chins.
Annars är jag hyfsat kass på lägga scheman, så det överlåter jag till någon annan..
stahlberg
2006-04-05, 14:38
Som vanligt ska man bedöma ett s.k schema utan att veta NÅGONTING annat än hur det tänkta schemat ser ut.
Det första som slår mig är hur lite ben du kör jämfört med allt det andra
Guns n hoses
2006-04-05, 16:44
Ja, ben som är en så mkt större muskelgrupp än Biceps, har lika många övningar/Reps *screwy*
Ditt schema suger.
Om du nu ska köra med det här schemat så lägg gärna rygg före biceps om inte annat.. Börja gärna ryggträningen med marklyft..
Lägg åtminstone till -djupa- knäböj på bendagen.
Ditt schema suger.
Om du nu ska köra med det här schemat så lägg gärna rygg före biceps om inte annat.. Börja gärna ryggträningen med marklyft..
Lägg åtminstone till -djupa- knäböj på bendagen.
Att hans schema suger är väl att ta i så man nästan skiter ner sig! Ser gärna att du kör lite mer ben om du inte gör mer än styrketränar (skillnad om du t ex spelat fotboll) och försök köra marklyft som är en riktigt bra basövning.
Att hans schema suger är väl att ta i så man nästan skiter ner sig! Ser gärna att du kör lite mer ben om du inte gör mer än styrketränar (skillnad om du t ex spelat fotboll) och försök köra marklyft som är en riktigt bra basövning.
Okej jag förstår, dålig info! Men det var det jag sökte efter, kritik så jag kan göra det bättre!.
Ålder: 19
Vikt: 74 (start 79)
Längd: 173
Mål: Gå ner i vikt OCH bygga muskler (har lagt ner ganska stor energi vid muskelbyggandet och det har gett helt okej resultat hittills)
Tränar utöver styrketräning: Fotboll samt försöker att springa ett par ggr i veckan.
Jag har redan stora lårmuskler och vill gärna inte få mycket större. Vader däremot vill jag få större.
Ditt schema suger.
Om du nu ska köra med det här schemat så lägg gärna rygg före biceps om inte annat..
Det jag har fått höra är att man ALLTID ska träna rygg och mage sist för att behålla stabiliteten i kroppen och undvika skador. Låter trovärdigt tycker jag.
(källa gympersonalen på mitt gym)
Hur är det egentligen någon?
Om du har skrivit i vilken ordning du hade tänkt köra skulle iaf jag lagt underarmarna sist, så man inte tappar greppet i övningarna där du drar, ex: chins.
Annars är jag hyfsat kass på lägga scheman, så det överlåter jag till någon annan..
Bra poäng, ska ändras. Tack för hjälpen alla
Det jag har fått höra är att man ALLTID ska träna rygg och mage sist för att behålla stabiliteten i kroppen och undvika skador. Låter trovärdigt tycker jag.
(källa gympersonalen på mitt gym)
Hur är det egentligen någon?
Nej det är rätt korkat. Rygg är en större och starkare muskelgrupp än biceps och därför "bör" den tränas först i min mening i en "standard split".
Typ så här: Marklyft, stångrodd, chins/pullups/latsdrag, 1-2 bicepsövningar, 1 underarmsövning.
På det här sättet är du mer tidseffektiv eftersom du inte behöver köra lika mkt bicepsövningar eftersom du redan har arbetat med bicepsen i basövningarna där bicepsmuskeln hjälper till.
Disco-gossarna gillar dock inte att träna så här därför att dom då är tvungna att sänka vikten i sin ego-övning numero ett, dvs biceps curlen.
Rent generellt kommer övningar som marklyft, stångrodd, chins, militärpress, dips, knäböj, bänkpress (mm dylika övningar) att ge mycket bättre resultat än isolations övningar och därför är det bästa att organisera din träning så du kan prestera maximalt i dom övningarna som räknas.
Nej det är rätt korkat. Rygg är en större och starkare muskelgrupp än biceps och därför "bör" den tränas först i min mening i en "standard split".
Typ så här: Marklyft, stångrodd, chins/pullups/latsdrag, 1-2 bicepsövningar, 1 underarmsövning.
På det här sättet är du mer tidseffektiv eftersom du inte behöver köra lika mkt bicepsövningar eftersom du redan har arbetat med bicepsen i basövningarna där bicepsmuskeln hjälper till.
Disco-gossarna gillar dock inte att träna så här därför att dom då är tvungna att sänka vikten i sin ego-övning numero ett, dvs biceps curlen.
Rent generellt kommer övningar som marklyft, stångrodd, chins, militärpress, dips, knäböj, bänkpress (mm dylika övningar) att ge mycket bättre resultat än isolations övningar och därför är det bästa att organisera din träning så du kan prestera maximalt i dom övningarna som räknas.
ahh förstår. Lite bättre svar än ditt första inlägg :) Men hantelrodd borde väll funka lika bra som stångrodd?
Vad tror du angående ben? Behöver jag så mkt benträning?
ahh förstår. Lite bättre svar än ditt första inlägg :) Men hantelrodd borde väll funka lika bra som stångrodd?
Vad tror du angående ben? Behöver jag så mkt benträning?
Ja. Majoriteten av den kraft din kropp är kapabel att producera kommer från dom stora köttiga muskelgrupperna som är lårmuskeln, hamstringsmuskeln, rumpan, korsryggen, magen. Genom att träna dom tungt kommer hela din kropp bli stark av diverse anledningar.
Nästan alla atleter, byggare, styrkelyftare, tja va fan som helst är tämligen eniga om att djuppa och strikta, men -tunga- knäböj är den bästa övningen du kan göra.
Lär dej dom. Bli bra på dom. Gör dom.
Ja. Majoriteten av den kraft din kropp är kapabel att producera kommer från dom stora köttiga muskelgrupperna som är lårmuskeln, hamstringsmuskeln, rumpan, korsryggen, magen. Genom att träna dom tungt kommer hela din kropp bli stark av diverse anledningar.
Nästan alla atleter, byggare, styrkelyftare, tja va fan som helst är tämligen eniga om att djuppa och strikta, men -tunga- knäböj är den bästa övningen du kan göra.
Lär dej dom. Bli bra på dom. Gör dom.
I will :) Tack för hjälpen! Eller vänta.. om jag lägger till knäböj kanske jag ska ta bort benpress och lägga till något annat? vad tycks?
Du kan gott ha kvar benpressen om du vill och köra den efter knäböjen..
Om du ska lägga till nåt på din bendag så skulle jag lägga till raka marklyft som är en utmärkt basövning för hamstringsmuskeln.
Jag skulle nog lagt på lite mer övningar på ben, som jag kör te.x. Vader i benpress, utfall, Benspark, knäböj.
Jag skulle nog lagt på lite mer övningar på ben, som jag kör te.x. Vader i benpress, utfall, Benspark, knäböj.
Såg inte att du skrivit upp vader redan, sry.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.